הפסד ענק ל'תמר': 50% מחוזה הגז של החברה לישראל הלך ל-EMG המצרית, כ-5 מיליארד דולר

החששות הופכים למציאות: כיל, בז"ן ואו.פי.סי רותם ירכשו גז טבעי בסך 5 מיליארד ד' מ-EMG עם אופציה להכפלת הסכום. כמות הגז הנרכשת כ-11% מגודל מאגר "תמר"
אריאל אטיאס |

בעוד המשקיעים מנסים לשער האם אזהרות השותפות בפרויקט הגז הטבעי "תמר" על הפסד אפשרי של חוזים נועדו לגרום למחוקקים לדחות את המלצות ועדת ששינסקי על הפרויקט, הבוקר (ב') הופכים החששות למציאות, כאשר חברות מפעלי ים המלח, בז"ן ואו.פי.סי רותם מקבוצת החברה לישראל מודיעות על התקשרות לרכישת גז טבעי מ-EMG המצרית.

מאוחר אמש פרסמו אבנר יהש, דלק קידוחים יהש, דלק אנרגיה וישראמקו יהש הודעה מהותית לבורסה, במסגרתה הזהירו כי קיים חשש לאובדן לקוח פוטנציאלי בפרויקט הקידוח 'תמר'. השותפות הבהירה בנוסף כי עקב תחולתן האפשרית של המלצות ועדת ששינסקי היא בוחנת את המשך השקעותיה בפיתוח הפרויקט.

הבוקר מתברר שהלקוח הפוטנציאלי הוא לא אחר מהחברה לישראל, הנמצאת בשליטת סמי ועידן עופר, וכי מחצית מהעסקה כבר אבודה. בהודעות מקבילות שפרסמו חברות הקשורות לחברה לישראל הן הודיעו על חתימה על חוזים ארוכי טווח לרכישת גז טבעי בסך כולל העשוי לעבור את ה-10 מיליארד דולר במידה והחברות יממשו את הסכמי האופציה.

עסקת הענק נחתמה לאחר מו''מ שנמשך כשנה עם שתי ספקיות הגז בישראל - EMG ושותפות תמר. כאשר בהסכם הראשוני עם EMG נקבע רף מינימלי לאספקת 0.9 מיליארד מטר ריבוע (BCM) לשנה עד שנת 2030 תמורת כ-5 מיליארד דולר - מחיר המשקף 5 דולר למיליון BTU.

כל החברות חתמו בנוסף על הסכמי אופציה שבמידה וימומשו כמעט ויכפילו את הכמות הנרכשת מ-EMG. החברות אמורות להגיע להחלטה לגבי מימוש האופציה עד סוף הרבעון הראשון של 2011. האופציה עשויה להגדיל את כמות הגז הנרכשת לכ-2.9 BCM בשנה או לסך כולל של כ-58 BCM במשך 20 שנה. בכך נותנת לשיקול דעת החברות הבחירה אם לרכוש כמות גז משמעותית נוספת מהמצרים או מהשותפות ב"תמר".

מפצלים את החוזה

ניר גלעד, מנכ"ל החברה לישראל, אמר בשיחת ועידה שהתקיימה לאחר ההודעה על החתימה עם המצרים: "ניהלנו מו"מ עם שני הספקים. בשלב מסוים, מסיבות שאינן תלויות בנו - ספק הגז כחול-לבן לא היה מסוגל להתחייב ללוחות זמנים שעומדים בפעילות שלנו, ולא למועד סיום על החתימה עצמה".

גלעד הוסיף כי על-מנת להקטין את הפגיעה בגז הכחול-לבן החברה לישראל פיצלה את החוזה.

משריינות אספקה

הראשונה - כיל. חברה הבת, מפעלי ים המלח (מי"ה), התקשרה בהסכם מותנה להספקה של גז עבור שימוש בתחנת כח שמתעתדת מי"ה להקים בסדום. ההסכם צפוי להיכנס לתוקפו עם גמר ההרצה של תחנת הכח, המתוכננת לשלהי שנת 2014 ולהסתיים בסוף הרבעון הראשון של 2030. ע"פ ההסכם מי"ה תרכוש 0.2 BCM בשנה עם אופציה להגדלת הכמות בעוד 0.53 BCM מה שיביא את סך הרכישה השנתית ל-0.73 BCM.

בחוזה נקבע, כי מחיר הגז יהיה צמוד לשינויים בתעריף "מחיר הגז לאנרגיה" (התעו"ז), כולל מחיר "רצפה" ו"תקרה", כאשר ההיקף הכספי הכולל של ההתקשרות לכלל תקופת החוזה עד שנת 2030, בהתאם למחירי התעו"ז הנוכחיים עומדת על 370-460 מיליון דולר (בהנחה שלא תמומש האופציה).

בנפרד, הודיעה בז"ן, אף היא מקבוצת החברה לישראל, כי מפעלי החברה והחברות הבנות כרמל אולפינים וגדיב תעשיות פטרוכימיה, חתמו על חוזה לרכישת גז טבעי מ-EMG. מדובר בחוזה ל-20 שנה בהיקף כספי מוערך של בין 1.8-2.9 מיליארד דולר.

על פי עקרונות ההסכם, אספקת הגז למפעלי בז"ן תחל כבר עוד מספר חודשים, במהלך הרבעון הראשון של 2011, עם השלמת קו הולכת הגז הטבעי למפרץ חיפה וחיבור מפעלי החברה אליו - יעשה ע"י חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג"ז). תחילה, בז"ן צפויה לרכוש מינימום של 22.5 מיליון MMBTU ומשנת 2012 היא רשאית להגדיל בהדרגה את רכישות הגז עד 38 מיליון MMBTU.

מבחינתה של בזן היא מסרה, כי המעבר לשימוש בגז טבעי יביא גם להתייעלות בצריכת האנרגיה שלה, לחסכון בעלויות אחזקה ולהקטנת עלויות אנרגיה ועלויות אחרות, במישרין ובעקיפין, המוערכים בסכום כולל לקבוצה העולה על 130 מיליון דולר לשנה.

אם זה לא הספיק, אז חברה הבת של החברה לישראל, או.פי.סי רותם, הפועלת כיום להקים תחנת הכוח בכושר ייצור של כ-440 MW במישור רותם, הודיעה כי תרכוש גז טבעי מ-EMG.

ההסכם של או.פי.סי רותם מתייחס לכמות גז שנתית של 0.3 BCM - כמות המהווה כ-50% מצריכת התחנה והיקפו מוערך בכ-700 עד 900 מיליון דולר. בידי החברה נותרה האופציה, הניתנת כאמור למימוש עד לסוף הרבעון הראשון של 2011, להכפיל את הכמות הנרכשת.

במסגרת הסכם הכולל עם החברה לישראל, EMG נתנה גם אופציה לחברת איי.סי. פאואר אשר בוחנת אפשרות להקים תחנת כח בעל הספק דומה לשל או.פי.סי לרכוש גז טבעי בכמות שנתית של כ-0.3 עד 0.6 BCM, אשר תשמש את תחנת הכח הנוספת. במידה ואופציה זאת תמומש החוזה עם EMG עשוי לגדול בעוד כ-900 מיליון דולר.

אמפל מזנקת

ישראל מייבאת כיום ממצרים 1.5 מיליארד מ"ק של גז טבעי בשנה במסגרת החוזים שלה עם חברת EMG.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.