על הסיטואציה הבלתי אפשרית בועידה של ה-G20 השבוע

ועידת ה G-20 שהתקיימה בסוף השבוע נראתה ככנס מדינות המתנגדות למדיניותה של ארה"ב, תוך שהן מתעלמות מהמצב הכלכלי הקשה אצלן בבית
אורית לוין |

את ועידת G-20 (המדינות העשירות בעולם, שתוצרן המשותף יהווה, השנה, 78% מהתוצר העולמי) אפשר לסכם במשפטו של דומיניק שטראוס-קהאן, יו"ר קרן המטבע הבינלאומית (להלן, IMF): קשה לארגן שיתוף פעולה בין אנשים שחושבים שהמשבר הסתיים. ובכן, המשבר רחוק מסיומו, ורוב מדינות G20 מתקשות לשתף פעולה, בניגוד לאופן בו נהגו כשפרץ המשבר.

ערב המשבר, ב-2007, הסתכמה הצמיחה (להלן: הנומינאלית) המשוקללת של מדינות G-20 ב-8%. השנה, לפי תחזיות IMF, יקטן התוצר ב-3.6%. אם לא די בכך, הקרן צופה, אפילו בתרחיש אופטימי, שהצמיחה תחזור לטריטוריה חיובית רק ב-2014 וגם אז לא תהיה מרשימה במיוחד (תסתכם רק ב-2%).

מצד אחד של המתרס, גרמניה, רוסיה, סין ויפן נמצאות בעודף מסחרי ועל מנת להמשיך לצמוח הן מעוניינות במטבע מקומי חלש ודולר חזק. מנגד, ארה"ב ובריטניה נמצאות בגרעון מסחרי, והיו מעדיפות לפחת את המטבעות המקומיים שלהן, כדי להגדיל את הייצוא. כאן נמצא לב המחלוקת בין המדינות.

נראה שמנהיגי המדינות התאחדו נגד ארה"ב (רובם, לא כולם, הודו דווקא תומכת) ובפרט נגד תכנית ההרחבה הכמותית (ה- Quantitative Easing) של יו"ר הפד. הם רואים בה הכוונה של הדולר לצרכיה. אבל זוהי התכנית היחידה, להערכתי, שמציעה לטפל במשבר בצורה של תמריצים ישירים, לאחר שאזלו כל האמצעים הרגילים לסיוע, ובראשם הורדת ריבית.

המצב כעת זהה בכל העולם: שיעורי אבטלה גבוהים, גירעון תקציבי ברוב הכלכלות המרכזיות (כאחוז מהתוצר) וצמיחה נמוכה, או שלילית.

אפשר ללמוד על הנתונים העגומים (וגם על ההבדלים בין המדינות השונות) מהתרשימים הבאים:

מקור: עיבוד נתונים, נתוני 2010 עפ"י הנם נתונים אחרונים לפי Traiding Aconomics.

מתנגדי התכנית טוענים שהיא עלולה להביא לנזק אדיר לכלכלה האמריקאית והעולמית. לדבריהם, איש לא יכול להעריך את ההשלכות העתידיות של הנזקים למשלמי המסים האמריקאים ויש חשש כבד מהתפרצות אינפלציונית וקריסת הדולר. אך האם למתנגדים יש הצעה טובה יותר לטפל במצב?

הדרך המקובלת להגדלת הביקוש הצרכני במשק, בפרט הביקוש לאשראי, היא הורדת הריבית. כמו שאמרנו, אפשרות זו אינה קיימת, לאחר שהריביות בכל העולם המפותח קרובות לאפס. לכן, חשוב להעלות במישרין את הציפיות האינפלציוניות, באופן שיצור ביקושים.

מה שהפד מנסה לעשות, הוא לגרום לעליית מחירי האג"ח הארוכות בארה"ב, על ידי רכישתן, ובכך לגרום לתשואה לפדיון לרדת. זאת, על אף העלייה שהוא מבקש לייצר בציפיות האינפלציוניות. מכיוון שהבנקים קובעים את עלות האשראי עפ"י התשואות הללו, הוא מקווה שעלות זו תרד ותעודד מתן ונטילת אשראי במשק. במקביל, מי שמחזיק את האג"ח הללו ייהנה מרווחי הון.

כתוצאה, הצריכה הפרטית תעלה ובעקבותיה התוצר יקבל דחיפה חיובית. במקביל יעלו הציפיות האינפלציוניות, שיביאו לגידול נוסף בביקושים ואף יזרזו אותם.

כמובן, לא בטוח שזה יצליח: לא מן הנמנע שתשואות הפדיון על האג"ח לטווח ארוך דווקא יעלו, הבנקים לא יגדילו את היקף האשראי (אלא יסתפקו ברישום רווחים בתיק האג"ח שלהם) והתכנית תרד לטמיון. צריך לזכור שהמשבר שמנסים לפתור חריג בהיקפו ואין ניסיון עבר שמציע תרופה בדוקה לכך. אבל לנסות צריך...

ארה"ב הציעה בועידת ה G-20 לגבש שורה של צעדים מתואמים, שתביא לצמיחה בכלכלת העולם, ובשלב הבא לצמצם את הגירעונות התקציביים של כל אחת מהמדינות. במקום זה, כל מדינה עסוקה בשמירה על האינטרסים הצרים שלה.

מדינות אירופה, וגרמניה בראשן, יוצאות בתכניות הפוכות: צמצומים במטרה לטפל בגרעון התקציבי, תוך המעטה בחשיבות הפגיעה הפוטנציאלית בצמיחה שתלווה זאת.

סין, מצידה, ממשיכה להחזיק את היואן בשער נמוך מערכו הכלכלי, ובכך מביאה להגדלת התוצר בתחומה, על חשבון בשאר העולם (וארה"ב בפרט). מדינות בשווקים המתעוררים, כמו ברזיל וקולומביה, נקטו במדיניות פיקוח על תנועות הון, כגון מיסוי הכנסות ממשקיעים זרים.

פיחות מלאכותי של מטבעות אולי יגדיל, בטווח הקצר, את הייצוא המקומי, אבל עלול לפגוע בדרך במדינות סחר אחרות ולהערכתי לא יפתור את הבעיה לאורך זמן.

בסיכומו של דבר, ועידת ה G-20 יצאה בהכרזה אנמית בנושא מלחמת המטבעות: קריאה לבחינת חוסר האיזון במאזנים המסחריים של המדינות במהלך השנה, מבלי לפרט לו"ז ותכניות לעתיד. אם לשפוט לפי התוצאות הללו ולוח הזמנים, המשבר תם ואנו עסוקים בשלב הפקת לקחים. האומנם?

ועידת ה G20 זכתה לשבחים רבים לאחר כינוסיה בשנים 2008-2009, הודות לצעדים נחושים עליהם הסכימו אז מנהיגי כלכלות העולם, שסייעו לבלימת המשבר הכלכלי.

אולם, כאשר תחושת הדחיפות והמשבר התפוגגה, כך גם התפוגג הרצון של מנהיגיה לפעול יחדיו, לטובת הכלל, תוך ויתור על אינטרסים צרים מקומיים. שלב ההאשמות ההדדיות תפס את מקומו של שלב שיתוף הפעולה וזו לא התפתחות בריאה.

או ברוח דבריו של דומיניק שטראוס-קהאן: החולה צריך להשתכנע שהוא חולה... כדי לקחת את התרופה הנכונה.

הכותבת היא אורית לוין, אנליסטית, יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.