נעילה מעורבת בוול סטריט: מדד הדאו ירד 0.29%, מניית מזור טסה 17%

יום קשה למשקיעים בבורסות אירופה ואסיה, הספקולציות לגבי מועד העלאת הריבית בארצות הברית נמשכות
מתן בן ברוך | (5)

פורסם לראשונה ב-15:39 09.12.2014

יום המסחר (ג') בוול סטריט ננעל במגמה מעורבת לאחר שמוקדם יותר פתחו המדדים המובילים בניו יורק בירידות שערים חדות, זאת על רקע המגמה השלילית בבורסות בעולם. המדדים הפגינו עוצמה והצליחו לתקן כלפי מעלה בסיום למרות הסנטימנט השלילי בשוקי המניות. הסיפור המרכזי של היום בשוקי המניות מגיע מסין, שם החליטה הממשלה הסינית להדק את הבטחונות להלוואות לטווח קצר. המדדים המובילים באסיה עברו יום קשה שבסופו בורסת שנחאי צללה 5.31%, בורסת הונג קונג צנחה 2.34% ומדד הניקיי היפני נחלש 0.68% (). אתמול נזכיר נעלו המדדים המובילים בוול סטריט בצבע אדום כאשר מדד ה-S&P500 שירד 0.73% סבל מהיום הגרוע ביותר שלו מזה 7 שבועות.

מדד הדאו ג'ונס ירד 0.29%, מדד ה-S&P500 איבד 0.02% ומדד הנאסד"ק עלה 0.54%.

הסנטימנט השלילי לא פסח על אירופה שם המדדים המובילים ננעלו בירידות שערים של עד 2.6% על רקע אי יציבות פוליטית ביוון שתשלח את המדינה לבחירות מוקדמות, בתגובה מדד ה-'ATG' ביוון צלל ביותר מ-12% ().

עוד ברקע למסחר, מחירי הנפט הגולמי ממשיכים לרכז עניין אצל המשקיעים. לאחר שאמש מחיר הנפט צלל בכ-4% לרמה של 63 דולר לחבית, היום הזהב השחור התאושש מעט ועלה 1.16% למחיר של 63.78 דולר לחבית. נציין כי בתי ההשקעות 'Jefferies' ו-'Macquarie' חתכו את תחזית המחיר שלהם כלפי הנפט וציינו כי "עוד כאב צפוי להגיע" בהתייחס למחיר הנפט. בתוך כך, המגמה החיובית על הזהב נמשכת והחוזים על הזהב זינקו 2.94% למחיר של 1,230 דולר לאונקיה.

במקביל, הספוקלציות לגבי מועד העלאת הריבית במשק האמריקני נמשכות. בשבוע הבא יו"ר הפד' ג'נט ילן תנאם לאחר ישיבת הפד' והמשקיעים ימשיכו לחפש רמזים כלשהם בכל הנוגע למועד העלאת הריבית. בינתיים במאמר שפורסם במגזין הוול סטריט ג'ורנל אמש דווח כי פקידי הפדרל ריזרב צפויים לאשר מתווה להעלאת ריבית ב-2015 ובנוסף שוקלים האם לזנוח את המסר בו השתמשו בשנה האחרונה כל כך הרבה - "הריביות ישארו נמוכות למשך זמן ניכר".

מניות במרכז

'טבע' (סימול: TEVA), ענקית הגנריקה הישראלית קיבלה היום מקום של כבוד ברשימת המניות המומלצות לשנת 2015 של בנק ההשקעות האנגלי 'ברקליס ().

'רדהיל' (סימול: RDHL), חברת הביומד הישראלית ריכזה עניין חיובי היום בוול סטריט לאחר שהגישה בקשה לשיווק מוצר למניעת בחילות והקאות אצל חולי סרטן - מוצר הפונה לשוק של 940 מיליון דולר בשנה ().

'מזור רובוטיקה' (סימול: MZOR) דיווחה מוקדם יותר היום על מכירה של 3 מערכות מסוג 'רנסנס' באסיה בשווי של כ-2 מיליון דולר ().

'קמטק' (סימול: CAMT) נסחרה במגמה חיובית לאחר שהודיעה היום כי נבחרה על ידי יצרן שבבים מוביל כספקית המועדפת למערכות לאיתור פגמים ומטרולוגיה במארזי שבבים מתקדמים.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    זיפו 10/12/2014 07:35
    הגב לתגובה זו
    הנאסדק בתיקון תוך יומי ממינוס 1.4 לפלוס 0.5 , הארביטראז 0.7% והכותרת מציינת שדאו ירדה . ללא ספק ביז לקחה צד בשוק וכל פעם משדלת אותו לפי הפוזיציה שלה כאשר הפעם היא פוזיציה שלילית. כמה פוטים קניתם שאתם משדלים לירידות ?
  • 4.
    ירוקי 09/12/2014 20:54
    הגב לתגובה זו
    ראלי מחר בתל אביב - ארביטראז' ירוק כהה
  • 3.
    bubu 09/12/2014 20:46
    הגב לתגובה זו
    הוא כבר לא נראה מספיק כועס.... אולי תרעיבו אותו קצת ותשימו לו נמלים בטוסיק
  • 2.
    זיפו 09/12/2014 19:38
    הגב לתגובה זו
    שימו לב איך ביז שינו דיסקט. כל כתבות האיוב נשלפו מהמגירות. תמונות דוב מופיעים גם בירידות של 0.3-0.8 אחוז בלבד. אני כבר מסוגל לחזות מה יהיה יום למחרת רק לפי הכותרות של ביז. לפי הכותרות , הכתבות ותמונות הדוב ברור שביז רכשו היום אלפי פוטים ומחר נפתח בירידה של 0.5%
  • 1.
    או 09/12/2014 18:56
    הגב לתגובה זו
    קדימה מזור מי שמאמין לא מפחד
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: