ניו יורק דיממה: s&p 500 איבד 2.06%, א. מובייל ושברון צללו כ- 3%

נתוני המאקרו ורווחי החברות בארה"ב מתיישבים בכסא האחורי. הדאגה בהווה היא הירידה בצמיחה העולמית והמשבר הכלכלי באירופה
שרות Bizportal | (8)
נושאים בכתבה וול סטריט

המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים חדות. הסיבות העיקריות לירידות אינן נובעות מכלכלת המאקרו בארה"ב, כאשר זו מציגה צמיחה בשוק התעסוקה ורווחי חברות משביעי רצון. ירידות השערים בארה"ב נובעות בעיקר מהחששות ממיתון באירופה וחולשת הבנק המרכזי האמריקני.

המסחר היום התנהל ברקע לנאום של נגיד הבנק המרכזי האירופאי מריו דרגי. האחרון לא בישר על המשך הקלות מוניטאריות, עד אשר תהא רפורמה פיסקאלית ושלח את המדדים דרומה. כמו כן, טרם המסחר פורסמה כמות תביעות האבטלה השבועיות בארה"ב שהייתה נמוכה מהצפוי וסימנה את המשך הצמיחה בשוק העבודה, אך אלו ככתוב, לא השפיעו מדי על המסחר. בקטגוריית האנרגיה, הדימום היה חמור במיוחד- עקב חששות מירידה בביקוש ועלייה במלאי הנפט. חברות אנרגיה גדולות כמו אקסון מובייל ושברון צנחו 2.95% ו-2.92% בהתאמה, חברה קטנה יותר כמו פן וירגיניה קורפ (סימול: PVA ) צנחה 10.78%.

מדד הדאו ג'ונס סגר בירידת שערים של 1.97%, מדד ה-s&p 500 ירד ב-2.06% והנאסד"ק ב-2.02%.

יומן מאקרו

תביעות ראשוניות לדמי אבטלה- כמדי יום חמישי בשעה 15:30 (שעון ישראל) פורסמו מספר האנשים שדרשו בשבוע האחרון דמי אבטלה בפעם הראשונה. הכמות הייתה קטנה מהצפי- 287 אלף, טווח שכבר מזכיר יותר את שוק העבודה בטרם המשבר של שנת 2007-2009. נציין כי בחודש האחרון, על פי מדידות הממשלה, שוק התעסוקה בארה"ב צומח מעבר לציפיות. הצפי הראשוני למדד השבוע היה ל-294 אלף מובטלים חדשים.

נאום נגיד הבנק המרכזי באירופה- בכנס בו השתתף גם סגן יו"ר הפד סנטלי פישר, נאם מריו דראגי. המשקיעים עקבו אחר דבריו של דראגי בציפייה שירמוז על הרחבה כמותית בקנה מידה מלא באירופה. דראגי התייחס לאניפלציה הנמוכה ביבשת. מנם נחוש לדחוף מעלה את האינפלציה מרמתה האולטרה נמוכה ע"י נקיטת צעדים נוספים אבל באותה נשימה אמר גם כי להקלה מוניטארית נוספת תהיה השפעה מינורית בלבד מבלי לנקוט בצעדים פיסקאליים ומבניים. דראגי כיוון את דבריו בעיקר לגרמניה שצריכה לדעתו לעשות יותר להאצת הצמיחה באירופה - ע"י הורדת מיסים ועידוד השקעות.

מניות בכותרות

אלקואה (סימול: AA )- החברה פרסמה אמש את תוצאות הרווח שלה לרבעון השלישי בשנת 2014- רווח של 31 סנט למנייה. חציית תחזית הרווח לא עזרה לה במיוחד. אמנם טרם המסחר, מחיר מניית החברה עלה בכ-3%, אך המניה צללה בסיומו 4.23%.

פפסי (סימול: PEP )- החברה דיווחה על רווחים של 1.36 דולר למניה לרבעון השלישי של שנת 2014, תוצאות שחצו את התחזיות המוקדמות ב-7 סנט. פפסי גם העלתה את תחזית הרווח השנתית שלה, למרות החששות מהאטה בצמיחה העולמית. מניית החברה עלתה ב-1.5% בשלב טרום המסחר, אך המנייה סגרה בירידה של 0.39%.

אפל (סימול: AAPL )- אפל דחתה את ייצור הטאבלט בעל מסך גדול יותר, לשנה הבאה. כמו כן, החברה הודיעה על "הודעה מיוחדת" שתצא בסוף השבוע הבא. חלק מהאנליסטים מאמינים שהודעה תהיה קשורה לשעון החכם שאמור להיות משווק עוד השנה (apple watch). מחיר מניית החברה אינו משתנה בשלב טרום המסחר, אך בהמשך סגרה ב-0.2%.

מיקרוסופט (סימול: MSFT )- מניית החברה ירדה ב-2%, זאת בשל דחיית החברה את ייצור Surface Pro 3, כנראה לנוכח מכירות חלשות (כך על פי אתר DIGITIMES).

סחורות

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    ממעמקים קראתיך..תהיל 09/10/2014 20:49
    הגב לתגובה זו
    1)הכתבה שלמעלה בגילגולה הראשון דיברה על המשך ראלי ועוד דברי הלל ושבח. 2)המטורפים שדחפו אמש את השוק עומדים מול שוקת שבורה. ערוותם התגלתה ברבים. 3)ידוע לרבים וטובים שהמעצמה ארצות הברית מפברקת נתונים ומובילה את העולם בכחש כבר תקופה ארוכה. 4)במקביל, הקטר הגרמני, עצר מלכת...אין בכוחם להמשיך למשוך את אירופה הדוויה.הנתונים שם בימים האחרונים גרועים מאד..הם לפחות, מנפיקים נתוני אמת. 5)אצלנו, האנשים הלא נחמדים מנסים למצוץ עוד ק
  • 7.
    מסכן אותו משקיע שמשפיע שמושפע ממה שהתם מראים לא (ל"ת)
    רמי 09/10/2014 19:31
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    הזקן 09/10/2014 19:24
    הגב לתגובה זו
    שלום וחג שמת איך אפשר לעקב אחרי מניית כיל בחו"ל? לתשובתכם אודה.
  • 5.
    יבני זונות ישפלים הנסדק יורד בהרצות הברית בחצי אחו (ל"ת)
    רמי 09/10/2014 19:12
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רמי 09/10/2014 17:29
    הגב לתגובה זו
    השווקים באירופה ובוול סטרייט כניסה לפני שתאחרו את הרכבת זה ענין של ימים אולי שבועות עד שתראו ראלי חזק
  • 3.
    יום ראשון הפוטים בשמיםםםםםםםםםםםם (ל"ת)
    עורב אמיתי 09/10/2014 19:42
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ממרחקים קראתיך 09/10/2014 17:04
    הגב לתגובה זו
    תמימות המבוגר באה בדרך כלל(לא תמיד)מחסך בחכמה ואיוולת.
  • 1.
    ממרחקים קראתיך 09/10/2014 15:40
    הגב לתגובה זו
    היושב במרומים...שמור עלי מידידי ורוצי טובתי האופטימים..עם אויבי אסתדר בעצמי...
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: