נעילה מעורבת בוול סטריט: לאחר הפרוטוקולים של הפד', הדאו איבד 0.4%

המסחר באירופה נסגר מעורב, הפרוטוקולים של ה'פד' פורסמו בשעה 21:00 וריכזו עניין רב, ועונת הדוחות נכנסה ליומה השני
דניאל קביליו |
נושאים בכתבה וול סטריט

פורסם לראשונה ב-15:00 08.01.2014

יום המסחר בוול סטריט ננעל במגמה מעורבת של המדדים המובילים, לאחר שאמש הסנטימנט החיובי שלט. המשקיעים התרכזו היום בסקר ה-ADP שיצא לפני פתיחת המסחר ובישר כי למשק האמריקני נוספו יותר משרות מהמצופה. עוד בגזרת המאקרו, הפרוטוקולים של וועידת השוק הפתוח מהישיבה שנערכה ב-18 לחודש דצמבר פורסמו ושפכו מעט אור על השיקולים בבסיס ההחלטה לצמצם את תכנית הרכישות. עונת הדוחות לרבעון האחרון של 2013 נפתחה אתמול, ומספר חברות כבר דיווחו תוצאות. המסחר באירופה ננעל בירידות שערים.

כך, מדד הדאו ג'ונס ירד 0.41%, מדד ה-S&P 500 נסגר ללא שינוי והנאסד"ק התחזק ב-0.31%.

כאמור, המשקיעים נשאו מבטם לכיוון נתוני המאקרו שפורסמו כשעה ורבע טרם הפתיחה ובשעה 21:00. בטרם פתיחת המסחר התפרסם סקר ה-ADP אשר היה בסימן חיובי. הסקר בישר למשקיעים כי למשק נוספו בחודש דצמבר 238 אלף משרות - גבוה מצפי הכלכלנים שעמד על 205 אלף משרות. הנתון הוא בסימן קדימון לדוח התעסוקה אשר יתפרסם ביום ו'.

בשעה 21:00 שעון ישראל, וזהו הנתון המעניין של היום, פורסמו הפרוטוקולים מוועידת השוק הפתוח של חברי הפדרל ריזרב שהתכנסה ב-18 לחודש דצמבר. בישיבה המדוברת חברי הוועדה החליטו לצמצם ב-10 מיליארד דולר את תכנית הרכישות (QE3) החל מחודש ינואר. מהפרוטוקולים עלה כי בכירי הפד' דאגו ש"התועלת השולית של רכישות האג"ח הולכת ופוחתת עם הזמן", וכי 9 מתוך עשרת בעלי זכות ההצבעה תמכו בהחלטה.

איאן שפרדסון, הכלכלן הבכיר ב-Pantheon Macroeconomics, סיכם את הפרוטוקולים במשפט אחד: "נתוני תעסוקה טובים יותר, פחות חשש מדיפלציה, ותועלת שולית פוחתת ל-QE הביאו לצמצום הרכישות".

היום הוא היום השני לפתיחת עונת הדוחות לרבעון האחרון של 2013 כאשר מניית בד בת' אנד ביונד (סימול: BBBY) ריכזה עניין רב לקראת הפרסום. 25 אנליסטים מוול סטריט חוזים כי החברה תדווח על רווח למניה של 1.15 דולר ו-22 אנליסטים חוזים הכנסה של 2.81 מיליארד דולר. חברת מונסנטו (סימול: MON) תדווח גם היא היום, ובטרם פתיחת המסחר, כאשר האנליסטים ציפו להכנסה של 3.07 מיליארד דולר ורווח למניה של 64 סנט.

"הימים הבאים בוול סטריט יקבעו את אופי ההשקעה לשנת 2014 כאשר המשקיעים מביטים היום לכיוון סקר ה-ADP והפרוטוקולים של וועידת השוק הפתוח שיתפרסמו" כך אמר היום ריצארד האנטר ראש מחלקת הון ב-Hargreaves Lansdown.

מעבר לים, בורסות אירופה נסגרו במגמה מעורבת, ברקע לנתוני האבטלה בגוש האירו שפורסמו היום והצביעו על המשך המגמה מהחודשים האחרונים. מוקדם יותר ננעלו בורסות אסיה בעליות חדות, כשהניקיי היפני טיפס 1.94%, והונג קונג הוסיפה 1.25%.

סחורות

החוזים העתידיים על הזהב ירדו היום 0.3% למחיר של 1,225 דולר לאונקייה. החוזים העתידיים על חבית נפט נעלו את היום בירידה של 1.4% למחיר של 92.3 דולר לחבית.

יומן מאקרו

כאמור שני נתוני מאקרו מרכזיים פורסמו היום.

בשעה 15:15 פורסם סקר ה-ADP אשר בוחן את כמות המשרות שנוספו למשק בחודש דצמבר (במגזר הפרטי) הכלכלנים חזו כי בחודש המדובר יתווספו למשק 205 אלף משרות חדשות כאשר לבסוף הנתון התייצב ברמה של 238 אלף משרות.

בשעה 21:00 פורסמו הפרוטוקולים מוועידת השוק הפתוח האחרונה שהתכנסה ב-18 לחודש דצמבר, אז הגיעו בכירי הפד' למסקנה כי העת הגיע לצמצם את תכנית הרכישות ב-10 מיליארד דולר.

מניות במרכז

חברת מיקרון (סימול: MU) דיווחה אתמול על תוצאותיה לרבעון האחרון של 2013 והפתיעה את האנליסטים. החברה דיווחה על רווח של 358 מיליון דולר ורווח למניה של 30 סנט. ברבעון המקביל אשתקד החברה דיווחה על הפסד של 27 סנט למניה כך שהדוח היום בסיממן חיובי במיוחד.

עוד חברה שעמדה במרכז העניינים היום היא קונטיינר (סימול: TCS) אשר דיווחה גם היא לאחר תום המסחר אתמול. החברה דיווחה על תוצאות מעורבות כאשר הרווח למניה היא גבוה ב-3 סנט מהצפי (רווח של 11 סנט) כאשר בשורת ההכנסה החברה דווקא התעלתה כאשר דיווחה על הכנסה של 188.3 מיליון דולר כאשר הצפי עמד על 188.9 מיליון דולר.

ישראליות במרכז

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: