ברננקי: "שוק הדיור עוצר את הכלכלה שלנו ופוגע במאמצינו לצמוח"

מחירי הדיור בשוק האמריקני יורדים זה 6 שנים רצופות, עד שמצבו לא ישתפר, יהיה קשה לראות את האמריקנים מתרוממים. מצב הבתים בארה"ב הוא החמור בהיסטוריה ודורש ניתוח מעמיק
עידן קייסר | (10)

השיקום הכלכלי בארה"ב החל כבר לפני שנתיים, אך עבור המון אמריקנים, זה לא מרגיש באמת כמו שינוי ושיקום, בייחוד עבור אלו שתלויים בשוק הדיור למחייתם. אמנם הושגה התקדמות בתחומים כמו הקטנת שיעור האבטלה והשבת חוסנם של ענפים שונים בכלכלה האמריקנית, אך קצב השיקום הוא איטי מאוד, ועדיין שיעור האבטלה הוא גבוה בראייה הסטורית. מצב שוק הדיור הוא משתנה מפתח לשיקום מוצלח ומהיר, שוק דיור פורח בכל כלכלה הוא מקור לתעסוקה ולהחלפת כספים והון.

"המצב הרעוע בשוק הדיור שלנו ובעיית המשכנתאות עוצרים את מאמצי השיקום שלנו ואת ההתקדמות הכלכלית-פיננסית שאנו מנסים לייצר, כמו את הנורמליזציה של תנאי האשראי שהייתה לנו פעם", כך אמר הערב יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, בנאום שנשא מול הארגון הבינלאומי של בוני-הבתים.

לפדרל ריזרב, ולעומד בראשו בן ברננקי, יש אינטרס חשוב מאין כמוהו במצב שוק הדיור האמריקני, והוא פועל באופן מסיבי, כאשר הוא מנתח כל העת את נתוני הדיור והמשכנתאות. מצב שוק הדיור הוא בין המשתנים החשובים לפיהם נקבעת המדיניות המוניטרית של ה'פד', כמו כן, לפיו נקבעת רגולציה ועל פיו נעשות פעולות להגנה על צרכנים ודיירים אשר נפגעו פיזית, מנטלית ופיננסית מהמשבר שהחל בשוק הדיור. מצב שוק הדיור האמריקני השפיע ועודנו משפיע באופן ישיר על לווים, מלווים, קהילות וכלכלות ברחבי העולם.

עוד אמר ברננקי בהתייחסו למחירים בשוק הדיור: "כשמחירי הבתים בירידה ומחירי השכירות בעלייה, יהיה זה הגיוני להפוך חלק מהנכסים המעוקלים לנכסים המיועדים לשכירות".

דרך טובה להבין את מצבו הנוכחי של שוק הדיור היא להסתכל עליו במונחים של ביקוש והיצע. בשנים האחרונות, ההיצע הפוטנציאלי והריאלי של בתים שנועדו עבור מגורים חרג בהרבה מעל הביקוש האפקטיבי. כמות הבתים שעומדים ריקים מדיירים היא עדות ניצחת לכשלון שוק זה, לפי נתון עכשווי, ישנם בערך מיליון בתים שעומדים ריקים ומחכים להיות מושכרים או להימכר ברחבי ארה"ב.

מוסיפים להיצע הגדול, הם 2 מיליון הבתים שעוקלו מאז פרוץ המשבר. כידוע, בעיה גדולה בשוק הדיור האמריקני היא סוגיית עיקול הבתים. קצב עיקול הבתים בארה"ב הוא הגדול בהיסטוריה, והוא מעורר סוגיות של הגנות צרכניות ובעיות סוציאליות אשר יוצרים כאב רב בלב האומה המתכוננת לבחירות השנה. הרגולטור האמריקני לאחרונה הציב תנאים נוקשים מאוד לעיקול בתים, לא פלא שהבנקים מחפשים דרכים יצירתיות כל העת כדי לטפל בנושאי החוב שלהם לפרטים נוספים.

באותו זמן, יש מספר גורמים המשפיעים גם על הביקוש. שיעור האבטלה הגבוהה וההיעדר אפשרויות תעסוקה של פרטים בארה"ב, שינה את התוכנית עבור אמריקנים צעירים רבים, כעת הם אינם ששים להתחייב לבעלות על בית, ואינם בטוחים ביכולתם לרכוש בתים בארה"ב. זאת ועוד, הגבלות חמורות בתנאי המשכתנאות שנוצרו על מנת לעצור את המשבר שהחריף, כעת גם תוקפים את צד הביקוש לדירות כאשר תנאי המשכנתא הוקשחו. ולבסוף, השקעה בדיור כבר לא נראית "בטוחה" בעיני המשקיעים כמו שפעם היא נחשבה להיות, בהתחשב בזה שמחירי הבתים בירידה זה 6 שנים רצופות.

הגורמים הנ"ל יוצרים תמונת מצב עגומה בשוק הדיור בארה"ב, חוסר שיווי המשקל הזה פוגע בענף ומדיר שינה מעיניהם של המון אמריקאים, החל מבן ברננקי ועד לבעל הבית שעוקל לא ממזמן. הממשל האמריקני ידרש לפתח תוכניות ולהטמיע מדיניות אשר תחזיר את שוק הדיור לעמוד על רגליו. אין פה מקום לפתרונות קסם, אבל מאמצים הגונים וברי קיימא ופעולות 'צירתיות יכולים 'לשלם דיבידנידים' בטווח הארוך.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    כותב 12/02/2012 11:34
    הגב לתגובה זו
    כשמי שצריך היה לשלם על הטעויות לא שילם(נפל)!
  • 9.
    אביעד 11/02/2012 10:43
    הגב לתגובה זו
    שמעתי שהתחילו לחנך שם את הצעירים לצרכנות נבונה וכו'... שהם עושים לכל אחד שרוצה לרכוש בית סוג של 'דיו-ד'יליג'נס'... חחח איפה השר אטיאס לעניין זה?
  • 8.
    כבר 11/02/2012 10:35
    הגב לתגובה זו
    פסה מן העולם המוסרי ואו העולם הערכי...לעולם לא תחזור למה שהיתה ..."הכלכלה" שלה חדלת פרעון וכל השיטה שהמצאתם מטמוטטת לנגד עינך ....אינך מסוגל לעשות דבר בעניין !
  • 7.
    עוד אחד 11/02/2012 10:26
    הגב לתגובה זו
    אסור להם להתייחס לזה כמנוע צמיחה. צמיחה בשוק הדיור זאת תופעת לוואי של גידול באוכלוסייה. או של שיפור רמת החיים ורצון לעבור לבית יותר מהודר. אבל לא הגורם לצמיחה אלא תוצאת הצמיחה.
  • 6.
    אתם חושבים שהם יכולים לקרוא לזה גם מצוקת דיור? (ל"ת)
    חיים-משה 11/02/2012 01:59
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    חיים 11/02/2012 00:57
    הגב לתגובה זו
    מי יקנה עסק ב 50K שם? אולי רק את השטיחים של בעסק חחחחחחחחח. רוצים שאנשים יקנו חורבות כלומר בתים זולים......שלא שווים 10K. אמריקה לקראת פשיטת רגל. דירה ממוצעת תעלה שם 20K!!!!!!!!!!!
  • 4.
    אם לא תעשו ילדים למי תמכרו דירות? (ל"ת)
    דני 11/02/2012 00:21
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גון מיינרש קיינס 10/02/2012 22:28
    הגב לתגובה זו
    יש שווקים שבהם כבר אי אפשר לעשות עבורם כלום חחח
  • 2.
    אפילו כאן מחירי השכירות בשמיים אך הבתים זולים (ל"ת)
    ניו יורקי 10/02/2012 22:27
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כותבי תרחישים- 12-12 10/02/2012 22:18
    הגב לתגובה זו
    זמן הבחירות בארהב 12-11-12
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: