גולדמן זאקס בוחר כיוון - ממליץ להתרחק ממניות בטווח הקצר
בעוד המדדים המובילים בארה"ב ממשיכים לאתגר בשבוע האחרון את רמות שיא כל הזמנים, ומתקשים להמשיך בראלי הקטן שנרשם ב-3 החודשים האחרונים, בבנק ההשקעות גולדמן זאקס כבר בחרו כיוון. צוות כלכלנים של גולדמן זאקס, בהובלת כריסטיאן מולר, ממליץ שלא להתקרב למניות בטווח הקצר, וחתך את ההמלצה למניות ל'משקל חסר' (underweight) ב-3 החודשים הקרובים בטענה לאבדן ביטחון המשקיעים לגבי ההשקעה במניות ונכסי סיכון.
בבנק ההשקעות הורידו את התחזית למניות ברקע לאי הוודאות שנוצרה לאחר משאל העם בבריטניה, וגם תוצאות נמוכות מהצפוי ברבעון השני בקרב חלק מהחברות המדווחות בארה"ב (בעיקר של חברות האנרגיה) לא הוסיפו נחת. "תיאבון המשקיעים לסיכון נמצא במצב ניטרלי לאחר התפוגגות הסנטימנט החיובי, מה שמציע כי יידרשו נתונים חזקים או תמיכה של הבנקים המרכזיים על מנת לדחוף את ההשקעה בנכסי סיכון. עם זאת, ציפיות השוק לתמיכה בשווקים כבר עכשיו יוניות, כך שקפיצה נוספת תיקח עוד זמן".
נזכיר כי ביום שישי האחרון המדדים בוול סטריט נסגרו סביב רמות הפתיחה, כאשר ב-3 החודשים האחרונים מדד דאו ג'ונס 0.16% רשם תשואה של 3.9%, מדד נאסד"ק -0.21% רשם תשואה של 8.1% ומדד S&P 500 0.13% זינק ב-5.3%, מה שמחדד את השאלה בקרב המשקיעים: האם העליות יימשכו למרות הסיכונים השווקים?
על רקע אי הוודאות בגולדמן זאקס מחזיקים בדעה כי המזומן הוא המלך ומותירים את ההמלצה להחזקה בכסף נזיל תחת 'משקל יתר'. "עד שמצב הצמיחה לא ישתפר אנו לא כל כך בונים על ההשקעה במניות, במיוחד אחרי הראלי שנרשם מהציפייה לתמיכה של הבנקים המרכזים בשוק". בגולדמן זאקס מפרטים מלבד הסיכונים העומדים כיום בפני המשקיעים - כמו החשש מהצמיחה בסין, אי הוודאות באירופה לאחר ה'ברקזיט' - את הזעזועים הבלתי צפויים (ברבורים שחורים) כמו למשל, ניסיון ההפיכה הכושל בטורקיה.
- גולדמן זאקס משלם קנס עתק על פרשת שחיתות והצעד הראשון של ישראל בדרך לתעשיית ההייטק
- מייסד סיטאדל: ״בהשקעות צריכים אינטואציה; ה-AI נכשל בזה״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לגבי סין, נזכיר כי הבוקר פורסם מדד מנהלי הרכש לחודש יולי שהצביעה כי הכלכלה השנייה בגודלה בעולם עברה להליך של התכווצות בחודש האחרון, כאשר הייצור בקרה המחוזות נפל מהתחזיות.
לגבי צפי הריבית של הפד' לאחר נתוני הצמיחה המאכזבים שפורסמו ביום שישי האחרון בארה"ב, בגולדמן זאקס צופים כי הסיכוי להעלאת ריבית השנה עומד על 65%. הסיכוי להעלאת הריבית בספטמבר הקרוב עומד על 20% בלבד ולדצמבר על 45%.
בנוגע למהלכי הבנק המרכזי באירופה, בגולדמן זאקס צופים כי בהודעה הקרובה בספטמבר הנגיד דראגי יאריך את תכנית הרכישות (ה'בזוקה') לפחות עד סוף 2017.
לגבי יפן, בבנק המרכזי אכן צופים הזרמת חבילות תמריצים לשווקים, ונזכיר את האכזבה בשבוע שעבר כאשר הבנק השאיר את המשקיעים באוויר. בכל אופן, בגולדמן זאקס מגלים סקפטיות לגבי היעילות של התמיכה בגובה 28 טריליון ין עליה ראש הממשלה שינזו אבה כבר הספיק להכריז אבל, בינתיים, לא הזרים לשוק.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מדד S&P 500 ב-12 החודשים האחרונים:
- 2.הכלבים נובחים והשיירה עוברת ,שמענו עליהם (ל"ת)דוד מ 01/08/2016 16:44הגב לתגובה זו
- 1.ההסטוריה מוכיחה מה שוות התחזיות של גולדמן (ל"ת)שמענו עליהם 01/08/2016 15:19הגב לתגובה זו
- Sb 01/08/2016 16:00הגב לתגובה זואם אני זוכר בתחילת השנה אמרו שיהיה אפוקליפסה בשוקי ההון הכול חזר ובגדול. אין איפה ללכת נדלן ומניות עד שהריבית לא תעלה זה המצב אנשים לא יתנו להונם להישחק
- ועכשיו? (ל"ת)ליצן 02/08/2016 13:23
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
