דואה ליפה וגורג וסוף
צילום: צילום מסך/יוטיוב

בלווטניק מוכן לשלם לנסיך הסעודי 10 מ' ד' על כוכבי המוזיקה הערבית

וורנר מיוזיק שבבעלות המיליארדר היהודי תרכוש מניות של חברת המוזיקה הסעודית רותאנא של אלווליד בן טלאל בעסקה שתשקף לזו שווי של 200 מיליון דולר. הנרכשת מחזיקה בנתח משירות הסטרימינג דיזר שמפיץ בבלעדיות את קטלוג רותאנא הכולל זמרים מובילים כמו ג'ורג' וסוף
איתי פת-יה |

לן בלווטניק, שבבעלותו חברת הענק וורנר מיוזיק (סימול: WMG) תחתה פועלים דואה ליפה, ליזו, אריק קלפטון ואמנים נוספים מהמובילים בעולם, רוצה כעת לצרף לאלה גם שמות חמים מהמזרח התיכון כמו ג'ורג' וסוף הסורי ושירין עבד אל-וואהב המצריה במסגרת עסקה גדולה עם הנסיך הסעודי אלווליד בן טלאל.

המיליארדר בלווטניק, שהוא בין השאר בעל השליטה בערוץ 13 וכן בכלל תעשיות שחולשת על חברות כמו יצרנית המלט נשר, נייר חדרה , כלל ביוטכנו 0% ו גולף -1.96% , הנפיק את וורנר מיוזיק בנאסד"ק ביוני האחרון לפי שווי של 12.7 מיליארד דולר. מאז עלתה המניה בכ-40% לשווי של 18 מיליארד דולר. מדובר באחת משלושת חברות המוזיקה הגדולות בעולם, כשלצדה יוניברסל וסוני מיוזיק גרופ. תחת כל אחת מאלה פועלים מספר רב של לייבלים.

כעת, בוול סטריט ז'ורנל מדווחים כי החברה נמצאת לקראת סגירה של מו"מ לרכישת נתח מרותאנא מיוזיק של בן טלאל, לפי מחיר שמשקף לה שווי של 200 מיליון דולר. וורנר צפויה להפוך לגדולה מבין בעלות זכויות המיעוט של רותאנא, כשלפי ההערכות תרכוש מניות של האחרונה בסכום של שמונה ספרות, קרי 10 מיליון דולר לכל הפחות. כבר לפני שנתיים החלו הגישושים בין הצדדים.

וורנר מעוניינת להגיע אם כן לקהל המאזינים בעולם הערבי באמצעות הקטלוג של רותאנא, ואת זה היא מתכוונת לעשות גם באמצעות האחזקות של רותאנא בשירות הסטרימינג דיזר, בו השקיעה 270 מיליון דולר לפני כשלוש שנים. אמנם דיזר אינה שחקנית בסקאלה של ספוטיפיי ואפל מיוזיק, אולם היא פועלת ב-180 מדינות, בהן יש לה 16 מיליון משתמשים, והיא המפיצה הבלעדית של הקטלוג של רותאנא.

כמו כן, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן שואף להפוך את סעודיה למרכז של הופעות, גם של כוכבי המוזיקה הערבית וגם של זו המערבית. בהקשר זה, רותאנא כמובן מרוויחה מההופעות של האמנים הפועלים תחתה, ובוורנר רוצים להינות גם מהפריחה המתוכננת מתחום זה.

וורנר תרכוש אם כן חלק מחברת המוזיקה של רותאנא, שהיא רק חלק מקבוצת מדיה גדולה עוד יותר שמחזיקה בערוצי טלוויזיה, תחנות רדיו, חברת הפקות סרטים וכן מלונות. מי שמחזיקה בקבוצה כולה היא קינגדום הולדינגס של בן טלאל, שעברה בתשעת החודשים הראשונים של 2020 להפסד של כ-350 מיליון דולר, לעומת רווח של כ-100 דולר בתקופה המקבילה. כיום נסחרת קינגדום בבורסה הסעודית לפי שווי של כ-7.5 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social