מגדלי תוהא
צילום: אתר החברה - גב ים

האם הפרויקט השאפתני ToHa2 עשוי להתברר כמשתלם במיוחד

גב ים ואמות צפויות להשקיע במיזם כ-3 מיליארד שקל וההכנסות הצפויות נאמדות בכ-280 מיליון שקל בשנה, תשואה של 9.3%
מייקל רוזנברג | (1)
נושאים בכתבה אמות גב ים

פרויקט היוקרה TOHA 2 של החברות אמות 0% ו-גב ים 0%  שיצא לדרך בתחילת החודש וצפוי להסתיים בשנת 2026 צפוי להניב הכנסות שנתיות של כ-280 מיליון שקל. ההשקעה הכוללת בו היא 3 מיליארד שקל - כך שהתשואה הצפויה היא 9.3%. התשואה הזו גבוהה ביחס למחירי השוק והיא מבטאת את הרווח היזמי של אמות וגב ים. כלומר, רכישת מבנה שמניב 280 מיליון שקל הייתה כמובן עולה משמעותית יותר. כמה יותר? התשואות היום הן בסביבות 6%-7%, כך שהערך של הנכס עשוי להסתכם בכ-4.5-4.8 מיליארד שקל. אז נכון, זה פרויקט של שנים, אבל גלום בו רווח עתידי של כ-1.5 מיליארד שקל ליזמים – זה מבטא את הגאות בתחום המשרדים, ואמות וגב ים הן שחקניות משמעותיות בתחום הזה.

שמעון אבודרהם מנכ"ל אמות ציין כי החברה ויתרה על רווח יזמי גבוה במידה והייתה בונה בקומות הראשונות של המגדל קניון ובקומות העליונות דירות יוקרה כך שההחלטה להקים את פרויקט זה עבור משרדים בלבד הייתה כרוכה בוויתור על 200-400 מיליון שקל ממכירות דירות היוקרה.

 

מאז משבר הקורונה חברות רבות החלו להבין שהם יכולות להמשיך את עבודתם גם כאשר העובדים עובדים מהבית, מגמה אשר התעצמה בשנה האחרונה. זאת במקביל למעבר לבנייני משרדים זולים יותר מחוץ לתל אביב בכדי לחסוך בעלויות. בהתאם לכך ובהתאם להשקעה הגדולה הנלווית לפרויקט זה ניתן להניח סיכון משמעותי להצלחתו, נכון לשעה זו טרם נחתם הסכם עם שוכר משמעותי שיקטין את סיכון זה. עם זאת, אבי יעקובוביץ  מנכ"ל 'גב ים'  ושמעון אבודרהם צופים ביקושים גבוהים ב-2 TOHA ובמחירי שכירות גבוהים ביחס למשרדים הקיימים באזור. בהמשך לדברים אלו החברות מעריכות שת"א מסומנת כיעד לחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם עקב מאפייניהם של העובד הישראלי ועלויות נוחות. הקפיצה במחירי המניות מאז תחילת השנה (גב ים ב-45% ואמות ב-38%) משקפים את אמון המשקיעים בנדל"ן המניב הישראלי ובהמשך צמיחתו. 

 

תכנון המגדל הופקד בידי האדריכלים רון ארד ואבנר ישר, שתכננו גם את ToHa1 אשר זכה לאחרונה בתואר 'מגדל המשרדים הטוב בעולם'  TOHA 2 ייבנה בצמוד לפרויקט TOHA 1 ביניהם יחובר גשר היצור קטע רחוב בשמים, בנוסף להקמה של חניון משותף בין הבניינים. ההרכב של קומות ענקיות חתירה למצוינות אקולוגית ותקרה עם עילית פלטינום תייצר מוצר ייחודי בנוף הבנייה הישראלי. הפרויקט יהווה בית לכ-20 אלף עובדים עם שטח להשכרה של מעל 170 אלף מ"ר.                               

בדומה לפרויקט השאפתני של חברת אפל בהרצליה, גם אכלוסו של בניין TOHA 2 מסתמך בעיקר על הגעה בתחבורה ציבורית או כלי תחבורה קלים כמו קורקינטים או אופניים חשמליים. במסגרת הקומפלקס של בנייני TOHA 1 ו-TOHA 2 מתוכנן להעמיד לרשות העובדים כ-2600 חניות בשני הבניינים יחדיו. עם זאת, חשוב לציין שהפרויקט מתבסס על תוכניותיה של עיריית תל אביב לצמצום תחבורה פרטית בעיר זאת באמצעות: תנועה באמצעות רכבת מטרו, נתיבי גישה ירוקים, ועם תוכנית הממשלה להכניס בחוק ההסדרים הקרוב את חוק אגרת הגודש שיובילו להפחתת הביקוש לנסיעות בתחבורה פרטית.         

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דני 26/10/2021 08:17
    הגב לתגובה זו
    ולבסוף תגלו שעובדים לא רוצים לעבוד בחברה ללא מקומות חניה. טרנד עם הד תקשורתי נרחב שאינו עומד בתנאי המציאות שקיימים היום עם התחבורה הציבורית שקורסת
הדמיית הפרויקט בבית שמש. קרדיט: קסם הדמיותהדמיית הפרויקט בבית שמש. קרדיט: קסם הדמיות

האם פרויקט הפינוי-בינוי הענק בבית שמש יבטיח את הגיוון של האוכלוסיה בעיר?

הוועדה המחוזית אישרה את פרויקט ההתחדשות העירונית הגדול ביותר בבית שמש ואחד מהגדולים בארץ, הכולל 3,467 יח"ד ומודל "בינוי-פינוי" חדשני; התוכנית, המשתרעת על 152 דונם בשכונת גבעת שרת, תחליף 486 יחידות דיור ישנות ומסוכנות; בא כוח הדיירים, עו"ד אברהם בבג'נוב: ״בתוך שנה וחצי ייצא לפועל שלב א'״

רן קידר |
נושאים בכתבה בית שמש

ועדת המשנה להתחדשות עירונית של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים קיבלה החלטה היסטורית, ובזמן שיא כשהפקידה לאישור סופי את תוכנית הענק הממוקמת בשכונה הוותיקה גבעת שרת בדרום-מערב העיר - בין רחובות הנרקיס והרקפת. תוכנית הנרקיס היא פרויקט פינוי-בינוי הגדול ביותר בתולדות העיר, והיא עתידה לחולל מהפך תכנוני, חברתי וסביבתי.

התכנית הזאת מעבר להיקפה העצום יכולה גם לתרום לגיוון האוכלוסיה בעיר. התכנית מבוצעת בחלק הישן של העיר, איזור שמאוכלס ברובו על ידי אוכלוסיית המגזר החילוני או הדתי בשונה מרמות א׳, ב׳, ג׳ וד׳ שמאוכלסות ברובן על ידי חרדים. בנוסף, בניה לגובה, כמו שהתכנית הזאת מתעדת להיות, היא דרך נוספת לעצב צביון של שכונות בגלל שחלק מבני המגזר, בעיקר חסידים וליטאים אינם סומכים על ההיתר להשתמש במעליות שבת ומשכך בוחרים לגור בבניינים בעלי קומות לא גבוהים במיוחד, סביב 4-5 קומות כאלו שהטיפוס אליהן במהלך השבת הוא נסבל ואפשרי.  

הצורך הדחוף בקידום הפרויקט נבע מחשיבות ציבורית ותכנונית גבוהה, לאור מצבם הירוד של מבני השיכון הקיימים בשטח של 152 דונם, המכילים כ-486 יחידות דיור. חלק ממבנים אלו אף הוכרזו כמסוכנים ופונו מדיירים, דבר שהאיץ את הצורך במציאת פתרון יסודי ומהיר. וכך, תוך שנתיים מההגעה לרוב הדרוש אושרה התב"ע של היזם גולדן ישראל על ידי הועדה המחוזית.

מודל מימוש חדשני

בינוי-פינוי באמצעות "מגרש חלוץ" על מנת להבטיח את ישימותה הכלכלית של התוכנית ולצמצם ככל הניתן את הפגיעה באיכות חייהם של הדיירים הוותיקים, אישרה הוועדה מודל מימוש ייחודי של "בינוי-פינוי". מתווה זה יתאפשר על ידי שימוש ב"מגרש חלוץ"– קרקע פנויה בבעלות רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הנכללת בתחום התכנית. מודל זה יאפשר לדיירים לעבור ישירות מדירתם הישנה לדירה החדשה שתוקם בשלב הראשון במגרש החלוץ, תוך הימנעות ממעבר כפול וממגורים זמניים מחוץ למתחם. השימוש במגרש החלוץ גם מסייע להפחתת היקפי הבינוי הנדרשים לישימות כלכלית בפרויקט מורכב זה.

במסגרת התוכנית יפונו וייהרסו המבנים הקיימים ובמקומם יוקמו 3,467 יחידות דיור חדשות בבנייה חדשה ואיכותית המשלבת מגדלים עד 40 קומות עם מבנים מרקמיים, לצד הקמת שני בתי ספר חדשים ופיתוח תשתיות ציבוריות מלאות. הגישה התכנונית החדשנית מאפשרת שילוב של שני טיפוסי בינוי עיקריים: האחד הוא בנייה מגדלית: מגדלי מגורים גבוהים במיוחד, אשר יגיעו לגובה של עד כ-40 קומות (לפחות 145 מטרים), והשני הוא בינוי מרקמי, עם מבני מגורים בגובה נמוך יותר של עד 10 קומות, המשתלבים עם הרקמה העירונית הוותיקה.

הדמיה של פרויקט LOV LOD, קרדיט: STUDIO Yהדמיה של פרויקט LOV LOD, קרדיט: STUDIO Y

פטור ממשכנתא ל-5 שנים בהתחדשות עירונית בלוד; דירות 2 חדרים החל ב-1.72 מיליון שקל

רוטשטיין וציפחה ימכרו 133 דירות חדשות בלוד, עם פטור ממשכנתא לתקופה של עד 5 שנים לרוכשי הדירות מחיר דירת 3 חדרים החל מ- 2.05 מיליון שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה רוטשטיין לוד

החברות רוטשטיין רוטשטיין 0%   וציפחה משיקות את השלב השני בפרויקט ההתחדשות העירונית LOV LOD. לקראת ההשקה, יצאו החברות במבצע מימון יוצא דופן, המעניק לרוכשי דירות בפרויקט חופש מהמשכנתא לתקופה של עד חמש שנים מרגע הרכישה.

פרויקט LOV LOD הינו פרויקט התחדשות עירונית ברחוב איינשטיין בעיר שהקמתו החלה לפני מספר חודשים ובמסגרתו נבנות 488 יחידות דיור חדשות בשני שלבים. עד כה, נמכרו בפרויקט למעלה מ-40 דירות. כעת כאמור מתחילה החברה בשיווק השלב השני של הפרויקט שכולל 133 דירות במגדל בן 23 קומות. בין הדירות שמוצעות למכירה, כיום, דירות בנות 2 חדרים בשטח של כ 68 מ"ר עם מרפסת בשטח של כ-9 מ"ר, המוצעות למכירה במחיר של 1.72 מיליון שקל. דירות 4 חדרים בפרויקט בשטח של 106 מ"ר עם מרפסת בשטח 14 מ"ר מוצעות למכירה במחיר של החל מ-2.53 מיליון שקל. אכלוס הפרויקט צפוי להיות במחצית השניה של 2029.

הפרויקט ממוקם בלב העיר, במרחק הליכה מתחנת הרכבת, צירי תנועה ראשיים, מוסדות חינוך, פארקים וגינות ציבוריות, מרכזי תרבות ועוד. בלב המתחם תוקם חצר פנימית ירוקה וקומת מסחר לרווחת קהילת המגורים החדשה. כמו כן יכלול הפרויקט שטחי ציבור, מסחר ותעסוקה לטובת דיירי המתחם, השכונה ותושבי העיר כולה.

המהלך נועד לתת פתרון ממשי לאתגרי המימון של משפחות צעירות ורוכשי דירות ראשונות ולהקל על הנטל הכלכלי בתקופת הבנייה והאכלוס. כמו כן, יאפשר למשפרי הדיור גמישות מירבית בעיתוי מכירת הדירה הישנה ללא לחץ. במסגרת המבצע, יינתן לרוכשים בפרויקט מימון בהיקף של עד 70% ממחיר הדירה ברכישה, וכן פתרון מימוני המאפשר לשלם רק 15% בחתימת החוזה, קבלת הלוואת קבלן ל 5 שנים. ההלוואה בתנאים ייחודיים לתקופה ארוכה מהמקובל בשוק. 

במסגרת הלוואת הקבלן מאפשרות החברות דחיית תשלומי המשכנתא לבנק, אשר יחלו רק שנתיים לאחר האכלוס, כשתשלומי הריבית בתקופה זו חלים על רוטשטיין וציפחה כך שהרוכשים נהנים מתקופת שקט כלכלי, ללא תשלומים כפולים. היתרה תשולם באמצעות הלוואת קבלן ומשכנתא נוספת, כשתשלום ההחזר בגינן יחל רק לאחר תקופת הפטור.