הסכם ממון לא תמיד מספיק, איך לא תאבדו נכסים?
הדין בחיים עשוי להיות לא רלוונטי לאחר המוות. איך בכל זאת נשמור על הרכוש שלנו וגם נבטיח אותו לילדינו בעתיד?
ג' היה קפדן בענייני רכוש כל חייו. הוא דאג לפזר השקעות, פיקח על הוצאות והכנסות, לא רצה לאבד את מה שהרוויח. לכן, כאשר נכנס למערכת יחסים זוגית, הוא החליט לחתום על הסכם ממון עם בת זוגו, כדי למנוע כל בעיה אפשרית בעתיד. זו הייתה זוגיות שנייה עבור שניהם, וכל אחד מהם הגיע אליה עם ילדים גדולים ורכוש משלו. בהסכם הממון נקבע שתהיה הפרדה רכושית, כך שכל אחד מבני הזוג יישאר הבעלים הבלעדי של הרכוש שלו.
השניים חיו יחד, בילו, נסעו לחו"ל, והכל תוך כדי שדאגו למימון ההוצאות מחשבונות הבנק הנפרדים שלהם. כעבור כמה שנים, ג' לקה בלבו ומת. בתום ימי השבעה הגיע אליי בנו הבכור של ג', המום ממותו בטרם עת של אביו והמום לא פחות מהבקשה שהגישה בת זוגו של ג' למתן צו ירושה כדי שהיא תקבל מחצית מכל רכושו של המנוח.
הטעות של ג' הייתה שלא השאיר אחריו צוואה. הסכם ממון, מוצלח ככל שיהיה, מגדיר את המצב הרכושי רק כאשר האדם בחיים. אחרי המוות אנחנו נכנסים לתחום של דיני ירושה, ואלה קובעים שבהיעדר צוואה, האישה, או הידועה בציבור, תהיה היורשת של מחצית מכל הרכוש, כאשר הילדים יחלקו ביניהם את המחצית השנייה.
הכללים שחלו במהלך החיים עשויים להיות לא רלוונטיים לאחר המוות
ג' הוא לא מקרה בודד. לא קל לנווט בנבכי הדין, במיוחד בכל מה שנוגע לנקודת התפר בין הדינים שחלים עלינו במהלך החיים לבין המצב המשפטי לאחר המוות. הכללים שחלו במהלך החיים עשויים להיות לא רלוונטיים לאחר המוות. לפעמים, כמו במקרה של ג', הם עלולים להטעות ולגרום לביטחון שווא שמה שנכון לגבי מצב אחד חל גם על מצב אחר.
- כך נדחתה תביעה על דירה, כספים והוצאות קבורה
- פתק אחד הפך נכס של 15 מיליון שקל למוקד מחלוקת עזה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההבדל בין שני המצבים נכון גם למצב הפוך. בתיק אחר הגיעו אליי ילדיו של י' מנישואים ראשונים. י' השאיר אחריו צוואה, בה הוריש לילדיו את כל רכושו. הילדים אחזו בידיהם שלל תביעות אותן הגישה אלמנתו של אביהם, אשתו השנייה. בין היתר, טענה האלמנה כי היא זכאית למזונות מהעיזבון של המנוח וגם דרשה לבטל את הצוואה. תוך כדי העבודה על התיק התברר שבמהלך נישואיה למנוח רכשה האלמנה דירה, שנרשמה על שמה, ובה התגוררה יחד עם המנוח.
העדרו של הסכם יחסי ממון בין המנוח לאלמנה אפשר לנו להגיש בשם העיזבון תביעה למחצית הזכויות בדירה, הרשומה על שם האלמנה. מיותר לציין שכדי לא לסכן את זכויותיה בדירה, העדיפה האלמנה לחזור בה מכל תביעותיה. במקרה זה הייתה צוואה, אך לא היה הסכם ממון. הצוואה קבעה את חלוקת העיזבון, אך העדרו של הסכם הממון אפשר להגיש תביעה שמטרתה להגדיל את היקף העיזבון באמצעות טענה לשיתוף בנכסי בת הזוג.
סכסוכים בין יורשים הם קשים, ארוכים ומתישים. דמות המפתח, המנוח, כבר לא איתנו ולכן קיים קושי באיתור ואיסוף ראיות. לכן, מי שרוצה לשלוט באופן מלא במה יעשה ברכוש שלו, חשוב שייקח בחשבון את המצב בחיים וגם לאחר המוות. להסדיר את אופן חלוקת הרכוש, שיכול להיחשב כמשותף מכוח חוק יחסי ממון או חזקת השיתוף, ובמקביל לערוך צוואה. יתר על כן העלות הכרוכה בניהול הליכים משפטיים גבוהה. עורכי דין, חוקרים פרטיים, הפסד ימי עבודה, וזה מבלי שהזכרנו את המחיר הנפשי. לעומת זאת, הסכמי ממון וצוואות הם כלים משפטיים פשוטים יותר, שעלותם נמוכה עשרות מונים.
- אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
- ישראל מפגרת במרוץ ה-AI? באמת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
מומלץ לערוך גם את ההסכם וגם את הצוואה בסיוע עורך דין המתמחה בתחום דיני משפחה ודיני ירושה. עורך דין מומחה יידע מה נדרש במסגרת החוק, כמו האם לשלוח אדם מבוגר לחוות דעת פסיכוגריאטרית בטרם חתימה על הצוואה, או מתי צריך להסריט את הכנת הצוואה והחתימה, וכן לתיאום בין שני המסמכים המשפטיים. כל זה כדי למנוע מחלוקות עתידיות וריבים בתוך המשפחה, ולמזער את הסיכון לניסיונות ביטול ההסכם או ביטול הצוואה על ידי בני משפחה לא מרוצים.
- 2.מחצית מ "פטירות" של גברים ידועים בציבור נראה לי זה רצח (ל"ת)כסף כסף כסף 07/08/2018 09:32הגב לתגובה זו
- 1.לא יאומן אבל קיים 05/08/2018 11:40הגב לתגובה זואחד מת בפתאומיות (תאונת דרכים) - חברים שגרים ביחד בזוגיות בלי שהייתה הצעת נשואים, השני או השניה דורש הכרה - על מנת לקבל דמי מביטוח החיים ממקום העבודה.
בינה מלאכותית גנרי AI generic אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?
עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי.
המהפיכה הראשונה
כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי,
כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.
השלב
הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות
בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.
התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17
מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה
כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.
- איך פטפוט תמים עם הבינה המלאכותית יקפיץ לכם את המחיר של הטיסה הבאה?
- האם ישראל ערוכה להקמת חוות השרתים ברמה של אנבידיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים
כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת
טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?
בינה מלאכותית גנרי AI generic אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?
עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי.
המהפיכה הראשונה
כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי,
כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.
השלב
הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות
בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.
התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17
מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה
כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.
- איך פטפוט תמים עם הבינה המלאכותית יקפיץ לכם את המחיר של הטיסה הבאה?
- האם ישראל ערוכה להקמת חוות השרתים ברמה של אנבידיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים
כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת
טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?
