10 הערות על התכנית האסטרטגית שהציג מנכ"ל הבורסה

הבורסה בת"א הציגה היום את התכנית האסטרטגית שאמור שיעדיה - "להיות הבחירה הראשונה עבור החברות, המשקיעים והציבור הישראלי"
סוחר מעו"ף | (8)
נושאים בכתבה בורסה

הבורסה בת"א יצאה היום עם תכנית אסטרטגית חדשה, עניין חשוב בהינתן שמדובר בתכנית סדורה ראשונה של המנכ"ל החדש איתי בן-זאב.

מספר הערות:

1. ניכר שישנה הבנה של השוק: גם של ההנהלה, וגם של צוות העובדים שהיה שותף לבניית התכנית.

 

2. התבססות על מערכת המסחר הנוכחית, ועל החוזקות הפנימיות בבורסה הינו חיובי ביותר. הסרת האיום של שינוי מערכת המסחר תאפשר יציבות פעולה מול הבורסה, ותעודד פיתוחים חדשים. מצויין שקברו את שיתוף הפעולה עם נאסד"ק שריחף כעננה מעל פעילויות בבורסה.

 

3. סוף, חלקי, לעריצות אנטרופי! המשיקיעים המוסדיים יוכלו להסתמך על ISS, כפי שהם מסתמכים על חברות חו"ל אחרות, עניין שלפחות לגביהן יפחית את דרגת העריצות, השרירותיות, שהופגנה מצד אנטרופי ושדחקה החוצה חברות כגון מלאנוקס שלא היות מוכנות ל"שחק את המשחק" הנדרש באמצעות תגמולים נלווים ולובי.

 

4. ה-DM זה יתרון!? כאן זה כבר חוסר הבנה. השיוך של ישראל לDeveloped Market בהקשר של סיווג של MSCI פוגע קשות במגוון המשקיעים פה. אם למנכ"ל היה אומץ מספק, הוא מפעיל לובי מתאים בכדי להחזיר את ישראל ל-EM – יחד עם דרום קוריאה וטיוואן שדומות לנו בהקשרים רבים. בשל פרעות הרגולציה, שרירותיות ממשל, ואף הגבלות על המרות מט"ח של זרים לא צריכה להיות פה בעיה לעשות את הקייס. התועלת ברורה, שכן זה עשוי בהחלט להכפיל את המחזורים הבורסאיים. הלובי הדרוש מול MSCI אינו קשה – קל לעשות פה את הקייס, והמשקיעים המוסדיים העולמיים באופן כללי היו שמחים לראות את ישראל בקטגוריה אחרת עם כל רעשי הרקע סביב השקעות.

 

5. הפרטת חברות ממשלתיות? חיובי, אך בעיקר מחייב פעולה ברשות החברות הממשלתיות ועשוי לערב סוגיות עם ועדי עובדים.

 

6. החזרת חברות ישראליות הבייתה? בוודאי שחיובי... אך זוהי מטרה רבת שנים. זה לא הולך, ורשות ני"ע חסמה דה-פקטו את האפשרות לרישום כפוי, כמקובל בעולם, שהייתה מאפשר רישום של כלל הנכסים הרלוונטיים ללא מאמץ מיותר ותוך תועלת ניכרת לבורסה ולמשקיעים הישראליים.

 

7. פוטנציאל צמיחה מחברות קטנות? בוודאי שקיים, אך הבעיה איננה הבורסה גופא, אלא בעומס העצום הדיווחי המוטל על חברות ציבורית, על הצורך לכסת"ח החלטות בוועדות דירקטוריון וחוסר יכולת להתנהל באופן סבירה במהלך עסקים רגיל ברגע שיש עסקה כלשהי עם צד קשור שהינה די נורמטיבית, הסיקור התקשורתי העוין לחברות בישראל (סיפורים שליליים המובילים פוטנציאלית להשלכות לחברה סבירות הרבה יותר מסיפור הצלחה), ועוד בעיות בסביבה העסקית של חברות ציבוריות (ובפרט רשומות בישראל), כשהתועלת בצד הרישום לבעלי שליטה ומנהלים איננה עולה על הבעיות.

 

8. מאגר השאלות? איגוח? שירות רישומם? משמורת? אין פה חדש. השאלה פה בביצוע. עד כה דיברו על כך שנים בבורסה, ולא ממש ביצעו בפועל.

 

9. בנקים כעושי שוק? לא בטוח שמועיל, וייתכן בהחלט שייתקל בהתנגדות רגולטורית. בעולם הגדול, שיעור השוק של בנקים כעושי שוק ממשיך להצטמצם באופן חד לטובת שחקנים יעילים וזריזים יותר. זה כיוון שלפני 15 שנה אולי היה רלוונטי, היום? לא ברור שתהיה פה תועלת. העולם והבנקים כבר לא ממש שם.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

10. החזרת הריטייל? כאן כבר יש בשורה גדולה. ואם יאפשרו חברות קלה יותר בבורסה (כולל טיפול במודל הון), וואם יפחיתו את מס רווחי הון (לפחות על מה שרשום בבורסה המקומית – שאיננה חשופה לאי-דיווח לרשות המיסים בניגוד לאפיקים אחרים), ויאפשרו השתתפות קלה בהנפקות... זה בהחלט עשוי להיות חיובי.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    לא יעזור יא אהבלים, אך ורק הורדת מס על רווחים מהבורסה (ל"ת)
    קנידל 26/04/2017 21:13
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    סוחרת 26/04/2017 09:33
    הגב לתגובה זו
    בנוסף לסעיף 4- יציאה משוק מפותח יש להוריד מס על הבורסה, או להשוות אותו למס על רווחים משכירות. זה יפתור 2 בעיות, יחזיר משקיעים לבורסה ויבריח אותם משוק הנדל"ן.
  • 4.
    מושי 26/04/2017 08:49
    הגב לתגובה זו
    למכור את המבנה שלהם, להעביר את הבורסה לראשון, להוריד עלויות בחצי ולצאת מהסרט שלהם. רוצים להביא שחקנים קודם תורידו עלויות.
  • 3.
    טיבי 25/04/2017 19:06
    הגב לתגובה זו
    מכונות שואבות ״פירורים״ מפעולות ענק של קרנות הפנסיה וגורמות נזקים של מיליונים לציבור החוסכים. יש צורך להדק עליהם את הרגולציה ואף למנוע פעילות כדי להחזיר את אמון הציבור.
  • סוחר סחור 25/04/2017 23:36
    הגב לתגובה זו
    הציבור הרחב - הסוחרים הקטנים - דווקא מאוד מרוויחים מהמכונות. גם כי הספריידים הרבה יותר הדוקים היום בעידת של תחרות משוכללת בין מספר מכונות ביחס לעבר... וגם כי במסחר swing על מידע מורכב - המכונות לא כה חכמות, והם מאפשרות איסוף סחורה מולם (לעומת זאת - במסחר מהיר מאוד וטכני באופיו - הן כמובן מנצחות)
  • 2.
    תכנית מצוינת 25/04/2017 18:45
    הגב לתגובה זו
    רק נקווה שעובדי הבורסה באמת יכולים ורוצים לעשות שינוי כי זה ממש לא נראה ככה כעת.
  • סוחר סחור 25/04/2017 23:37
    הגב לתגובה זו
    בניגוד למלחמות עד כה.... האם זה יספיק? נחיה ונראה - גם אם הבורסה תמות על שולחן הניתוחים.
  • 1.
    ROSEN 25/04/2017 14:57
    הגב לתגובה זו
    זוהי תכנית כללית ותאורטית של מילים וכוונות עם יכולת מימוש קטנה מאד . מי שקובע את שערי מדד ת"א 35 בחודשים האחרונים הם אך ורק שחקני המעו"ף ועד שמנכ"ל הבורסה לא ילחם מלחמת חורמה בתופעה הקשה הזו שנעשית ע"י גורמים אינטרסמנטיים אין לבורסה שום עתיד ושום ערך והתכנית של מנכ"ל הבורסה היא עלה תאנה לכסות מסחר לא תקין .
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.