איך תשפיע השקת מדדי האג"ח החדשים?

יניב פגוט, אסטרטג ראשי בקבוצת איילון, סוקר את ההחלטות האחרונות של דירקטוריון הבורסה והשפעותיהן על השוק המקומי
יניב פגוט |

דירקטוריון הבורסה אישר בתחילת החודש השקת שלושה מדדי תל-בונד חדשים אשר יושקו ב-1 במאי השנה: מדד תל בונד-צמודות - כל איגרות החוב התאגידיות הצמודות למדד המחירים לצרכן שיכללו במאגר האג"ח שיוקם. מדד תל בונד-צמודות-יתר - כל איגרות החוב התאגידיות הצמודות למדד שיכללו במאגר האג"ח שיוקם ושלא יכללו במדד תל בונד-60. מדד תל בונד-צמודות-בנקים - כל איגרות החוב התאגידיות הצמודות למדד שהנפיקו בנקים ואשר יכללו במאגר האג"ח שיוקם.

בנוסף, אישר הדירקטוריון מתודולוגיה חדשה לחישוב מדדי אג"ח, הדומה לזו המיושמת במדדי מניות, ומבוססת על עקרונות חברת המדדים הבינלאומית - FTSE. המתודולוגיה החדשה, שתכנס לתוקף בתאריך ה-15 למארס, תביא לגידול משמעותי במספר הסדרות שתכללנה במדדים. בעיקר חשוב לציין, כי היא תאפשר הכללת איגרות חוב עם פדיון חלקי, לאחר שהבורסה תתחיל לחשב "שערי אקס" במקרים של פדיון חלקי של סדרה.

היו שטענו כי מדובר במתן "חנינה" לאג"ח חשמל 22 ואידיבי פת אגח ז אשר היו צפויות להיגרע מן מדדי התל בונד ולהביא עימן היצעים ניכרים כפועל יוצא של עדכון המדדים בתום החודש. רבים בשוק ההון נערכו לגריעת הסדרות מן המדדים כתוצאה מן המתודולוגיה "הישנה", ולפיכך סדרות אלו מבצעות "תיקון טכני" כלפי מעלה כתוצאה מעדכון זה.

נקודה חשובה ומעניינת נוספת בעדכון מדדי תל בונד הינה "הדלת" שנפתחה לשטרי הון בנקאיים הישר אל מדדי התל בונד. בשוק קיימות 7 סדרות של שטרי הון שהיקפן מסתכם בכ-10 מיליארד שקלים והיו חסומות מלהיכלל במדדי התל בונד עקב כך שזמן פדיונן התיאורטי אינו נמוך מ-30 שנה, והריבית של שטרי הון אלו אינה מובטחת לאורך כלל חיי האיגרת.

הבורסה החליטה להתייחס לתקופת הפדיון המוקדמת של שטרי ההון בהם מתקיימות ההגבלות הנדרשות כרלוונטית לשם השתייכות למדדים, ופתחה את הדלת להכללת שטרי ההון הבנקאים במדדים. אנו מעריכים כי מרווח התשואה בין שטרי ההון הבנקאיים לבין איגרות החוב הבנקאיות יתכווץ כתוצאה ממהלך זה והדבר מהווה הזדמנות מסחרית מעניינת.

ראוי לציין כי הדבר יביא להוזלת עלויות המימון הבנקאיות באמצעות שטרי ההון. כידוע הבנקים יאלצו לגייס בעת הנראית לעין היקפים כספיים ניכרים דרך מכשיר פיננסי למטרת הגדלת הלימות ההון זה. לפיכך הדבר מהווה "חדשות טובות" לבנקים.

נקודה נוספת הינה העובדה שמדד תל בונד שקלי משנה פנים מקצה לקצה. המדד צפוי לכלול כ-43 סדרות לפי הסימולציה הנוכחית, אל מול 23 סדרות בלבד כיום. משקל כל איגרת קיימת במדד יקטן מהותית. כתוצאה מכך מדובר בהמלצת מכירה טכנית על הסדרות הגדולות במדד. יחד עם זאת, מכיוון שרוב הסדרות בעלות משקל גבוה הינן סדרות בנקאיות שצפויות לזכות לביקושים ערים מהשקת מדד אג"ח בנקים, הנפגעות המרכזיות משינוי המתודולוגיה צפויות להיות סדרת האג"ח של דלק קב אגח טו ואג"ח של חברות התקשורת הנכללות במדד יחס זה.

אנו סבורים כי מדד התל בונד השקלי נחות ביחס למדד התל בונד 60 בתקופה הקרובה, הן משיקולי מאקרו והן משיקולי מסחר כאמור. מבין מדדי התל בונד שיושקו, מדד אג"ח בנקים החדש יהפוך לסטנדרט. הבורסה שמה הלכה למעשה "חותמת" על איגרות חוב בנקאיות כמרכיב בלתי נפרד מכל תיק השקעות.

בנוסף לנקודות המרכזיות שניתחנו קיימים עוד לא מעט שינויים טכניים בעדכון המתודולוגיה של מדדי התל בונד. אולם עבורנו הנקודה החשובה מכלל הנקודות הטכניות הינה שנמצא רגולוטור המקדיש מאמץ נראה לעין בטיפול בבעיית הנזילות הקיימות בשוק האג"ח התאגידי, בתקופה בה שוק האג"ח התאגידי צמא לביקושים ומחשבה יצירתית.

לפי ראות עינינו מדובר בשינוי מבורך של הבורסה. המדדים החדשים והגדלת שווי השוק של מדדי התל בונד צפויים לתרום לשיפור הנזילות באג"ח חברות.לכן מגיעה להנהלת הבורסה מילה טובה. אין בהנפקת מדדי חוב חדשים ושכלול מתודולוגיות בכדי לפתור את כלל בעיות שוק האג"ח התאגידי, אולם באם כל רגולטור יתרום את חלקו לייצוב שוק האג"ח התאגידי, הרי שהמצב בשוק אג"ח החברות ישתפר ושוק זה יהיה ממוצב טוב יותר על מנת להתמודד עם האתגרים הגדולים הניצבים בפנינו בטווח הנראה לעין.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.