ספייס אקס כבר שווה 255 מיליארד דולר, איפה היא תהיה עוד שנה מהיום?
חברת החלל של אילון מאסק, ספייס אקס, ממשיכה לשבור שיאים. לפי דיווחים, החברה מנהלת מגעים להנפקת מניות לפי שווי של 255 מיליארד דולר, עלייה משמעותית מהערכת השווי הקודמת של 210 מיליארד דולר. מהלך זה מחזק את הגדרתה של ספייס אקס כחברה הפרטית הגדולה בעולם.
הישגים טכנולוגיים ועסקיים - ספייס אקס מובילה את תעשיית החלל עם פרויקטים כמו סטארלינק, המספק אינטרנט לווייני ברחבי העולם, ושיגורים מסחריים עבור נאס"א וגופים פרטיים. החברה הצליחה להפוך את תחום השיגורים לחלל ליעיל וזול יותר באמצעות טכנולוגיות חדשניות, כולל שימוש חוזר במשגרים.
שווי השוק של ספייס אקס, המבוסס על עסקאות אחרונות, עומד על 255 מיליארד דולר. עם זאת, בשוק המשני (סקנדרי), שבו עובדים ומשקיעים מוקדמים מוכרים את מניותיהם, המחירים עשויים להיות נמוכים יותר כדי לעודד נזילות. הנחות אלו מאפשרות למשקיעים חדשים להיכנס לחברה במחירים אטרקטיביים יחסית ובמקביל מאפשרות לעובדים להיפגש עם מזומנים.
השווי של החברה מזנק מגיוס לגיוס כשאוקטובר 2021: החברה גייסה 755 מיליון דולר לפי שווי של 100.3 מיליארד דולר, עלייה של 33% מהגיוס בפברואר אותה שנה. ביולי 2022 החברה גייסה גייסה 1.7 מיליארד דולר לפי שווי של מעל 125 מיליארד דולר, ולפני כשנה כבר גייסה לפי שווי של 210 מיליארד דולר.
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה כל כך מיוחד בספייס אקס?
ספייס אקס (SpaceX), שהוקמה בשנת 2002 נחשבת לחלוצה עולמית בתחום חקר החלל והטכנולוגיה האווירית. החברה שואפת להפוך את המסע לחלל לזול ונגיש יותר, תוך התמקדות בחדשנות טכנולוגית ושימוש ברכיבים מתקדמים שניתן לעשות בהם שימוש חוזר. החזון המרכזי של מאסק הוא ליצור חיים רב-פלנטריים, עם תוכניות שאפתניות להנחתת בני אדם על מאדים והקמת מושבות שם בעתיד.
החברה מנהלת מספר פרויקטים עיקריים, בהם תוכנית סטארלינק (Starlink) שמטרתה לספק אינטרנט לווייני מהיר וזמין לכל נקודה בעולם באמצעות מערך לוויינים מתקדם. בנוסף, ספייס אקס מבצעת שיגורים מסחריים ונחשבת לספקית העיקרית של שירותי שיגור לוויינים לחברות פרטיות ולממשלות, כולל נאס"א. אחד מהפרויקטים המוכרים ביותר של החברה הוא פיתוח רקטות פלקון 9 ו-פלקון Heavy, המוכרות בזכות יכולתן לשגר מטענים לחלל ולשוב לנחיתה מדויקת לשימוש חוזר.
מעבר לכך, ספייס אקס מקדמת את פרויקט סטארשיפ (Starship), רקטה רב-פעמית המיועדת למשימות בין-פלנטריות ולשיגור מטענים כבדים. סטארשיפ מהווה את הבסיס לתוכניות העתידיות של מאסק להגעה למאדים, תוך שילוב של טכנולוגיה מתקדמת וקיצוץ משמעותי בעלויות. פרויקטים אלו הפכו את ספייס אקס לאחת החברות המשפיעות ביותר בתחום החלל, עם פוטנציאל עצום לשנות את הדרך שבה האנושות חוקרת את היקום.
- כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
- אנבידיה משתלטת על מתחרה - חברת השבבים גרוק
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
יעדים טכנולוגיים:
פיתוח הסטארשיפ: החברה מתמקדת בפיתוח חללית הסטארשיפ, המיועדת למשימות בין-פלנטריות, כולל טיסות למאדים. לאחרונה, בטיסת הניסוי החמישית, הצליחה ספייס אקס להנחית בהצלחה את המאיץ "סופר הבי" באמצעות זרועות מתכת, צעד משמעותי לקראת שימוש חוזר מלא ברקטות
הרחבת מערך סטארלינק: החברה ממשיכה להגדיל את מערך לווייני סטארלינק, המספק אינטרנט מהיר לאזורים נרחבים בעולם. נכון להיום, המערך מונה כ-6,000 לוויינים, עם תוכניות להרחיבו ולהציע שירותים נוספים, כולל יישומים צבאיים במסגרת פרויקט "סטארשילד".
שיגורים מסחריים מתקדמים: ספייס אקס שואפת להמשיך ולהוביל בתחום השיגורים המסחריים, עם דגש על יעילות, אמינות והפחתת עלויות באמצעות טכנולוגיות חדשניות ושימוש חוזר במשגרים.
יעדים פיננסיים: הגדלת שווי החברה וכנראה הנפקה בוול סטריט תוך שנה עד שלוש שנים. אלו ההערכות בשוק, אבל מאסק לא התבטא בעניין באופן מפורש. בכל מקרה, אם וכאשר זה יגיע, זה יהיה בשווי מרשים עם פרמיה גדולה על המחיר כעת.
הרחבת מקורות ההכנסה: מעבר לשירותי השיגור, החברה מפתחת מקורות הכנסה נוספים, כגון שירותי האינטרנט של סטארלינק, המיועדים להגיע למיליוני משתמשים ברחבי העולם, ובכך להגדיל את ההכנסות ולבסס את מעמדה בשוק התקשורת הגלובלי.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
המלונות בנצרת ובחיפה בתפוסת שיא ובמסדרונות ההייטק האווירה מנומנמת - המשק הישראלי, שספג פגיעה קשה, מקבל בדצמבר זריקת מרץ מרעננת; אך לצד האורות המנצנצים, ישנם גם מפסידים
מי שעדיין חושב שחודש דצמבר בישראל מסתכם בסופגנייה ומטבעות שוקולד מוזהבים, מפספס את אחת המגמות הכלכליות המעניינות של השנים האחרונות. ישראל של סוף שנת 2025 היא כבר לחלוטין חלק מהכפר הגלובלי; דצמבר הפך לחודש של "צריכה היברידית" - שילוב של מסורת מקומית עם עונת חגים בינלאומית שחלחלה עמוק למיינסטרים הכלכלי, ויצרה דינמיקה המבוססת על חוויות ובילויים. ויש לכך גם משמעויות כלכליות - חבל הצלה לתיירות הפנים ולעסקים מקומיים, אבל במקביל הרכישה מאתרים בחו"ל דווקא מגלגלת כספים מהמשק המקומי החוצה, ובהייטק הכול ממתין על אש קטנה עד שהעולם יחזור לפעילות.
למי מצלצלים פעמוני החג?
תיירות הפנים ועסקי החוויות המבוססים על נוכחות פיזית ושירותים מקומיים מקבלים בדצמבר מנת חמצן כלכלי שאי אפשר לייבא באונליין. לפי נתוני משרד התיירות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), תפוסת המלונות בערים המעורבות בשיא העונה מגיעה לכ-90%. לאחר שנים מאתגרות בענף ותיירות חוץ שעדיין מדשדשת, מדובר בפדיון קריטי ליציבות העסקים המקומיים.
בערים המעורבות הקסם של חג המולד ממלא את הרחובות כבר מתחילת דצמבר - נצרת וחיפה, שבה מצוין פסטיבל "החג של החגים", הופכות למוקדי עלייה לרגל, והקהל הישראלי שמחפש תחושת חו"ל ותמונות יפות בלי לעבור בנתב"ג לא מאכזב. אך הרווח אינו מסתכם בלינה בלבד; "כלכלת החוויות" מייצרת תנועה ערה של מאות אלפי מבקרים בירושלים, חיפה ויפו סביב מיצגי אור ופסטיבלים אורבניים. אלו שירותים שדורשים נוכחות פיזית, ולכן הכסף נשאר בידי בעלי המסעדות, בתי הקפה והעסקים הקטנים בישראל.
תעשיית חנוכה: כסף "ישן" במחירים חדשים
על רקע עצי האשוח המנצנצים, גם כלכלת חנוכה המקומית תורמת בוסט אדיר. כבכל שנה, גם ב-2025 נרשמו שיאים במכירות במאפיות, למרות שהמחירים הרקיעו שחקים, וסופגניות פרימיום נמכרות במחיר של עד 20 שקלים לאחת.
עולם הבידור, שחזר לפעילות מלאה ב-2025, מגלגל עשרות מיליוני שקלים על מופעי ענק ופסטיגלים, המהווים מוקד משיכה צרכני שלא עוצר גם בתקופות מיתון. השילוב בין חנוכה, כריסמס ונובי-גוד-סילבסטר (הצובר תאוצה בכל המגזרים) מייצר "חודש זהב" לקמעונאי המזון והאלכוהול, הנהנים מביקושים חסרי תקדים למוצרי פרימיום.
.jpg)