בנק UBS צופה פגיעה של 17 מיליארד דולר מחילוץ קרדיט סוויס, אבל גם 35 מיליארד רווח מעליית מוניטין
בנק UBS UBS GROUP AG צופה פגיעה פיננסית של כ-17 מיליארד דולר מהשתלטות החירום שלו על קרדיט סוויס, כך על פי דיווח רגולטורי, ואמר כי ייתכן שהעסקה הנמהרת השפיעה על בדיקת הנאותות שלו.
בתצהיר חדש שהגיש אמש לרשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC), דיווחה ענקית הבנקים השוויצרית על השפעה שלילית כוללת של כ-13 מיליארד דולר בהתאמות שווי הוגן של הנכסים וההתחייבויות של הישות הממוזגת החדשה, יחד עם פוטנציאל לפגיעה של 4 מיליארד דולר בהתניידות ובעלויות רגולטוריות. עם זאת, UBS גם מצפה לקזז זאת על ידי רווח חד פעמי של 34.8 מיליארד דולר ממה שמכונה "מוניטין שלילי", המתייחס לרכישת נכסים בעלות נמוכה בהרבה מהשווי האמיתי שלהם.
רכישת החירום של הבנק את יריבתו המקומית והחבולה תמורת 3 מיליארד פרנק שוויצרי (3.4 מיליארד דולר) בוצעה בתיווך על ידי הרשויות בשוויץ בחודש מרץ, כאשר קרדיט סוויס מתנודדת על סף קריסה על רקע משיכות מסיביות של פיקדונות לקוחות ומחיר המניה שצונח. UBS הדגישה כי מסגרת הזמן הקצרה שבה היא נאלצה לבצע בדיקת נאותות עשויה להשפיע על יכולתה "להעריך באופן מלא את הנכסים וההתחייבויות של קרדיט סוויס" לפני ההשתלטות.
הרשויות הממשלתיות בשוויץ פנו ל-UBS ב-15 במרץ בעודן שוקלות אם ליזום מכירה של קרדיט סוויס על מנת "להרגיע את השווקים ולהימנע מהידבקות במערכת הפיננסית". לבנק היה עד 19 במרץ לבצע את בדיקת הנאותות ולחזור עם החלטה. "אם נסיבות בדיקת הנאותות השפיעה על יכולתה של UBS לשקול ביסודיות את ההתחייבויות והחולשות של קרדיט סוויס, ייתכן ש-UBS תסכים לחילוץ שהוא הרבה יותר קשה ומסוכן ממה שחשבה", אמר הבנק.
- UBS: העליות במניות הטכנולוגיה לא נגמרו, ה-AI רק בהתחלה
- מעל אלף מיליונרים חדשים ביום - האמריקאים התעשרו ב-2024
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההיבט השנוי ביותר במחלוקת של העסקה היה החלטת הרגולטור FINMA למחוק כ-17 מיליארד דולר מהאג"ח הנוספות של קרדיט סוויס (AT1) לפני אחזקות המניות, בניגוד לצו המקובל של הורדות ערך וכתוצאה מכך לתביעה משפטית מצד מחזיקי אג"ח AT1. התצהיר אתמול הראה כי ועדת האסטרטגיה של UBS החלה להעריך את קרדיט סוויס באוקטובר 2022, כאשר מצבה הפיננסי של האחרונה החמיר. הבנק שנאבק זה מכבר חווה זרימת נכסים נטו מסיבית לקראת סוף 2022 על רקע חששות נזילות. ועדת האסטרטגיה של UBS הגיעה למסקנה בפברואר כי רכישת קרדיט סוויס "אינה רצויה", והבנק המשיך לבצע ניתוח של ההשלכות הפיננסיות והמשפטיות של עסקה כזו למקרה שהמצב ידרדר עד כדי כך שהרשויות בשוויץ יבקשו מ-UBS להיכנס פנימה.

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

המניה שמזנקת 30% ביום המסחר הראשון שלה
קלרנה, שבעיצומו של משבר 2022 התרסקה משווי של יותר מ-45 מיליארד דולר ל-6.7 מיליארד בלבד, נכנסה לוול סטריט ומכרה 34.3 מיליון מניות במחיר של 40 דולר למניה
קלרנה Klarna Group plc 0% מזנקת ב-30% במסחר הראשון שלה, למרות שהחברה שווה היום פחות ממחצית מהשיא שלה לפני שלוש שנים. החברה מכרה 34.3 מיליון מניות במחיר של 40 דולר למניה, וגייסה 1.37 מיליארד דולר. הביקוש היה כל כך גדול שהמשקיעים רצו פי שניים יותר מניות ממה שהוצע, וההנפקה תומחרה מעל הטווח שתוכנן מראש. התוצאה: זינוק של 30% במסחר הראשון למחיר של 52 דולר למניה.
בשיא הקורונה ב-2021, קלרנה גייסה כסף פרטי בהערכת שווי של 45.6 מיליארד דולר. החברה עדיין לא הייתה נסחרת בבורסה, אבל רכבה על הגל של "קנה עכשיו, שלם אחר כך". עם זאת, האינפלציה הגיעה והריביות עלו, גיוס הון פרטי ב-2022 העריך אותה רק ב-6.7 מיליארד דולר - צניחה של יותר מ-80%.
כעת, עם שווי של כמעט 20 מיליארד דולר, קלרנה מוכיחה שהיא לא רק שרדה את המשבר . המנכ"ל סבסטיאן סימיאטקובסקי מסביר שהמשקיעים כמעט לא שאלו על "קנה עכשיו, שלם אחר כך" במהלך מסע השיווק למשקיעים. "זה היה נפלא לראות שהמסר עובר - שזה לא רק קנה עכשיו, שלם אחר כך", אמר.
קלרנה של היום היא חברה אחרת
החברה הפכה לבנק דיגיטלי מלא שמציע חשבונות חיסכון, חשבונות עובר ושב וכרטיסי אשראי. המוצר החדש שלה נקרא "מימון הוגן" - זה מאפשר ללקוחות לפרוס תשלומים על פריטים יקרים יותר לתקופה ארוכה יותר, כמו רכישת ריהוט או מכשירי חשמל. זה עדיין רק 2% מסך העסקאות שלה, אבל מספר הסוחרים שמציעים את השירות הזה הכפיל עצמו בשנתיים האחרונות. עם זאת, הבעיה עם "מימון הוגן" היא שהוא דורש מקלרנה להקצות יותר הפרשות לחובות מסופקים. כשאתה נותן הלוואות ארוכות טווח, אתה צריך להתכונן לזה שלא כולן יוחזרו. זה לוחץ על התוצאות הכספיות בטווח הקצר, אבל יכול להיות משתלם בטווח הארוך.
- סטאבהאב בדרך להנפקה לפי שווי של 9.3 מיליארד דולר
- ביקושים חזקים להנפקה של נאוויטס לקראת FID בפרויקט סי ליון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבחירה להנפיק דווקא בניו יורק אינה מקרית. ארה״ב היא השוק הגדול ביותר של קלרנה, שם היא עובדת עם קמעונאיות ענק כמו Walmart ו-eBay. שיתופי פעולה אלה חיזקו את מעמדה של החברה והפכו את שמה למוכר גם מחוץ לאירופה. באירופה, ובייחוד בגרמניה, קלרנה כבר מזמן נחשבת לשם מוכר כמעט כמו ויזה או פייפאל. מעבר לשוק האמריקאי והאירופי, קלרנה פועלת כיום ב-26 מדינות ברחבי העולם. בשנה האחרונה בלבד היא הוסיפה 26 מיליון משתמשים פעילים חדשים, נתון שממחיש את הביקוש ההולך וגובר לשירותיה ואת יכולתה להתרחב גם בשווקים חדשים.