סייבר האקר
צילום: peshkov CANVA

מניות סייבר חסינות למיתון? לא בטוח; התחזקות ענקיות הטק בענף לא משפרת את המצב

מניות הסייבר יורדות בימים האחרונים בצורה חדה על רקע הדוחות של מיקרוסופט וגוגל שיתפרסמו אחרי סגירת המסחר היום; סייבר ארק מאבדת היום 9%, פאלו אלטו יורדת ב-4.5%, קראודסרטייק מאבדת למעלה מ-6%
מתן קובי | (4)

ישנה תפיסה על פיה מניות חברות הסייבר חסינות בפני האטה או מיתון - בסופו של דבר כל הלקוחות (או לפחות הרוב המכריע) ימשיכו לצרוך את שירותי החברות, הם חייבים להגן על עצמם מפני תקיפות או שהם יאלצו לשלם על כך ביוקר במקרה של פריצה. למרות אותה ההבנה יש מי שסבור שאותן המניות דווקא יכולות בכל זאת להיפגע ויש לכך כמה סיבות. 

האנליסט ג'ונתן הו מוויליאם בלייר כתב במכתב ללקוחותיו כי הוא שומע על כך שחברות בוחרות לחכות עם ההוצאות שלהן לקראת החצי השני של השנה, על רקע המצב הפיננסי וחוסר הוודאות בגזרת המאקרו. "למרות שאנחנו מאמינים שצד האבטחה יפגע בצורה הקטנה ביותר אל מול יתר הוצאות ה-IT של החברות, אנחנו מאמינים שהסקטור אינו חסין בפני אתגרים" כתב הו.

משבר SVB, בנוסף לריבית הגבוהה והאינפלציה שלא מסרבת לרדת לטווח הנורמלי, מפחידים את החברות במשק ועבור רובן מדובר גם על פגיעה ממשית ברווחים. המצב בשוק חריג מאוד לעומת השנים האחרונות ועלול להוביל חברות מסיימות להזניח הוצאות שלא נראות מהותיות בניסיון להעלות את השורה התחתונה בדוחות הכספיים בעוד כמה אחוזים. הבעיה היא שבנוסף לאפשרויות צמצום הוצאות האבטחה של החברות, התחרות בשוק גוברת, ולווא דווקא מחברות אשר מתמקדות בעיקר בפתרונות סייבר.

מיקרוסופט  MICROSOFT מתכננת לשלב יכולות בינה מאלכותית אל תוך פלטפורמת האבטחה שלה שנקראת  Microsoft Security Copilot. מיקרוסופט מציעה את שירותי האבטחה שלה בתור עסקת חבילה ביחד שירותים נוספים שלה, בדגש על שירותי הענן, מה שיכול לפתות לקוחות רבים לחסוך בעלויות האבטחה שלהם. בשנה האחרונה שירותי האבטחה של מיקרוסופט הניבו 20 מיליארד דולר, זאת לעומת 10 ו-15 מיליארד דולר בשנתיים שלפני כן, בהתאמה. לצורך הדוגמא, סך ההכנסות של פאלו אלטו  פאלו אלטו ב-2022 עמדו על 5.5 מיליארד דולר.

בימים האחרונים מניות הסייבר יורדות בצורה משמעותית, עבור חלקן מדובר על חודשים. סייבר ארק  סייבר ארק מאבדת היום 9% ומאז חודש פברואר היא איבדה כבר כ-18%, פורטינט  FORTINET מאבדת היום 3% ופאלו אלטו יורדת ב-4.5%. אמנם גם פורטינט וגם פאלו אלטו עדיין נמצאות בעלייה של של עשרות אחוזים מתחילת השנה, אך אותן המניות עוד לא הציגו ירידה כזו השנה, ירידה אשר עלולה להחריף על ידי פגיעה נוספת ברווחי הלקוחות שלהן או למשל על ידי התחזקות משמעותית מצדה של מיקרוסופט ודומותיה.

בדומה למיקרוסופט, גם גוגל ואמזון משלבות שירותי אבטחה בצורה מסויימת עם שירותי הענן שלהן. שלושת ענקיות הענן בעלות יכולות הרבה יותר גדולות לשיווק המוצרים שלהן, הן בעזרת האפשרות למכור עסקאות חבילה והן על ידי כך שבסיס הלקוחות שלהן הוא עצום. היום בערב גוגל ומיקרוסופט יפרסמו את תוצאותיהן לרבעון הראשון של 2023, מה שעלול להסביר את הירידות החדות במניות הסייבר בימים האחרונים. 

גוגל רכשה בשנה החולפת את חברת אבטחת המידע Mandiant בתמורה ל-5.4 מיליארד דולר. גוגל גם רכשה את חברת Siemplify בתמורה לחצי מיליארד דולר בשנה שעברה וככל שחברת הענק ודומותיה מגדילות את העניין וההשקעה שלהן בתחום הסייבר, הלחץ על החברות המתמקדות בתחום רק גדל והן נאלצות להיות חדשניות בקצב הולך וגובר. הלחץ על החברות בא לידי ביטוי במצב המניות -   צ'ק פוינט מאבדת היום יותר מ-3% ואיתה גם  CROWDSTRIKE שצונחת ב-6.5%.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בדוק 26/04/2023 17:32
    הגב לתגובה זו
    הוא פשוט עושה מבצעים אני די בטוח שגם חברות טק יכלו להוריד מחירים כדי למשוך לקוחות אבל כנראה שהחמדנות שלהם לא מאפשרת לחשוב על זה
  • 3.
    קנו טסלה אפל גוגל מטר תרוויחו בענק לא טועה (ל"ת)
    עודד 26/04/2023 08:21
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הכל שטויות הנסדק יזנק גם היום (ל"ת)
    סאמי הכבאי 26/04/2023 08:20
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שושו 26/04/2023 08:18
    הגב לתגובה זו
    כולם זקוקים לשבבים. בהצלחה
ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.


מאנדיי מנכליםמאנדיי מנכלים

מאנדיי צונחת ב-19% - התחזית להמשך חלשה

החברה עמדה ביעדי הרבעון, אבל סיפקה תחזית נמוכה לרבעון הבא; החשש הגדול של מאנדיי וחברות התוכנה - ה-AI מחליף את המוצר שלהם בהשקעה מאוד נמוכה

רן קידר |

מאנדיי monday.com 4.73%  דיווחה על הכנסות של 316.9 מיליון דולר ברבעון השלישי, גידול של 26% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ומעל הציפיות שעמדו על 312.5 מיליון דולר. גם הרווח למניה שעמד על 1.16 דולר למניה היה חזק מהתחזיות של הקונסנזוס שעמדו על כ-0.9 דולר למניה ובכל זאת - המניה מאבדת כעת 19%. הסיב ההיא התחזית קדימה. התחזית היא ל-328 מיליון עד 330 מיליון דולר, בעוד שהאנליסטים ציפו לכ-333 מיליון דולר.  הצמיחה היא חזות הכל בוול סטריט, וכל פיפס חשוב. עם זאת, צריך להסתכל על התמונה המלאה - אחרי הירידה בטרום, מאנדיי נסחרת במכפיל רווח של 33-34, וזאת פעם ראשונה שהיא מגיעה לרמת מכפילים יחסית נורמלית, כשעד כה המכפיל שלה היה 50-60 וצפונה.

כלומר, אולי בהדרגה החברה מצמצמת צמיחה והופכת לחברת ערך שמרוויחה ונסחרת בתמחור ערך שהוא בהגדרה נמוך יותר. אך השאלה הבאמת חשובה בקשר למאנדיי היא איך ה-AI משפיע עליה? חברות התוכנה סובלות מהסרת חסמי הכניסה של מתחרות. אפשר להרים בזכות ה-AI מערכות מתחרות בעלויות נמוכות דרמטיות. התוכנה היא כבר לא הסיפור הגדול, וזה אומר שהתחרות עשויה לגדול ושחברה בלי ייחודיות תתקשה להתחרות.

מאנדיי עם תפעול רחב, מוצר ומותג חזקים ויכולת שיווק ומכירה, ועדיין, האיום של ה-AI מאיים מאוד ולא רק עליה - על כל חברות התוכנה שרובן מאבדות ערך בוול סטריט בחודשים האחרונים בניגוד למגמה הכללית. מאנדיי גם סובלת מכך שגוגל מעצימה את החיפוש הצ'אטי שלה במנוע חיפוש על חשבון התוצאות המקודמות והאורגניות. היא מפרסמת בסכומים גדולים כדי להגיע ללקוחות והיא ככל הנראה נאלצת לפרסם בסכומים  גדולים עוד יותר אחרי השינוי שעשתה גוגל. זה השפיע מאוד ברבעון הקודם, אז הנמיכה החברה תחזית קדימה וקרסה ב-30%, ונראה שזה נמשך.

  


"תוצאות הרבעון הזה משקפות את רמת הביצועים הגבוהה שלנו ואת היישום המוצלח של האסטרטגיה שלנו להמשיך ולהתרחב ללקוחות וארגונים גדולים יותר (upmarket motion) בשילוב עם הגדלת היצע המוצרים שלנו", אמרו המייסדים והמנכ"לים המשותפים של מאנדיי, רועי מן וערן זינמן. "אנחנו רואים ביקוש גובר מצד לקוחות גדולים יותר שמשתמשים במספר מוצרים במקביל כדי לייעל את תהליכי העבודה החשובים ביותר שלהם. היכולת שלנו לשלב חדשנות עם צמיחה מתמשכת מסייעת לנו להבטיח המשך הצלחה לטווח ארוך".

"ברבעון הנוכחי השגנו את הרווח התפעולי Non-GAAP הגבוה ביותר אי-פעם, מה שמדגיש את המיקוד שלנו בצמיחה יעילה ורווחית", אמר אלירן גלזר, סמנכ"ל הכספים של מאנדיי. "אנחנו ממשיכים להגדיל את הפעילות שלנו באופן אחראי, באמצעות איזון בין השקעה בחדשנות והרחבת אסטרטגיית ה- go-to-market שלנו לבין משמעת תפעולית חזקה. גישה זו מאפשרת לנו לשמור על הרווחיות שלנו במקביל לצמיחה יציבה וארוכת טווח".