גנרל אלקטריק
צילום: Google Street View/Baris Onur

ג'נרל אלקטריק צופה שיפור במגזר האנרגיה - והמניה עולה בטרום ב-2%

המגזר רשם הפסדים בשנה האחרונה אבל החברה צופה חזרה לצמיחה "בינונית עד חד ספרתית" וכי בהמשך הרווחיות התפעולית תגיע ל"שיעור חד ספרתי גבוה", כלומר עד 9%. התאגיד הענק נמצא בתהליך ספין אוף ל-3 חברות

נתנאל אריאל |

תאגיד הענק ג'נרל אלקטריק GENERAL ELECTRIC (סימול: GE) שנמצא בתהליך ספין אוף ל-3 חברות, מפתיעה את השוק לטובה עם תחזית לשיפור תוצאות מגזר האנרגיה ועולה בטרום ב-2%.

החברה חוזרת היום על תחזיות הרווח שלה לשנה הקרובה, לרווח של 1.6-2 דולר למניה עם תזרים מזומנים חופשי של 3.4-4.2 מיליארד דולר (בוול סטריט צופים רווח של 1.94 דולר למניה ותזרים מזומנים חופשי של 3.8 מיליארד דולר). במקביל החברה אומרת כי הרווח התפעולי בעסקי התעופה שלה, מנועי הסילון והמערכות לתעופה, GE Aerospace צפוי להיות בין 5.3 ל-5.7 מיליארד דולר. ההפסד התפעולי של GE Vernova, מגזר האנרגיה הכולל גז ואנרגיות רוח, צפוי להיות בין 600 ל-200 מיליון דולר.

אבל מה שמעניין היום את המשקיעים היא תחזית ארוכת הטווח שלה, כאשר ג'נרל אלקטריק צופה שמגזר האנרגיה, GE Vernova, שבו צפוי הספין אוף (פיצול) להתבצע בתחילת 2024, יחזור לצמוח בשיעור "בינוני עד חד-ספרתי" ושולי הרווח התפעוליים יגיעו בסופו של דבר לשיעור חד-ספרתי גבוה, כלומר עד 9%.

מדובר בהחלט בהפתעה חיובית שכן בשנה האחרונה הרווחיות התפעולית של GE Vernova הייתה הפסד של 3%, וזאת בגלל הפסד של 2.2 מיליארד דולר בתחנות הרוח, כאשר מנגד עסקי ייצור החשמל המבוססים על טכנולוגיית טורבינות גז טבעי דווקא הרוויחו 1.2 מיליארד דולר.

מדובר בהחלט בשיפור ביחס לביצועים הנוכחיים. בחברה רומזים שהשינוי המשמעותי עשוי להגיע כבר בתזרים מזומנים חופשי בשנת 2024. השאלה היא כמובן איך זה יקרה. בג'נרל אלקטריק טרם סיפקו הסברים ברורים לכך, אבל לפחות על הנייר מדובר מן הסתם בהעלאת מחירים והתייעלות תפעולית.

הרווחיות התפעולית ב-GE Aerospace עמדו בשנה האחרונה על 18.3%, כאשר לפני הקורונה הם עמדו על 21%. גם שם החברה צופה שהמכירות יגדלו בשיעור "בינוני עד חד ספרתי" ושולי הרווח יגדלו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.