גנרל אלקטריק
צילום: Google Street View/Baris Onur

ג'נרל אלקטריק צופה שיפור במגזר האנרגיה - והמניה עולה בטרום ב-2%

המגזר רשם הפסדים בשנה האחרונה אבל החברה צופה חזרה לצמיחה "בינונית עד חד ספרתית" וכי בהמשך הרווחיות התפעולית תגיע ל"שיעור חד ספרתי גבוה", כלומר עד 9%. התאגיד הענק נמצא בתהליך ספין אוף ל-3 חברות

נתנאל אריאל |

תאגיד הענק ג'נרל אלקטריק GENERAL ELECTRIC (סימול: GE) שנמצא בתהליך ספין אוף ל-3 חברות, מפתיעה את השוק לטובה עם תחזית לשיפור תוצאות מגזר האנרגיה ועולה בטרום ב-2%.

החברה חוזרת היום על תחזיות הרווח שלה לשנה הקרובה, לרווח של 1.6-2 דולר למניה עם תזרים מזומנים חופשי של 3.4-4.2 מיליארד דולר (בוול סטריט צופים רווח של 1.94 דולר למניה ותזרים מזומנים חופשי של 3.8 מיליארד דולר). במקביל החברה אומרת כי הרווח התפעולי בעסקי התעופה שלה, מנועי הסילון והמערכות לתעופה, GE Aerospace צפוי להיות בין 5.3 ל-5.7 מיליארד דולר. ההפסד התפעולי של GE Vernova, מגזר האנרגיה הכולל גז ואנרגיות רוח, צפוי להיות בין 600 ל-200 מיליון דולר.

אבל מה שמעניין היום את המשקיעים היא תחזית ארוכת הטווח שלה, כאשר ג'נרל אלקטריק צופה שמגזר האנרגיה, GE Vernova, שבו צפוי הספין אוף (פיצול) להתבצע בתחילת 2024, יחזור לצמוח בשיעור "בינוני עד חד-ספרתי" ושולי הרווח התפעוליים יגיעו בסופו של דבר לשיעור חד-ספרתי גבוה, כלומר עד 9%.

מדובר בהחלט בהפתעה חיובית שכן בשנה האחרונה הרווחיות התפעולית של GE Vernova הייתה הפסד של 3%, וזאת בגלל הפסד של 2.2 מיליארד דולר בתחנות הרוח, כאשר מנגד עסקי ייצור החשמל המבוססים על טכנולוגיית טורבינות גז טבעי דווקא הרוויחו 1.2 מיליארד דולר.

מדובר בהחלט בשיפור ביחס לביצועים הנוכחיים. בחברה רומזים שהשינוי המשמעותי עשוי להגיע כבר בתזרים מזומנים חופשי בשנת 2024. השאלה היא כמובן איך זה יקרה. בג'נרל אלקטריק טרם סיפקו הסברים ברורים לכך, אבל לפחות על הנייר מדובר מן הסתם בהעלאת מחירים והתייעלות תפעולית.

הרווחיות התפעולית ב-GE Aerospace עמדו בשנה האחרונה על 18.3%, כאשר לפני הקורונה הם עמדו על 21%. גם שם החברה צופה שהמכירות יגדלו בשיעור "בינוני עד חד ספרתי" ושולי הרווח יגדלו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רובוטקסי
צילום: טסלה

חדשות טובות לטסלה - המניה עולה; על ההתקדמות ברובוטקסי

טסלה מדלגת מעל הירידה במכירות הרכב - ההתרחבות בתחום הרובוטקסי שוב דוחפת את המניה



עמית בר |
נושאים בכתבה רובוטקסי טסלה

מניית טסלה עולה בוול סטריט, בעקבות ציוץ של אילון מאסק, על הכפלת צי הרובוטקסי באוסטין, טקסס, במהלך דצמבר. הציוץ, שפורסם היום, כלל הצהרה ישירה: "צי הרובוטקסי של טסלה באוסטין אמור להכפיל את עצמו בערך בחודש הבא". זהו הציוץ השני השבוע שמעורר תגובה חיובית בשוק — קודם לכן התייחס מאסק לשבבי AI שטסלה פיתחה עבור מערכות עיבוד מתקדמות, מה שהוביל לזינוק של כ-7% במניה ביום שני.

הרחבה: אילון מאסק לא עוצר: xAI מתקרבת לגיוס ענק וטסלה מקבלת אור ירוק לרובוטקסי

התגובה החיובית במניה משקפת מגמה רחבה יותר: המשקיעים רואים בטסלה פחות חברת רכב מסורתית ויותר פלטפורמה טכנולוגית המתמקדת בבינה מלאכותית, תחבורה אוטונומית ורובוטיקה. עם זאת, זווית זו כוללת סיכונים — כולל עיכובים רגולטוריים ותקלות טכניות שמעיבות על ההתקדמות. בשוק, העלייה במניה נמשכת למרות תחזיות לירידה במכירות הרכב ובשורת הרווח, מה שמדגיש את ההימור על צמיחה עתידית.

הרחבה: המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI

הרובוטקסי - יהיה מנוע צמיחה?

שירות הרובוטקסי של טסלה הושק רשמית ב-22 ביוני באוסטין, טקסס, עם צי ראשוני מצומצם של רכבי מודל 3 ומודל Y. ההשקה כללה נסיעות בתשלום ללא נהג במושב הנהג, אך עם מפקחי בטיחות במושב הקדמי, מצב שמבדיל אותו משירותים אוטונומיים מלאים כמו אלה של ויימו. מאז, החברה הרחיבה את אזור השירות באוסטין בפעם השלישית תוך חודשיים, והודיעה על תוכניות להגיע לחמש ערים נוספות בארה"ב, כולל אזורים באריזונה ובנבדה. ניסויים ראשוניים התקיימו גם בסן פרנסיסקו, ובקשות לרישוי הוגשו לערים כמו לאס וגאס.

אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אנבידיה נגד השורטיסטים - "הביקוש לשבבים אמיתי, הדוחות אמיתיים"

שורטיסטים בולטים טוענים כי החברה נוקטת פרקטיקות בעייתיות לחיזוק נתוני הביקוש. החברה מכחישה בתוקף ושולחת מכתב מפורט לשוק ההון



רן קידר |

אנבידיה במגננה. גוגל נכנסה לשוק שבבי AI והיא בעסקה ענקית מול מטא. השוק חושש מבועת AI ומירידה במרווחים. מייקל ברי מנהל קרן גידור ומאלו שהרוויחו מיליארדים בזכות חיזוי של המפולת של 2008, טוען שאנבידיה מנופחת ושהיא מנפחת השקעות על חשבון הוצאות וכך מגדילה רווחים. כמו כן יש טענות על מימון מעגלי - היא מממנת חברות כדי שתוכל למכור להן. הצרות מגיעות בצרורות, אלו אולי לא צרות בקנה מידה גדול, אנבידה רחוקה רק  14% מהשיא שלה, אבל זה הנושא הכי חם בוול סטריט, כי זו אנבידיה החברה הכי גדולה בוול סטריט וזה תחום ה-AI שמשנה את העולם בקצבים מדהימים. 


רוב האנליסטים תומכים במניה וסבורים שהיא במכפיל רווח נוח - כ-24-25.  "העליות החדות במניות השבבים בשנה האחרונה, גורם לחלק מהמשקיעים לחפש הצדקות נוספות לראלי שייצקו לתוכו תוכן, בעוד אחרים בוחנים נתונים שכבר פורסמו כדי לבדוק אם הם עולים בקנה אחד עם תחזיות ההנהלות" אומר עוזי לוי, אחראי מחקר שוקי מניות חו"ל, בנק מזרחי טפחות, "אנבידיה, ענקית הסקטור, תחת ביקורת. שני שורטיסטים מוכרים יצאו באזהרות כי החברה נוקטת פרקטיקות בעייתיות כדי לחזק את נתוני הביקוש למוצריה. החברה מצידה מכחישה את הטענות בתוקף.

"השורטיסטים ג'ים צ'אנוס (Jim Chanos) ומייקל בארי (Michael Burry) טוענים כי אנבידיה משתמשת לכאורה במנגנוני Vendor Financing, מימון מעגלי, כדי לתגבר את הביקוש לשבבי הבינה המלאכותית שלה. לטענתם, השקעות שביצעה החברה בגופים כמו מפעילי ענן, חברות בינה מלאכותית ושותפי תשתית יוצרות מצב שבו כסף שאנבידיה מזרימה לשוק מוצא את דרכו בחזרה אליה בצורת הזמנות לשבבים, מה שעלול ליצור תמונה מעוותת של הביקוש"

בתגובה ישירה לטענות שלחה אנבידיה מכתב רשמי בן שבעה עמודים לאנליסטים ולגורמים בשוק ההון. במכתב מדגישה החברה כי אינה משתמשת בשום צורה של מימון מעגלי: היא אינה מעניקה הלוואות ללקוחות, אינה מציעה אשראי מוסווה, ואין כל מנגנון שבו רכישות שהיא מממנת חוזרות אליה בצורה עקיפה. "החברה הדגישה כי מחזור התקבולים שלה יציב וכי הלקוחות משלמים על רכישותיהם בתוך 53 ימים בממוצע", אומר לוי, "לדבריה, כל פעילותה מדווחת בצורה מלאה ושקופה, ללא התחייבויות חבויות או מניפולציות חשבונאיות".


צ'אנוס ובארי עומדים על דעתם. צ'אנוס טען כי ההשקעות של אנבידיה בחברות מפסידות, לצד ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית, עלולות להצית בועה הנשענת על חברות שאינן מסוגלות לייצר הכנסות אמיתיות. "הוא טוען שהעבר מלמד שמודלים שבהם ספקית ציוד משקיעה בלקוחות כדי לייצר ביקוש אינם תמיד מצליחים", מוסיף לוי, "בארי מצדו הזהיר כי קצב ההשקעות והקמת תשתיות הבינה המלאכותית אינו תואם בהכרח את הביקוש האמיתי, וכי ציפיות המשקיעים והאנליסטים בשוק גדולות מדי ביחס למה שהעתיד צפוי להביא בפועל".