לאחר פרסום נתוני הצריכה וה-PCE, האם נראה נקודת שבירה של כלכלת ארה"ב?
המדד המוכר ביותר למדידת אינפלציה הוא כמובן מדד המחירים לצרכן, אשר בארה"ב נקרא מדד ה-CPI, קיצור של Consumer Price Index. למרות שה-CPI הוא המדד הנפוץ ביותר בו מודדים את האינפלציה, הבנק המרכזי של ארה"ב מעדיף להשען בהחלטותיו ועמדותיו דווקא על מדד ה-PCE, אשר לטענתו ממחיש בצורה יותר ברורה את עליות המחירים במשק. נתוני המדד לחודש ספטמבר פורסמו היום ומצד אחד עמדו בציפיות, מצד שני - האינפלציה לא מוכנה לרדת. המדד עמד ב-12 החודשים שקדמו לחודש ספטמבר על 6.2% והוא עלה ב-0.3% לעומת חודש אוגוסט. גם מדד הליבה (ללא מזון או אנרגיה) עלה ובצורה חדה עוד יותר - 0.5% לעומת חודש אוגוסט, המדד עמד בספטמבר על 5.1% בראייה שנתית.
בנוסף לנתוני האינפלציה, פורסמו היום עוד נתונים חשובים אשר רלוונטיים לא פחות לכלכלה ולשווקים בארה"ב. נתוני הצריכה הפרטית בארה"ב פורסמו היום והראו עלייה של 0.6% לעומת חודש ספטמבר, הצפי היה ל-0.4%. המשמעות של עלייה בצריכה היא כמובן גדולה מאוד. ראשית, התמ"ג והכלכלה של ארה"ב מתבססים בצורה מאוד מובהקת על הצריכה הפרטית והיא בעצם מהווה כ-70% מהתמ"ג של המדינה. בזמנים "רגילים" היינו יכולים לאמר שעלייה בצריכה היא בעצם דבר חיובי, אך כאשר האינפלציה ממשיכה לעלות כל הסיפור הופך לשלילי מאוד.
הפד' העלה את הריבית בארה"ב כבר שלוש פעמים אל רמה של בין 3% ל-3.25%, כשנטען רבות כי ההעלאות האלו חדות וניציות מדי, אך לאור הנתונים היום אנחנו מגלים שהמצב לא נכון והפד' כנראה יצטרך להמשיך עוד ועוד בגישה הניצית שלו. המטרה של הפד' בהעלאות הריבית היא כמובן להוריד את המחירים על ידי פגיעה בצד הביקוש, כאשר אנחנו רואים שהביקוש לא מפסיק לרדת, למרות המחירים העולים ולמרות העלות הגבוהה יותר של הכסף (הריבית) ברור לנו שהדרך להורדת האינפלציה עוד ארוכה. בכירי הפד', אמרו בעצמם כי הדרך להורדת האינפלציה מלווה בפגיעה במשק, במילים אחרות - מיתון הכולל בתוכו פיטורים רבים. בחודש שעבר שוק העבודה המשיך להציג לפד' את תמונה הפוכה מזו שהוא מצפה לראות כשתביעות האבטלה בארה"ב הגיעו לשפל של חמישה חודשים.
כל הנתונים רק מראים על חוזקה, האם (או יותר נכון מתי) נראה את נקודת השבירה?
הפד' יחליט בשבוע הבא על גובה העלאת הריבית במשק וההימור המרכזי של וול סטריט הוא שנראה העלאה נוספת של 0.75%, ההערכות בנוגע להעלאה בדצמבר עומדות על 0.5%. ברור כי בכירי הפד' מתוסכלים מחוסר התגובה של הכלכלה לצעדיים (הקיצוניים) שהם לוקחים וככל שהחורף ועונת החגים מתקרבת אלינו, היכולת של הפד' להוריד את האינפלציה בחזרה לטווח המקובל פוחתת ופוחתת. המלחמה באוקראינה, היחסים הרעים עם רוסיה וההחלטות של מדינות אופ"ק על קיצוץ אספקת הנפט כולם פוגעים מאוד בביטחון האנרגטי של ארה"ב, אשר נאלצת להשתמש במאגרי החירום שלה בכדי למנוע עלייה קיצונית במחירים.
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החורף הקרוב יעלה את הביקוש לאנרגיה בארה"ב וברחבי העולם וככל שאנו מתקרבים לנקודה הזו המשמעות היא שאנחנו מתקרבים יותר לנקודה בה לפד' אין באמת יכולת להשפיע בכלל על האינפלציה, היות וההיצע הנמוך יהיה המניע העיקרי לעליות במחירי האנרגיה, מה שכמובן יובל לעלייה של מוצרים ושירותים רבים במשק. כמובן שאסור לשכוח את חג המולד ובכללי את עונת החגים אליה אנחנו נכנסים כעת, אשר תמשך עד תחילת 2023. האמריקאים ידועים בביזבוזים ובצריכה העודפת שלהם (נתוני הצריכה מציגים זאת בדיוק - גם בניטרול האינפלציה הצריכה עדיין עלתה ב-0.3%) ועונת החגים רק דוחפת את כל המצב לנקודת קצה, בעיקר כשמסתכלים על בלאק פריידי ויום הרווקים הסיניים.
מדדי אינפלציה בנקודה כה גבוהה בשילוב עם משק שלא מסרב להתקפל רק מגדילים בעיניי הרבים את הסיכוי למיתון ואת החומרה שלו. בסופו של דבר אי אפשר לחיות עם אינפלציה של 8% (גם לא 7% או 5%) וברור כי הבעייתיות הזו בסופו של דבר תחלחל לגמרי אל המשק והכלכלה האמריקאיים. בשבוע האחרון ראינו את דוחות החברות הגדולות ביותר בוול סטריטאשר נתנו לנו תמונה ברורה לגבי מה עתיד לבוא. INTEL CORPORATION לדוגמה מזנקת היום בכ-10% למרות ביצועים כושלים לעומת שנים קודמות, עלייה אשר נובעת מתוכנית של החברה לקצץ בעלויות - עובדים. נקודה אחרת היא למשל AMAZON אשר קורסת היום לאור הורדת התחזיות שלה לרבעון הבא.
- 8.דוד 01/11/2022 09:32הגב לתגובה זוהעלאות הריבית כבר ישפיעו לרעה על המצב הכלכלי ויגרמו להאטה ומעבר למיתון. כל מי שכתב כאן בתגובותיו שצריך להעלות ריבית ל 7% ועוד לא ידע איך לצאת ממיתון כי הוא יגרום לנזק כפול ומכופל לארה"ב. תחשבו לפני שמגיבים..
- 7.צדיק בסדום 01/11/2022 09:26הגב לתגובה זוב 2023 הכל יחזור ובגדול טסלה ל 400 ד גוגל ל 170 ד אפל 230 ד פייסבוק ל 200ד בנק אוף אמריקה ל 50 ד ועוד מדד נסדק יגיע ל 20 אלף חכו ותיראו
- 6.משה לוי 01/11/2022 09:23הגב לתגובה זוכולל בארץ בנקים גוגל טסלה אפל בעיקר נטפליקס אינטל בנק אוף אמריקה סיטי פייסבוק .
- 5.מתעניין 29/10/2022 10:10הגב לתגובה זומה זה PCE ??
- 4.עוד ועוד ריבית 29/10/2022 08:54הגב לתגובה זוהעלאות ריבית מינוריות של 0.75% בכל חודש וחצי לא משדרות מסר חריף למשק. הן בעצם מעודדות המשך צריכה גבוה ומעניקות זמן יקר לנטילת הלוואות צרכניות נוספות בטרם תגיע הריבית לערכה המקסימלי ותישאר שם. עקום התשואות המעוות, פרי הבאושים של 13 שנות ריבית אפסית, אינו יכול להגיע לנורמליות בפרק זמן קצר של כמה חודשים. יש להגביר את קצב העלאות הריבית ל 1% ב 5 ההחלטות הבאות ולהגיע לריבית של 8% תוך הכרזה שהיא תיוותר בגובה זה לפחות ב 10 השנים הקרובות. כלכלת הציפיות הזו תוכל להכניע את האינפלציה ולשמור כי לא תתפרץ שוב.
- 3.יואל 29/10/2022 00:13הגב לתגובה זוהעולם זה המשבר הבא
- 2.בקיצור אף אחד לא יודע כלום (ל"ת)28/10/2022 22:38הגב לתגובה זו
- 1.דר' דום 28/10/2022 21:18הגב לתגובה זוצריך לשרוף את הכסף במאזן הפד. עודף כסף במערכת יוצר אינפלציה ובועות תמחור וחוב. אבל אי אפשר לשרוף את המאזן בלי למוטט את הבועה אז פשוט ימשיכו להעלות ריבית ל5 ול7 עד הקרן הממונפת הראשונה תשבר. בהצלחה לבכירי הפד שהביאונו למצב מעוות זה.
- עוז 29/10/2022 09:32הגב לתגובה זולא פופולרי - אבל ככה הכסף חוזר למדינות. וכנראה שאין ברירה, אלא להעלות ריבית מעבר ל5%. גבא איד בטוח -משעמם לא יהיה פה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
