תאילנד מלחמהתאילנד מלחמה

תוך 48 שעות: איך טראמפ לחץ על תאילנד וקמבודיה לפעול להפסקת אש

נשיא ארה"ב הצליח תוך 48 שעות לגרום לשני הצדדים להסכים על הפסקת אש באמצעות איום פשוט - "לא נחתום על הסכמי סחר כל עוד הלחימה נמשכת" - מחר ייפגשו ראשי הממשלות בקואלה לומפור בתיווך מלזיה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה תאילנד קמבודיה

נשיא ארה״ב דונאלד טראמפ הצליח, בתוך 48 שעות, להפוך שיחות טלפון עם ראשי ממשלות תאילנד וקמבודיה למנוף להפסקת אש — באמצעות איום פשוט: "לא נחתום איתכם על הסכמי סחר כל עוד הלחימה נמשכת". מחר (שני), צפויים להיפגש בקואלה לומפור נשיא הממשלה הזמני של תאילנד, פומתם ווצ'אייצ'אי, וראש ממשלת קמבודיה, הון מאנט, בניסיון לגבש הסכם להפסקת אש קבועה.


הפגישה תתקיים במשרדו של ראש ממשלת מלזיה, אנוואר איברהים. איברהים, המכהן כיו"ר ארגון מדינות דרום־מזרח אסיה (ASEAN), הצליח לשכנע את שני הצדדים להתכנס למשא ומתן — לאחר ששר החוץ האמריקני, מרקו רוביו, שוחח עם מקביליו התאילנדים והקמבודיים וקרא להפחתת מתחים מיידית.


העימות בין המדינות פרץ ב־24 ביולי, והוא הקטלני ביותר ביניהן בעשור האחרון. עד כה דווח על יותר מ־30 הרוגים ולמעלה מ־150,000 אזרחים שפונו מבתיהם. תאילנד דיווחה על 22 הרוגים, בהם שמונה חיילים, ואילו קמבודיה אישרה 13 הרוגים, כולל חמישה אנשי צבא. אתמול (ראשון) נמשכו חילופי האש לאורך הגבול המשותף, שאורכו כ־800 קילומטר, כשצבא תאילנד הפעיל מטוסי F-16 ומטוסי גריפן שוודיים לתקיפת עמדות קמבודיות.


עבור תאילנד, העימות מגיע בתזמון הרע ביותר מבחינה כלכלית. המדינה נמצאת בעיצומו של משא ומתן עם ארצות הברית על צמצום המכס המתוכנן של 36% על יצוא סחורות תאילנדיות, כאשר הדד־ליין שקבע טראמפ הוא 1 באוגוסט. בתמורה, בנגקוק הציעה לוושינגטון פתיחת שווקים רחבה יותר למוצרים אמריקאיים — צעד שמטרתו לצמצם את עודף הסחר של 46 מיליארד דולר שלה מול ארה"ב. מדינות שכנות כמו אינדונזיה, וייטנאם והפיליפינים כבר השיגו הסכמי סחר חדשים עם ארה"ב בשבועות האחרונים.


האיום הכלכלי של טראמפ הביא לתוצאות מהירות. לאחר שיחות שקיים בשבת עם ווצ'אייצ'אי והון מאנט, טראמפ הצהיר: "הם רוצים להסדיר את העניין עכשיו". בשיחה עם כתבים לפני פגישתו עם פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית, אמר: "התקשרתי לכל אחד מראשי הממשלה ואמרתי — לא יהיה הסכם סחר בלי סיום הלחימה. הרבה אנשים נהרגו".


הגישה הזו אינה חדשה עבור טראמפ. מוקדם יותר השנה, הוא נקט אסטרטגיה דומה שהובילה להפסקת מתיחות בגבול בין הודו לפקיסטן. ברשת החברתית Truth Social, כתב לאחר השיחות: "כשהכול ייגמר והשלום יהיה בהישג יד — אני מצפה להשלים את הסכמי הסחר שלנו עם שתיהן!".


למרות הלחץ, תאילנד מגיעה לשיחות בעמדה תקיפה. בכירים במדינה הבהירו כי כל הסכם חייב לכלול פתרון מדיני, נסיגה של הכוחות משני הצדדים והפסקת שימוש בנשק כבד. קמבודיה, מנגד, מוכנה להפסקת אש מיידית, גם ללא תנאים מוקדמים. דובר ממשלת תאילנד, ג'יראיו הונגסוב, מסר כי השיחות "נועדו לשמוע כל הצעה שיכולה לקדם את השלום". לדבריו, ממשלתו מחויבת להגן על ריבונותה ושטחה של תאילנד — "על כל סנטימטר רבוע ממנו".

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.