
היא עוקפת את טסלה - אוטונומית; וויימו תתחדש ב-2,000 רובו-טקסי
חברת-הבת של גוגל מבשרת על קבלת 2,000 רכבי יגואר חדשים שיוסבו לרובו-טקסי ויגדילו את צי הרכבים האוטונומיים הפעיל שלה ל-3,500; בעוד וויימו כבר סופרת מזומנים מהרובו-טקסי, טסלה עושה הופעות אורח בפוקס ניוז ומפזרת הבטחות שביוני הרובו-טקסי שלה יעלה על הכביש, בינתיים וויימו לא משתזפת בחניה
את הרכבים המוזרים שחובשים 'מגבעות' ראדאר כבר לא מעט אנשים למדו להכיר מקרוב. הרשת מלאה בתיעודים על התמרונים החלקים ומלאי הזהירות של הרכבים האלו והתהיות על ההובלה של טסלה בתחום לא מאחרות לבוא. חברת וויימו (Waymo), זרוע הרובוטקסי של גוגל, ממשיכה להוביל את המרוץ בתחום התחבורה האוטונומית, ומשאירה מאחור את השחקנית החלוצה טסלה. נראה שהחלוציות של טסלה הוא מנוף זמני ושוק הרכב בכלל לא שוקט על שמריו. בהודעה שפרסמה וויימו, היא חשפה כי קיבלה לאחרונה את משלוח ענק של רכבי יגואר I-Pace, אותם היא מתכוונת להסב לרובוטקסי במפעלי החברה במסה, אריזונה.
על הרכבים היא תלביש את הכובעים המפורסמים שלה ותצייד אותם בחיישנים מתקדמים שיאפשרו להם לשייט בנינוחות בסן פרנסיסקו, לוס אנג'לס, פיניקס ובאוסטין. 2,000 הרכבים החדשים יצטרפו לצי הנוכחי שכבר מונה כעת 1,500 כלי רכב פעילים. לפי וויימו, צירוף היגואר החדשים לציי יתבצע עד סוף 2026.
לעומת טסלה, וויימו כבר ממש סופרת מזומנים מ'ענף הרובו-טקסי'. היא מדווחת על ממוצע מרשים של 250,000 נסיעות בתשלום בשבוע. טסלה מדברת על העתיד ווויימו כבר סולקת אותו. יש לה כבר לקוחות פעילים ולא מעט.וויימו, שממעטת לחשוף נתונים על היקף הצי שלה, (בניגוד לטסלה שרצה ל-X כל שעתיים) סיפקה הפעם הצצה נדירה לתוכניותיה, היא גם סיפרה על כוונתה להתרחב ב-2026 לערים נוספות כמו אטלנטה, מיאמי וושינגטון די.סי. אולי היא הרגישה צורך לרכב על המומנטום של ביצועי הדוחות שפורסמו לאחרונה.
טסלה מרכיבה - וויימו מסתמכת
בשונה מטסלה שבונה את הרכבים מהשלד ועד החיישן, וויימו מתבססת על חברות קיימות. רכב היגואר I-Pace הפך לעמוד התווך של צי הרובוטקסי של ווימו. ב-2023 עבדה חברת הבת של גוגל בעיקר עם מיניוואנים של קרייזלר פסיפיקה. היו לה תכניות לרכוש 62 אלף כאלו אבל בסוף היא הסתפקה עם 1,500 כאמור היא לא רוצה לשים את כל הביצים על קרייזלר והיא מעוניינת לבחון דגמים חדשים. בין הדגמים שוויימו בוחנת ניתן למנות את היונדאי Ioniq 5 החשמלי וגם את המיניוואן Zeekr RT של חברת זיקר, חברה-בת של יצרנית הרכב הסינית ג'ילי. רכבי הזיקר שמיוצרים בשוודיה, מיובאים לאריזונה לצורך המחקר על מידת התאמתם לחומרה של ווימו והתקנת התכונות הדרושות לנהיגה אוטונומית.
גם את המתקנים שלה וויימו משדרגת כשהיא מכוונת לקיבולת ייצור של עשרות אלפי רובו-טקסי בשנה. המפעל של וויימו במסה,
המשתרע על פני כ-22,200 מטר רבוע, צפוי לעבור שדרוגים משמעותיים, כולל קווי ייצור אוטומטיים, שיאפשרו לו לעמוד ביעדים האלו. תהליך ההרכבה של הרכבים כולל בדיקות קפדניות בסוף הקו, כדי להבטיח שכל רכב יהיה מוכן לקלוט נוסעים תוך 30 דקות מרגע יציאתו מהמפעל. תארו לעצמכם
איך זה להתיישב ברכב שהצבע שלו עוד עדיין טרי והוא מוביל אותכם ליעד המבוקש בצורה אוטונומית. הרכבים האלו גם ידעו לקחת את עצמם לטיפולי תחזוקה ולדאוג לתקינות התמידית שלהם. במקביל, וויימו מפתחת את הדור השישי של מערכת "Waymo Driver", שתושק לראשונה ברכבי זיקר RT ב-2026.
המערכת צפויה לשפר את יכולות הנהיגה האוטונומית ולהתאים אותה למגוון תרחישים.
בעוד וויימו כבר מדווחת על נסיעות טסלה מפזרת הבטחות. בסוף השבוע האחרון, מנחת פוקס ניוז, לארה טראמפ (כלתו של הנשיא, נשואה לאריק) ביקרה במפעל טסלה באוסטין, טקסס. במהלך הביקור, היא צפתה ברכבי טסלה נוסעים באופן אוטונומי מפס הייצור, תצוגה שהדגימה את יכולות מערכת הנהיגה אוטנומית-מלאה אותה מכנה טסלה FSD. למרות שניתן להניח שהצגת הפיצ'ר הייתה מוגבלת לסביבה מבוקרת, המשקיעים אהבו את זה וראו בכך התקדמות טכנולוגית של טסלה. עוד בנושא - טסלה יורדת ב2%; הציפיות שטיפחה יכולות להיות אלו שיפילו אותה?.
טסלה מסמנת את יוני כחודש שבו היא תעלה על הכביש את הרובוטקסי שלה. היא מפזרת הצהרות כי היא מוכנה לעמוד ביעד, ולא צופה שום עיכובים. טסלה דיווחה על רווח תפעולי של 399 מיליון דולר, ירידה חדה של כ-66% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. התוצאה הזאת הייתה גם נמוכה משמעותית מתחזיות האנליסטים, אלו ציפו לרווח תפעולי גבוה בהרבה שיעמוד על כ-900 מיליון דולר. למרות האכזבות מניית טסלה שומרת על גובה בינתיים היא נסחרת על הצפיות הגבוהות לרובו-טקסי שאמור להפציע אבל ברור שכל אכזה הכי קטנה תרסק את המניה.
מה הביצועים של טסלה ואלפבית בבורסה
וויימו היא חברת בת של גוגל, שתיהן מוכרות בשוק כמניית אלפבית (GOOGL ) כיום נסחרת מניית החברה במחיר של כ-166 דולר, לאחר ירידה של כ-12% מתחילת השנה, אותה פתחה ב191 דולר. הירידה במניה נבעה כמובן מחששות המשקיעים בנוגע למלחמת הסחר שהשפיעו על ענקית הטכנולוגיה. חשוב לזכור אלפבית מרכזת בתוכה את הפעילות של מנוע החיפוש, יוטיוב ושאר ערוצי הפעילות של גוגל וכן את וויימו כך שכרגע ייתכן וביצועי וויימו לא מייוצגים כראוי במחיר המניה שמאותגרת גם עם תחרות גוברת בתחום הבינה המלאכותית.
לעומת זאת, מניית טסלה (TSLA )
נסחרת במחיר של כ-280 דולר, לאחר ירידה חדה של כ-30% מתחילת השנה אותה היא פתחה במחיר 390. הירידה בטסלה נובעת משילוב של ירידה במכירות, תחרות גוברת ממתחרות סיניות כמו BYD, וגם מחלוקות רבות סביב פעילותו הפוליטית של המנכ"ל אלון מאסק ומעורבותו בממשל לא מזמן דווח
על ידי מקור עיתונאי מוסמך כי דירקטוריון טסלה מחפש מועמד לתפקיד המנכ"לות אך שמועה זו הופרכה מהר על ידי מאסק. כך או כך ניתן להניח כי ישנם לחצים עצומים על טסלה להתעורר על עצמה הן בפן הביצועי והן בניהולי.
- 1.אנונימי 06/05/2025 13:15הגב לתגובה זוטסלה נוסעת בסין ארצות הברית אוסטרליה בכל העולם עכשיו גם נכנסת לערב הסעודית ווימו מוגבלת והרכב של עולה מעל 100 אלף דולר כטסלה תעל 20 אלף וכול אחד יכול לקנות ויימיו לא יכולים אנשים פרטיים לקנות זה ההבדל שווימו לא שווה
- אנונימי 06/05/2025 13:32הגב לתגובה זוהן בכלל לא למכירה בשוק החופשי כרגע