היא עוקפת את טסלה - אוטונומית; וויימו תתחדש ב-2,000 רובו-טקסי
חברת-הבת של גוגל מבשרת על קבלת 2,000 רכבי יגואר חדשים שיוסבו לרובו-טקסי ויגדילו את צי הרכבים האוטונומיים הפעיל שלה ל-3,500; בעוד וויימו כבר סופרת מזומנים מהרובו-טקסי, טסלה עושה הופעות אורח בפוקס ניוז ומפזרת הבטחות שביוני הרובו-טקסי שלה יעלה על הכביש, בינתיים וויימו לא משתזפת בחניה
את הרכבים המוזרים שחובשים 'מגבעות' ראדאר כבר לא מעט אנשים למדו להכיר מקרוב. הרשת מלאה בתיעודים על התמרונים החלקים ומלאי הזהירות של הרכבים האלו והתהיות על ההובלה של טסלה בתחום לא מאחרות לבוא. חברת וויימו (Waymo), זרוע הרובוטקסי של גוגל, ממשיכה להוביל את המרוץ בתחום התחבורה האוטונומית, ומשאירה מאחור את השחקנית החלוצה טסלה. נראה שהחלוציות של טסלה הוא מנוף זמני ושוק הרכב בכלל לא שוקט על שמריו. בהודעה שפרסמה וויימו, היא חשפה כי קיבלה לאחרונה את משלוח ענק של רכבי יגואר I-Pace, אותם היא מתכוונת להסב לרובוטקסי במפעלי החברה במסה, אריזונה.
על הרכבים היא תלביש את הכובעים המפורסמים שלה ותצייד אותם בחיישנים מתקדמים שיאפשרו להם לשייט בנינוחות בסן פרנסיסקו, לוס אנג'לס, פיניקס ובאוסטין. 2,000 הרכבים החדשים יצטרפו לצי הנוכחי שכבר מונה כעת 1,500 כלי רכב פעילים. לפי וויימו, צירוף היגואר החדשים לציי יתבצע עד סוף 2026.
לעומת טסלה, וויימו כבר ממש סופרת מזומנים מ'ענף הרובו-טקסי'. היא מדווחת על ממוצע מרשים של 250,000 נסיעות בתשלום בשבוע. טסלה מדברת על העתיד ווויימו כבר סולקת אותו. יש לה כבר לקוחות פעילים ולא מעט.וויימו, שממעטת לחשוף נתונים על היקף הצי שלה, (בניגוד לטסלה שרצה ל-X כל שעתיים) סיפקה הפעם הצצה נדירה לתוכניותיה, היא גם סיפרה על כוונתה להתרחב ב-2026 לערים נוספות כמו אטלנטה, מיאמי וושינגטון די.סי. אולי היא הרגישה צורך לרכב על המומנטום של ביצועי הדוחות שפורסמו לאחרונה.
טסלה מרכיבה - וויימו מסתמכת
בשונה מטסלה שבונה את הרכבים מהשלד ועד החיישן, וויימו מתבססת על חברות קיימות. רכב היגואר I-Pace הפך לעמוד התווך של צי הרובוטקסי של ווימו. ב-2023 עבדה חברת הבת של גוגל בעיקר עם מיניוואנים של קרייזלר פסיפיקה. היו לה תכניות לרכוש 62 אלף כאלו אבל בסוף היא הסתפקה עם 1,500 כאמור היא לא רוצה לשים את כל הביצים על קרייזלר והיא מעוניינת לבחון דגמים חדשים. בין הדגמים שוויימו בוחנת ניתן למנות את היונדאי Ioniq 5 החשמלי וגם את המיניוואן Zeekr RT של חברת זיקר, חברה-בת של יצרנית הרכב הסינית ג'ילי. רכבי הזיקר שמיוצרים בשוודיה, מיובאים לאריזונה לצורך המחקר על מידת התאמתם לחומרה של ווימו והתקנת התכונות הדרושות לנהיגה אוטונומית.
גם את המתקנים שלה וויימו משדרגת כשהיא מכוונת לקיבולת ייצור של עשרות אלפי רובו-טקסי בשנה. המפעל של וויימו במסה,
המשתרע על פני כ-22,200 מטר רבוע, צפוי לעבור שדרוגים משמעותיים, כולל קווי ייצור אוטומטיים, שיאפשרו לו לעמוד ביעדים האלו. תהליך ההרכבה של הרכבים כולל בדיקות קפדניות בסוף הקו, כדי להבטיח שכל רכב יהיה מוכן לקלוט נוסעים תוך 30 דקות מרגע יציאתו מהמפעל. תארו לעצמכם
איך זה להתיישב ברכב שהצבע שלו עוד עדיין טרי והוא מוביל אותכם ליעד המבוקש בצורה אוטונומית. הרכבים האלו גם ידעו לקחת את עצמם לטיפולי תחזוקה ולדאוג לתקינות התמידית שלהם. במקביל, וויימו מפתחת את הדור השישי של מערכת "Waymo Driver", שתושק לראשונה ברכבי זיקר RT ב-2026.
המערכת צפויה לשפר את יכולות הנהיגה האוטונומית ולהתאים אותה למגוון תרחישים.
בעוד וויימו כבר מדווחת על נסיעות טסלה מפזרת הבטחות. בסוף השבוע האחרון, מנחת פוקס ניוז, לארה טראמפ (כלתו של הנשיא, נשואה לאריק) ביקרה במפעל טסלה באוסטין, טקסס. במהלך הביקור, היא צפתה ברכבי טסלה נוסעים באופן אוטונומי מפס הייצור, תצוגה שהדגימה את יכולות מערכת הנהיגה אוטנומית-מלאה אותה מכנה טסלה FSD. למרות שניתן להניח שהצגת הפיצ'ר הייתה מוגבלת לסביבה מבוקרת, המשקיעים אהבו את זה וראו בכך התקדמות טכנולוגית של טסלה. עוד בנושא - טסלה יורדת ב2%; הציפיות שטיפחה יכולות להיות אלו שיפילו אותה?.
טסלה מסמנת את יוני כחודש שבו היא תעלה על הכביש את הרובוטקסי שלה. היא מפזרת הצהרות כי היא מוכנה לעמוד ביעד, ולא צופה שום עיכובים. טסלה דיווחה על רווח תפעולי של 399 מיליון דולר, ירידה חדה של כ-66% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. התוצאה הזאת הייתה גם נמוכה משמעותית מתחזיות האנליסטים, אלו ציפו לרווח תפעולי גבוה בהרבה שיעמוד על כ-900 מיליון דולר. למרות האכזבות מניית טסלה שומרת על גובה בינתיים היא נסחרת על הצפיות הגבוהות לרובו-טקסי שאמור להפציע אבל ברור שכל אכזה הכי קטנה תרסק את המניה.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- המשך שחרור תיקי אפשטיין מחזיר את הסיכון הפוליטי למסך של וול סטריט
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
מה הביצועים של טסלה ואלפבית בבורסה
וויימו היא חברת בת של גוגל, שתיהן מוכרות בשוק כמניית אלפבית (GOOGL ) כיום נסחרת מניית החברה במחיר של כ-166 דולר, לאחר ירידה של כ-12% מתחילת השנה, אותה פתחה ב191 דולר. הירידה במניה נבעה כמובן מחששות המשקיעים בנוגע למלחמת הסחר שהשפיעו על ענקית הטכנולוגיה. חשוב לזכור אלפבית מרכזת בתוכה את הפעילות של מנוע החיפוש, יוטיוב ושאר ערוצי הפעילות של גוגל וכן את וויימו כך שכרגע ייתכן וביצועי וויימו לא מייוצגים כראוי במחיר המניה שמאותגרת גם עם תחרות גוברת בתחום הבינה המלאכותית.
לעומת זאת, מניית טסלה (TSLA )
נסחרת במחיר של כ-280 דולר, לאחר ירידה חדה של כ-30% מתחילת השנה אותה היא פתחה במחיר 390. הירידה בטסלה נובעת משילוב של ירידה במכירות, תחרות גוברת ממתחרות סיניות כמו BYD, וגם מחלוקות רבות סביב פעילותו הפוליטית של המנכ"ל אלון מאסק ומעורבותו בממשל לא מזמן דווח
על ידי מקור עיתונאי מוסמך כי דירקטוריון טסלה מחפש מועמד לתפקיד המנכ"לות אך שמועה זו הופרכה מהר על ידי מאסק. כך או כך ניתן להניח כי ישנם לחצים עצומים על טסלה להתעורר על עצמה הן בפן הביצועי והן בניהולי.
- 3.כתב אתה בשורט מותקחח אל תתאמץ מי שמבין יודע (ל"ת)אנונימי 06/05/2025 18:49הגב לתגובה זו
- 2.אחדש 06/05/2025 16:15הגב לתגובה זוולכן לא משתלמת התוכנית של מאסק היא לאפשר למי שרכש את הרכב שלו להפוך להיות רובוטקסי כשהוא לא משתמש בה
- 1.אנונימי 06/05/2025 13:15הגב לתגובה זוטסלה נוסעת בסין ארצות הברית אוסטרליה בכל העולם עכשיו גם נכנסת לערב הסעודית ווימו מוגבלת והרכב של עולה מעל 100 אלף דולר כטסלה תעל 20 אלף וכול אחד יכול לקנות ויימיו לא יכולים אנשים פרטיים לקנות זה ההבדל שווימו לא שווה
- אנונימי 06/05/2025 13:32הגב לתגובה זוהן בכלל לא למכירה בשוק החופשי כרגע
- אמיר 06/05/2025 17:57טסלה מסרה 116 אלף ברבעון
סטארפייטרס ספייסהמניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%
ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים
חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.
סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.
סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.
שלוש שנים בלי הכנסות
החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.
- "Moonshot הוקמה כדי לשגר אובייקטים לחלל בדרכים יעילות יותר"
- הסטארטאפ Moonshot Space נחשף לראשונה עם גיוס של 12 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
.jpg)