ווימו
צילום: ווימו

היא עוקפת את טסלה - אוטונומית; וויימו תתחדש ב-2,000 רובו-טקסי

חברת-הבת של גוגל מבשרת על קבלת 2,000 רכבי יגואר חדשים שיוסבו לרובו-טקסי ויגדילו את צי הרכבים האוטונומיים הפעיל שלה ל-3,500; בעוד וויימו כבר סופרת מזומנים מהרובו-טקסי, טסלה עושה הופעות אורח בפוקס ניוז ומפזרת הבטחות שביוני הרובו-טקסי שלה יעלה על הכביש, בינתיים וויימו לא משתזפת בחניה 

מנדי הניג | (5)

את הרכבים המוזרים שחובשים 'מגבעות' ראדאר כבר לא מעט אנשים למדו להכיר מקרוב. הרשת מלאה בתיעודים על התמרונים החלקים ומלאי הזהירות של הרכבים האלו והתהיות על ההובלה של טסלה בתחום לא מאחרות לבוא. חברת וויימו (Waymo), זרוע הרובוטקסי של גוגל, ממשיכה להוביל את המרוץ בתחום התחבורה האוטונומית, ומשאירה מאחור את השחקנית החלוצה טסלה. נראה שהחלוציות של טסלה הוא מנוף זמני ושוק הרכב בכלל לא שוקט על שמריו. בהודעה שפרסמה וויימו, היא חשפה כי קיבלה לאחרונה את משלוח ענק של רכבי יגואר I-Pace, אותם היא מתכוונת להסב לרובוטקסי במפעלי החברה במסה, אריזונה.

על הרכבים היא תלביש את הכובעים המפורסמים שלה ותצייד אותם בחיישנים מתקדמים שיאפשרו להם לשייט בנינוחות בסן פרנסיסקו, לוס אנג'לס, פיניקס ובאוסטין. 2,000 הרכבים החדשים יצטרפו לצי הנוכחי שכבר מונה כעת 1,500 כלי רכב פעילים. לפי וויימו, צירוף היגואר החדשים לציי יתבצע עד סוף 2026. 

לעומת טסלה, וויימו כבר ממש סופרת מזומנים מ'ענף הרובו-טקסי'. היא מדווחת על ממוצע מרשים של 250,000 נסיעות בתשלום בשבוע. טסלה מדברת על העתיד ווויימו כבר סולקת אותו. יש לה כבר לקוחות פעילים ולא מעט.וויימו, שממעטת לחשוף נתונים על היקף הצי שלה, (בניגוד לטסלה שרצה ל-X כל שעתיים) סיפקה הפעם הצצה נדירה לתוכניותיה, היא גם סיפרה על כוונתה להתרחב ב-2026 לערים נוספות כמו אטלנטה, מיאמי וושינגטון די.סי. אולי היא הרגישה צורך לרכב על המומנטום של ביצועי הדוחות שפורסמו לאחרונה.

טסלה מרכיבה - וויימו מסתמכת

בשונה מטסלה שבונה את הרכבים מהשלד ועד החיישן, וויימו מתבססת על חברות קיימות. רכב היגואר I-Pace הפך לעמוד התווך של צי הרובוטקסי של ווימו. ב-2023 עבדה חברת הבת של גוגל בעיקר עם מיניוואנים של קרייזלר פסיפיקה. היו לה תכניות לרכוש 62 אלף כאלו אבל בסוף היא הסתפקה עם 1,500 כאמור היא לא רוצה לשים את כל הביצים על קרייזלר והיא מעוניינת לבחון דגמים חדשים. בין הדגמים שוויימו בוחנת ניתן למנות את היונדאי Ioniq 5 החשמלי וגם את המיניוואן Zeekr RT של חברת זיקר, חברה-בת של יצרנית הרכב הסינית ג'ילי. רכבי הזיקר שמיוצרים בשוודיה, מיובאים לאריזונה לצורך המחקר על מידת התאמתם לחומרה של ווימו  והתקנת התכונות הדרושות לנהיגה אוטונומית.

גם את המתקנים שלה וויימו משדרגת כשהיא מכוונת לקיבולת ייצור של עשרות אלפי רובו-טקסי בשנה. המפעל של וויימו במסה, המשתרע על פני כ-22,200 מטר רבוע, צפוי לעבור שדרוגים משמעותיים, כולל קווי ייצור אוטומטיים, שיאפשרו לו לעמוד ביעדים האלו. תהליך ההרכבה של הרכבים כולל בדיקות קפדניות בסוף הקו, כדי להבטיח שכל רכב יהיה מוכן לקלוט נוסעים תוך 30 דקות מרגע יציאתו מהמפעל. תארו לעצמכם איך זה להתיישב ברכב שהצבע שלו עוד עדיין טרי והוא מוביל אותכם ליעד המבוקש בצורה אוטונומית. הרכבים האלו גם ידעו לקחת את עצמם לטיפולי תחזוקה ולדאוג לתקינות התמידית שלהם. במקביל, וויימו מפתחת את הדור השישי של מערכת "Waymo Driver", שתושק לראשונה ברכבי זיקר RT ב-2026. המערכת צפויה לשפר את יכולות הנהיגה האוטונומית ולהתאים אותה למגוון תרחישים.


בעוד וויימו כבר מדווחת על נסיעות טסלה מפזרת הבטחות. בסוף השבוע האחרון, מנחת פוקס ניוז, לארה טראמפ (כלתו של הנשיא, נשואה לאריק) ביקרה במפעל טסלה באוסטין, טקסס. במהלך הביקור, היא צפתה ברכבי טסלה נוסעים באופן אוטונומי מפס הייצור, תצוגה שהדגימה את יכולות מערכת הנהיגה אוטנומית-מלאה אותה מכנה טסלה FSD. למרות שניתן להניח שהצגת הפיצ'ר הייתה מוגבלת לסביבה מבוקרת, המשקיעים אהבו את זה וראו בכך התקדמות טכנולוגית של טסלה. עוד בנושא - טסלה יורדת ב2%; הציפיות שטיפחה יכולות להיות אלו שיפילו אותה?.

טסלה מסמנת את יוני כחודש שבו היא תעלה על הכביש את הרובוטקסי שלה. היא מפזרת הצהרות כי היא מוכנה לעמוד ביעד, ולא צופה שום עיכובים. טסלה דיווחה על רווח תפעולי של 399 מיליון דולר, ירידה חדה של כ-66% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. התוצאה הזאת הייתה גם נמוכה משמעותית מתחזיות האנליסטים, אלו ציפו לרווח תפעולי גבוה בהרבה שיעמוד על כ-900 מיליון דולר. למרות האכזבות מניית טסלה שומרת על גובה בינתיים היא נסחרת על הצפיות הגבוהות לרובו-טקסי שאמור להפציע אבל ברור שכל אכזה הכי קטנה תרסק את המניה.

קיראו עוד ב"גלובל"


מה הביצועים של טסלה ואלפבית בבורסה 

וויימו היא חברת בת של גוגל, שתיהן מוכרות בשוק כמניית אלפבית (GOOGL ) כיום נסחרת מניית החברה במחיר של כ-166 דולר, לאחר ירידה של כ-12% מתחילת השנה, אותה פתחה ב191 דולר. הירידה במניה נבעה כמובן מחששות המשקיעים בנוגע למלחמת הסחר שהשפיעו על ענקית הטכנולוגיה. חשוב לזכור אלפבית מרכזת בתוכה את הפעילות של מנוע החיפוש, יוטיוב ושאר ערוצי הפעילות של גוגל וכן את וויימו כך שכרגע ייתכן וביצועי וויימו לא מייוצגים כראוי במחיר המניה שמאותגרת גם עם תחרות גוברת בתחום הבינה המלאכותית. 

לעומת זאת, מניית טסלה (TSLA ) נסחרת במחיר של כ-280 דולר, לאחר ירידה חדה של כ-30% מתחילת השנה אותה היא פתחה במחיר 390. הירידה בטסלה נובעת משילוב של ירידה במכירות, תחרות גוברת ממתחרות סיניות כמו BYD, וגם מחלוקות רבות סביב פעילותו הפוליטית של המנכ"ל אלון מאסק ומעורבותו בממשל לא מזמן דווח על ידי מקור עיתונאי מוסמך כי דירקטוריון טסלה מחפש מועמד לתפקיד המנכ"לות אך שמועה זו הופרכה מהר על ידי מאסק. כך או כך ניתן להניח כי ישנם לחצים עצומים על טסלה להתעורר על עצמה הן בפן הביצועי והן בניהולי.


תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    כתב אתה בשורט מותקחח אל תתאמץ מי שמבין יודע (ל"ת)
    אנונימי 06/05/2025 18:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אחדש 06/05/2025 16:15
    הגב לתגובה זו
    ולכן לא משתלמת התוכנית של מאסק היא לאפשר למי שרכש את הרכב שלו להפוך להיות רובוטקסי כשהוא לא משתמש בה
  • 1.
    אנונימי 06/05/2025 13:15
    הגב לתגובה זו
    טסלה נוסעת בסין ארצות הברית אוסטרליה בכל העולם עכשיו גם נכנסת לערב הסעודית ווימו מוגבלת והרכב של עולה מעל 100 אלף דולר כטסלה תעל 20 אלף וכול אחד יכול לקנות ויימיו לא יכולים אנשים פרטיים לקנות זה ההבדל שווימו לא שווה
  • אנונימי 06/05/2025 13:32
    הגב לתגובה זו
    הן בכלל לא למכירה בשוק החופשי כרגע
  • אמיר 06/05/2025 17:57
    טסלה מסרה 116 אלף ברבעון
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

הנאסד״ק יורד ב-1.7%; הביטקוין נופל ב-6%, הרץ מזנקת ב-38%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה אינטל


המסחר בוול-סטריט מתנהל בירידות חדות, לאחר שורה של אזהרות מצד מנהלים בכירים בוול סטריט שהזהירו מפני תיקון אפשרי בשווקים. בשוק ההון גוברת התחושה שהעליות האחרונות דחפו את המחירים לרמות גבוהות מדי, מה שגורם לחששות שהשוק רץ קדימה בלי סיבה. הביטקוין נופל ביותר מ־5%, בעוד איגרות החוב הממשלתיות התחזקו.


מנהלים בכירים מענקיות כמו Capital Group, גולדמן זאקס ו־מורגן סטנלי ציינו כי נסיגה מסוימת במדדים עשויה להיות בריאה לאחר תקופה ממושכת של עליות. לדבריהם, הן רמות הסנטימנט בשוק והן האינדיקטורים הטכניים מאותתים על מצב של התחממות יתר. נוסף לכך, העובדה שהעליות האחרונות התרכזו בעיקר במניות הטכנולוגיה הגדולות מגבירה את תחושת אי־הנוחות בקרב משקיעים.

מדד S&P 500 ירד בכ־1%, ומדד הנאסד״ק יורד כמעט 2%. מניית פלנטיר צנחה ב־7% למרות העלאת תחזיות החברה, לאחר שבמהלך השנה האחרונה זינקה בכמעט 400%. גם מניות אנבידיה נחלשו, לאחר שפורסם כי מנהל הקרן מייקל בארי פתח פוזיציות שליליות נגד שתי החברות. הירידות מגיעות אחרי אחת מתקופות החצי שנה הטובות ביותר של ה־S&P מאז שנות ה־50, על רקע עמידותה של הכלכלה האמריקאית, הציפיות להמשך הורדות ריבית מצד הפדרל ריזרב וההתלהבות מהבינה המלאכותית. עם זאת, העליות המרוכזות בענף הטכנולוגיה יצרו תחושת פגיעות, כשחלק מהמשקיעים רואים ברמות המחירים הנוכחיות ביטוי לאופטימיות מופרזת.


בשוק האג"ח, תשואת איגרות החוב ל־10 שנים ירדה בשלושה נקודות בסיס ל־4.09%, והדולר התחזק לשיא מאז מאי. מנגד, הביטקוין צנח ב־5.5%, והוסיף ממד נוסף של חשש בשוקי הסיכון. על רקע זה, האנליסט מאט מאלי מ־Miller Tabak סיכם כי “שוק המניות בשל לתיקון משמעותי בטווח הקצר, גם אם המגמה לטווח הארוך תישאר חיובית.”


הביקוש בשיא: מיקרוסופט השקיעה כבר 60 מיליארד דולר בתשתיות AI - ענקית התוכנה מתקשה לבנות מרכזי נתונים בקצב שיתאים לביקוש הגובר לשירותי בינה מלאכותית והתחייבה להשקיע עשרות מיליארדים בסטארט־אפים צעירים המספקים גישה מיידית לשבבים וחשמל, בזמן שהמתחרות אמזון וגוגל נוקטות גישה זהירה יותר