ירידות עליות בשווקים
צילום: דאלי

האינפלציה בארה"ב תעלה ב-2%-3% בגלל המכסים"

מה צפוי למחירי הנפט ולמניות המחשוב הקוונטי? כלכלנים ואנליסטים בוול סטריט מנסים לתת הערכה

עמית בר | (2)

מאחורי כל מכס עומד רעיון פשוט: להעלות מחירים כדי לשנות את מאזן הסחר – אבל העלאות המכסים שחתם עליהן טראמפ בתחילת אפריל צפויות לעשות זאת בעוצמה רבה. לפי מודל המאקרו של וולס פארגו, הקפיצה של כ-20 נקודות אחוז בשיעור המכס האפקטיבי צפויה להוסיף 1.8 נקודות לאינפלציית PCE הכללית, ועוד 2.3 נקודות לאינפלציית הליבה (Core PCE) ברבעון השני של 2025. כלומר, במונחים של מדיניות – מדובר בזעזוע לא קטן.

לטווח ארוך יותר, גם אם האינפלציה צפויה לחזור לרמות הבסיס עד סוף 2026, רמות המחירים יישארו להערכת כלכלני וולס פארגו, גבוהות יותר – עם פער של כ-1% מהתוואי שהיה נרשם ללא המכסים החדשים. זאת אומרת, הציבור האמריקאי ירגיש את המחירים הגבוהים גם אחרי שהאינפלציה תירגע.

מחירי הנפט – אין תמריץ לקדוח

תעשיית האנרגיה האמריקאית מתקשה להגיב להעלאות המכס. לפי ING, מחירי נפט מסוג WTI (ברמה של כ-62 דולר) לא מספקים תמריץ להגברת קידוחים בארה"ב. מחיר הנפט שנדרש כדי להצדיק קידוח חדש עומד על כ-65 דולר, ולפי סקר של הפד של דאלאס – הממוצע הדרוש לכיסוי הוצאות הפעלה של באר קיימת הוא 41 דולר לחבית.

כרגע, עם תחזית ל-2026 של פחות מ-62 דולר, הסיכוי שטראמפ יצליח לדחוף לעלייה בייצור נפט אמריקאי נראה להערכת ING,  קטן. התוצאה: גם כאן אין בשורות שיביאו לירידת מחירים – להפך, מחסור אפשרי יכול דווקא לתמוך בהתייקרויות.

שוק העבודה מאותת: האטה מתקרבת?

למרות דוח תעסוקה חיובי יחסית למרץ, הנתונים מתחת לפני השטח פחות מעודדים. כלכלנים מציינים כי שיעור ההשתתפות של גילאי השיא (25–54) ירד בארבעה מתוך ששת החודשים האחרונים, ונמצא בירידה של חצי נקודת אחוז בתקופה זו – נתון חריג שלא נראה לעיתים קרובות מחוץ לתקופות מיתון.

בנוסף, ממוצע התוספת בתעסוקה בשלושת החודשים האחרונים עומד על 152 אלף בלבד – הרמה הנמוכה ביותר מאז אוקטובר 2023. גם אם המספרים המיידיים נראים סבירים, התמונה הכוללת מצביעה על ירידה בביקוש לעובדים. במקביל, שוק ההון מתחיל לתמחר הורדות ריבית – אך לא בטוח שזה יספיק.

האם הפד יוכל לעצור את זה?

כלכלנים מציינים שהפד לא יוכל לפתור את כל הבעיות – במיוחד כשמדובר במכסים שפוגעים קודם כל ברווחיות החברות האמריקאיות. אם בעבר המכסים פגעו ביבואנים, כעת הם פוגעים ישירות בשולי הרווח, מה שמוביל לירידה ברווחיות ולהערכת שווי נמוכה יותר מצד המשקיעים. אחרי 40 שנה של עלייה מתמדת ברווחיות ביחס לתמ"ג, ייתכן שנכנסנו לתקופה חדשה – של קונסולידציה, לא של צמיחה.

קיראו עוד ב"גלובל"

כמו כן, בריחת הון זר מארה"ב למוקדי השקעה אחרים עשויה להחריף את הלחץ. המשקיעים הזרים אחראים ל-39% מהחזקות באג"ח ממשלת ארה"ב, וכל תזוזה בכיוון ההפוך תתבטא בירידה בדולר. גם אם הפד יוריד ריבית – הוא לא יוכל להתמודד לבדו עם זעזועי סחר עמוקים.

מגמות השקעה: זה הזמן למניו דפנסיביות

בית ההשקעות סטיפל ממליץ להישאר עם מניות ערך דפנסיביות (Defensive Value) – במיוחד כשהסיכונים גוברים. בעוד מניות צמיחה מחזוריות (כמו טכנולוגיה) סופגות את עיקר המכה בתיקונים האחרונים, מגזרים הגנתיים מראים עמידות יחסית. בסטיפל מעריכים שה-S&P 500 יתייצב סביב 5,500 עד סוף הרבעון השני, אך אם תתממש תחזית קרובה למיתון – השוק עלול לצנוח עד לרמה של 5,000.

לדבריהם, הסגנון של טראמפ – איומים גדולים שמתורגמים למשא ומתן – נותן פתח להקלה בטווח הקצר, אך הסיכון לטווח הארוך במידה והמו"מ לא יבשיל גדול. ההמלצה: להחזיק מניות בסקטורים בעלי ביקוש קשיח – צריכה בסיסית, אנרגיה, בריאות ותשתיות.

ומה עם קוונטום? להיזהר מההייפ

אנליסטים עדיין מתלהבים ממיחשוב קוונטי, אבל אלו מניות צמיחה שתלויות בגיוסי הון והתוצרים שלהם יגיעו בעוד שנים רבות.  למרות פריצות דרך מדעיות, ההשקעה בטכנולוגיה זו נחשבת מסוכנת בשלב זה. המניות של חברות קוונטום נחשבות תנודתיות ולא רווחיות, והסיכון הטכנולוגי עדיין גבוה. כשהשווקים נופלים משקיעים מתרחקים מחברות חלום. זה ישפיע מאוד על מניות בתחום. 

למי שמחפש חשיפה עקיפה, ההמלצה של האנליסטים היא להעדיף את חברות הטכנולוגיה הגדולות, שיש להן גם נוכחות בעולמות הקוונטום, אך גם הכנסות אמינות ממוצרים קיימים. הרעיון פשוט: עד שמחשוב קוונטי יהפוך למסחרי, יכולות אחרות של החברות האלו ישמרו על יציבות.

סיכום: אינפלציה עולה, צמיחה נחלשת והסיכון לטלטלה גובר

המכסים החדשים של טראמפ כבר משאירים חותם – לא רק על המחירים, אלא על כל הכלכלה. הדינמיקה של עליית מחירים, ירידה בציפיות לרווחיות ובריחת הון היא שילוב נפיץ. גם אם הפד יוריד ריבית – לא בטוח שזה יספיק למנוע האטה. בשלב הזה, האינפלציה צפויה לעלות בכמעט 2.3 נקודות, וללוות אותנו גם לתוך 2026. הסיכון הברור: מיתון בעוצמה בינונית עד גבוהה אם תגובת השווקים תחריף.

המלצה רוחבית של האנליסטים – זה הזמן לחשוב הגנתית, להיזהר מהבטחות מהירות, ולהתכונן לשנה סוערת במיוחד.



תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    עושה חשבון 05/04/2025 15:09
    הגב לתגובה זו
    אם העלאות המיסים ועלויות הייצור יעלו כל חודש נראה אינפלציה. עלייה חד פעמית של מחירים בשוק משוכלל לא תגרום לתגובה מתמשכת.
  • 1.
    עושה חשבון 05/04/2025 14:51
    הגב לתגובה זו
    אם תחל מלחמה של העלאות נגד וטרמפ יעלה שוב אז יקח זמן רב לשוק להתייצב.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.