מאסק וטראמפ
צילום: טוויטר

מלחמת הסחר של טראמפ: למה טסלה לא חסינה?

מכסי הענק של טראמפ מאיימים על שרשרת האספקה: הרכבים מתייקרים, היצרניות שוקלות העברת קווי ייצור לארה"ב, וג'נרל מוטורס מאבדת גובה בוול-סטריט

אדיר בן עמי |


המשקיעים בענף הרכב האמריקאי צפויים לפתוח מחר (שני) את יום המסחר בתנודתיות גבוהה, על רקע החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ להטיל מכסים של 25% על סחורות ממקסיקו וקנדה. ההחלטה, שהתקבלה בסוף השבוע, מעוררת חששות כבדים בקרב יצרניות הרכב. בוול-סטריט מציינים כי מיליוני מכוניות הנמכרות בארה"ב מדי שנה מורכבות במקסיקו או בקנדה, מה שהופך את המכסים החדשים לאיום משמעותי על התעשייה.


טסלה Tesla -1.33%  , אשר מרכיבה את כל כלי הרכב שלה לשוק האמריקאי בארצות הברית, אינה חסינה מההשפעות. כ-15% מהחלקים במודל Y הנמכר בארה"ב מגיעים ממקסיקו, וחלקים נוספים מיובאים מקנדה, אם כי את הכמות המדויקת קשה לאמוד.


נתוני המנהל הלאומי לבטיחות בדרכים בארה"ב מראים כי בין 30% ל-50% מהחלקים במכוניות פופולריות המורכבות בארה"ב מגיעים ממדינות מחוץ לקנדה או ארה"ב. המכסים החדשים צפויים להוביל לעלייה בעלויות עבור יצרניות הרכב ולבעיות פוטנציאליות בשרשרת האספקה. המשמעות למשקיעים היא תנודתיות מוגברת בשוק המניות, בזמן שהם מנסים להעריך את ההשפעה על הביקושים והרווחיות.


טראמפ הצדיק את החלטתו בחוק החירום הכלכלי הבינלאומי (IEEPA), בטענה כי מדובר במענה ל"איום המשמעותי של מהגרים בלתי חוקיים וסמים קטלניים". הנשיא חזר והדגיש כי מטרת המכסים היא להחזיר את הייצור לארצות הברית.


הצרכנים בחרו באיכות על פני מחיר


בוול-סטריט מציינים כי סחר חופשי אמור להוביל למוצרים זולים יותר, טובים יותר וזמינים יותר. בתעשיית הרכב, הצרכנים בחרו באיכות על פני מחיר. כדוגמה לכך מובא הפורד F-150. בשנת 1992, כשנחתם הסכם הסחר החופשי של צפון אמריקה (NAFTA), מחיר הטנדר התחיל מעט מעל 10,000 דולר. כיום, דגם הכניסה עולה כ-37,000 דולר. מדובר בעלייה שנתית ממוצעת של כ-4% במחיר, בעוד ההכנסה המשפחתית עלתה בכ-3% בשנה באותה תקופה. אך למרות שהרכב התייקר, הוא גם השתפר משמעותית.


דגם 1992 היה מצויד במנוע 4.9 ליטר שהפיק 145 כוחות סוס וצרך כ-16.8 ליטר ל-100 ק"מ, עם יכולת גרירה של כ-3.4 טון. לעומת זאת, דגם 2024 מצויד במנוע טורבו 2.7 ליטר המפיק 325 כוחות סוס וצורך כ-11.8 ליטר ל-100 ק"מ, עם יכולת גרירה של כ-6.35 טון.



טסלה ופורד יציבות, ג'נרל מוטורס נפלה 

מניית טסלה נותרה ללא שינוי מתחילת השנה, בעוד מניית פורד Ford Motor Co 2.52%  עלתה בכ-2%. מניית ג'נרל מוטורס General Motors -0.39%  ירדה בכ-7%, לעומת עלייה של כמעט 3% במדד S&P 500. מניות ג'נרל מוטורס צנחו בכמעט 9% לאחר פרסום תוצאות הרבעון הרביעי. למרות שתחזית החברה לשנת 2025 הייתה טובה מהצפי, החברה לא כימתה את השפעת המכסים על התחזית, מה שערער את אמון המשקיעים.

קיראו עוד ב"גלובל"


האנליסטים מעריכים כי ללא סחר חופשי, המכוניות עדיין היו משתפרות או מוזלות, אך קשה לקבוע באיזו מידה בדיוק. התעשייה כולה עומדת כעת בפני אתגר משמעותי של התאמת מודל העסקים למציאות החדשה של מכסים גבוהים, תוך שמירה על רווחיות ותחרותיות.


יצרניות הרכב נאלצות כעת לשקול מחדש את אסטרטגיית הייצור שלהן, כולל אפשרות להעברת קווי ייצור לארצות הברית, מהלך שעלול להיות יקר ומורכב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


האם אילון מאסק תמיד היה עשיר?

לא בדיוק. מאסק נולד למשפחה מהמעמד הבינוני הגבוה בדרום אפריקה. את עושרו הראשוני צבר בעמק הסיליקון לאחר שייסד את Zip2, שנמכרה לקומפאק בסוף שנות ה-90 תמורת כ-300 מיליון דולר. אחר כך הקים את X.com, שהתמזגה עם קונפיניטי ויצרה את פייפאל. עם מכירת פייפאל לאי-ביי בשנת 2002 בכ-1.5 מיליארד דולר, מאסק קיבל כ-180 מיליון דולר, ששימשו אותו כהון עצמי ליזמויות הבאות.

כמה מההון של מאסק הוא נזיל?

אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

מגמה מעורבת בוול סטריט; אורקל נופלת 13% ומושכת איתה את מניות השבבים

למרות הגמגומים בראלי UBS חושבים שב-2026 נראה תשואה דו-ספרתית ב-S&P אפסייד של 12% לרמה של 7,700; וול סטריט במגמה מעורבת כשהתוצאות של אורקל ונאומו ההססני של פאוול מכבידים על הסנטימנט - הנאסד"ק מאבד 0.7%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה חוזים עתידיים

מגמה מעורבת בוול סטריט הדאו מתחזק מעט 0.2%, ה-S&P נחלש בכ-0.4% והנאסד"ק מאבד כ-0.6%. התנועות האלה ממשיכות את התנודתיות של אתמול, רק הפעם בכיוון הפוך: אחרי שהמדדים סגרו בעליות חזקות בעקבות ההחלטה של הפד', הסנטימנט מתהפך והשוק נסוג מעט לאחור.

שני דברים לוחצים על וול סטריט היום. החלטת הריבית והנאום המצנן שהגיע לאחריה שהמשפט הזכור ביותר ממנו "לגבי ההמשך אנחנו צריכים להמתין ולראות" והדבר השני אלו דוחות אורקל שהחזירו לשוק את החשש החדש-ישן מההוצאות העצומות על תשתיות ה-AI.

מצד אחד, ההחלטה של הפד' להוריד שוב את הריבית, בפעם השלישית ברציפות הייתה אמורה לספק רוח גבית לשווקים, אבל התוצאות של אורקל והעלייה החדה בהוצאות ההוניות החזירו לשולחן את כל החששות לגבי זה שהמירוץ ל-AI דורש מחירים, והקרבת רווחיות עכשווית למען איזשהו רווח בעתיד, שזה משהו שהשוק פחות מוכן לספוג בשלב הזה.

במקביל לאורקל, השוק ממשיך לעכל את מה שהיה אתמול. המשקיעים צופים שוב ושוב במסיבת העיתונאים ומפרקים לגורמים את מה שאמר יו"ר הפד, ג'רום פאוול.  פאוול הציג במסיבת העיתונאים לאחר החלטת הריבית קו זהיר במיוחד, כשהדגיש שוב ושוב שהבנק המרכזי פועל בסביבה של חוסר ודאות משמעותי. לדבריו, הפד פועל במרחב שבו שני חלקי המנדט, יציבות מחירים ותעסוקה מלאה, נמצאים ב"מתח מתמשך", והוא הדגיש כי "אין מסלול נטול סיכון למדיניות" בתקופה שבה שני היעדים מאותתים לכיוונים שונים. פאוול חזר ואמר כי האינפלציה ירדה אך עדיין גבוהה ביחס ליעד של 2%, ושוק העבודה נחלש אך אינו נמצא במצב של הידרדרות חדה.

פאוול הסביר כי מאז הפגישה הקודמת התקבלו "מעט מאוד נתוני אינפלציה", בין היתר בשל השבתת הממשל שהובילה לעיכובים ול"חוסר אחידות" באיסוף חלק מהנתונים. הוא הזהיר כי חלק מהנתונים שפורסמו עשויים להיות לא רק תנודתיים, אלא גם "מעוותים". עם זאת, הדגיש כי נתוני דצמבר, שיתפרסמו לפני פגישת ינואר, צפויים לשקף תמונה מלאה יותר שתשפיע מהותית על החלטות הבנק בחודשים הקרובים - פאוול: "אין מסלול נטול סיכון" - הפד מוריד ריבית אך מאותת על עצירה אפשרית