השינויים המתוכננים בחוק מיסוי מקרקעין בשנת 2016

מאת עו"ד ורו"ח רמי אריה

להלן לקט השינויים בהוראות המיסוי על דירות מגורים ועל מקרקעין לבנייה לדירות מגורים – על פי ההצעות לשינוי חוק מיסוי מקרקעין.
חשבים | (1)
נושאים בכתבה חשבים

להלן לקט השינויים בהוראות המיסוי על דירות מגורים ועל מקרקעין לבנייה לדירות מגורים – על פי ההצעות לשינוי חוק מיסוי מקרקעין:

צמצום תקופת הפטור בין מכירה לרכישת דירה יחידה

מס רכישה - מוצע לתקן את סעיף 9(ג1א)(2) לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק" או "חוק מיסוי מקרקעין"), כך שרק אם הדירה הראשונה תימכר תוך "12 חודשים" במקום "24 חודשים" לפי נוסח הסעיף כיום, ייהנה הרוכש משיעורי מס הרכישה הניתנים לרוכש דירה יחידה בגין רכישת הדירה החליפית.

מס שבח - מוצע לתקן את סעיף 49ג(1), כך שרק אם הדירה הראשונה תימכר תוך "12 חודשים" במקום "18 חודשים" לפי הנוסח היום, ייהנה המוכר מפטור ממס הניתן למוכר דירה יחידה בעת מכירת הדירה.

הגבלת תקופת הפטור לדירה שנתקבלה בירושה

לגבי דירת ירושה מוצע כי הפטור ממס שבח על פי סעיף 49ב(5) לחוק, הניתן במכירת דירת מגורים שקיבל המוכר בירושה מקרובו כאמור בסעיף, יינתן לתקופה מוגבלת. כיום, על פי הסעיף האמור, קיים פטור מוחלט על מכירת דירות אלה, ללא הגבלת זמן, בהינתן שאילו היה המוריש עדיין בחיים ומוכר את דירת המגורים, היה זכאי לפטור הניתן למוכר דירה יחידה בעבורה. מוצע לקצוב פטור זה ולהעמיד אותו על תקופה של שנתיים.

מוצע לקבוע כי יורש שלא מכר את דירת הירושה תוך שימוש בפטור ממס לפי סעיף 49ג(4) לחוק, לא יוכל למכור אותה בעתיד בפטור ממס למוכר דירה יחידה, ככל שזו אפשרה לו לשמר את הפטור ממס למוכר דירה יחידה במכירת הדירה הנוספת, באמצעות שימוש בחזקה הקבועה בסעיף 49ג(4) לחוק. ואולם, אם היורש מכר את דירתו היחידה בלא לבקש עליה פטור ממס למוכר דירה יחידה, התיקון לא ימנע ממנו למכור את דירת הירושה בפטור ממס למוכר דירת יחידה.

שחרור עתודות קרקע ביישובי מיעוטים

ברבים מיישובי המיעוטים, חלק ניכר מעתודות הקרקע לפיתוח הן קרקעות פרטיות אשר בעליהן אינם מעוניינים ליזום בנייה עליהן או מתקשים לעשות כן. אחת הסיבות לתופעה זו היא שביישובים במגזר המיעוטים, ישנם מקרקעין אשר אינם רשומים בפנקס המקרקעין על שם הבעלים שלהם בפועל, אלא על בעלים קודמים של המקרקעין. מצב זה מקשה על השגת מימון לביצוע פעולות בנייה נוספות, אשר יכולות לפתח את הקרקעות ולהגדיל את היצע הדירות.

אחד החסמים לרישום הוא קיומם של סעיפי חוק המתנים את הרישום באישור המנהל כי שולם המס המגיע מבעל הקרקע וכי שולם המס המגיע בגין מכירות קודמות אשר נעשו במקרקעין. קונים המבקשים לרשום את המקרקעין נתקלים לעתים בקשיים לרישום בשל העובדה שהבעלים הקודמים של הנכס לא דיווחו על עסקאות קודמות במקרקעין או לא שילמו את המס אשר הם חייבים בו. לשם תמרוץ רישום זכויות בתחומי יישובי מיעוטים בפנקס המקרקעין מוצעות כמה הקלות אשר יאפשרו רישום מקרקעין כאמור, על אף שלא שולם המס, ובהתקיים התנאים המפורטים להלן.

זאת ועוד, מוצע לקבוע לעניין סעיף 16(א1)(2)(א), שתוקפה של מכירת זכות במקרקעין המצויים בתחומי יישוב מיעוטים (לצורך הסעיף, יישוב מיעוטים מוגדר כיישוב ש-80% מתושביו אינם יהודים, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה), אשר נעשתה לפני יום 1 בינואר 2016, לא תותנה בתשלום המס או במילוי התנאים האחרים המופיעים בסעיף 16(א)(1). לעומת זאת, התנאים לרישום מכירת הזכות במקרקעין בסעיף 16(א)(2) יישארו בעינם. כמו כן יידרש המבקש לרשום ולדווח על שרשרת העסקאות שקדמה לעסקה שהוא מבקש לרשום, וזאת כתנאי למתן אישור המסים.

קיראו עוד ב"בארץ"

רוכש אשר מבקש להירשם יצטרך להמציא לרשם המקרקעין את אישור המנהל על תשלומי המס המתחייבים מהעסקה אשר ביצע בעצמו, אך רישום המקרקעין על שמו לא יותנה בתשלום כל חובות המס בגין עסקאות קודמות אשר נעשו באותה זכות במקרקעין.

פטור משבח אינפלציוני החל מיום 1.1.2014 בעקבות תיקון 76

בנושא הפטורים ממס שבח, מומלץ לתקן את סעיף 48א(ג) לחוק מיסוי מקרקעין כך שגם השבח האינפלציוני החייב במס על פי הסעיף האמור כנוסחו היום, בגין חלק השבח הריאלי שזוכה לפטור ממס בנוסחת החישוב הליניארי, יהיה פטור ממס בדומה לפטור שניתן על השבח הריאלי. נוסף על כך מוצע כי גם השבח האינפלציוני בגין חלק השבח הריאלי שחל עליו סעיף (ב3)(1), יהיה פטור.

תחילתו של התיקון המוצע לסעיף48א(ג) יהיה ביום 1.1.2014, כך שגם מי שמכר דירת מגורים מזכה במהלך שנת 2014, לא יהיה חייב במס בגין השבח האינפלציוני ומס אשר נגבה טרם תיקון סעיף זה יוחזר למוכרים.

שיעור מופחת במס שבח לקרקעות שנרכשו לפני 7.11.2001

כדי לעודד מכירת קרקעות שיאפשרו להגדיל את היצע הדירות, מוצע לקבוע כהוראת שעה, שבמכירת זכות במקרקעין המיועדת לבנייה למגורים בידי יחיד, בתקופה שמיום 1.1.2016 ועד יום 31.12.2018, יינתן שיעור מס מופחת על השבח הריאלי עד ליום 7.11.2001, שיהיה בשיעור המס הקבוע בסעיף 48א(ב)(1) לחוק מיסוי מקרקעין, העומד היום על 25% בתנאים כדלהלן:

הקרקע נרכשה בתקופה שמיום 1.4.1961 ועד 6.11.2001. המכירה היא זכות במקרקעין שהיא קרקע שקיימת לגביה תכנית כמשמעותה בחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965 המתירה בנייה למגורים של עשר דירות לפחות על הקרקע. כך, לגבי זכות במקרקעין בקרקע שתכנית הבנייה הקיימת לגביה מתירה בנייה של פחות מ-1,000 דירות מגורים בתקופה שנקבעה בסעיף, הסתיימה בנייתן של עשר דירות מגורים או של 80% לפחות מדירות מגורים לפי התכנית החלה על הקרקע. לגבי זכות בקרקע שתכנית הבנייה הקיימת לגביה מתירה בנייה של 1,000 דירות או יותר, התנאי לפטור הוא כי המכירה היא מיחיד לקבלן לעבודות הנדסה בנאיות.

הכותב - מומחה לדיני מיסוי ומנהל מקצועי של אתר האינטרנט מסים ועסקים  www.ralc.co.il

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אזרח פשוט 07/10/2015 12:35
    הגב לתגובה זו
    מוצע לקצוב פטור זה ולהעמיד אותו על תקופה של שנתיים האם לספור שנתיים מיום נחקק החוק? זאת אומרת לספירת השנתיים פטור יש עוד הרבה זמן?
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.76%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.