בובליל: "הממשלה מגבירה ביודעין את הריכוזיות בענף הבנייה ויוצרת מוקדי כוח"
"ממשלת ישראל מגבירה ביודעין את הריכוזיות בענף ויוצרת מוקדי כח על ידי ריכוז כל הפרויקטים והעבודות בידיהן של מספר חברות", כך אמר הבוקר ניסים בובליל, נשיא התאחדות הקבלנים בפני ועדת טרכטנברג.
"בפרויקט עיר הבה"דים, הפרויקט הלאומי הגדול בישראל שמוערך בהיקף של מיליארדי שקלים שיבנה על ידי חברה אחת שתזכה במכרז כולו, במקום לפצל את המכרז ולספק עבודה למספר גדול של חברות, בעיקר חברות מאזור הדרום שמשוועות לעבודה. שיטת המכרזים בה המרבה במחיר זוכה היא הגורם המרכזי לעלייה חדה במחירי הקרקע והיא גם הסיבה שהקבלנים לא יוכלו למכור דירות זולות יותר בתקופה הקרובה לאור המחירים ששולמו על הקרקע."
בובליל טוען כי גם הרשויות המקומיות תורמות לריכוזיות בענף על ידי פרסום מכרזים עם תנאי סף שמאפשרים רק לחברות הגדולות ביותר לגשת למכרז ועל ידי גיבוש רשימות של קבלנים קבועים העובדים מול הרשות . בובליל הציג לועדה נתונים שעל פיהם במדינות רבות בעולם נקבע כי 25% מהמכרזים הציבוריים יופנו לסקטור העסקים הקטנים והבינוניים.
בובליל התייחס למונופולים נוספים כמו מונופול בתחום המלט ושורה של היטלים על יבוא המונעים תחרות בשוק תשומות הבנייה. "גם נושא העובדים המקצועיים בענף אינו מתנהל כשוק חופשי. המדינה היא הספקית של פועלי הבניין המקצועיים ולמרות כל ההצהרות של ממשלת ישראל , להרחיב באופן חסר תקדים את התחלות הבניה , היא אינה מספקת עובדים מקצועיים לענף ". בובליל הוסיף כי גם ההחלטה על מכסת העובדים הזרים והכשרת עובדים ישראלים לענף שהתקבלה לפני למעלה מחודשיים טרם יצאה אל הפועל.
"אנחנו יכולים לבנות דירות גם ב- 500,000 שקל, אנחנו יכולים לבנות דיור בר השגה, ואנחנו יכולים לבנות דיור להשכרה, הקבלנים הם זרוע הביצוע של הממשלה , אבל הממשלה צריכה קודם כל לוותר על חלק מהכנסותיה מקרקע וממיסוי, לטפל בבירוקרטיה הקשה ולנהל את הענף בצורה נכונה יותר על ידי נטרול המונופולים, הפחתת הריכוזיות והסדרת שיטת החוזים של קבלנים מול המדינה."
בין הפתרונות שהציעה ההתאחדות : ביצוע עסקאות קומבינציה עם המדינה, כלומר, המדינה תיתן את הקרקע לבנייה והדירות תתחלקנה בין המדינה (30%) לקבלנים (70%). כלומר 30% מהדירות בכל פרויקט יוקצו לדיור בר השגה ויועברו למדינה כ- 15,000 יח"ד בשנה בפריסה ארצית . "התועלת בתוכנית היא הרחבת היקף היצע דירות במחיר אטרקטיבי לאוכלוסיות נזקקות ללא עלות למדינה כאשר התמורה לקרקע תתקבל בדירות במקום במזומן", ציין בובליל. כמו כן הציע בובליל לחייב את הועדות המקומיות ליישם את תקנת שבס המעניקה 20% תוספת בנייה על הזכויות הקיימות . לדבריו כך ניתן יהיה להרחיב את הצע הדירות הקטנות באופן מיידי למרות התנגדות ראשי הרשויות.
- 1.יובל 30/08/2011 12:13הגב לתגובה זומחירי הדירות יורדים וזו עובדה. הכי משתלם זה לשבת על הגדר בחודשים הקרובים ולא ליקנות דירה .

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".