פלוס או מינוס? מה הפרסומאים חושבים על הרשת החברתית החדשה של גוגל

הרשת החברתית של גוגל כבר כאן. הראשונים להסתער עליה הם הפרסומאים שכבר גיבשו דעה בנושא. שאלנו אותם מה הם חושבים, הנה התשובות
משה בנימין | (2)

הרשת החברתית החדשה של גוגל, בשם גוגל+ כבר כאן. זה התחיל בשקט ולפני כשבועיים פרץ בבת אחת לתודעה. עדיין מדובר בצעדי תינוק לעומת פייסבוק בה היא מתחרה ולציבור הרחב היא עדיין לא אומרת כלום. עם זאת, האנשים הראשונים שכבר שם ומנהלים שיחות ערות על גוגל+, בפייסבוק כמובן הם הפרסומאים שחייבים לבדוק בעיניים כל דבר כמו ילדים שקיבלו צעצוע חדש.

שאלנו 6 מהם שהדיגיטל זורם להם בוורידים, מה הם חושבים על הנסיון הכי חשוב של גוגל בשנים האחרונות ולאן לדעתם זה הולך. בעוד כחודש נשוב לשאול אותם מה דעתם ונבדוק האם הרושם הראשוני השתנה ואולי נזהה אפילו סדקים בעדיפות הגלויה לפייסבוק.

"כמו קשיש המנסה לפתות צעירה סקסית"

ניסו לרדן, מייסד ושותף ב-senseOnet יזמויות אינטרנט: "שוב פעם גוגל מנסה לפתות אותנו ,כמו קשיש המנסה לפתות צעירה סקסית באמצעות הכלי המרשים שלו, הכסף!. גוגל העשירה משיקה רשת חברתית מפוארת ומושקעת ברעש גדול שהפלוס היחיד שלה הוא בשם".

הנסיונות הנואשים שלה להתרחב לעולם הרשתות החברתיות בלי באמת להגיש לנו בשורה חדשה בנראות 'גוגלית' טיפוסית מוכיחה שוב, כמה החברה תקועה בעולמה הצר , קטונתי ובכל זאת אנסה להציע לה להמשיך ולפתח את העולם בו היא שולטת,מנועי החיפוש. ואולי עצם העובדה שגם בתחום הזה אין לנו הרבה בשורות חדשות זוהי אולי ההיזדמנות למישהו אחר שיבוא עם הדבר הגדול הבא!".

"משב רוח מרענן בעידן שבו קצת נמאס מהפייסבוק"

מירן פחמן, סוכנות PH: "גוגל פלוס כרגע הוא הגאדג'ט החדש והמגניב בשכונה. הוא מעוצב נעים ונקי, יש לו כמה קילר אפליקשנס מגניבים כמו ה-hangout ובעידן שבו קצת נמאס מהפייסבוק הוא מהווה משב רוח מרענן. תכל'ס כרגע לטובה ולרעה הוא הדבר הכי דומה לפייסבוק שמישהו הצליח לייצר".

"זה טוב כי זה אומר שהרמה גבוהה ומוקפדת ופחות טוב כי מי צריך עוד פייסבוק? הדבר הכי מעצבן כרגע בגוגל פלוס הוא הפיד שמזניק למעלה פוסטים ישנים ברגע שמישהו הגיב להם, זה מייצר רעש נורא בפיד וגורם לכך שאותה הודעה תחזור על עצמה שוב ושוב.להערכתי הם יורידו את זה מהר מאוד".

"שיטת המעגלים חביבה אבל האם לאנשים יש כוח להתחיל למיין את החברים שלהם או שהם יעדיפו לזרוק את כולם למעגל אחד גדול היא שאלה שאין לי עדיין עליה תשובה. בשורה תחתונה, שמעתי שמישהו קורא לזה פייסבוק מינוס אבל אני באמת חושב שמוקדם להגיד. לדעתי בסופו של דבר 2 הפלטפורמות יחיו יחד אחד לצד השניה ותהיה תחרות שתחייב את שתי העניקיות האלה להתאמץ יותר. זה בטח טוב לגולשים, לפרסומאים ולמפרסמים".

יוזכר כי פחמן ושותפו יגאל חזן משמשים בימים האחרונים כ'דילרים' של ענף הפרסום ושולחים הזמנות לגוגל+ לכל אילו המתקשים להשיג את ההזמנה שמשמשת כתנאי לכניסה בשערי הרשת החברתית החדשה.

"לשם שינוי, הפעם מאוד ברור מה גוגל רוצים"

גיא פורה, סמנכ"ל ניו מדיה בגיתם BBDO: "לשם שינוי מאוד ברור מה גוגל רוצים בזירה החברתית. בניגוד ל-wave שהדבר היחיד שאפשר היה להגיד עליו זה WTF וה-buzz שגם בגוגל לא הבינו מה הם רוצים מעצמם, בגוגל פלוס זה מאוד ברור".

"רשת חברתית חדשה שמסדרת לך בצורה יפה את החברים שלך ועושה מה שפייסבוק עושה רק בשיתוף עוד פלטפורמות. נחמד. ברור. זה מתבטא גם בסרטוני הסברה והדגמה. ככל שהסרט ארוך יותר כך המוצר גרוע יותר. סרט הסברה של WAVE היה משהו כמו שעתיים. (נשברתי כעבור 15 דקות שגם הם היו נצח)סרט ההסברה של גוגל פלוס הוא דקה וחצי.כל זה טוב ויפה אבל כל הקטע של רשת חברתית הוא... שהיו לך חברים שם.זה עוד אין. אז נדבר עוד חודשיים".

"נראה כמו זירה משעממת"

גיא שמחון, מנכ"ל PNM: "כפי שזה נראה היום אני לא מבין מדוע אני צריך להצטרף ובמה זה עוזר לי. נראה זירה משעממת. מה שכן בתהליך ההרשמה מיד אחרי השם ושם המשפחה והמין שלי הם מבקשים אישור לעקוב אחר הגולש ולהתאים לו פרסומות גם באתרים שאינם גוגל. לרגע נדמה לי שזו המטרה האמיתית שלהם- להתאים לי פרסומות ברשת התוכן של גוגל ולא מדיה חברתית".

"שיטת ההפצה של הזמנות בין חברים עושה עבודה טובה ביצירת נחשקות"

יהב דרייזין, מנהל האסטרטגיה בראובני פרידן: "השקת הגוגל פלוס היא אתגר מרתק, לפחות עבורנו אנשי השיווק. אם בוחנים את הפלוס במונחים של ממשק וטכנולוגיה אז אפשר לומר כבר עכשיו שגוגל סוף סוף הצליחה לפצח את הממשק הנכון לרשת חברתית. אבל כולנו מבינים שטכנולוגיה, בעידן של פייסבוק, היא בסה"כ תנאי סף והיא לא מספיקה בשביל לשנות הרגלים. איך מעבירים את מאמיני דת הפייסבוק לעולם שכולו פלוס? איך גורמים לנו לנטוש את הבית שניבנה בעמל רב ואת רשימת החברים שנבחרה בקפידה? לא פשוט..."

"שיטת ההפצה, המוכרת מהשקת הג ימייל, של הזמנות בין חברים עדיין עושה עבודה טובה ביצירת נחשקות ובאופן אירוני הפכה את הפייסבוק לזירה בה נוצר הבאזז על המתחרה החדשה (באזז שקיבל תפנית לא מחמיאה לאחר שחלוצי הפלוס חזרו למולדת לדווח). החוויה הראשונה שנכנסים לפלוס היא של מינימליזם גוגלי אופייני, תפיסת עולם שונה לאיך צריכה להתנהל רשת חברתית (שיטת המעגלים) אבל אי אפשר שלא להרגיש שמשהו חסר, ואכן משהו חסר- חברים. אז נכון שעדיין מוקדם לחרוץ את גורלו של הפלוס אבל מהתרשמות קצרה במהלך סוף השבוע האחרון קשה לראות שגוגל מספקת לנו סיבה מספיק טובה לעבור".

"בשורה התחתונה, גוגל תצליח ולא בגלל הפלוס"

אלדד וינברגר, סמנכ"ל הקריאייטיב במקאן אריקסון: בשורה התחתונה, גוגל + תצליח בגלל הגוגל ולא בגלל הפלוס. הפלוסים שמוסיפה גוגל לחוויה של פייסבוק הם פיצ'רים נחמדים אבל לא כאלה שמצדיקים מעבר לרשת חברתית חדשה (הפיצ'ר של סירקלס אפילו קצת מטרחן) אז למה בכל זאת גוגל + תהיה הצלחה בעיני? בעיקר בגלל החיבור לגוגל, ובפרט לג'ימייל. כבר עכשיו ג'ימייל שולחת התרעות למשתמשיה שמבוססות על הדאטה שהיא צברה עליהם ומפנות לגוגל+. המידע שיש לגוגל על כולנו יאפשר להם לשלוח לנו התרעות ממקדות על חברים ונושאים שהיא כבר יודעת שיש לנו עניין בהם וכך בסופו של דבר תפתה אותנו להצטרף או שלא.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    1+ (ל"ת)
    Like 04/07/2011 21:05
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פלוס או מינוס כולם צודקים (ל"ת)
    04/07/2011 20:17
    הגב לתגובה זו
דולר יורד
צילום: Photo by Ryan Quintal on Unsplash

״הדולר היה צריך להיות ב-3 שקלים אלמלא הרפורמה המשפטית והמלחמה״

מניתוח של בנק ישראל: הדולר ממשיך לרדת - מי נפגע ומי מרוויח?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה שער הדולר

השקל ממשיך לטפס ושער הדולר נע הבוקר סביב 3.22 שקל דולר שקל רציף 0.02%   אלו הרמות הנמוכות ביותר מאז אפריל 2022. המטבע המקומי בראלי שלא ראינו מזה שנים, בתחילת המלחמה הוא עוד נסחר סביב 4 שקלים לדולר וכיום כשהמצב הביטוחני נרגע יש הזרמה של הון הזר התחזיות הכלכליות משתפרות וגם סוכנויות הדירוג מעדכנות לחיוב את האופק, השקל מתחזק אולי אפילו מדי. נתוני המאקרו גם עוזרים למטבע, שוק העבודה חזק, האינפלציה מתכנסת לכיוון היעד וגביית המסים צפויה לשבור שיא של 520 מיליארד שקל השנה. גם הגירעון צפוי לעמוד סביב 5% מהתוצר שזה נמוך מהציפיות כשהתחזיות של בנק ישראל ל-2026-2028 מדברות על גירעון סביב כ-2.8%-2.9% בממוצע, שזה "גירעון בר קיימא" כל אלה ביחד ולחוד מחזקים את האמון של המשקיעים ומזרימים הון לשוק המקומי, מה שדוחף את השקל למעלה.

אבל מסתבר שהדולר היה יכול לפגוש את רמת ה-3 שקלים כבר ממזמן. ניתוח של בנק ישראל שבחן את ההשפעות השונות על שער החליפין מצא שאם מנקים מהמשוואה את שני הגורמים החריגים של השנתיים האחרונות, שהן הרפורמה המשפטית והמלחמה, הדולר היה כבר כנראה סביב 3 שקלים, ואולי אפילו נמוך מזה. 

לפי המודל שמבוסס על הקשר בין שער הדולר-שקל לבין ביצועי הנאסד"ק, השקל היה אמור להתחזק הרבה קודם. בגרף שמצורף אפשר לראות את הפער שנוצר בין המציאות לבין מה שהמודל מנבא שזה הקו הכחול, שמייצג את שער הדולר בפועל, שהוא נסק הרבה מעל הקו הכתום, שמייצג את השער הצפוי בתנאים רגילים. 

הרפורמה המשפטית והמלחמה גרמו לסטייה הזאת, בעיקר בגלל שהם הגבירו את חוסר הוודאות ופגעו באמון של המשקיעים הזרים בכלכלה המקומית. אבל עכשיו כשהמתיחות הפוליטית והביטחונית נרגעה ברמה מסוימת, נראה שהשקל סוגר את הפער ומתחזק חזרה לרמות שהוא היה צריך לפגוש גם בלי ההתערבות של אותם גורמים.


הנפגעים

מאחורי הנתונים המעודדים האלה יש סביבה שנהיית פחות ופחות נוחה לצד אחד של המשק. השקל החזק מכביד מאוד על יצואנים כמו חברות הייטק וסטארטאפים שפועלים בישראל ומוכרים את מוצריהם בחו"ל. כשההכנסות נקובות בדולרים אבל חלק גדול מההוצאות (כמו שכר, הוצאות מנהלה וכד׳) מתבצעות בשקלים, כל ירידה בשער הדולר שוחקת את השורה התחתונה. ראינו לאורך עונת הדוחות הקודמת וגם זו הנוכחית שאנחנו בעיצומה חברות כמו צ’ק פוינט, ש״האשימו״ את הדולר בכ-2% מהרווחיות הגולמית אצל חלק זה נסבל, אצל אחרות כמו אייקון גרופ, האמא של איידיגטל בישראל שפועלת ברווחיות גולמית צרה מאוד (2% מגזר ההפצה, 4% מגזר קמעונאות) זה משמעותי מאוד - אייקון: שער הדולר שחק את הרווח, המלחמה את ההכנסות

דולר יורד
צילום: Photo by Ryan Quintal on Unsplash

״הדולר היה צריך להיות ב-3 שקלים אלמלא הרפורמה המשפטית והמלחמה״

מניתוח של בנק ישראל: הדולר ממשיך לרדת - מי נפגע ומי מרוויח?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה שער הדולר

השקל ממשיך לטפס ושער הדולר נע הבוקר סביב 3.22 שקל דולר שקל רציף 0.02%   אלו הרמות הנמוכות ביותר מאז אפריל 2022. המטבע המקומי בראלי שלא ראינו מזה שנים, בתחילת המלחמה הוא עוד נסחר סביב 4 שקלים לדולר וכיום כשהמצב הביטוחני נרגע יש הזרמה של הון הזר התחזיות הכלכליות משתפרות וגם סוכנויות הדירוג מעדכנות לחיוב את האופק, השקל מתחזק אולי אפילו מדי. נתוני המאקרו גם עוזרים למטבע, שוק העבודה חזק, האינפלציה מתכנסת לכיוון היעד וגביית המסים צפויה לשבור שיא של 520 מיליארד שקל השנה. גם הגירעון צפוי לעמוד סביב 5% מהתוצר שזה נמוך מהציפיות כשהתחזיות של בנק ישראל ל-2026-2028 מדברות על גירעון סביב כ-2.8%-2.9% בממוצע, שזה "גירעון בר קיימא" כל אלה ביחד ולחוד מחזקים את האמון של המשקיעים ומזרימים הון לשוק המקומי, מה שדוחף את השקל למעלה.

אבל מסתבר שהדולר היה יכול לפגוש את רמת ה-3 שקלים כבר ממזמן. ניתוח של בנק ישראל שבחן את ההשפעות השונות על שער החליפין מצא שאם מנקים מהמשוואה את שני הגורמים החריגים של השנתיים האחרונות, שהן הרפורמה המשפטית והמלחמה, הדולר היה כבר כנראה סביב 3 שקלים, ואולי אפילו נמוך מזה. 

לפי המודל שמבוסס על הקשר בין שער הדולר-שקל לבין ביצועי הנאסד"ק, השקל היה אמור להתחזק הרבה קודם. בגרף שמצורף אפשר לראות את הפער שנוצר בין המציאות לבין מה שהמודל מנבא שזה הקו הכחול, שמייצג את שער הדולר בפועל, שהוא נסק הרבה מעל הקו הכתום, שמייצג את השער הצפוי בתנאים רגילים. 

הרפורמה המשפטית והמלחמה גרמו לסטייה הזאת, בעיקר בגלל שהם הגבירו את חוסר הוודאות ופגעו באמון של המשקיעים הזרים בכלכלה המקומית. אבל עכשיו כשהמתיחות הפוליטית והביטחונית נרגעה ברמה מסוימת, נראה שהשקל סוגר את הפער ומתחזק חזרה לרמות שהוא היה צריך לפגוש גם בלי ההתערבות של אותם גורמים.


הנפגעים

מאחורי הנתונים המעודדים האלה יש סביבה שנהיית פחות ופחות נוחה לצד אחד של המשק. השקל החזק מכביד מאוד על יצואנים כמו חברות הייטק וסטארטאפים שפועלים בישראל ומוכרים את מוצריהם בחו"ל. כשההכנסות נקובות בדולרים אבל חלק גדול מההוצאות (כמו שכר, הוצאות מנהלה וכד׳) מתבצעות בשקלים, כל ירידה בשער הדולר שוחקת את השורה התחתונה. ראינו לאורך עונת הדוחות הקודמת וגם זו הנוכחית שאנחנו בעיצומה חברות כמו צ’ק פוינט, ש״האשימו״ את הדולר בכ-2% מהרווחיות הגולמית אצל חלק זה נסבל, אצל אחרות כמו אייקון גרופ, האמא של איידיגטל בישראל שפועלת ברווחיות גולמית צרה מאוד (2% מגזר ההפצה, 4% מגזר קמעונאות) זה משמעותי מאוד - אייקון: שער הדולר שחק את הרווח, המלחמה את ההכנסות