חבות במע"מ ובמס הכנסה בהשכרת אולמות בידי מלכ"ר

חבות במע"מ ובמס הכנסה בהשכרת אולמות בידי מלכ"ר - תשובה לשאלה מאת עו"ד, רו"ח ליאת נויבירט
חשבים מידע עסקי |

מלכ"ר שוכר מעוסק מורשה משרדים ואולמות לשם קיום קורסים. המלכ"ר משלם שכירות ואינו מנכה בגינה מע"מ תשומות. כמו כן המלכ"ר לא ניכה את מע"מ התשומות שהיה גלום בהוצאות התאמת המושכר.

המלכ"ר מעוניין להשכיר את האולמות לשוכרי משנה (מלכ"רים או עוסקים).

השאלות:

1. האם ההשכרה הזאת תהיה חייבת במע"מ? האם יהיה ניתן לקזז את מע"מ התשומות בגין הוצאות השכירות?

2. האם ההכנסה מן השכירות חייבת במס? (יצוין כי המלכ"ר מנהל את משרדיו שם, ונוקט פעילות שיווקית לצורך השכרת החדרים.)

עו"ד רו"ח ליאת נויבירט משיבה:

מע"מ

"עסקת אקראי" מוגדרת בסעיף 1 לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן: "חוק מע"מ") כדלקמן:

"'עסקת אקראי' -

(1) מכירת טובין או מתן שירות באקראי, כשהמכירה או השירות הם בעלי אופי מסחרי;

(2) מכירת מקרקעין לעוסק בידי אדם שאין עיסוקו במכירת מקרקעין, וכן מכירת מקרקעין בידי אדם כאמור, למעט מכירת דירת מגורים, למלכ"ר או למוסד כספי."

ההגדרה מטילה חבות במע"מ על עסקת מכר מקרקעין על ידי כל אדם, לרבות על ידי מלכ"ר. מכירה למלכ"ר או למוסד כספי, למעט מכירת דירת מגורים, תיחשב עסקת אקראי החייבת במס ערך מוסף, והחבות במס תחול על המוכר, אשר ידווח על העסקה באמצעות טופס עסקת אקראי.

בהקשר זה אציין כי הגדרת המונח "מכר" בחוק מע"מ היא רחבה מאוד וכוללת גם השכרה. אשר על כן לעניין החבות במע"מ, "מכירה" כוללת גם "השכרה" ו/או "העמדת זכות שימוש".

המחוקק הסדיר את דרך ניכוי המע"מ ברכישה ובהשבחה באמצעות הוראת סעיף 43א(א) לחוק מע"מ. הסעיף קובע כי חייב במס, בענייננו מלכ"ר המוכר מקרקעין במסגרת עסקת אקראי, יהא רשאי לנכות מהמס שחייב בו את המס ששולם בגין רכישת המקרקעין ו/או השבחתם, זאת אם יש בידו בשל הרכישה האמורה חשבונית מס או מסמך אחר שאישר המנהל, המעידים על תשלום המס כאמור, והמס לא נוכה.

רשויות מע"מ הביעו את עמדתן באשר לדרך ניכוי מס תשומות במכירת מקרקעין על ידי חייב במס כאמור, בהוראת תאמ"ו 423.3 (תדריך אגף המכס והמע"מ), הקובעת כדלקמן:

"(1) ...במכירת מקרקעין שהיא עסקת אקראי, זכאי החייב במס לנכות מהמס שהוא חייב בו את המס ששולם בשל רכישת המקרקעין - אם בידיו חשבונית או 'מסמך אחר' שאישר המנהל, ובלבד שהמס לא נוכה על ידיו בעת הרכישה.

(2) החייב במס אינו זכאי לניכוי הוצאות בשל מכירת המקרקעין.

(3) בהוצאות בשל 'רכישת מקרקעין' ניתן לכלול: הוצאות שמאי מקרקעין, הוצאות עו"ד והוצאות תיווך אך אין לכלול הוצאות בגין השבחת המקרקעין - ראה לעניין זה יורוטרייד בנק בע"מ.

יחד עם זאת, כאשר מלכ"ר מבצע עסקת אקראי במקרקעין, יש לראות גם את הוצאות השבחת המקרקעין כחלק מההוצאות בשל רכישת המקרקעין; מכאן שמלכ"ר רשאי לנכות מהמס שהוא חייב בעת מכירת המקרקעין גם את המס הכלול בהוצאות השבחתם.

(4) ניכוי המס מבוצע בערכים נומינליים - ראה ע"ש 8/94 יורוטרייד".

לאור האמור לעיל, השכרת המשרדים והאולמות על ידי המלכ"ר לשוכרי המשנה היא עסקה חייבת במע"מ, ואין נפקא מינה אם עסקינן במלכ"רים או בעוסקים (הואיל ולא מדובר בדירת מגורים). עם זאת, מס התשומות בגין הוצאות השכירות, וככל הנראה גם בגין הוצאות ההשבחה, יהיה ניתן לניכוי כנגד ההכנסות מדמי השכירות, וזאת בהתאם לעמידה בהוראת סעיף 43א(א) לחוק מע"מ, העקרונות שנקבעו בפסיקה ועמדת רשויות מע"מ כמפורט לעיל.

ככלל, בפס"ד יורוטרייד נקבע כי מס התשומות שיותר בניכוי יהא המס ששולם במועד רכישת המקרקעין ו"בשל רכישת המקרקעין" בלבד, ולא ניתן לנכות כמס תשומות את המס ששולם בגין פעולות בנייה (השבחה) שבוצעו על המקרקעין לאחר הרכישה. עוד נקבע כי מס התשומות יקוזז בערכים נומינליים.

מאחר שמדובר בשכירות משנה ולא במכר מלא, הפרקטיקה היא שהתשומות מנוכות כנגד ההכנסות החייבות במע"מ על בסיס הדיווח בפועל לרשויות מע"מ.

חבות במס

סעיף 9(2) לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה") מעניק פטור למוסד ציבורי על כל רווח שהפיק ממקור שאינו עסק. להלן לשון הסעיף:

"(2)(א) הכנסתם של רשות מקומית, מפעל הפיס ומוסד ציבורי, במידה שלא הושגה מעסק שהם עוסקים בו, או מדיבידנד או מריבית או מהפרשי הצמדה ששולמו על ידי חבר-בני-אדם שבשליטתם העוסק בעסק וכן הכנסתה של קופת גמל אם לא הושגה מעסק שקופת הגמל עוסקת בו או מכל הכנסה ששולמה על ידי חבר בני אדם העוסק בעסק שהוא בשליטת קופת הגמל או שלקופת הגמל יש בו החזקה מהותית; אך שר האוצר רשאי, בצו, לפטור הכנסה שהושגה על ידי רשות מקומית, על ידי מפעל הפיס או על ידי מוסד ציבורי שהוא קופה לגמילות חסדים מהמקורות האמורים, למשך תקופה ובתנאים שיקבע, אם נוכח כי ראוי לעשות כן לטובת הציבור;

(ב) בפסקה זו -

(...) 'מטרה ציבורית' - מטרה שענינה דת, תרבות, חינוך, מדע, בריאות, סעד או ספורט וכן מטרה אחרת שאושרה על ידי שר האוצר כמטרה ציבורית;"

[ההדגשה אינה במקור - ל"נ]

ככלל, כדי לבחון האם פעילות מהווה "עסק", יש לבחון בין היתר את המבחנים שנקבעו בפסיקה בקשר לסיווג פעילות כ"עסק", ובכלל זה אפשר למנות את מבחן הבקיאות, מבחן הארגון והפיקוח, מבחן התדירות, מבחן המימון, מבחן ההבשלה וההשבחה, מבחן מטרות הארגון וכו'.

בפסק דין בית הכנסת הגדול בת"א (ע"ש 987/83) פסק בית המשפט כי ההכנסות שנבעו מאירועי השמחות הן "עסק", וחייבות במס בשיעור מלא. מאידך, את ההכנסות מדמי חניה אפשר לסווג כ"הכנסות משכירות" ולא מ"עסק", ולפיכך הן פטורות ממס בידי העמותה.

בענייננו, הפרטים המצויים בשאלה כלליים למדי. השואל ציין כי המלכ"ר מנהל את משרדיו ונוקט פעילות שיווקית. אלה הם סממנים שיכולים להעיד על פעילות עסקית, עם זאת יש לבחון את העניין לאור מכלול העובדות ונסיבות המקרה.

בהקשר זה ראוי לציין כי אם פעילות המלכ"ר או חלק מפעילותו היא פעילות עסקית שנועדה להפיק רווחים, או שתסווג ככזו על ידי רשויות המס, הרי ככל הנראה יחול גם סיווג כעוסק מורשה לצורכי מע"מ, על כלל פעילותו או על חלק ממנה (פיצול סיווג), ויחול חיוב במע"מ על ההשכרה בדומה לכל גוף מסחרי אחר. במצב זה, המלכ"ר יהא זכאי להתקזז על מכלול התשומות ששימשו אותו בפעילותו העסקית כאמור, לרבות השבחה, שיווק, הוצאות עורך דין ורואה חשבון וכו'.

לסיכום, מומלץ לבחון את היבטי המס לאור מכלול הנסיבות והעובדות.

המשיבה - מומחית בתחום המסים ובתחום המיסוי העקיף: מע"מ, מכס, בלו ומס בולים. ממשרד שבלת, ישראלי, רוברטס, זיסמן ושות', עורכי דין

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

מתניהו אנגלמן
צילום: חיים טויטו-כנס בשבע בניו יורק

בוקר טוב למבקר המדינה שחשף ש"מלחמה עולה כסף": הדוח הלא רלוונטי של מתניהו אנגלמן

דוח המבקר חושף כשלים בהיערכות הכלכלית למלחמה, התנהלות בעייתית של הקבינט החברתי-כלכלי והיעדר מענה מערכתי ליישובי הצפון ומאשים בנזקים כלכליים חמורים, אבל זה לא דוח עמוק, מלא ואובייקטיבי; והכי חשוב: המצב האמיתי הוא לא "התרסקות כלכלית", הכלכלה הישראלית ניצחה - התועלת מהמלחמה ומהחזרת החטופים החיים עולה על כל פיפס בגירעון

רן קידר |

מעמד של מבקר הוא מעמד על. אתה נמצא למעלה, שולט, מסתכל למטה ומחליט מה לבקר, איך לבקר, כמה לבקר. אין כנראה גוף ציבורי אחד שתיפקד באופן מושלם מה-7 באוקטובר הארור. גם משרד האוצר וכל ההתנהלות הכלכלית שלו היתה מחדל, אם כי הדרג המקצועי התעשת שם יחסית מהר. הראש - לא. מה לעשות? שר האוצר במלחמה, ויש לו אג'נדה ברורה. הכלכלה מבחינתו בעדיפות שנייה, שלישית. ברור שזה מחדל, זה היה כך מהיום הראשון, כנראה שכל אזרח כאן ראה ורואה את זה. אגב, באופן יחסי, חייבים להגיד וגם לשבח - הכלכלה מצוינת. המבקר מבקר, אבל צריך להגיד מילה טובה  לעם, לעסקים, לממשלה, לאוצר. רוב המדינות אחרי שנתיים של מלחמה היו מגדילות את הגירעון במספרים מטורפים ואפילו קורסות אצלנו העלות יחסית נמוכה. 

המבקר טועה שהוא כותב על נזק-עלות ענקית לדורות הבאים ומבליט את זה בדוח שלו. זו תמונה חלקית, ולא אובייקטיבית. הוא כנראה צריך לחזור ולהתרענן בקורסים בכלכלה. אף אחד לא חושב שמלחמה לא עולה כסף, אבל מול העלות הזו יש גם תועלת. שיבדוק המבקר מה באמת העלות לעומת התועלת בהישגים במלחמות בכמה חזיתות ויבין שהעלות ששילמנו באופן יחסי היא נמוכה -  כמה שווה להוריד את האיום האיראני? יש לזה בכלל מחיר?

כמה שווה להחזיר את החטופים החיים ורוב החללים? יש לזה מחיר? 

בכלכלה יש מונחים מאוד ברורים - מדברים שם על תועל ועלות וזה לא חייב להיות בכסף, זה במשאבים, במקורות ועוד. התועלת שבהחזרת כוח ההרתעה שווה הרבה. המבקר צריך לתת לנו גם את ההתייחסות לזה. אחרת, מה עשה בעצם - אמר לנו שמלחמה עולה כסף?    

ובכן, בוקר טוב, אדוני המבקר, מתניהו אנגלמן. אומרים עלייך ועל תפקידך שבסוף אלו אנשים והאנשים מוטים. אנחנו לא חשבנו שאתה מוטה, אבל הדוח שלך הוא לא רציני. אתה צודק לחלוטין לגבי סמוטריץ', לגבי הקבינט הכלכלי שלא תיפקד, לגבי ההפקרה של התושבים בצפון. אבל דוח צריך להאיר גם על המקומות שהיו תקינים ולתת תמונה מלאה. הדוח הזה יצא לא מאוזן, לא אובייקטיבי ולא רלבנטי. 

בתמונה הגדולה, הכלכלה היא המקום שתיפקד הכי טוב בשנתיים האחרונות.   


ונביא כאן את ריכוז עיקרי הממצאים של הדוח שמשתרע על פני מאות עמודים וחושף תמונה מדאיגה ומורכבת של כשלים מערכתיים בהיערכות הכלכלית לשעת חירום, התנהלות בעייתית ואף מחדלים בתפקוד הקבינט החברתי-כלכלי, והיעדר מענה מערכתי ראוי לתושבי הצפון שספגו את נזקי המלחמה הממושכת.