מנהלי השיווק הצעירים בישראל: לא קל להילחם בשוק הסלולרי הסוער בעולם
מדור מנהלי השיווק הצעירים בישראל של Bizportal מציג בפניכם השבוע את חגית טיש לוי, (32) מנהלת השיווק בחברת ברס אלקטרה, המשווקת הבלעדית של סוני אריקסון בישראל.
חגית הינה בוגרת תואר שני למנהל עסקים עם התמחות בשיווק מאוניברסיטת בן גוריון. בין 2000 ל- 2003 עבדה חגית במשרד הפרסום אדלר-חומסקי. בין 2005-2003, שימשה כמנהלת תחום רכב דירה AIG ישראל ומשנת 2006 משמשת כמנהלת שיווק ברס אלקטרה תקשורת סלולרית בע"מ - נציגת סוני אריקסון בישראל.
השוק הסלולרי בישראל הוא אחד המפותחים ביותר בעולם - איך מתמודדים בתחרות שכזו מבחינה שיווקית?
"ההתחלה הייתה לא קלה בכלל. ראשית דרכו של המותג בישראל הייתה דרך ייסורים של ממש. בשנת 2001 נולדה לה חברה חדשה עם אמא שבדית (Ericsson) ואב יפני (sony). ה"אם" שפעלה בישראל בסוף שנות ה-90, נחלצה מהשוק "בשן ועין", דבר שהיווה חסם לחדירה של המותג המשותף בשלב מאוחר יותר. לאחר ניסיונות השקה כושלים נוספים של החברה השבדית לחדור ולהשתלב בשוק הישראלי".
"לאחר תקופה ממושכת של הזנחת המותג, חברת ברס אלקטרה קיבלה על עצמה בסוף 2004 את האתגר להשיק את Sony Ericsson בישראל במהלך שהסתיים בהפיכת הקערה על פיה. עובדה שלא תפתיע אף ישראלי היא כי ישראל היא אחת המדינות עם אחוז חדירת מכשירים סלולאריים מהגבוהים בעולם: אחוז החדירה עומד על 125%! ולמעשה, ישראל ממוקמת במקום ה-4 ברשימה מפוארת זו".
"ולכן הדרך שבה בחרנו לאחר שחקרנו את השוק היא מיקוד אסטרטגי בקהל מטרה מאוד ספציפי - בני נוער".
מהו המכשיר המצליח ביותר בפרוטפוליו השיווקי של סוני אריקסון?
"גם בשנת 2007 וגם בשנת 2008 זכתה Sony Ericsson לקבל את הגושפנקא הגבוהה ביותר למכשירה בכנס ה -GSM העולמי שנערך בברצלונה. למעשה בשנתיים הללו זכתה החברה בתואר של המכשיר הטוב ביותר בעולם – עם המכשיר K800 ועם המכשיר W910 מכשירים שהושקו גם בארץ וזכו להצלחה".
"יחד עם זאת המכשיר ששם את Sony Ericsson על המפה בשוק הישראלי הוא ללא ספק מכשיר W800".
מיהו קהל הליבה המרכזי שלכם ומיהו המתחרה המרכזי בשוק?
"סיפור ההצלחה שלנו עם המותג Sony Ericsson הוא סיפור על מיקוד אסטרטגי בקהל מטרה מאוד ספציפי - בני נוער. מיקוד הנשמר באדיקות לכל אורך החדרת המותג לשוק בישראל. מיקוד זה הוביל את SE לצמוח במהירות האור והפך אותו לשחקן השני בגודלו בזירת ה-GSM".
"מחקרים שערכנו לימדו אותנו להפתעתנו שבקטגוריית המכשירים הסלולאריים בעלי הדעה אינם בהכרח בעלי המאה. בקטגוריות הנוגעות לחדשנות טכנולוגית, דווקא בני הנוער הם נותני הטון. בקטגוריית המכשירים הסלולאריים "העולם (עדין) שייך לצעירים", שכן הנוער הזה נולד לתוך עולם טכנולוגי - הם אינם חוששים לאמץ טכנולוגיות חדשות- הם מובילי דעת הקהל בקטגוריה".
"עם זאת, התקשורת הפרסומית של המותגים המתחרים הזניחה את בני הנוער ולא ראתה בהם קהל מטרה נחשק. בפנינו ניצבה הזדמנות לבדל את SE ע"י פנייה ממוקדת ובניית זהות מותגית המיועדת לבני הנוער. לטובת זאת בנינו זהות מותגת שתפקידה "לרגד". המשימה שקבלנו על עצמנו הייתה לכבוש את סגמנט הצעירים ולהשאיר אותם תמיד סקרנים לגבי המכשיר הבא של SE, להשאיר אותם תמיד עם טעם של עוד".
בתור מנהלת השיווק בסוני אריקסון – מהם תחומי האחריות והסמכויות שלך?
"בתפקידי אני מרכזת את כל נושא השיווק של החברה. זה כולל בין היתר את העבודה מול מטה השיווק של סוני אריקסון בחו"ל, תחום הPR שמאוד שוקק בקטגוריה הסלולרית, הפרסום והBTL".
כיצד מצליחים להסביר את האהדה הישראלית למכשירי נוקיה למרות שמכשירים אחרים לא נופלים מהם באיכות או עיצוב
"טרום ההשקה של Sony Ericsson בארץ נשלט השוק על-ידי מוביל אחד – נוקיה, שהינו שועל קרבות וותיק. להגמוניה שנוצרה בשוק יש חשיבות מכרעת בקביעת הרגלי הצריכה ודפוסי הניידות בין המותגים השונים. כל זאת לאו דווקא מתוך נאמנות למותג, אלא מתוך החסם הכרוך בהחלפת ממשק המשתמש המוכר (בממוצע, מחליפים הישראלים מכשיר כל 18-20 חודש). מרבית המשתמשים במכשירים סלולאריים בארץ (בעיקר במפעילות סלקום ופרטנר הרלבנטיות לSony Ericsson ) מורגלים בממשק המשתמש של נוקיה. הניסיון להמירם לשימוש בממשק השונה של Sony Ericsson כמוהו כניסיון להעביר משתמשי Windows לתוכנת הפעלה שונה בכלל או כניסיון להעביר צרכני PC לצריכת מחשבי MAC בפרט. מעבר לכך נהנתה נוקיה טרום ההשקה המחודשת של Sony Ericsson מתפיסת אמינות בלתי נתפסת, שלובתה ע"י "אגדות אורבניות" שעברו מפה לאוזן על "מכשיר נוקיה שנפל לים" או "אפילו נדרס" ו"המשיך לפעול כאילו כלום לא קרה!".
עד עתה - מה האתגר השיווקי הבולט ביותר שהתמודדת בו בתפקיד?
"האתגר הינו אתגר יומיומי שבו אנו צריכים לראות כיצד בתקציבים שיווקים קטנים ביחס למתחרים שלנו אנחנו מצליחים ליצור את הבולטות וליצר את הבאזז על המותג. כל חברה מנסה לחשוב מחוץ לקופסה כדי להפתיע את הצרכנים אצלנו המשימה היא כפולה גם לנוכח המשאבים הכספיים הקימים לנו".
לאיזה יעד בקריירה את מכוונת 5 שנים מהיום כאשר תהיי בגיל "מופלג" של 38?
"אין ספק שהעיסוק שלי מצליח להשאיר אותי מעודכנת בכל הוויה של הצעירים. בעיני התחום מרגש ומפתיע ואין ספק שאני אמצא את עצמי מתקדמת לתפקדים בכירים יותר בתחום השיווק".
בשנה האחרונה חברתם לכנסיית השכל במהלך שיווקי - האם זה היה מהלך שהוכיח את עצמו?

מדד המחירים באוגוסט - מה הצפי והאם הריבית תרד?
הטיסות, השכר, הסיכויים להפחתת ריבית אצלנו, והסיכויים להפחתת ריבית השבוע בארה"ב
ביום שני יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט. למדד המחירים יש משמעות גדולה עלינו כצרכנים, כמשקיעים וכלווים. כשהמדד עולה המשמעות היא שהמחירים עולים, כשהמדד עולה ההשקעות שלנו שצמודות למדד עולות, אבל גם ההלוואות ומסלולי המשכנתא שלנו במסלול הצמוד, מתייקרים. למדד יש גם השפעה גדולה על קובעי המדיניות בבנק ישראל, כאשר מדד נמוך יחזק את ההערכה להפחתת ריבית קרובה. מדד מאכזב עלול להביא לדחייה של הורדת הריבית, אם כי, הפעם סיכוי גבוה שהריבית תרד במפגש הבא בסוף החודש וזאת מכיוון שהפד בישיבתו ביום רביעי הקרוב צפוי להוריד את הריבית.
בנק ישראל ירגיש הרבה יותר בטוח להוריד ריבית אחרי שהקולגה ג'רום פאוול יוריד ראשון. אבל בעוד שההימורים בארה"ב הם מעל 95% להורדת ריבית, אצלנו יש שאלה גדולה בקשר למלחמה. הנגיד כבר התבטא בעבר על אי הוודאות שנגרמת כתוצאה מהמלחמה ולמרות שמבחינת הנתונים הכלכליים אין שום סיבה שלא להוריד ריבית. אפילו הגירעון בשיעור של 4.7% יחסית טוב, הנגיד מתלבט.
הריבית הגבוהה היא בראש וראשונה כדי לרסן את האינפלציה. האינפלציה אומנם עלתה בהדרגה לקצב שנתי סביב 3.1%-3.2%, אבל כשמסתכלים קדימה היא באזור 2.1%-2.2% ויש כלכלנים שצופים אפילו פחות מכך, מבינים שהאינפלציה חוזרת לתוואי של בנק ישראל ואם כך, אז למה לא להוריד ריבית?
מדד המחירים באוגוסט - עלייה של 0.7%-0.5%
יונתן כץ, כלכלן המאקרו של לידר סבור שהמדד באוגוסט עלה ב-0.7% - "מחירי הדלקים עלו ב- 1.2% תחילת ספטמבר, אך מחירי הנפט בעולם ירדו ב- 3% בשל הציפייה לגידול בתפוקת הנפט על ידי קרטל הנפט ואינדיקטורים חלשים לגבי הפעילות בארה"ב.
- ה-CPI של אוגוסט: הקריאה השנתית תואמת לצפי, אבל הקצב החודשי מפתיע ללמעלה
- בנק ישראל מדבר על ירידה משמעותית בריבית, אבל יש נתון שעשוי לקלקל את התחזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"השקל התייצב יחסית אחרי התחזקות במהלך החודש. לא צפויה העלאת מחירים במגזר החינוך על רקע הקפאת השכר. מסתמנת האצת מסוימת בשכר בסקטור העסקי בחודש יולי . מספר היוצאים לחו"ל באוגוסט חזר לרמה של חודש מאי. ריבוי הטיסות צפוי לתרום לירידות מחירים בחודש ספטמבר לאחר עלייה עונתיות חדה באוגוסט. תחזית האינפלציה שלנו עומדת על 0.7% באוגוסט, -0.3% בספטמבר, 0.5% באוקטובר ו- 2.1% שנה קדימה".

סטיב ויטקוף מכר מניות ב-120 מיליון דולר; הונו: מעל 350 מיליון דולר
השליח של טראמפ במזרח התיכון והאיש שאחראי בצד האמריקאי על השיחות לשחרור החטופים, נכנס לממשל כאיש עסקים אמיד; מחזיק במניות אובר, סיסקו, קריפטו, נדל"ן ועוד
סטיב ויטקוף, איש העסקים ואיש אמונו של טראמפ במזרח התיכון מכר חלק ממניותיו בחברת הנדל"ן שבשליטתו. בדיווח שלו נחשף היקף אחזקות מרשים שכולל השקעות במקרקעין, סטארט-אפים, מטבעות דיגיטליים, כלי טיס וחשבון מזומן בסך 50 מיליון דולר
ויטקוף, מכר אחזקות בשווי 120 מיליון דולר בחברת הנדל"ן הפרטית שלו Witkoff Group, במסגרת מהלך שנועד להפחית סיכונים של ניגוד עניינים. לפי הדיווח, המכירה בוצעה כחלק מתוכנית כוללת להקטנת חשיפות והכנסות פוטנציאליות שעלולות להתנגש עם תפקידו הדיפלומטי. ויטקוף משמש כשליח מיוחד מטעם טראמפ למזרח התיכון ומשימות שלום נוספות, כולל מעורבות פעילה במגעים בין ישראל לחמאס ואף הרחבת סמכויות לאזור אוקראינה.
הצצה לנכסים של ויטקוף
לפי המסמכים, לויטקוף שווי מינימלי של 350 מיליון דולר - אך מדובר בגילוי חלקי. ככל הנראה שוויו האמיתי גבוה בהרבה. בין הנכסים: נדל"ן יוקרתי במיאמי, ניו יורק ודרום פלורידה, מניות ברדיט, אובר, סיסקו ו-SpaceX והשקעות בקרנות גידור, מטבעות קריפטוגרפיים ואפילו כלי טיס.
המסמך כולל גם את פירוט ההכנסות מהשנה החולפת: 35 מיליון דולר שהתקבלו כדיבידנדים מאחת מחברות ההחזקות שבשליטתו - המחזיקה בין היתר בנדל"ן, חברת ניהול גולף, מלונות וחברת הקריפטו World Liberty Financial.
World Liberty Financial - שיתוף פעולה כלכלי עם משפחת טראמפ
ויטקוף ובניו הקימו בשנה שעברה את חברת הקריפטו World Liberty Financial יחד עם שלושת בניו של טראמפ: דונלד טראמפ ג'וניור, אריק טראמפ וברון טראמפ. החברה אחראית על השקת מטבע הקריפטו USD1, ששימש את קרן MGX מאבו דאבי להשקעת ענק של 2 מיליארד דולר בבורסת Binance. מדובר בקרן השקעות ממשלתית של איחוד האמירויות.
לפי גילוי קודם, טראמפ עצמו גרף רווחים של 58 מיליון דולר מהמיזם. ויטקוף, לעומת זאת, לא פירט את חלקו בהכנסות.