הבורסה סגרה שבוע של ירידות: מדד הבנקים איבד השבוע 6.5%

זינוק של קרוב ל-5% הספיק למניה של לבייב שהתממשה ב-4.6%. המעו"ף איבד 1.37% ומדד הבנקים הגדיל לעשות עם ירידה יומית של 2.45%
ישראל הס |

המדדים המובילים בבורסה בתל אביב חתמו את שבוע המסחר בירידות שערים חדות. ברקע, פתיחת מסחר שלילית בוול סטריט כאשר מדד הנאסד"ק רושם ירידות של 0.35% ומדד הדאו ג'ונס מאבד 0.9%.

בשעה 14:00 (שעון ישראל) הכריז טרישה, נגיד הבנק האירופי, על הותרת הריבית על כנה ברמה של 4%. בשעה 14:45 (שעון ישראל) הודיע נגיד הבנק הבריטי אף הוא על הותרת הריבית בארצו על כנה ברמה של 5.25%. נציין כי שני הנגידים הותירו את הריביות בבריטניה ובאירופה בהתאם לציפיות האנליסטים בשוק. .

כשלושה שבועות נותרו לסיום עונת הדוחות הנוכחית, כך שבתקופה הקרובה אנו עומדים בפני מבול של דוחות, כאשר חברות הבנקים והביטוח צפויות לפרסם לקראת סוף החודש, כמנהגן.

לאחר הירידות האחרונות שנרשמו בתקופה האחרונה, יצא אתמול (ד') בית ההשקעות מיטב בהודעה לפיה הירידות בבורסה מוגזמות מדי. לפי מיטב, "רמת השערים נהייתה פשוט נמוכה הרבה יותר מבעבר והמניות נעשו זולות יותר, למעט לגבי מי שמאמץ גישה פסימית מאוד, לפיה המיתון בארה"ב הוא עניין לשנים ולא לשנה, או פחות מכך". הפעם האחרונה שמיטב יצאה בקריאה כזו הייתה בשנת 2003, ממש לפני תחילתו של גל העליות הגדול, אולם במיטב מציינים כי המצב כיום אינו זהה למצב ב-2003 והמניות לא נמצאות במצב של "הזדמנות קנייה יוצאת דופן".

מדדים מובילים: המעו"ף רשם ירידה של 1.37% וסגר ברמה של 1,071 נקודות, ת"א 100 השיל 1.28% לרמה של 998 נקודות והתל-טק איבד 1.34%. בסיכום שבועי איבד מדד המעו"ף כ-3.45% ומדד ת"א 100 השיל כ-3.5%.

מניות במרכז

חברת מגל מערכות דיווחה היום (ה') על דוחותיה הכספיים. בשורה התחתונה עמד הרווח הנקי ברבעון הרביעי של 2007 על 2.9 מיליוני דולרים, בהשוואה להפסד נקי של 231 אלפי דולרים ברבעון המקביל אשתקד. החברה הודיעה על רווח חד פעמי בסך 8.5 מיליון דולר שנבע כתוצאה ממכירת חברת smart במהלך הרבעון הרביעי של 2007.

כיל והחברה לישראל נסחרו היום על רקע מחיר שיא שקבע התירס, מה שהיטיב אמש עם מניות האגרו-כימיה בוול סטריט ושלח אותן לעליות. כך, למשל, זינקה פוטאש בכ-2.5% ומוזאיק הוסיפה כ-1.5%.

מניית אפריקה ישראל המשיכה לרכז עניין על רקע התנודתיות במניה בימים האחרונים. אתמול התאוששה המניה בעקבות זינוק של 5.1% במניית החברה הבת, אפי פיתוח, בלונדון - הזינוק החד ביותר במניה מאז ה-14 בפברואר. זאת, בעקבות סקירה של מורגן סטנלי על שוק הנדל"ן הרוסי, אשר מסר כי שוק זה "מועדף" עליו מבין כל השווקים במזרח אירופה בשל הצמיחה הגבוהה במדינה באופן יחסי.

קבוצת דור אלון ריכזו עניין על רקע פרסום דוחותיה הכספיים של חברת הבת בארה"ב אלון USA. החברה מסרה אמש על הפסד גדול מהצפוי על רקע הגאות במחיר הנפט שפגע במרווחים שלה. במקביל, החברה הודיעה כי בכוונתה להנפיק מניות לציבור עד סוף השנה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".