מחירים רבותי מחירים: ירושלים לעשירים בלבד
מחירי הדירות בירושלים נוסקים וכנראה ימשיכו לטפס. מי שחשב שירושלים הגיעה לשיאי מחירים, מוזמן ללקט את העובדות ולהסיק את המסקנות. לאחר שכבר ספגה עליות מחירים של עשרות אחוזים במחירי הדירות בשנתיים האחרונות, האם יכולה בירתנו להתהדר בתואר "ירושלים לעשירים בלבד"?
בשבוע האחרון של שנת 2007 אמר ראש הממשלה, אהוד אולמרט, לשר השיכון כי יש להימנע מ"אישור אוטומטי" של בנייה במזרח ירושלים וזאת בניגוד למצב שחל כיום. אולמרט התחייב בתאריך זה למחמוד עבאס, יו"ר הרשות, כי לא תבנה שכונה בירושלים בצורה שתיפגע בסיכויים להסדר עם הפלשתינאים. עד כאן הדיבורים אך הצעדים האופרטיביים בתחום לא איחרו לבוא.
ב-11/2/08 נאם יאיר מעיין, מנכ"ל עיריית ירושלים, בכנסת על כך שבשכונת פסגת זאב בירושלים מעכב משרד השיכון את שיווקם של 750 יחידות דיור ובהר חומה מעוכבות לשיווק 150 יחידות דיור נוספות, זאת בשל העובדה, לדברי מעיין, כי ראש הממשלה לא אישר פרוייקטים אלה לשיווק. בנוסף הקפיא משרד השיכון, בהוראת ראש הממשלה, את שיווקם של מאות יחידות דיור בישובים עוטפי ירושלים כמו אפרת, גבעת זאב, אדם ובית"ר עלית.
יאיר ביטון, יו"ר התאחדות הקבלנים בירושלים, מסר לנו -"בירושלים יש מחסור חמור בעתידות קרקע ולכן יש לתמוך בתוכנית 'ספדיה', הקוראת להרחבת ירושלים לכיוון מערב ואז יש לך קרקע ל-20 אלף יחידות דיור נוספות".
"יש הרבה פוליטיקות סביב הנושא ולכן התוכנית יכולה להיתקע"
ביטון: "כל ירושלים היא פוליטיקה אחת גדולה ובעיר אין עתודות קרקע לאוכלוסיות מסויימות. עם זאת, אם יש באפשרותך 400 אלף דולר ומעלה יש לך מלאי קרקעות בשפע. לאוכלוסיות של זוגות צעירים או עולים חדשים אין מענה כיום. זו אוכלוסיה משובחת שירושלים צריכה לשמר אותה. אם ההגירה השלילית תימשך, נמצא את עצמנו בשנת 2020 במצב של 60% יהודים לעומת 40% ערבים. זאת בהשוואה ל-70% יהודים מול 30% ערבים הגרים בעיר כיום".
מהם הפתרונות האפשריים?
בירושלים יש הרבה קרקעות של המנהל וצריך להפשיר אותם למגורים.
אז למה לא עושים זאת?
הבטחות לאמריקאים. אם יורידו את הבנייה בשכונת הר חומה ופסגת זאב איפה נבנה, ברחביה? לגבי תוכנית ספדיה, נכון שהיא פוגעת באיכות הסביבה אבל אפשר לצמצם את הפגיעה על ידי בנייה לגובה. ואז נוכל לבצע בשכונות כמו הקטמונים את תוכניות הפינוי בינוי.
אבל אז אתה נלחם בחוק אחר הקיים בעיר - "שמירת קו הנוף", האוסר בניה לגובה
"נכון, יש בעיה של אישורים לבנייה לגובה בעיר. כל הפוליטיקה הקיימת סביב הנושא יוצרת בעיה. אישור תוכנית ספדיה הוא אמנם תהליך ארוך טווח, אך כיום ניתן להגדיל באופן מיידי את עתודות הבנייה למגורים ב-5 אלף יחידות דיור על פי החלקים שאושרו מהתוכנית. תשמע ירושלים צריכה להתרחב למערב אחרת אין לה לאן להתפתח".
ובכן התמונה המצטיירת היא קשה ביותר. במצב הקיים הבנייה בירושלים מוגבלת והביקוש רב. מתוך חוקי הכלכלה הפשוטים ניתן לראות כי נמצא כאן מצב בו המחירים ימשיכו לעלות והזוגות הצעירים רק ימשיכו לנטוש את העיר.
תופעה בעייתית נוספת והיא בעיית "עיר הרפאים", המאפיינת רכישת דירות לשם מגורים בהם רק בימי החגים, עולה מתוך דברי סגן ראש העיר ויו"ר הוועדה לתכנון ובנייה בעירייה , הרב יהושוע פולק, "קשה מאוד להתמודד עם בעיית עיר הרפאים וזאת בשל העובדה כי אלה שגורמים כביכול לבעיה הם עשירי התפוצות, התורמים לבניין הארץ ביד רחבה ולכן אני מוכן לספוג בעיה זו, גם אם זה מה שנדרש על מנת להמשיך עם תרומות הכספים מחו"ל".
פולק מוסר עוד כי "לופליאנסקי, ראש עיריית ירושלים, עשה טעות כשביטל את תוכנית ספדיה לפני כחצי שנה וזאת מכיוון שבלעדיה אין עתודות בנייה בירושלים".

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.