האנליסטים מחמיאים לטבע על ההשקות בסיכון: "הסיכונים אינם גדולים כבעבר"

האנליסטים קושרים את ההשקות בסיכון לביצועי מניית טבע, שעלתה ב-50% בשנה האחרונה, ומדגישים: "אף חברה עוד לא נפגעה מכך"
עדי בן ישראל |

בחודשים האחרונים היו משקיעי טבע עדים למספר לא קטן של השקות בסיכון מצד החברה, כלומר מצב שבו החברה משיקה גרסה גנרית לתרופה מסוימת בזמן שהחברה המייצרת את תרופת המקור מאשימה אותה בהפרת פטנט ומנהלת מהלכים משפטיים נגדה. כך, למשל, השיקה טבע 2 תרופות גדולות - הפרוטוניקס והלוטרל - בעלות הכנסות של מיליארדי דולרים בשנה.

האנליסטים בתעשיית התרופות הגנריות מעריכים כי למרות הסיכונים הכרוכים בהשקות בסיכון, טבע, כמו גם חברות גנריות אחרות, ימשיכו להשיק בסיכון גרסאות גנריות לתרופות שונות טרם תפוגת הפטנט שלהן, וזאת על מנת לגרוף רווחים. האנליסטים מציינים כי טבע והחברות הגנריות מוכנות לקחת סיכון משפטי בשל צמיחתן וגודלן, וכן בגלל שרק חברות מעטות נפגעו מנזקים משפטיים כאלה. יתרה מזאת, האנליסטים טוענים כי החברות נמצאות תחת לחץ לבצע השקות בסיכון, וזאת על רקע התחרות הגוברת בענף.

"חברות גנריות כיום גדלו פי 2 ואפילו פי 3 מאשר לפני 5 שנים. הן גם בעלות הון רב יותר, כך שהסיכונים הולכים וקטנים", מסביר האנליסט אליוט ווילבור מבית ההשקעות אופנהיימר. "הסיכונים היום אינם גדולים כבעבר". ווילבור סבור כי האגרסיביות שמפגינות החברות הגנריות מקטינות את אורך חיי הפטנטים של תרופות המקור אותן משווקות החברות האתיות.

החברות הגנריות נהנות גם מאקלים נוח בארה"ב, שכן מאבקים פוליטיים מדגישים את הצורך בתרופות גנריות זולות שיפחיתו את הוצאות הבריאות של הצרכן האמריקני.

האנליסט אנדרו פורמן מבית ההשקעות WR המברכט בוחן את ההשקה האחרונה של טבע בסיכון - הפרוטוניקס של חברת התרופות האמריקנית Wyeth. פורמן מצביע על העובדה שטבע היא חברה גדולה בעלת שווי שוק של כ-38 מיליארד דולר והכנסות שנתיות של כ-9 מיליארד דולר, ואומר כי "כשיש לך הרבה כסף בבנק, כשאתה גדול וחזק, אתה יכול להרשות לעצמך לקחת יותר סיכונים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)
מסים

"אני ברווחיות של כמעט 30%, בגלל שאני מרוויח ויעיל, אני צריך לשלם יותר מס?"

הגירעון ב-2025 יהיה נמוך ממה שמעריכים, גביית מסים גדולה בדצמבר בעיקר בזכות חוק הרווחים הכלואים - חברות יחלקו דיבידנדים ענקיים; מנהל רשות המסים מעריך גבייה שנתית של 100 מיליארד שקל מעל היעד בתחילת השנה - האם גביית המסים הזו מעידה על שיפור במשק, ועל המלחמה בהון השחור

רן קידר |

מסים הם החלק הכי מרכזי בהכנסות המדינה. זה רוב רובו של המקור התקציבי. מסים אמורים לבטא את מצב הכלכלה. כשהכלכלה חזקה, הרווחים של הפירמות בעלייה, השכר עולה והמסים עולים, וההיפך. בשנה האחרונה יש עלייה חריגה מאוד במסים. אבל אל תטעו, למרות שהיא חשובה, והיא עוזרת לנתונים להיראות טובים מאוד, היא לא בהכרח מבטאת את מצב הכלכלה, היא מזכירה "הכנסות חד פעמיות" בדוחות של חברות - האם להתייחס להכנסות האלו או לא?

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים מדבר על גבייה שעולה על 100 מיליארד שקל מהיעד המקורי. ב-11 חודשים נקבו 466 מיליארד שקל, וכנראה שבדצמבר תהיה גביית שיא שתביא את הגבייה הכוללת למעל 530 מיליארד שקל מיליארד שקל. הגבייה הזו, וכן הגבייה בסוף שנת 2024 מיוחסת לשני מהלכים של רשות המסים. 

הראשון הוא מיסוי רווחים כלואים. זה עובד כך. רואה החשבון מתקשר לבעלים של חברה קטנה ואומר לו - "תראה, יש חוק חדש, לא כל כך ברור היישום שלו, אבל המשמעות שלו שצריך לשלם מס על רווחים היסטוריים".

אתה רציני?

"כן צריך לשלם מס-קנס של 2% או לחלק אותם. אפשר לחלק בהדרגה 5% בשנה ומשנה הבאה 6% מהיקף הרווחים. המדינה לא רוצה שיחזיקו רווחים אלא שיחלקו כדי לקבל את המס על הדיבידנד". 

כמה מס?

"זה 30%, ויש גם מס יסף של 3% ועל רווחים מסוימים עוד 2%".

המון. אין משהו לעשות?

 "חילקנו בסוף 2024 כדי להימנע מעליית מס יסף, זוכר. פעלנו נכון, אבל עדיין יש רווחים לצרכי מס לפי המבחן של החוק שמחויבים במס. אני לא חושב שכדאי לשלם קנס של 2%, צריך לחלק דיבידנד של 5% מהרווחים".


מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.