האנליסטים מחמיאים לטבע על ההשקות בסיכון: "הסיכונים אינם גדולים כבעבר"

האנליסטים קושרים את ההשקות בסיכון לביצועי מניית טבע, שעלתה ב-50% בשנה האחרונה, ומדגישים: "אף חברה עוד לא נפגעה מכך"
עדי בן ישראל |

בחודשים האחרונים היו משקיעי טבע עדים למספר לא קטן של השקות בסיכון מצד החברה, כלומר מצב שבו החברה משיקה גרסה גנרית לתרופה מסוימת בזמן שהחברה המייצרת את תרופת המקור מאשימה אותה בהפרת פטנט ומנהלת מהלכים משפטיים נגדה. כך, למשל, השיקה טבע 2 תרופות גדולות - הפרוטוניקס והלוטרל - בעלות הכנסות של מיליארדי דולרים בשנה.

האנליסטים בתעשיית התרופות הגנריות מעריכים כי למרות הסיכונים הכרוכים בהשקות בסיכון, טבע, כמו גם חברות גנריות אחרות, ימשיכו להשיק בסיכון גרסאות גנריות לתרופות שונות טרם תפוגת הפטנט שלהן, וזאת על מנת לגרוף רווחים. האנליסטים מציינים כי טבע והחברות הגנריות מוכנות לקחת סיכון משפטי בשל צמיחתן וגודלן, וכן בגלל שרק חברות מעטות נפגעו מנזקים משפטיים כאלה. יתרה מזאת, האנליסטים טוענים כי החברות נמצאות תחת לחץ לבצע השקות בסיכון, וזאת על רקע התחרות הגוברת בענף.

"חברות גנריות כיום גדלו פי 2 ואפילו פי 3 מאשר לפני 5 שנים. הן גם בעלות הון רב יותר, כך שהסיכונים הולכים וקטנים", מסביר האנליסט אליוט ווילבור מבית ההשקעות אופנהיימר. "הסיכונים היום אינם גדולים כבעבר". ווילבור סבור כי האגרסיביות שמפגינות החברות הגנריות מקטינות את אורך חיי הפטנטים של תרופות המקור אותן משווקות החברות האתיות.

החברות הגנריות נהנות גם מאקלים נוח בארה"ב, שכן מאבקים פוליטיים מדגישים את הצורך בתרופות גנריות זולות שיפחיתו את הוצאות הבריאות של הצרכן האמריקני.

האנליסט אנדרו פורמן מבית ההשקעות WR המברכט בוחן את ההשקה האחרונה של טבע בסיכון - הפרוטוניקס של חברת התרופות האמריקנית Wyeth. פורמן מצביע על העובדה שטבע היא חברה גדולה בעלת שווי שוק של כ-38 מיליארד דולר והכנסות שנתיות של כ-9 מיליארד דולר, ואומר כי "כשיש לך הרבה כסף בבנק, כשאתה גדול וחזק, אתה יכול להרשות לעצמך לקחת יותר סיכונים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
נתניהו לוויתן
צילום: עמוס בן גרשום

112 מיליארד שקל: אושרה עסקת הגז הגדולה בתולדות ישראל עם מצרים

ההסכם מבוסס על הרחבת יצוא הגז ממאגר לווייתן, צפוי להניב כ־58 מיליארד שקל לקופת המדינה ולהימשך עד שנת 2040



אדיר בן עמי |

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב כי אושרה עסקת יצוא הגז הטבעי הגדולה בתולדות ישראל עם מצרים. לפי דבריו, היקף העסקה הכולל עומד על כ־112 מיליארד שקל, וההכנסות הצפויות לקופת המדינה מוערכות בכ־58 מיליארד שקל לאורך חיי ההסכם.


העסקה מבוססת על הסכם שנחתם כבר באוגוסט האחרון בין השותפות במאגר לווייתן, ניו־מד אנרג’י, רציו ושברון, לבין חברת Blue Ocean Energy (BOE), הרוכשת גז טבעי מישראל עבור השוק המצרי. מדובר בהרחבה משמעותית של היקפי היצוא הקיימים, במסגרת הסכם ארוך טווח שיימשך עד שנת 2040 או עד למכירת מלוא הכמות שנקבעה.


לפי הדיווחים, העסקה כוללת אספקה מצטברת של כ־130 מיליארד מטרים מעוקבים של גז טבעי, ושוויה הכלכלי מוערך בכ־35 מיליארד דולר. שברון, המפעילה את מאגר לווייתן, היא השותפה השלישית בעסקה ומשמשת גורם מרכזי בפיתוח ובהובלת התשתיות הנדרשות להרחבת היצוא.


בדבריו ציין נתניהו כי בשנים הראשונות ההכנסות למדינה יהיו מתונות יחסית, אך יגדלו בהדרגה. לדבריו, בתוך כמה שנים צפויות ההכנסות השנתיות להגיע לכ־6 מיליארד שקל, לאחר השקעות נרחבות של החברות בהרחבת תשתיות ההולכה, ובראשן הרחבת צינור הגז למצרים.


ראש הממשלה הדגיש כי העסקה אושרה לאחר בחינת כלל ההיבטים הביטחוניים, הכלכליים והמדיניים, וציין כי ההכנסות מהגז מיועדות לחיזוק תקציבי החינוך, הבריאות, הביטחון והתעשייה. לדבריו, מדובר במהלך אסטרטגי שמעמיק את מעמדה של ישראל כספקית אנרגיה אזורית ומבטיח מקור הכנסה משמעותי לשנים הבאות.



החברות שנפלו ב-2025, קרדיט: Chat gptהחברות שנפלו ב-2025, קרדיט: Chat gpt

מסכמים שנה - 6 המותגים שנפלו בשנת 2025

פעם הם היו המותגים הנחשקים והמרוויחים ביותר וכיום הם נלחמים על נתח שוק הולך וקטן מול מתחרות חדשות וישנות: המותגים שנפלו ב-2025 והאם יש להם סיכוי לקום?

רונן קרסו |

לצד הצלחות רבות,יש מותגים שחוו שנה לא פשוטה, שהיו בעבר מובילי שוק אך השנה, כל מותג ונסיבותיו, נפל או המשיך את הנפילה כאשר שנת 2026, תהיה עבור כולם שנת מבחן.

בשנה זו ייקבע אם יעשו שינויים נדרשים ויוכלו לעלות מהתחתית, או שימשיכו בצניחה מטה ויתנו למותג לגווע. אלו המותגים שעבורם שנת 2025 היתה שנה שיעדיפו לשכוח.

                             Nike

עוד שנה קשה עברה על נייק ועל ריטיילורס זכיינית נייק בישראל.

נייקי
נייקי - קרדיט: טוויטר

שוק אופנת הספורט עבר שינויים רבים בשנה האחרונה. אם בעבר נייקי שלטה  ללא עוררין בשוק נעלי ואופנת הספורט, והשווי של החברה בעולם גירד את רף ה-300 מיליארד דולר. השווי כיום נחתך ב-70% ל-90 מיליארד דולר בלבד, כאשר השוק נהיה צפוף ונייקי איבדה משמעותית מכוחה עד לשפל הנוכחי.