מה כיוונו הצפוי של היורו-דולר לתקופה הקרובה?

ניתן לראות כמה העלייה האחרונה הייתה מתמשכת ותלולה במשך התקופה האחרונה שהחלה מאוגוסט השנה. מה קרה אז? ובכן דבר בסיסי אחד קרה והוא החלטה מצד הבנק המרכזי האמריקאי לוותר על הדולר כדי לנסות ולהציל את הכלכלה בעזרת סדרה של הורדת ריבית

לפנינו גרף של היורו-דולר היומי. ניתן לראות כמה העלייה האחרונה הייתה מתמשכת ותלולה וכמה התעלה תומכת המחיר שימשה את הסוחרים במשך התקופה האחרונה שהחלה מאוגוסט השנה. מה קרה אז? ובכן דבר בסיסי אחד קרה והוא החלטה מצד הבנק המרכזי האמריקאי לוותר על הדולר כדי לנסות ולהציל את הכלכלה בעזרת סדרה של הורדת ריבית.

מסר זה, שהובן די מהר בשווקים ביטא את עצמו בתחומים רבים: משוק המניות תחילה ולאחר מכן בשוק הסחורות (נפט, זהב וסחורות חקלאיות) ועד לשוקי המטבע. המדד החשוב לפיו שוקלים את חוזקו של הדולר נקרא ה-US Dollar Index והמרכיב החשוב באינדקס זה הוא היורו.

מכל האמור לעיל ברור שהזוג מטבעות יורו-דולר מהווה סוג של סמן לחוזקו של המטבע האמריקאי בכללותו. הבה נסתכל על כמה נקודות טכניות שיכולות לרמוז על העתיד:

1. המחיר נמצא בחלק העליון של תעלה (וחוזר מפריצה של רצועות בולינגר – סימן שלילי בדרך כלל)

2. המחיר נמצא רחוק מאד מהממוצעים הנעים 50 (הירוק) וה-200 (סגול) ומצב זה בדרך כלל מתקן את עצמו על ידי ירידה או עמידה במקום.

3. מד העוצמה היחסי מתחיל להראות סימני התהפכות והשיאים בו יותר נמוכים כאשר שיאי במחיר נהיים יותר גבוהים. לתופעה זו קוראים סטייה דובית ובדרך כלל מרמזת על חולשה מגיעה.

לסיכום, ניתן לומר שלמרות הרקע המקרו כלכלי התומך בהמשך התחזקותו של היורו מול הדולר, יכולות להיות ויהיו תקופות של תיקון ולקיחת רווחים. תקופה כזו מתקרבת כי הריצה האחרונה הייתה מהירה מאד וניכרים סימנים של קניות ייתר ושל תחילת חולשה.

ועוד דבר אחד קטן: ניתן לצפות בצורה די מבוססת שירידה ביורו מול הדולר יגרום להחלשות השקל ברמה המקומית שלנו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
Gett גט טקסי
צילום: יח"צ

יאנגו דורשת מרשות התחרות: הכריזו על Gett כמונופול

בפנייה נטען כי ל-Gett יש נתח שוק בהיקף של 70% ומאשימה כי המערכת של Gett מייצרת מנגנונים של תמרוץ וסנקציות לנהגי מוניות, המעודדים עבודה כמעט בלעדית איתה


הדס ברטל |

חברת יאנגו, המפעילה אפליקציה להזמנת מוניות, דורשת מרשות התחרות להכריז על מתחרתה העיקרית גט (Gett) כמונופול. לטענת יאנגו, גט מחזיקה בנתח שוק העולה משמעותית על הרף הקבוע בחוק, ומפעילה כוח שוק הפוגע בתחרות, בנהגים ובצרכנים.

בפנייה, שנשלחה לממונה על רשות התחרות מיכל כהן באמצעות עורכי הדין ישראל שלו וטל טיטמן, נטען כי נתח השוק של גט בנסיעות מוזמנות באמצעות אפליקציה מגיע לכ-70%. נתון זה, לטענת יאנגו, מבוסס בין היתר על ממצאי רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת המיזוג שביקשו בעבר גט ופנגו לקדם, וכן על נתונים שפורסמו בדוחות של משקיעי החברה.

"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי, באופן המגביל את התחרות בשוק", נכתב במכתב ששלחה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות. אף שנהגים רשאים לכאורה לעבוד עם כמה אפליקציות במקביל, אופן התמחור שמפעילה גט והמבנה של מסלולי המנוי מובילים בפועל לכך שנהגים עובדים בעיקר איתה.

לפי הנתונים שהוצגו, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות במוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש ולא נאספות מהרחוב. יאנגו טוענת כי חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק, באופן המאפשר לה להכתיב בפועל את כללי המשחק בענף.

בפנייה מצוין כי המסלול המרכזי שמציעה גט לנהגים מבוסס על תשלום חודשי קבוע, בגובה אלפי שקלים, אשר הופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. מצב זה, לפי יאנגו, יוצר תמריץ שלילי לעבוד עם מתחרים ומקשה על אפליקציות אחרות לגייס נהגים בהיקף מספק.