מסתמן כי ההחלטה על הייעוץ הפנסיוני בבנקים תדחה
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ סטס מיסז'ניקוב, הציע ביום שני להפסיק את הדיונים בסוגיית הייעוץ הפנסיוני בבנקים למשך שנה. במהלך שנה זו יפעלו בתחום הייעוץ הבנקים הקטנים והבינוניים, אך יהיה עליהם להגיע לנתח שוק של לפחות 140 אלף לקוחות שיקבלו ייעוץ פנסיוני. כש-25% מתוך 140 אלף הלקוחות יהיו מקרב ישובי הפריפריה. (אזורי עדיפות לאומית והמיגזר הערבי).
את הצעתו העלה יו"ר ועדת הכספים כתום דיון של קרוב לשעתיים בסוגיית הייעוץ הפנסיוני בבנקים. הדיון התקיים על רקע סיכום שהגיע אליו המפקח על שוק ההון והביטוח, ידין ענתבי, עם בנק הפועלים – ולפיו הבנק לא יכנס מייד לייעוץ הפנסיוני אלא ימתין שלוש שנים. זאת, בניגוד לבנקים הקטנים והבינוניים שייכנסו מייד לתחום הייעוץ. בנק לאומי לא השתתף בסיכום הזה.
עוד ציין בדברי הסיכום יו"ר הועדה, כי לדעתו לפי הלך הרוח כתום הדיון בועדה אמורה היתה הועדה לקבל החלטה פה אחד על כניסתם של כל הבנקים לתחום הייעוץ הפנסיוני – וזאת בהתאם לדעת רוב הח"כים שנשאו דברים בישיבת הועדה. יו"ר הועדה הודיע שתתקיים ישיבה נוספת בנושא בעוד תקופה קצרה.
הממונה על שוק ההון, ידין ענתבי, הדגיש כי "הייעוץ הפנסיוני לא יפתור את בעיית הריכוזיות במערכת הבנקאית אלא הוא צעד אחד מתוך שורה רחבה של צעדים – וצריך לממש אותו".
מה הבנקים אומרים
יש לציין כי אכן מרבית חברי ועדת הכספים הביעו את חששם כי הלקוחות ייפגעו מאי מתן אפשרות לבנקים הגדולים להכנס מייד לתחום הייעוץ הפנסיוני. בישיבת הועדה השתתפו גם מנכ"לי הבנקים ובהם מנכ"ל בנק המזרחי, אלי יונס; ומנכ"ל בנק דיסקונט, גיורא עופר; סמנכ"ל בנק לאומי, יונה פוגל; המשנה למנכ"ל הבנק הבינלאומי, זאב גוטמן וכן הממונה על שוק ההון, ידין ענתבי ונשיא לשכת סוכני הביטוח, יוסי מנור.
מנכ"ל בנק המזרחי הדגיש כי "הבנקים הגדולים אינם מעוניינים בייעוץ הפנסיוני בלבד אלא הם עסוקים בשאלה כמה לקוחות יעברו מהבנקים הגדולים לבנקים הקטנים. הבנקים יגיעו לאיזון בתחום הייעוץ הפנסיוני רק בעוד 5 עד 6 שנים". הוא גם הדגיש כי שלושת הבנקים הבינוניים פרוסים בלמעלה מ-500 סניפים בכל רחבי הארץ וגם בישובים ערביים.
מנכ"ל בנק דיסקונט הדגיש כי "מי שחושב שאנו הולכים להתעשר טועה. התחזית לפיה תוך 5 עד 6 שנים יגיעו הבנקים לאיזון בנושא הייעוץ הפנסיוני היא אופטימית". הוא תבע לבצע את המידרוג, שלפיו הבנקים הגדולים ייכנסו לתחום הייעוץ רק בעוד מספר שנים.
סמנכ"ל בנק לאומי הזהיר את הח"כים שכניסתם של הבנקים הקטנים בלבד לתחום הייעוץ הפנסיוני תוך כדי מניעת כניסתו של בנק לאומי תפגע במאות אלפי לקוחות. לדבריו, "לא הסכמנו להסכם של הממונה על שוק ההון עם בנק הפועלים מאחר שלדעתנו צריך לאפשר לכל בנק להכנס מייד לתחום הייעוץ הפנסיוני. אנו לא חושבים שהייעוץ הפנסיוני יגרום להעברת לקוחות אלא להעמקת קשר עם לקוחות" הוא מסר שבנק לאומי ערוך להענקת ייעוץ פנסיוני ולכן אין שום סיבה למנוע ממאות אלפי אזרחים לקבל בו את שרות הייעוץ הפנסיוני.

נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
ארגון נהגי המוניות הכריז על שביתה לקראת ראש השנה במחאה על כוונת משרד התחבורה להכניס את אובר לפעילות חוקית בישראל. רשות שדות התעופה נערכת לעומסים ולפתרונות תחבורתיים
שוב מאבק בין נהגי המוניות למשרד התחבורה, והפעם סביב היוזמה לשילוב שירות הנסיעות של אובר בישראל. ערב ראש השנה, כשבנתב"ג צפויים לעבור קרוב ל-86 אלף נוסעים ב-516 טיסות נכנסות ויוצאות, עשרות נהגי מוניות צפויים לפתוח בשיבוש תחבורתי כחלק מ"שביתה איטלקית" מקומית במחאה על כוונת המשרד לאפשר לאפליקציית Uber לפעול בישראל.
השיבוש צפוי לכלול אי הגעה של נהגים לנמל התעופה, מה שעלול לפגוע בזמינות שירותי המוניות במקום. עם זאת, מדובר ביוזמה של הארגון הקטן מבין שלושת הארגונים המייצגים את נהגי המוניות. שני הגופים המרכזיים, התאחדות נהגי המוניות בראשות כפיר בן זינו, והתאגדות נהגי המוניות מפורום העצמאים בהסתדרות בראשות זהר גולן, חלוקים ביניהם על אופי המאבק.
בן זינו, המייצג כ-5,000 נהגים, הודיע כי הארגון בראשותו יחל בצעדי שיבוש כבר מהערב, אך לא יחריף אותם בצורה שתקשה על הציבור בתקופת החג. לדבריו, אם לא יתקבל מענה מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, יישקל מהלך של הקמת מפלגה חדשה שתאגד נהגי מוניות ונציגי תחבורה ציבורית. מנגד, זהר גולן סבור כי שביתה אינה מוצדקת בשלב זה, וטוען כי ראוי לפעול רק לאחר שייגמרו כל האמצעים האחרים. לפי דבריו, הארגון יכנס דיון אחרי החג לגיבוש מהלכים אפשריים, אך מדגיש כי אם יוחלט על שביתה, היא תכלול את כלל הארץ ולא תתמקד רק בנתב"ג.
ברשות שדות התעופה נערכים למחסור במוניות באמצעות הפעלת קווים חלופיים של שאטלים ישירים ממרכז השדה לערים המרכזיות. בתיאום עם רכבת ישראל, נבחנת אפשרות להרחיב את תדירות הרכבות שיוצאות מהשדה, כולל במהלך ימי החג. ברשות מבקשים מהציבור להיערך בהתאם ולהעדיף שימוש בתחבורה ציבורית או הגעה ברכב פרטי.
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- נסיעה במונית ב-300 שקל מנתניה לנתב"ג - ולמה אין אובר בישראל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היערכות זו נמשכת גם לימי החג עצמם, מאחר שגם בהם עלול להימשך המחסור במוניות. הרשות שוקלת להפעיל שירות אוטובוסים גם בחג עצמו, אם יתברר שהביקוש עולה על ההיצע.