שוק המטבעות: התהפכות במגמות המסחר בעקבות מהלך ה- Fed

רון אייכל אסטרטג ראשי באי בי איי מעריך, כי הפחתת ריבית ה- Discount ולא הפחתה של ריבית ה- Fed Fund לא תגרום לשינוי מהותי בשווקים והמהלך בבסיסו הוא סימלי בלבד
רון אייכל |

עד ליום ו' התנהל שבוע המסחר במטבעות בעולם על רקע החשש המתגבר מפני היווצרותו של משבר אשראי בארצות-הברית והתפשטותו לעולם.

כך במהלך המסחר רשם ה- USD התחזקות רצופה למדי כנגד המטבעות המרכזיים, להוציא את הין היפני. ה- JPY התחזק כנגד ה- USD במיוחד בהשפעת שחקני האסטרטגיות במטבעות שככל הנראה קיצצו באסטרטגיות.

עם ההכרזה על הפחתת ריבית ה- Discount Window התהפכה מגמת המסחר וה- USD החל להיחלש. הבנק המרכזי באמריקה כי הוא מפחית ב- 50 נ"ב את ריבית ה- Discount Window לרמה של 5.75% להלוואות למשך 30 יום שהן יקרות ב- 24 נ"ב מריבית ה- Libor הדולרית לחודש (5.51%). למהלך זה שלוש מטרות מרכזיות: (1) למנוע בעיית נזילות בשווקים, כלומר לאפשר לכל גוף פיננסי לגייס הון לטווח קצר, אם כי במחיר יקר ממחיר השוק ; (2) לייצר את ריביות ה- Libor הדולריות שעלו בימים האחרונים ; (3) להביא לרגיעה, להראות שה- Fed שולט בעניינים.

הפחתת ריבית ה- Discount ולא הפחתה של ריבית ה- Fed Fund הרשמית מצביעה על כך שב- Fed חושבים שהבעיה היא זמינות הכסף ולא מחירו. כלומר ב- Fed מעוניינים לאפשר את הנגישות לכסף, אך לא להפחית ממחירו.

יתר על כן, האי-ודאות המרכזית שעל ה- Fed להתמודד איתה היא הכלכלה הריאלית ולא הצרה של הענף הפיננסי. ככל הנראה, ב- Fed גברה ההערכה כי האירועים האחרונים יתורגמו לפחות בחלקם לכלכלה הריאלית. מהלך הפחתת ריבית ה- Discount מאותת לשווקים כי הפחתת ריבית אינו המהלך הדרוש כרגע. אך, ובצדק, הסבירות כי ריבית ה- Fed Fund תופחת בפגישה הקרובה או לפחות עד סוף השנה עלתה משמעותית. כמו כן, להערכתנו, אם ב- Fed יוחלט לנקוט בגישת הפחתת הריבית זו לא תהיה 25 נ"ב בלבד, אלא 50 נב" או 75 נ"ב, בכדי לשנות את כללי המשחק באחת.

התפתחות מעניינת, כאמור, הייתה בשבוע המסחר האחרון בשוק ה- USDJPY. המטבע היפני אשר רק לפני כחודש נסחר בשער של 122 ל- USD רשם בחודש האחרון התחזקות מהירה תוך שהוא מגיע השבוע לרמת שיא של 111.62 ל- USD, ייסוף של כ- 9% בחודש. גם כאן, התהפכה מגמת המסחר. לאחר רגע ההודעה של ה- Fed החל המטבע להיחלש.

הואיל ולהערכתנו, מהלך ה- Fed הוא סמלי בעיקרו ואין בו כדי לשנות שינוי מהותי את המגמות המרכזיות בשוק הנדל"ן או הפיננסי האמריקאיים, פוטנציאל התחזקות הין היפני, בטווח הקצר, עוד עומד בעינו. עם זאת, הואיל וישנה אי בהירות לגבי ריבית ה- Fed צפוי המסחר בשוק המט"ח להישאר תזזיתי ולהיות מושפע, אולי יותר מתמיד, מכל דיווח אשר יעיד על כיוונה של הריבית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.

בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.