למרות הוראת ממשלה: יבואני צמיגים לא נותנים אחריות
האם בישראל נמכרים צמיגים פגומים שאינם עומדים בתקני הבטיחות העולמיים? איגוד המוסכים בישראל מפרסם היום נתונים, לפיהם - בין השנים 1996 ל-2001 אירעו רבע מתאונת הקטלניות הדרכים (בהן מקרה מוות אחד לפחות) בישראל בשל כשלים של צמיגים. בדיקות של המשטרה העלו כי עיקר הפגיעה היתה בשל ניפוח רב מידי של הצמיד.
חוה בן ארי, מנהלת אגף הרכב במשרד התחבורה מוסרת היום, כי "כל הצמיגים המיובאים לארץ נושאים תו תקן. ישראל אימצה את התקינה האירופאית, אך מכוניות שמגיעות מארצות הברית נושאות תו תקן אמריקני ויש כמה יצרנים יפנים לגמרי לא רעים, שצמיגיהם נמכרים בישראל עם תו תקן יפני. מכיוון שאין בישראל מעבדות בדיקה לצמיגים, אין באפשרותו של משרד התחבורה לבדוק בפועל מדגם מהצמיגים המיובאים, והבדיקות מתבססות על המסמכים והאישורים שהצמיגים נושאים".
בן ארי אומרת, "מידי פעם אנחנו מגלים משלוחים שלא עומדים בדרישות שלנו, ובאחרונה פסלנו לשלושה יבואנים גדולים משלוחי צמיגים שלא היו מצוידים בכל האישורים הדרושים וזימנו את היבואנים האלה לשימוע".
איגוד המוסכים יוצא בפעילות לקראת החורף ומקיים מבצע של טיפולי חורף מונעים לרכבים. במסגרת זו האיגוד פרסם קול קורה בעניין הצמיגים - ולדבריו, "צמיג חייב בסימון של אחד מתקני הבטיחות הבינלאומיים: DOT האמריקני, E האירופאי או JIS היפני". ראשי האיגוד הסבירו כיצד לבדוק צמיגים וכתבו באותו קול קורא, כי כשקונים צמיג, יש לוודא שעומק התעלות בו יהיה לא פחות משני מילימטרים. את הצמיגים החדשים מומלץ להרכיב על הציר האחורי. וכי אין להרכיב על ציר צמד צמיגים שאינם באותה מידה, באותה רמת מהירות ובאותה רמת עומס. במקרה של החלפת צמיג בודד, הם אומרים, יש לאזן את הצמיג השני על אותו ציר.
אחריות על צמיגים בהוראת הממשלה
הוראה חדשה יחסית של משרד התחבורה מחייבת את מוכרי הצמיגים לספק תעודת אחריות. באיגוד המוסכים קוראים לבעלי רכב לדרוש תעודת אחריות כתובה של יבואן הצמיגים. בתעודה צריכים להופיע: תוצר ודגם הצמיג, מידותיו והכי חשוב - שם יצרן הצמיגים והיכן יוצרו. שכן, יש צמיגים של חברות גדולות המיוצרות במפעלים במזרח הרחוק, ובהרבה מקרים מדובר בצמיגים זולים יותר מאלה המיוצרים במפעל האירופי של אותו יצרן.
ראשי האיגוד אומרים היום, כי רוב היבואנים אינם מספקים לבעלי הפנצ'ריות בתעודות אחריות.
ההסבר לדברי איגוד המוסכים הוא, כי היבואנים לא ששים להנפיק תעודות שמהן ישתמע, כי הצמיג הנושא שם של חברה ידועה מיובא ממדינה שלישית - וכי מחירו אמור להיות נמוך מזה של צמיג המיובא מהמפעל האירופאי.
התעודה מחייבת את הצמיגאים לתת שירות במקרה של פגם בצמיג, אבל הם מצידם מעדיפים להפנות את הקונה ליבואן. באיגוד אמרו היום, כי אם לא לקוחות לא מקבלים תעודת אחריות הם יכולים לפנות לאחראי על מוצרי תעבורה במשרד התחבורה, משה ימיני ברחוב המלאכה 8, בתל-אביב.
עוד הסבירו באיגוד המוסכים, כי תוקף האחריות על הצמיגים הוא 4 שנים ויצרן הצמיגים אחראי לכל פגם בחומר או בכשל בייצור הצמיג. עם זאת, האחריות אינה מכסה כשל הנובע מתחזוקה לקויה; צמיג שעבר אירוע כמו מכה; תיקון תקר; נסיעה בלחצי אויר שאינם תואמים את המלצות היצרן ותופעות הנובעות מבעיות מכניות ברכב. בקיצור, גם אם מדובר בצמיג פגום, לקונה לא יהיה קל להוכיח זאת.