למרות הוראת ממשלה: יבואני צמיגים לא נותנים אחריות

איגוד המוסכים: חלק מהיבואנים לא ששים להנפיק תעודות מהן ישתמע כי צמיג של חברה ידועה מיובא ממדינה שלישית ומחירו אמור להיות נמוך מזה של צמיג המיובא מהמפעל האירופאי
שי פאוזנר |

האם בישראל נמכרים צמיגים פגומים שאינם עומדים בתקני הבטיחות העולמיים? איגוד המוסכים בישראל מפרסם היום נתונים, לפיהם - בין השנים 1996 ל-2001 אירעו רבע מתאונת הקטלניות הדרכים (בהן מקרה מוות אחד לפחות) בישראל בשל כשלים של צמיגים. בדיקות של המשטרה העלו כי עיקר הפגיעה היתה בשל ניפוח רב מידי של הצמיד.

חוה בן ארי, מנהלת אגף הרכב במשרד התחבורה מוסרת היום, כי "כל הצמיגים המיובאים לארץ נושאים תו תקן. ישראל אימצה את התקינה האירופאית, אך מכוניות שמגיעות מארצות הברית נושאות תו תקן אמריקני ויש כמה יצרנים יפנים לגמרי לא רעים, שצמיגיהם נמכרים בישראל עם תו תקן יפני. מכיוון שאין בישראל מעבדות בדיקה לצמיגים, אין באפשרותו של משרד התחבורה לבדוק בפועל מדגם מהצמיגים המיובאים, והבדיקות מתבססות על המסמכים והאישורים שהצמיגים נושאים".

בן ארי אומרת, "מידי פעם אנחנו מגלים משלוחים שלא עומדים בדרישות שלנו, ובאחרונה פסלנו לשלושה יבואנים גדולים משלוחי צמיגים שלא היו מצוידים בכל האישורים הדרושים וזימנו את היבואנים האלה לשימוע".

איגוד המוסכים יוצא בפעילות לקראת החורף ומקיים מבצע של טיפולי חורף מונעים לרכבים. במסגרת זו האיגוד פרסם קול קורה בעניין הצמיגים - ולדבריו, "צמיג חייב בסימון של אחד מתקני הבטיחות הבינלאומיים: DOT האמריקני, E האירופאי או JIS היפני". ראשי האיגוד הסבירו כיצד לבדוק צמיגים וכתבו באותו קול קורא, כי כשקונים צמיג, יש לוודא שעומק התעלות בו יהיה לא פחות משני מילימטרים. את הצמיגים החדשים מומלץ להרכיב על הציר האחורי. וכי אין להרכיב על ציר צמד צמיגים שאינם באותה מידה, באותה רמת מהירות ובאותה רמת עומס. במקרה של החלפת צמיג בודד, הם אומרים, יש לאזן את הצמיג השני על אותו ציר.

אחריות על צמיגים בהוראת הממשלה

הוראה חדשה יחסית של משרד התחבורה מחייבת את מוכרי הצמיגים לספק תעודת אחריות. באיגוד המוסכים קוראים לבעלי רכב לדרוש תעודת אחריות כתובה של יבואן הצמיגים. בתעודה צריכים להופיע: תוצר ודגם הצמיג, מידותיו והכי חשוב - שם יצרן הצמיגים והיכן יוצרו. שכן, יש צמיגים של חברות גדולות המיוצרות במפעלים במזרח הרחוק, ובהרבה מקרים מדובר בצמיגים זולים יותר מאלה המיוצרים במפעל האירופי של אותו יצרן.

ראשי האיגוד אומרים היום, כי רוב היבואנים אינם מספקים לבעלי הפנצ'ריות בתעודות אחריות.

ההסבר לדברי איגוד המוסכים הוא, כי היבואנים לא ששים להנפיק תעודות שמהן ישתמע, כי הצמיג הנושא שם של חברה ידועה מיובא ממדינה שלישית - וכי מחירו אמור להיות נמוך מזה של צמיג המיובא מהמפעל האירופאי.

התעודה מחייבת את הצמיגאים לתת שירות במקרה של פגם בצמיג, אבל הם מצידם מעדיפים להפנות את הקונה ליבואן.

באיגוד אמרו היום, כי אם לא לקוחות לא מקבלים תעודת אחריות הם יכולים לפנות לאחראי על מוצרי תעבורה במשרד התחבורה, משה ימיני ברחוב המלאכה 8, בתל-אביב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ידין ענתבי
צילום: בנק הפועלים

לקוחות בנק הפועלים? קבלו מניות במתנה

צעד מעניין של ידין ענתבי - בנק הפועלים יחלק מניות במתנה ליותר ממיליון לקוחות. מהלכים כאלו דוברו בעבר, אבל אף פעם לא נעשו בארץ. מה יעשו הבנקים האחרים והאם מתישהו נקבל גם מניות שטראוס כשנקנה מילקי?

מנדי הניג |

ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים בצעד שאמור לחבר בין הבנק לבין לקוחותיו - הבנק יחלק מניות של הבנק במתנה ליותר ממיליון לקוחותיו. הלקוחות הזכאים יוכלו לבחור בין קבלת 2 מניות של הבנק בשווי של כ-124 שקלים (לפי שער הסגירה ב-21.8) או מענק כספי של 100 שקלים.

מצד אחד, זה לא סכום משמעותי, מצד שני, יש כאן מסר גדול. סוג של שיתוף של הבנק עם הלקוחות שלו. לכו תדעו - אולי בשלב הבא יחלקו יותר, אולי יחלקו לפי גודל החשבון? זה פתח לקבלת מניות מגופים שאתם משתמשים בהם. בנקים זה הכי מתבקש - הם שולטים ומכירים את חשבון הבנק שלכם, הם מעבירים לכם מניות ברגע. אבל העניין של לשתף את הלקוחות במניות ידוע ומוכר כבר עשרות שנים ונעשו בעבר ניסיונות בעולם, לא ממש מוצלחים, כי התמורה היא לא גדולה וחוץ מגופים פיננסים שיכולים לעשות את מהלך בלי עלויות, גופים מסחריים צריכים להעמיד משאבים גדולים רק כדי לתת לכם מתנה שבסוף היא מאוד צנועה ולגישתם יש להם דרכים אחרות לספק מתנות-בונוסים ללקוחות.  

דמיינו שבעתיד שטראוס תעניק לכם מניות שלה על כל רכישה של מעל סכום מסוים - נראה רחוק, והבעיה כאמור שלהבדיל מבנק , שטראוס לא יכולה להעביר לכם בקלות מניות לחשבון, זו פרוצדורה שעולה הרבה - בירור פרטים וכו'. סיכוי קטן שמהלך כזה יתממש, אבל יש בזה גימיק שיווקי וחיבור ללקוח שלא קיים במהלכים אחרים.    

המהלך של בנק הפועלים נועד להפוך את הלקוחות לשותפים - "הרעיון נולד מתוך רצון להפוך כמיליון לקוחות שלנו לשותפים ברווחי הבנק, גם אם בשווי סמלי", אומר ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים. לדבריו, התוכנית תאפשר גם ללקוחות שטרם התנסו בשוק ההון להיחשף לעולם ההשקעות". הוא צודק. דמיינו שלקוחות שיש להם קרנות נאמנות, יתחילו לעקוב בזכות 2 מניות בחשבון אחרי מניית בנק הפועלים. ענתבי יודע שזה עשוי לגרות אותם למהלכים נוספים בשוק ההון - מהלכים שהבנק מרוויח עליהם עמלות.


המתנה הזו היא ערך שיווקי ותדמיתי גדול לבנק. הוא מרוויח בקצב של 6.5-8 מיליארד שקל בשנה ונותן 124 מיליון שקל כמתנה ללקוחות. אם הוא היה נותן לכם ריבית על העו"ש הוא היה עושה באמת צדק גדול עם הלקוחות שלו, רק שזה היה עולה לו מעל 1.5 מיליארד שקל. 


ידין ענתבי
צילום: בנק הפועלים

לקוחות בנק הפועלים? קבלו מניות במתנה

צעד מעניין של ידין ענתבי - בנק הפועלים יחלק מניות במתנה ליותר ממיליון לקוחות. מהלכים כאלו דוברו בעבר, אבל אף פעם לא נעשו בארץ. מה יעשו הבנקים האחרים והאם מתישהו נקבל גם מניות שטראוס כשנקנה מילקי?

מנדי הניג |

ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים בצעד שאמור לחבר בין הבנק לבין לקוחותיו - הבנק יחלק מניות של הבנק במתנה ליותר ממיליון לקוחותיו. הלקוחות הזכאים יוכלו לבחור בין קבלת 2 מניות של הבנק בשווי של כ-124 שקלים (לפי שער הסגירה ב-21.8) או מענק כספי של 100 שקלים.

מצד אחד, זה לא סכום משמעותי, מצד שני, יש כאן מסר גדול. סוג של שיתוף של הבנק עם הלקוחות שלו. לכו תדעו - אולי בשלב הבא יחלקו יותר, אולי יחלקו לפי גודל החשבון? זה פתח לקבלת מניות מגופים שאתם משתמשים בהם. בנקים זה הכי מתבקש - הם שולטים ומכירים את חשבון הבנק שלכם, הם מעבירים לכם מניות ברגע. אבל העניין של לשתף את הלקוחות במניות ידוע ומוכר כבר עשרות שנים ונעשו בעבר ניסיונות בעולם, לא ממש מוצלחים, כי התמורה היא לא גדולה וחוץ מגופים פיננסים שיכולים לעשות את מהלך בלי עלויות, גופים מסחריים צריכים להעמיד משאבים גדולים רק כדי לתת לכם מתנה שבסוף היא מאוד צנועה ולגישתם יש להם דרכים אחרות לספק מתנות-בונוסים ללקוחות.  

דמיינו שבעתיד שטראוס תעניק לכם מניות שלה על כל רכישה של מעל סכום מסוים - נראה רחוק, והבעיה כאמור שלהבדיל מבנק , שטראוס לא יכולה להעביר לכם בקלות מניות לחשבון, זו פרוצדורה שעולה הרבה - בירור פרטים וכו'. סיכוי קטן שמהלך כזה יתממש, אבל יש בזה גימיק שיווקי וחיבור ללקוח שלא קיים במהלכים אחרים.    

המהלך של בנק הפועלים נועד להפוך את הלקוחות לשותפים - "הרעיון נולד מתוך רצון להפוך כמיליון לקוחות שלנו לשותפים ברווחי הבנק, גם אם בשווי סמלי", אומר ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים. לדבריו, התוכנית תאפשר גם ללקוחות שטרם התנסו בשוק ההון להיחשף לעולם ההשקעות". הוא צודק. דמיינו שלקוחות שיש להם קרנות נאמנות, יתחילו לעקוב בזכות 2 מניות בחשבון אחרי מניית בנק הפועלים. ענתבי יודע שזה עשוי לגרות אותם למהלכים נוספים בשוק ההון - מהלכים שהבנק מרוויח עליהם עמלות.


המתנה הזו היא ערך שיווקי ותדמיתי גדול לבנק. הוא מרוויח בקצב של 6.5-8 מיליארד שקל בשנה ונותן 124 מיליון שקל כמתנה ללקוחות. אם הוא היה נותן לכם ריבית על העו"ש הוא היה עושה באמת צדק גדול עם הלקוחות שלו, רק שזה היה עולה לו מעל 1.5 מיליארד שקל.