שער השקל/ין קרס השנה 24%: איזו חברה הרוויחה בגדול וזינקה בת"א?
השנה האחרונה בשוק המט"ח היתה איומה ליצואנים הישראליים, שראו את השווי השקלי של הכנסותיהן הדולריות נשחק בשיעור חד של כ-7%, כאשר שערו של הדולר ירד אל מתחת לרף של 3.5 השקלים. אולם יש גם מי שהשנה האחרונה היתה היתה בעבורו חגיגה אמיתית - אלו הם כמובן היבואנים, ובעיקר אלה שמייבאים מוצרים מיפן, שם נרשם פיחות חד בשערו של הין.
בשנה האחרונה צלל שערו של השקל כנגד הין בכ-24% לרמה של 3.34 שקלים ל-100 ין לעומת רמה של 4.385 שקל ל-100 ין בו נסחר הצמד בדצמבר שעבר. היחלשותו של הין כנגד הדולר ועוד יותר כנגד השקל נבעה בראש ובראשונה מתוכנית התמריצים האגרסיבית שהשיק ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, בתחילת השנה, תוכנים במסגרתה זרמו לשוק מיליארדי ינים והפילו את שוויו של המטבע היפני בחדות מול הדולר, האירו וכמובן השקל.
אחת החברות הישראליות שהכי נהנו השנה מצניחת שערו של השקל/ ין היא חברת דלק רכב, שבשליטת גיל אגמון (37.47%) וקבוצת דלק של יצחק תשובה (24.19%), היבואנית הבלעדית לישראל של אחת המכוניות הפופולריות ביותר בישראל, מאזדה היפנית. מניית החברה שעברה בשנת 2012 משבר במידה רבה על רקע התחזקותו של הין, שינתה בשנת 2013 כיוון וזינקה ב-12 החודשים האחרונים בכ-57%.
מדוחות הרבעון השלישי שפירסמה דלק רכב בתחילת נובמבר עלה כי הרווח התפעולי של החברה זינק בכ-79% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, והסתכם בכ-115 מיליון שקל. קריסת שערו של הין הובילה את החברה לרשום הכנסות מימון של כ-7 מיליון שקל לעומת הוצאות מימון בסך של כ-50 מיליון שקל שרשמה החברה ברבעון המקביל אשתקד.
- המספר היומי - איך 26.9 משפיע על הקניות שלנו?
- רוצים לדעת כמה האינפלציה האמיתית במדינה? תסתכלו על הנתון הזה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כל זאת למרות שהחברה מכרה הרבה פחות כלי רכב של מאזדה ברבעון השלישי של השנה - דיווחה על ירידה של 38% לעומת הרבעון המקביל והמכירות הסתכמו ב-1,968 כלי רכב מסוג מאזדה.
באוקטובר האחרון השיקה דלק רכב את המאזדה 3 החדשה, שמכירותיה יחלו להירשם כבר ברבעון הרביעי שמסתיים עוד מספר ימים, רבעון בו התחזקה עוד יותר מגמת ההיחלשות בשערו של הין, והדגם החדש שצפוי להיות מנוע צמיחה מרכזי של החברה בשנים הקרובות.
נציין כי מרבית הרווח שנוצר ליבואניות כתוצאה מקריסתו של הין כנגד השקל לא התגלגל כמעט בכלל לצרכנים, שהמשיכו גם השנה לקנות מכוניות יפניות בישראל במחירים גבוהים בהרבה מאלה הנהוגים בעולם (גם על רקע המכסים הגבוהים המוטלים על יבוא כלי רכב בישראל), כך שאת מרבית הרווח שומרות חברות כמו דלק רכב - לעצמן.
- הדולר יורד מול השקל; איזה מטבעות התחזקו הכי הרבה מולו מתחילת השנה?
- השקל מתחזק ברקע חזרת החטופים והרגיעה בוול סטריט
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הדולר יורד מול השקל; איזה מטבעות התחזקו הכי הרבה מולו מתחילת...
הרווח פר רכב זינק ל-17 אלף שקל מ-5,000 שקל
ערן יונגר אנליסט בכיר במגדל שוקי הון אמר בשיחה עם Bizportal, "בין החברות הציבוריות דלק רכב (שמייבאת פרט למאזדה גם את פורד ואת BMW)בהחלט בולטת בחשיפה שלה לין הפני, כ-40% מסך ההתחייבויות של החברה נקובות בין יפני והן עומדות על כ-824 מיליון שקל מתוך כ-2 מיליארד שקלים. לכן כל תזוזה בשער החליפין מורידה או מעלה באופן ניכר את ההתחייבויות של החברה".
"כשיש ירידה חדה בשער הין היבואן מרוויח גם מירידת מחיר כלי הרכב במונחים שקליים, כלומר הוא קונה אותו בפחות שקלים, וזה עוד לפני אלמנט רווחי המימון שנובע ליבואן מירידת ערך ההתחייבויות. בעקבות זאת נרשמת עליה ברווחיות שרושם היבואן פר כלי רכב שנמכר.
"למען ההגינות נציין כי שער החליפין משפיע לשני הכיוונים, לדוגמא בשנה שעברה, כאשר שערו של הין היה חזק מאוד, נרשמה בדוחות דלק רכב ירידה ניכרת ברווחיות, הן כתוצאה מעליית מחיר הקנייה של הרכב והן בשל עלייה בעלויות המימון שלו".
"דוגמא למידת ההשפעה של שער החליפין על הרווחיות ניתן לראות בבחינת הרווח פר רכב. ברבעון השלישי של 2013 הרווח פר רכב שמכרה דלק רכב עמד על כ-17 אלף שקל, לעומת זאת ברבעון המקביל אשתקד הרווח פר כלי רכב עמד רק על 5,000 שקלים. מדובר בפער משמעותי ביותר בעבור החברה".
- 1.תתעוררו 25/12/2013 15:36הגב לתגובה זוכולם סוחטים את הציבור עד טיפת דמו האחרונה. איש הישר בעיניו יעשה.

הדולר צפוי לעלות ל-3.8 שקלים לדולר - התחזית המפתיעה של בנק אוף אמריקה
הכלכלנים מצפים לעלייה של 14% בשער הדולר ביחס לשקל בטווח הארוך, מה יקרה בטווח הקצר ומה הם חושבים על שאחר המטבעות?
בדוח מעודכן של בנק אוף אמריקה מסבירים הכלכלנים מדוע הם צופים לחולשת הדולר בעולם, למעט מול מספר מצומצם של מטבעות, לרבות השקל. הבנק צופה שהדולר, שנסחר כיום בסביבות 3.35 שקל, דולר שקל רציף -0.24% עשוי להגיע בטווח הארוך לשער שווי המשקל הכלכלי של כ-3.8 שקל - עלייה של כ-14% שתשקף את השווי ההוגן של המטבע הישראלי מול האמריקני.
הכלכלנים של הבנק ממשיכים לצפות ל"ירידה מתונה של הדולר בסביבה מאקרו כלכלית מעט סטגפלציונית", אולם זו לא חולשה דרמטית אלא בתיקון לאחר תקופה של עלייה משמעותית. הכלכלנים מדגישים כי "למרות החזרה האחרונה בציפיות להפחתת ריבית, אנו נותרים דוביים באופן כללי מול רוב מטבעות ה-G10". אך להבדיל מתחזיות קודמות של הבנק על ירידה דרמטית בשער הדולר, התחזית כעת מתונה. ונעשה סדר - הדולר צפוי להיחלש בעולם, אבל להתחזק מול השקל.
השווי ההוגן של השקל מול הדולר - 3.8 שקל לדולר
הכלכלנים מסבירים כי שערי המטבעות שהם מנתחים ומחירי היעד נגזרים ממודל FX Compass. זהו כלי של בנק ההשקעות שבודק את השווי ההוגן של מטבעות לטווח הארוך על בסיס גורמים כלכליים פונדמנטליים. המודל מנסה לענות על השאלה - מה יחסי המטבעות (יחסי השערים) בין כל המטבעות.
לפי מודל זה, השקל הישראלי נמצא כיום בפער לרעה של 13.7% מול הדולר. בהתבסס על השער הנוכחי של 3.35 שקל לדולר, השער ההוגן לפי הבנק צריך להיות בסביבות 3.8 שקל לדולר. להערכת בנק אוף אמריקה, השקל חזק יותר ממה שהנתונים הכלכליים מצדיקים וזה יכול לקרות מסיבות שונות - ביקוש גבוה לשקל מצד משקיעים זרים, הזרמת הון זר גדולה, או אמון גבוה במשק הישראלי למרות האתגרים הגיאופוליטיים. אבל המסקנה הברורה שלהם היא שיש מקום משמעותי להחלשת השקל בעתיד. הדולר עשוי להתחזק באופן ניכר מול השקל. עם זאת, בתחזית אין תוקף זמן להגעה לשיווי המשקל כשבדוח עצמו הכלכלנים מתייחסים למחיר יעד קרוב באזור השער הנוכחי ואף נמוך במעט מ-3 שקלים. במילים אחרות, כנראה שבבנק מעריכים עלייה של השקל ואז החלשות דרמטית.
- הבנקים עלו 0.8% - הביטוח ירדו 1.2%; לונג בנקים, שורט ביטוח
- זוז טסה 19.5%, גילת זינקה 5.6%, ת"א 90 עלה 1.1%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבנק מדגיש שמצב זה של "הערכת-יתר" של השקל אינו בר קיימא לטווח הארוך, והשוק בסופו של דבר יתקן את עצמו לכיוון השער ההוגן. כל זה יקרה כשהדולר כאמור צפוי להיחלש מעט בעולם המשמעות היא שהכלכלנים בעצם צופים להתחזקות משמעותית יותר של יתר המטבעות מול השקל. חשוב להזכיר כאן שתחזיות על שער הדולר ומט"ח בכלל, הן תחזיות מאוד מורכבות. להבדיל מאנליסט שמנתח דוחות של חברה שתלויה במספר פרמטרים גדול אבל תחום, הגורמים המשפיעים על מט"ח הם כמעט אין סופיים. הגורמים הבסיסיים המשפיעים על הדולר הם אומנם ברורים - תנועות הון, תנועות של יבואנים ויצואנים, השפעות של הבדלי הריבית בין ישראל לארה"ב, אך לזה מצטרפים בשוטף שורה של פרמטרים לרבות - מצב גיאופוליטי, תזוזות של משקיעים זרים, תזוזות של הגופים המוסדיים, שינוים שנובעים ממצב ביטחוני ועוד. על פניו, ובהתאם להערכות של כלכלנים ובתי השקעות, הנתונים הבסיסיים מחזקים את העלייה בשקל מול הדולר שכן התנועות הן יותר לכיוון של יצוא ומכירת דולרים ורכישת שקלים, וכך גם תנועות ההון. מבחינה זו, התחזית של בנק אוף אמריקה יחסית מפתיעה.
