שער השקל/ין קרס השנה 24%: איזו חברה הרוויחה בגדול וזינקה בת"א?
השנה האחרונה בשוק המט"ח היתה איומה ליצואנים הישראליים, שראו את השווי השקלי של הכנסותיהן הדולריות נשחק בשיעור חד של כ-7%, כאשר שערו של הדולר ירד אל מתחת לרף של 3.5 השקלים. אולם יש גם מי שהשנה האחרונה היתה היתה בעבורו חגיגה אמיתית - אלו הם כמובן היבואנים, ובעיקר אלה שמייבאים מוצרים מיפן, שם נרשם פיחות חד בשערו של הין.
בשנה האחרונה צלל שערו של השקל כנגד הין בכ-24% לרמה של 3.34 שקלים ל-100 ין לעומת רמה של 4.385 שקל ל-100 ין בו נסחר הצמד בדצמבר שעבר. היחלשותו של הין כנגד הדולר ועוד יותר כנגד השקל נבעה בראש ובראשונה מתוכנית התמריצים האגרסיבית שהשיק ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, בתחילת השנה, תוכנים במסגרתה זרמו לשוק מיליארדי ינים והפילו את שוויו של המטבע היפני בחדות מול הדולר, האירו וכמובן השקל.
אחת החברות הישראליות שהכי נהנו השנה מצניחת שערו של השקל/ ין היא חברת דלק רכב, שבשליטת גיל אגמון (37.47%) וקבוצת דלק של יצחק תשובה (24.19%), היבואנית הבלעדית לישראל של אחת המכוניות הפופולריות ביותר בישראל, מאזדה היפנית. מניית החברה שעברה בשנת 2012 משבר במידה רבה על רקע התחזקותו של הין, שינתה בשנת 2013 כיוון וזינקה ב-12 החודשים האחרונים בכ-57%.
מדוחות הרבעון השלישי שפירסמה דלק רכב בתחילת נובמבר עלה כי הרווח התפעולי של החברה זינק בכ-79% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, והסתכם בכ-115 מיליון שקל. קריסת שערו של הין הובילה את החברה לרשום הכנסות מימון של כ-7 מיליון שקל לעומת הוצאות מימון בסך של כ-50 מיליון שקל שרשמה החברה ברבעון המקביל אשתקד.
- ירידה של 35% ביבוא כלי רכב פרטיים
- אחרי הבהלה ליבוא: ירידה של 6.3% בהזמנות למוצרים בני קיימא באפריל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כל זאת למרות שהחברה מכרה הרבה פחות כלי רכב של מאזדה ברבעון השלישי של השנה - דיווחה על ירידה של 38% לעומת הרבעון המקביל והמכירות הסתכמו ב-1,968 כלי רכב מסוג מאזדה.
באוקטובר האחרון השיקה דלק רכב את המאזדה 3 החדשה, שמכירותיה יחלו להירשם כבר ברבעון הרביעי שמסתיים עוד מספר ימים, רבעון בו התחזקה עוד יותר מגמת ההיחלשות בשערו של הין, והדגם החדש שצפוי להיות מנוע צמיחה מרכזי של החברה בשנים הקרובות.
נציין כי מרבית הרווח שנוצר ליבואניות כתוצאה מקריסתו של הין כנגד השקל לא התגלגל כמעט בכלל לצרכנים, שהמשיכו גם השנה לקנות מכוניות יפניות בישראל במחירים גבוהים בהרבה מאלה הנהוגים בעולם (גם על רקע המכסים הגבוהים המוטלים על יבוא כלי רכב בישראל), כך שאת מרבית הרווח שומרות חברות כמו דלק רכב - לעצמן.
- הליש"ט בצרה: מורגן סטנלי חושף תופעה מדאיגה במטבע הבריטי
- הדולר ממשיך לרדת - האם יירד לאזור ל-3 שקלים?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הליש"ט בצרה: מורגן סטנלי חושף תופעה מדאיגה במטבע הבריטי
הרווח פר רכב זינק ל-17 אלף שקל מ-5,000 שקל
ערן יונגר אנליסט בכיר במגדל שוקי הון אמר בשיחה עם Bizportal, "בין החברות הציבוריות דלק רכב (שמייבאת פרט למאזדה גם את פורד ואת BMW)בהחלט בולטת בחשיפה שלה לין הפני, כ-40% מסך ההתחייבויות של החברה נקובות בין יפני והן עומדות על כ-824 מיליון שקל מתוך כ-2 מיליארד שקלים. לכן כל תזוזה בשער החליפין מורידה או מעלה באופן ניכר את ההתחייבויות של החברה".
"כשיש ירידה חדה בשער הין היבואן מרוויח גם מירידת מחיר כלי הרכב במונחים שקליים, כלומר הוא קונה אותו בפחות שקלים, וזה עוד לפני אלמנט רווחי המימון שנובע ליבואן מירידת ערך ההתחייבויות. בעקבות זאת נרשמת עליה ברווחיות שרושם היבואן פר כלי רכב שנמכר.
"למען ההגינות נציין כי שער החליפין משפיע לשני הכיוונים, לדוגמא בשנה שעברה, כאשר שערו של הין היה חזק מאוד, נרשמה בדוחות דלק רכב ירידה ניכרת ברווחיות, הן כתוצאה מעליית מחיר הקנייה של הרכב והן בשל עלייה בעלויות המימון שלו".
"דוגמא למידת ההשפעה של שער החליפין על הרווחיות ניתן לראות בבחינת הרווח פר רכב. ברבעון השלישי של 2013 הרווח פר רכב שמכרה דלק רכב עמד על כ-17 אלף שקל, לעומת זאת ברבעון המקביל אשתקד הרווח פר כלי רכב עמד רק על 5,000 שקלים. מדובר בפער משמעותי ביותר בעבור החברה".
- 1.תתעוררו 25/12/2013 15:36הגב לתגובה זוכולם סוחטים את הציבור עד טיפת דמו האחרונה. איש הישר בעיניו יעשה.

הליש"ט בצרה: מורגן סטנלי חושף תופעה מדאיגה במטבע הבריטי
המטבע הרביעי בגודלו בעולם מתנהג כמו מטבע של מדינה קטנה - ומגיב בחריפות לכל תנועת הון משמעותית
דוח של בנק ההשקעות מורגן סטנלי חושף תמונה מטרידה על מצבו של הליש"ט הבריטי: למרות היותו המטבע הרביעי הנסחר בעולם עם נתח של 13% מכלל המסחר העולמי במט"ח, הפאונד מגיב לתנועות הון גדולות בצורה דרמטית - בדומה למטבעות של כלכלות קטנות כמו הפרנק השווייצרי או הדולר הניו-זילנדי.
הממצא המרכזי: בעוד שהיורו והין היפני מסוגלים "לבלוע" עסקאות ענק בהיקף של מיליארד דולר כמעט ללא שינוי בשער החליפין, הליש"ט מזנק או צולל באופן חד גם מעסקאות קטנות יותר.
לירה שטרלינג 0.1%
הבעיה חמורה גם בשעות השיא
הניתוח של צוות האסטרטגים בראשות דייוויד אדמס, אנדרו ווטרוס וזואה שטראוס מגלה ממצא מדאיג במיוחד: התנודתיות החריגה של הליש"ט נרשמת גם בשעות המסחר הסואנות ביותר - בין 8:00 ל-12:00 בצהריים לפי שעון ניו יורק, כאשר הבורסות בלונדון ובוול סטריט פועלות במקביל והנזילות אמורה להיות בשיאה.
- השטרלינג מזנק, אבל "הוא יאבד גובה בשנה הקרובה"
- הליש"ט יורדת לאחר אזהרת המיתון של הבנק המרכזי של אנגליה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"הליש"ט כנראה פחות מסוגל לספוג זרימות הון גדולות ממה שמשקיעים נוטים לחשוב", כותבים האנליסטים בדוח. הם מבססים את מסקנותיהם על הדמיות מתוחכמות של פקודות לקוח בשוק הבין-בנקאי, תוך שימוש באלגוריתמים לחיפוש נזילות של הבנק עצמו.

הליש"ט בצרה: מורגן סטנלי חושף תופעה מדאיגה במטבע הבריטי
המטבע הרביעי בגודלו בעולם מתנהג כמו מטבע של מדינה קטנה - ומגיב בחריפות לכל תנועת הון משמעותית
דוח של בנק ההשקעות מורגן סטנלי חושף תמונה מטרידה על מצבו של הליש"ט הבריטי: למרות היותו המטבע הרביעי הנסחר בעולם עם נתח של 13% מכלל המסחר העולמי במט"ח, הפאונד מגיב לתנועות הון גדולות בצורה דרמטית - בדומה למטבעות של כלכלות קטנות כמו הפרנק השווייצרי או הדולר הניו-זילנדי.
הממצא המרכזי: בעוד שהיורו והין היפני מסוגלים "לבלוע" עסקאות ענק בהיקף של מיליארד דולר כמעט ללא שינוי בשער החליפין, הליש"ט מזנק או צולל באופן חד גם מעסקאות קטנות יותר.
לירה שטרלינג 0.1%
הבעיה חמורה גם בשעות השיא
הניתוח של צוות האסטרטגים בראשות דייוויד אדמס, אנדרו ווטרוס וזואה שטראוס מגלה ממצא מדאיג במיוחד: התנודתיות החריגה של הליש"ט נרשמת גם בשעות המסחר הסואנות ביותר - בין 8:00 ל-12:00 בצהריים לפי שעון ניו יורק, כאשר הבורסות בלונדון ובוול סטריט פועלות במקביל והנזילות אמורה להיות בשיאה.
- השטרלינג מזנק, אבל "הוא יאבד גובה בשנה הקרובה"
- הליש"ט יורדת לאחר אזהרת המיתון של הבנק המרכזי של אנגליה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"הליש"ט כנראה פחות מסוגל לספוג זרימות הון גדולות ממה שמשקיעים נוטים לחשוב", כותבים האנליסטים בדוח. הם מבססים את מסקנותיהם על הדמיות מתוחכמות של פקודות לקוח בשוק הבין-בנקאי, תוך שימוש באלגוריתמים לחיפוש נזילות של הבנק עצמו.