רכב חשמלי ניו  NIO
צילום: ניו

כמה תפסידו על הרכב החשמלי שלכם?

מה הציל את הרכבים החשמליים המשומשים בשנים האחרונות מירידת ערך גדולה, למה זה לא יציל אותם בהמשך; ועל טווח הנסיעה וזמן הטעינה של רכבים חשמליים  

רוי שיינמן | (16)
נושאים בכתבה רכב חשמלי

המעבר לרכבים חשמליים הוא מגמה עולמית בלתי נמנעת - שוק הרכב החשמלי ממשיך לצמוח במהירות, אם כי אצלנו יש ירידת מדרגה בחדירה מתחילת השנה. אחרי זינוק עצום בשנת 2024 עם מסירות רכבים חשמליים של מעל 24% מסך מסירות הרכבים, זה ירד בחודשים האחרונים לכ-16%. אבל המגמה ארוכת הטווח גם בארץ היא מגמה של עליית נתח השוק של החשמליות. עם זאת, עדיין מדובר בשוק בחיתולים עם סימני שאלה לא מעטים. 

רוכשי חשמליות מתמודדים פוטנציאל לשחיקת ערך מהירה, שעשויה להיות משמעותית מזו של רכבי בנזין או דיזל. הירידה בערך הרכב מושפעת מגורמים טכנולוגיים, כלכליים ותפיסתיים, שחשוב להבין לפני הרכישה כי אם הכוונה מתישהו למכור, אז חשוב להבין את ההפסד העתידי שלכם - את ירידת הערך על הרכב.

מדוע רכבים חשמליים מאבדים ערך במהירות?

נתחיל דווקא בסתירה - בשנתיים האחרונות במקביל לעלייה במס הקנייה על רכבים חשמליים, המחירונים של הרכבים החדשים עלה ובהתאמה גם שוק היד 2 עלה. לכן, ירידת ערך הטבעית-שוטפת לא היתה אמיתית ובמקרים רבים, הרכבים החשמליים לא איבדו ערך. זה לא המצב הטבעי, זה בשל עניין מלאכותי. זה ככל הנראה יעזור לשמור על רמת מחירים גם בשנה הבאה כי מס הקנייה צפוי להמשיך ולעלות, אבל גם אם "התמיכה" הזו, הרכבים החשמליים בדרך למטה. ראשית, ההשפעה של העלאת מס קנייה עתידי תהיה נמוכה יותר על מחיר הרכב כולו, שנית זה לא בטוח, הממשלה יכולה להחליט על שיטות אחרות לקחת כסף מתחום הרכבים החשמליים (מס נסועה הוא שיטה שככל הנראה תיושם); ושלישית והכי חשוב - אי אפשר לנצח את הטכנולוגיה. הרכבים הישנים לא יהיו רלבנטיים כשייכנסו שיפורים טכנולוגיים שיבטאו קפיצת מדרגה.  

שחיקת הערך של רכבים חשמליים נובעת משילוב של מגבלות טכניות, דינמיקות שוק ותפיסות צרכניות. אחד הגורמים המרכזיים הוא מהירות הטעינה. רכבים התומכים רק בטעינת AC חד-פאזית, הדורשת 10–15 שעות לטעינה מלאה, נתפסים כפחות נוחים לשימוש יומיומי, במיוחד במקומות שבהם עמדות טעינה ציבוריות מוגבלות. דגמים כמו פורת'ינג S7, ליפמוטור T03 וגרסאות בסיס של יצרנים סיניים נפגעים במיוחד, שכן קונים בשוק המשומשות מעדיפים רכבים עם יכולת טעינה תלת-פאזית מהירה, שמתאפשרת יותר ויותר בבניינים חדשים. כתוצאה, רכבים עם טעינה איטית מאבדים ערך במהירות, לעיתים עד 50% תוך שנתיים.

גורם נוסף הוא טווח הנסיעה. רכבים עם טווח ריאלי של פחות מ-400 ק"מ נתקלים בספקנות מצד קונים, שחוששים מ"חרדת טווח" ומעדיפים להימנע מהמתנה ממושכת בעמדות טעינה ציבוריות, שהן יקרות יותר מטעינה ביתית. דגמים כמו גרסאות בסיס של ג'יאומטרי C (שכבר לא משווקות) או רכבים קטנים עם טווח מוגבל נמכרים בשוק המשומשות במחירים נמוכים משמעותית, ולעיתים סוחרים מסרבים לקבלם בטרייד-אין. התקדמות טכנולוגית מהירה מחריפה את הבעיה, שכן דגמים חדשים עם טווחים של 500–600 ק"מ וטעינה אולטרה-מהירה הופכים דגמים בני שנתיים-שלוש למיושנים.

השפעת המותג והשירות על ערך הרכב

מותג הרכב משחק תפקיד קריטי בשמירה על ערכו. מותגים מוכרים כמו טסלה, יונדאי או BYD נהנים מאמון צרכני, הודות לרשת שירות מבוססת, זמינות חלפים ומוניטין של אמינות. לעומת זאת, מותגים חדשים או פחות מוכרים, כמו SERES, DFSK או יצרנים סיניים קטנים, סובלים מחוסר אמון בשל חששות מפני בעיות שירות, מחסור בחלקי חילוף או נטישה של השוק המקומי. קונים בשוק המשומשות נוטים להעדיף רכבים של מותגים מבוססים, גם במחיר גבוה יותר, מה שמפחית את ערכם של רכבים ממותגים עלומים.

בנוסף, יצרנים שמשווקים דגם בודד ללא מגוון רחב של משפחות דגמים מתקשים לבנות נוכחות מותגית חזקה. ללא תמיכה ארוכת טווח או מוניטין מבוסס, רכבים כאלה מאבדים ערך מהר יותר. לדוגמה, מותגים כמו צ'אנגאן UNI-T או מקסוס EUNIQ נפגעו משחיקה מהירה בשל חוסר ביקוש ותמיכה מוגבלת.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

דינמיקות שוק: מבצעים והצפת "אפס קילומטר"

דינמיקות השוק מחריפות את שחיקת הערך של רכבים חשמליים. יבואנים רבים מציפים את השוק ברכבי "אפס קילומטר" – רכבים חדשים שנרשמים על שם היבואן ונמכרים בהנחות משמעותיות. תופעה זו יוצרת תחרות ישירה בין רכבים חדשים מוזלים לרכבים משומשים בני חצי שנה עד שנה, ופוגעת בערכם של האחרונים. קונים שיכולים לרכוש רכב חדש במחיר נמוך לא יבחרו ברכב משומש במחיר דומה, גם אם הוא במצב מצוין. חיפוש מהיר באינטרנט של שם הדגם עם המונח "אפס קילומטר" יכול לחשוף האם דגם מסוים סובל מהצפה כזו.

מבצעי הנחה גדולים של 10%–20% הם תמרור אזהרה נוסף. הנחות כאלה מעידות על ביקוש נמוך, והשוק המשומש מגיב במהירות עם מחירים נמוכים יותר. דגמים כמו MG 4 בגרסאות בסיס או צ'אנגאן UNI-T סבלו משחיקה מואצת לאחר מבצעי מכירות אגרסיביים, שכן קונים צופים כי המחירים ימשיכו לרדת.

תקינה ומס קנייה: השפעות נוספות

רכבים המיובאים במסגרת רישוי "סדרות קטנות" (עד 400 רכבים בשנה) אינם עומדים תמיד בדרישות הבטיחות האירופיות המלאות, מה שפוגע באיכות הבנייה ובזמינות רכיבים מתקדמים. רכבים כאלה קשים יותר לשיווק בשוק המשומשות ומאבדים ערך במהירות. משקיעים שרוכשים רכב ללא תקינה מלאה חייבים לקחת בחשבון את הסיכון הכרוך בכך.

עליית מס הקנייה על רכבים חשמליים, שהחלה ב-2023 ועלתה מ-10% ל-20%, השפיעה על שוק החשמליות. המס הגבוה העלה את מחירי הרכבים החדשים, מה שתמך זמנית בערך המשומשות והפחית את שחיקתן. עם זאת, ההתקדמות המהירה בטכנולוגיה – טווחים ארוכים יותר, טעינה מהירה יותר ותוכנות מתקדמות – הופכת רכבים בני שנתיים-שלוש למיושנים בעיני הקונים. בטווח הארוך, מגמת השחיקה צפויה להימשך, גם אם המס ממתן אותה זמנית.


כיצד לצמצם את ההפסדים?

בחרו רכב התומך בטעינה תלת-פאזית או DC מהירה, שמבטיח נוחות וקלות שימוש.  העדיפו דגמים עם טווח ריאלי של 400 ק"מ לפחות, כדי למזער את חרדת הטווח ולשמור על ביקוש בשוק המשומשות.  רכשו רכב של יצרן מוכר עם רשת שירות אמינה, שמבטיח תמיכה ארוכת טווח.  הימנעו מדגמים עם הנחות גדולות או הצפת "אפס קילומטר", שמעידים על ביקוש נמוך.  וכן - ודאו שהרכב עומד בדרישות הבטיחות האירופיות המלאות.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    אילון 26/04/2025 18:50
    הגב לתגובה זו
    המכוניות של seres הן בפער אדיר בהשוואה למתחרות האירופאיות האמריקניות והאחרות.
  • 11.
    אילון 26/04/2025 18:47
    הגב לתגובה זו
    מוסכים ושירות בכל הארץ. ישנם דגמים נוספים של החברה שטרם הגיעו לארץ.החברה רווחית ניתן לבדוק את התנהגות המניה בבורסה של שנחאי.ובכלל החדירה של המכוניות החשמליות תתגבר בכל העולם. הסינים מובילים את השוק ומקדימות את המתחרות האחרות ב35 שנים.אז לפני שכותבים .
  • 10.
    רון555 26/04/2025 18:16
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא לדעת כמה הרכב יפסיד עוד כמה שנים לא בנזין ולא חשמלי
  • 9.
    קובי 26/04/2025 17:18
    הגב לתגובה זו
    כבעלים של שתי חשמליות בשנה האחרונה אחת מהן חד פאזית יש לי רעיון כל העיתונאים שמתיימרים לכתוב על רכב חשמלי צריכים לציין בכוכבית אם הם בעלים של אחת כזאת כי כמות הדיסאינפורמציה מרקיעה שחקים. פשוט אין להם ידע מספיק טוב.
  • 8.
    חומי 26/04/2025 17:05
    הגב לתגובה זו
    מילוי דלק במאות תחנות ברחבי הארץ בדקה.
  • 7.
    שמואל 26/04/2025 14:29
    הגב לתגובה זו
    איך אנשים לא מבינים שהגיע זמן להפסיק לשרוף דלקים גם כך אין אוויר לנשימה אלפים מתים כל שנה מזיהום אוויר בכבישים.הגיע זמן להפסיק לממן טייקונים של דלק ומס בלו של מדינה האוכלת את יושביה.תתעוררו אנשים......
  • 6.
    אנונימי 26/04/2025 12:43
    הגב לתגובה זו
    האימפריה הסינית. שמשתמשת במוח במקום בכוח המלחמות וההרג
  • אנונימי 26/04/2025 15:16
    הגב לתגובה זו
    אמפריה שתומכת באירן ובעקיפין גם בחמאס. אולי במקום להעביר כסף ישר ליבואן רכב סיני תשלח המחאה ישר לחמאס.
  • חחח איכות זבל אבל המחיר איכותי (ל"ת)
    אנונימי 26/04/2025 14:17
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אנונימי 26/04/2025 12:39
    הגב לתגובה זו
    130.000 שקל חדש כמובן. זה כמו בתרופות אחרי המחקר וההוצאות הכדור יקר ועם הזמן יורד במחיר !
  • 4.
    המעניש 26/04/2025 12:15
    הגב לתגובה זו
    אם ישנם כל כך הרבה סיכונים אפשריים למה בכלל לשקול לקנות רכב חשמלי !!!! קיה היברידית עושה כמעט 900 קמ לטנק דלק !!!!! למה חשמלי זבל למה
  • 3.
    אנונימי 26/04/2025 11:57
    הגב לתגובה זו
    רכב חשמלי שווה לאחר 7 שנים 0 שח .
  • 2.
    נטול רכב 26/04/2025 11:23
    הגב לתגובה זו
    ומה הבעיה בטעינה לא מהירה. הרי אנשים נטענים ב8 שעות שינה כל לילה.
  • ארנון 26/04/2025 17:50
    הגב לתגובה זו
    אם מדובר ברכב שני אז הוא לא זקוק לטווח.אם זה הרכב הראשי אז הוא צריך לטייל לחיפה וחזרה גם כשכל עמדות הטעינה תפוסות.טווח רכב חשמלי יורדת בחורף אם אין לסוללה חימום. הירידה יכולה להיות 50%.עם השנים הטווח יורד. מניסיון לי אופנוע חשמלי 2016.מחסור בחלפים יכול להשאיר אותך בלי רכב חודש. אולי ליבואן אין מלאי חלפים לשנת הייצור שלך
  • dw 26/04/2025 12:20
    הגב לתגובה זו
    הרוכשים הראשונים של הרכב החשמלי היו עשירון עליון ואלה פעמים רבות גרים בוילה עם חניה פרטית ואפשרות פשוטה יחסית לטעינה ביתית. אותו עשירון עליון לא קונה חשמלית משומשת זולה אלא חדשה יקרה. מי נשאר אנחנו העירוניים העממיקו.להרבה עירוניים אין חניה פרטית בכלל או מקסימום משותפת. אלה יזדקקו לעמדות טעינה בתחנות הדלק.
  • 1.
    הראליסט 26/04/2025 10:51
    הגב לתגובה זו
    אם הבעיה היא פחד אז לכו לפסיכולוג או קחו ציפרלקס פחד לא מבוסס הוא בעיה רפואית ולא הנדסית.לעומת זאת אם למכונית יש בעיה הנדסית הבעיה היא לא חרדה למכונית אין רגשות והיא לא נחרדת הבעיה היא מכונית עם טווח נסיעה קצר או עלוב או מכונית עם טעינה איטית