חניון
צילום: תמר מצפי

חניה? תשכחו מזה: למה אין איפה להחנות ומה הפתרון?

התקנים לחניה בדירות חדשות מצטמצמים, המכוניות ממשיכות לגדוש את הרחובות, ותחבורה ציבורית? בואו נגיד שזה עדיין לא שם

חיים בן הקון | (4)


אם אתם מרגישים שבכל פעם שאתם חוזרים הביתה לוקח לכם חצי שעה למצוא חניה, אתם לא לבד. התקנים לחניה בדירות חדשות פשוט מתכווצים. בתל אביב, למשל, באזורים ליד תחנות רכבת קלה, התקן הוא חצי חניה לדירה. בירושלים, בדירות קטנות, התקן יכול להיות אפס חניות. ובערים כמו אשדוד ויבנה? המצב לא הרבה יותר טוב.


אבל מה קורה עם התחבורה הציבורית? הרי צמצום מקומות חניה אמור לגרום לנו לוותר על הרכב, לא? תופתעו לשמוע שעדיין אין פתרונות נורמליים. פרויקטים כמו רכבות קלות ומטרו לוקחים שנים, ובינתיים אנחנו נתקעים עם אוטובוסים עמוסים, קווים לא יעילים – ואין מה לדבר על תחבורה ציבורית בסופ"ש.


מספרים שלא משאירים מקום לספק
בישראל נוספו יותר מ-140 אלף מכוניות ב-2023 וכ-150 אלף מכוניות ב-2024, וזה אומר שכרגע יש לנו יותר מ-4.15 מיליון כלי רכב על הכבישים. איפה הם חונים? בכל מקום אפשרי – מדרכות, איי תנועה, ואפילו על שטחים שלא ברור איך נכנסים אליהם. הסיבה העיקרית היא כמות הרכבים שרק הולכת וגדלה, אך מצד שני יש גם הנחיות חדשות שמכווצים את אפשרויות החניה. היקף החניות לנכים עולה בשיעור מאוד דרמטי בשנים האחרונות (עוד לפני המלחמה). כמו כן, בתל אביב יש חניות מיוחדות לתלאוטו. ובמקביל בבנייה חדשה אין תקנים מלאים לחניה (יש תקנים שמתחת לחניה לדירה).

 


ומה קורה עם תחבורה ציבורית? בתל אביב רואים יותר אנשים עוברים לאופניים ותחבורה ציבורית, אבל בערים כמו ראשון לציון או באר שבע – התלות ברכב הפרטי עדיין בשיאה, בעיקר כי התחבורה הציבורית לא מספקת. 


אז מה עושים?
ברור לכולם שצריך לשפר את התחבורה הציבורית: אוטובוסים בתדירות גבוהה יותר, נתיבי תחבורה ציבורית נוחים, והכי חשוב – תחבורה ציבורית בסופי שבוע. היום, כשאין רכבת או אוטובוס בשבת, אנשים פשוט לא מוותרים על הרכב שלהם, וזה יוצר עוד עומס על הכבישים והחניות.


יש מה ללמוד גם מערים בחו"ל. בניו יורק, למשל, ביטלו את החובה לבנות חניות בפרויקטים במרכז העיר, מה שמוריד עלויות דיור ומעודד אנשים להשתמש בתחבורה ציבורית. בישראל? אנחנו עדיין רחוקים משם. יכול להיות שזה יהיה בהמשך - כלומר, שהפחתת החניות בבניינים חדשים תוביל לשימוש גובר בתחבורה ציבורית, אבל צריך קודם שתהיה תחבורה ציבורית טובה ואז לעשות את הפחתת החניות - כך זה נעשה גם בניו יורק. אצלנו להוריד תקנים לחניות בשעה שאין פתרונות של תחבורה ציבורית, בטח לא בסופי שבוע, זו בעיה גדולה. 



שאלות ותשובות בנושא חניה ותחבורה ציבורית בישראל


למה התקנים לחניה מצטמצמים?


המדינה מנסה לגרום לנו להשתמש יותר בתחבורה ציבורית ולצמצם את כמות הרכבים על הכבישים. הרעיון הוא שאם אין איפה להחנות – נחשוב פעמיים לפני שנקנה עוד רכב.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


אבל התחבורה הציבורית בארץ לא ממש יעילה, נכון?


נכון מאוד. אוטובוסים לא מגיעים בזמן, הרכבת הקלה נתקעת בעיכובים, ואין תחבורה ציבורית בסופי שבוע. במצב כזה, אנשים ממשיכים להחזיק רכבים פרטיים כי אין להם ברירה.


איפה הכי מורגש המחסור בחניה?


בערים כמו תל אביב וירושלים, שבהן התקנים לחניה נמוכים במיוחד. גם בערים כמו אשדוד ובאר שבע יש בעיות חמורות, בעיקר בשכונות החדשות.


מה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב?


לשפר את התחבורה הציבורית: להוסיף קווים, לתגבר תדירות, ולתכנן מסלולים יעילים יותר. וגם – לאפשר תחבורה ציבורית בשבת, מה שיפחית את התלות ברכב הפרטי.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    נעם 20/01/2025 10:23
    הגב לתגובה זו
    יש חברות כמו הובר וליפט שמוזילות מאוד את הנסיעה ויכולות להיות הפתרון לנסיעה בסופשים.זה לא מתקדם בגלל המוניות והפתרון להחזיר למוניות את כל הכסף שהם שילמו על רישוי יקר ובנוסף להוריד מנהגי המונית מיסים ולהוזיל דרמטית את מחיר הנסיעה.הקיצר לא יקרה כל עוד הממשלה רעה לאזרחים
  • 2.
    ארז אילו 16/01/2025 17:24
    הגב לתגובה זו
    עד שתהיה תחבורה ציבורית ואגרת גודש וכל הדברים האמת טובים צריך להסתכל לבעיה בעיניים ולא לטמון את הראש בחול. בסוף לא משנה על מה יסעו רכב חשמלי אטונומי רכב מעופף או כל דבר אפשרי אחר בסופו של היום הוא יצטרך לעמוד היכן שהוא ולכן יש פתרונות חנייה מתקדמים במעט מקום וכדאי להקים אותם שעדיין אפשר לנסוע קצת בארץ עוד כמה שנים פשוט נעמוד
  • יואב 18/01/2025 08:08
    הגב לתגובה זו
    חיים פעם אחת
  • 1.
    שלמה 16/01/2025 16:48
    הגב לתגובה זו
    מגדלי חניה אוטומטית של כ1012 קומות . אישור של עריות למגרשי חניה ק באישור של חניה במגדל חניה .די ללוקסוס של משטחי חניה שתופסים הרבה מקום ואינם יעילים.בעולם הרבה ניסיון מזה שנים .לא מבין את הגישה של שטחי חניה ללא התחשבות . אנחנו מדינה קטנה .רשיון עסק לחניה רק בבנייני חניה למאות מכוניות
מטרו (נת"ע)מטרו (נת"ע)

פרויקט המטרו בגוש דן יוצא לדרך: טעות היסטורית או הצלחה ענקית?

פרויקט שהתחיל ב-150 מיליארד שקל ויסתיים אולי ב-250 מיליארד; פרויקט שאמור להסתיים ב-2040 אבל כמו תמיד תהיה דחייה וכשהפרויקט יהיה מוכן סיכוי טוב שלא יהיה צריך אותו - כי יש רובוטקסי, אוטובוסים אוטונומיים ויהיו פחות רכבים ופקקים 

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

המטרו יהיה מוכן עוד 15 עד 20 שנה. בינתיים הוא יעלה לנו בין 150 מיליארד שקל ל-250 מיליארד שקל. אין כמעט התנגדות למהלך הזה, יש כמעט תמימות דעים, אבל צריכה להיות ביקורת ענקית - עד שהמטרו יהיה מוכן וקחו בחשבון עיכובים כי תמיד יש עיכובים, וקחו בחשבון גם מסגרת תקציבית גדולה יותר כי תמיד יש בריחה מהמסגרת, כבר לא יצטרכו אותו במתכונת הנוכחית. יש רכבים אוטונומיים, יש רובוטקסי, יש סיכוי טוב שהיקף התעבורה דווקא יירד באזור המרכז, ויהיו פחות רכבים כי אנשים יסתמכו על רובוטקסי ופתרונות אוטנומיים - אוטובוסים אוטונומיים, וזה אומר שיהיו כאלו שיחזיקו רכב ובזמן שהם לא יצטרכו אותו הוא יהיה מונית שמייצרת להם כסף. מנגד, יהיו אחרים שיסעו במוניות האלו. זה יהיה שוק תחרותי עם עלויות נמוכות - סוג של אובר זול יותר, וזה יוביל לכך שאנשים לא יחזיקו רכבים. 

פחות 3%-5% מהרכבים זו תחזית סבירה ובמצב כזה, לא יהיו פקקים. אז למה לעשות מטרו בתקציב ענק - הפרויקט הכי גדול במדינה מאז הקמתה, כשלא יהיה צריך אותו?   למה המדינה לא מבינה שהיא נכנסת "למסיבה" כשהיא נגמרת. מטרו זה היסטוריה - רכבים אוטנומיים זה העתיד. 

אם זה היה פרויקט קטן ניחא, אבל חישבנו את העלויות שלו - אתם לא תאמינו כמה זה עולה למשפחה. תניחו שזה יהיה אפילו בעלות סבירה 200 מיליארד שקל ל-20 שנה. 10 מיליארד שקל בשנה. בישראל חיים 10 מיליון אנשים וזה אומר שכל אחד מהם משלם בממוצע על הפרויקט הזה 1,000 שקל בשנה. משפחה של 5 נפשות משלמת בממוצע 5,000 שקל וזה יימשך 20 שנה!

כששואלים איפה הכסף? זאת התשובה. פרויקטים שמפרנסים אלפי ורבבות אנשים, חברות ביצוע, קבלנים ועוד - אבל האמת שלא צריך אותם. אגב, במשרד התחבורה לא מכירים ולא יודעים על חלופות. שאלנו אותם למה לא לחכות לרובוטקסי ואם יש עבודת מטה מסודרת? אמרנו שרק בשנה האחרונה הרובוטקסי נכנס בעולם ומדובר במהפכה של ממש והמטרו הוא פרויקט שהוכרז עליו לפני מספר שנים לפני שידעו על ההתפתחויות הטכנולוגיות ואולי הוא בכלל לא ריאלי כעת. לא התייחסו לרובוטקסי ברצינות ודי נפנפו אותנו. אבל הבנו שאף אחד לא בחן את הרובוטקסי והמוניות והאוטובוסים האוטונומיים והשפעתם על התחבורה עוד 15-20 שנים. זו יכולה להיות בכייה לדורות. 


אבן דרך בהקמת המטרו

היום מדווח משרד התחבורה כי פרויקט המטרו בתל אביב, עבר לשלב ביצועי ראשוני עם פרסום מכרזי ההכשרה מוקדמת לקבלנים. חברת נת"ע, האחראית על הפיתוח, הזמינה חברות בינלאומיות ומקומיות להתמודד על 11 חבילות עבודה בשלב הראשון, בהיקף של 65 מיליארד שקלים, כ-17 מיליארד דולר. השלב כולל חפירת 78 קילומטרים של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, שישמשו כטבעת פנימית של הרשת.

מטרו (נת"ע)מטרו (נת"ע)

פרויקט המטרו בגוש דן יוצא לדרך: טעות היסטורית או הצלחה ענקית?

פרויקט שהתחיל ב-150 מיליארד שקל ויסתיים אולי ב-250 מיליארד; פרויקט שאמור להסתיים ב-2040 אבל כמו תמיד תהיה דחייה וכשהפרויקט יהיה מוכן סיכוי טוב שלא יהיה צריך אותו - כי יש רובוטקסי, אוטובוסים אוטונומיים ויהיו פחות רכבים ופקקים 

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

המטרו יהיה מוכן עוד 15 עד 20 שנה. בינתיים הוא יעלה לנו בין 150 מיליארד שקל ל-250 מיליארד שקל. אין כמעט התנגדות למהלך הזה, יש כמעט תמימות דעים, אבל צריכה להיות ביקורת ענקית - עד שהמטרו יהיה מוכן וקחו בחשבון עיכובים כי תמיד יש עיכובים, וקחו בחשבון גם מסגרת תקציבית גדולה יותר כי תמיד יש בריחה מהמסגרת, כבר לא יצטרכו אותו במתכונת הנוכחית. יש רכבים אוטונומיים, יש רובוטקסי, יש סיכוי טוב שהיקף התעבורה דווקא יירד באזור המרכז, ויהיו פחות רכבים כי אנשים יסתמכו על רובוטקסי ופתרונות אוטנומיים - אוטובוסים אוטונומיים, וזה אומר שיהיו כאלו שיחזיקו רכב ובזמן שהם לא יצטרכו אותו הוא יהיה מונית שמייצרת להם כסף. מנגד, יהיו אחרים שיסעו במוניות האלו. זה יהיה שוק תחרותי עם עלויות נמוכות - סוג של אובר זול יותר, וזה יוביל לכך שאנשים לא יחזיקו רכבים. 

פחות 3%-5% מהרכבים זו תחזית סבירה ובמצב כזה, לא יהיו פקקים. אז למה לעשות מטרו בתקציב ענק - הפרויקט הכי גדול במדינה מאז הקמתה, כשלא יהיה צריך אותו?   למה המדינה לא מבינה שהיא נכנסת "למסיבה" כשהיא נגמרת. מטרו זה היסטוריה - רכבים אוטנומיים זה העתיד. 

אם זה היה פרויקט קטן ניחא, אבל חישבנו את העלויות שלו - אתם לא תאמינו כמה זה עולה למשפחה. תניחו שזה יהיה אפילו בעלות סבירה 200 מיליארד שקל ל-20 שנה. 10 מיליארד שקל בשנה. בישראל חיים 10 מיליון אנשים וזה אומר שכל אחד מהם משלם בממוצע על הפרויקט הזה 1,000 שקל בשנה. משפחה של 5 נפשות משלמת בממוצע 5,000 שקל וזה יימשך 20 שנה!

כששואלים איפה הכסף? זאת התשובה. פרויקטים שמפרנסים אלפי ורבבות אנשים, חברות ביצוע, קבלנים ועוד - אבל האמת שלא צריך אותם. אגב, במשרד התחבורה לא מכירים ולא יודעים על חלופות. שאלנו אותם למה לא לחכות לרובוטקסי ואם יש עבודת מטה מסודרת? אמרנו שרק בשנה האחרונה הרובוטקסי נכנס בעולם ומדובר במהפכה של ממש והמטרו הוא פרויקט שהוכרז עליו לפני מספר שנים לפני שידעו על ההתפתחויות הטכנולוגיות ואולי הוא בכלל לא ריאלי כעת. לא התייחסו לרובוטקסי ברצינות ודי נפנפו אותנו. אבל הבנו שאף אחד לא בחן את הרובוטקסי והמוניות והאוטובוסים האוטונומיים והשפעתם על התחבורה עוד 15-20 שנים. זו יכולה להיות בכייה לדורות. 


אבן דרך בהקמת המטרו

היום מדווח משרד התחבורה כי פרויקט המטרו בתל אביב, עבר לשלב ביצועי ראשוני עם פרסום מכרזי ההכשרה מוקדמת לקבלנים. חברת נת"ע, האחראית על הפיתוח, הזמינה חברות בינלאומיות ומקומיות להתמודד על 11 חבילות עבודה בשלב הראשון, בהיקף של 65 מיליארד שקלים, כ-17 מיליארד דולר. השלב כולל חפירת 78 קילומטרים של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, שישמשו כטבעת פנימית של הרשת.