חניה? תשכחו מזה: למה אין איפה להחנות ומה הפתרון?
התקנים לחניה בדירות חדשות מצטמצמים, המכוניות ממשיכות לגדוש את הרחובות, ותחבורה ציבורית? בואו נגיד שזה עדיין לא שם
אם אתם מרגישים שבכל פעם שאתם חוזרים הביתה לוקח לכם חצי שעה למצוא חניה, אתם לא לבד. התקנים לחניה בדירות חדשות פשוט מתכווצים. בתל אביב, למשל, באזורים ליד תחנות רכבת קלה, התקן הוא חצי חניה לדירה. בירושלים, בדירות קטנות, התקן יכול להיות אפס חניות. ובערים כמו אשדוד ויבנה? המצב לא הרבה יותר טוב.
אבל מה קורה עם התחבורה הציבורית? הרי צמצום מקומות חניה אמור לגרום לנו לוותר על הרכב, לא? תופתעו לשמוע שעדיין אין פתרונות נורמליים. פרויקטים כמו רכבות קלות ומטרו לוקחים שנים, ובינתיים אנחנו נתקעים עם אוטובוסים עמוסים, קווים לא יעילים – ואין מה לדבר על תחבורה ציבורית בסופ"ש.
מספרים שלא משאירים מקום לספק
בישראל נוספו יותר מ-140 אלף מכוניות ב-2023 וכ-150 אלף מכוניות ב-2024, וזה אומר שכרגע
יש לנו יותר מ-4.15 מיליון כלי רכב על הכבישים. איפה הם חונים? בכל מקום אפשרי – מדרכות, איי תנועה, ואפילו על שטחים שלא ברור איך נכנסים אליהם. הסיבה העיקרית היא כמות הרכבים שרק הולכת וגדלה, אך מצד שני יש גם הנחיות חדשות שמכווצים את אפשרויות החניה. היקף החניות
לנכים עולה בשיעור מאוד דרמטי בשנים האחרונות (עוד לפני המלחמה). כמו כן, בתל אביב יש חניות מיוחדות לתלאוטו. ובמקביל בבנייה חדשה אין תקנים מלאים לחניה (יש תקנים שמתחת לחניה לדירה).
ומה קורה עם תחבורה ציבורית? בתל אביב רואים יותר אנשים עוברים לאופניים ותחבורה ציבורית, אבל בערים כמו ראשון לציון או באר שבע – התלות ברכב הפרטי עדיין בשיאה, בעיקר כי התחבורה הציבורית לא מספקת.
- ה-BRT יוצא לדרך: יחבר בין ראשל"צ, רמלה ולוד
- תחבורה ציבורית במלחמה - מה עובד ומה לא עובד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז מה עושים?
ברור לכולם שצריך לשפר את התחבורה הציבורית: אוטובוסים
בתדירות גבוהה יותר, נתיבי תחבורה ציבורית נוחים, והכי חשוב – תחבורה ציבורית בסופי שבוע. היום, כשאין רכבת או אוטובוס בשבת, אנשים פשוט לא מוותרים על הרכב שלהם, וזה יוצר עוד עומס על הכבישים והחניות.
יש מה ללמוד גם מערים בחו"ל. בניו יורק, למשל, ביטלו את החובה לבנות חניות בפרויקטים במרכז העיר, מה שמוריד עלויות דיור ומעודד אנשים להשתמש בתחבורה ציבורית. בישראל? אנחנו עדיין רחוקים משם. יכול להיות שזה יהיה בהמשך - כלומר, שהפחתת החניות בבניינים חדשים תוביל לשימוש גובר בתחבורה ציבורית, אבל צריך קודם שתהיה תחבורה ציבורית טובה ואז לעשות את הפחתת החניות - כך זה נעשה גם בניו יורק. אצלנו להוריד תקנים לחניות בשעה שאין פתרונות של תחבורה ציבורית, בטח לא בסופי שבוע, זו בעיה גדולה.
שאלות ותשובות בנושא חניה ותחבורה ציבורית בישראל
למה התקנים לחניה מצטמצמים?
המדינה מנסה לגרום לנו להשתמש יותר בתחבורה ציבורית ולצמצם את כמות הרכבים על הכבישים. הרעיון הוא שאם אין איפה להחנות – נחשוב פעמיים לפני שנקנה עוד רכב.
- מתיחת פנים לקורולה קרוס. החל מ 180.0 אש"ח
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- תוכן שיווקי משכנתא הפוכה: מפתח לחוסן בעורף, יציבות בשוק הנדל"ן
- פרויקט תחבורתי בכפר סבא - חיבור כביש 5503 לדרכים נוספות
אבל התחבורה הציבורית בארץ לא ממש יעילה, נכון?
נכון מאוד. אוטובוסים לא מגיעים בזמן, הרכבת הקלה נתקעת בעיכובים, ואין תחבורה ציבורית בסופי שבוע. במצב כזה, אנשים ממשיכים להחזיק רכבים פרטיים כי אין להם ברירה.
איפה הכי מורגש המחסור בחניה?
בערים כמו תל אביב וירושלים, שבהן התקנים לחניה נמוכים במיוחד. גם בערים כמו אשדוד ובאר שבע יש בעיות חמורות, בעיקר בשכונות החדשות.
מה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב?
לשפר את התחבורה הציבורית: להוסיף קווים, לתגבר תדירות, ולתכנן מסלולים יעילים יותר. וגם – לאפשר תחבורה ציבורית בשבת, מה שיפחית את התלות ברכב הפרטי.
- 3.נעם 20/01/2025 10:23הגב לתגובה זויש חברות כמו הובר וליפט שמוזילות מאוד את הנסיעה ויכולות להיות הפתרון לנסיעה בסופשים.זה לא מתקדם בגלל המוניות והפתרון להחזיר למוניות את כל הכסף שהם שילמו על רישוי יקר ובנוסף להוריד מנהגי המונית מיסים ולהוזיל דרמטית את מחיר הנסיעה.הקיצר לא יקרה כל עוד הממשלה רעה לאזרחים
- 2.ארז אילו 16/01/2025 17:24הגב לתגובה זועד שתהיה תחבורה ציבורית ואגרת גודש וכל הדברים האמת טובים צריך להסתכל לבעיה בעיניים ולא לטמון את הראש בחול. בסוף לא משנה על מה יסעו רכב חשמלי אטונומי רכב מעופף או כל דבר אפשרי אחר בסופו של היום הוא יצטרך לעמוד היכן שהוא ולכן יש פתרונות חנייה מתקדמים במעט מקום וכדאי להקים אותם שעדיין אפשר לנסוע קצת בארץ עוד כמה שנים פשוט נעמוד
- יואב 18/01/2025 08:08הגב לתגובה זוחיים פעם אחת
- 1.שלמה 16/01/2025 16:48הגב לתגובה זומגדלי חניה אוטומטית של כ1012 קומות . אישור של עריות למגרשי חניה ק באישור של חניה במגדל חניה .די ללוקסוס של משטחי חניה שתופסים הרבה מקום ואינם יעילים.בעולם הרבה ניסיון מזה שנים .לא מבין את הגישה של שטחי חניה ללא התחשבות . אנחנו מדינה קטנה .רשיון עסק לחניה רק בבנייני חניה למאות מכוניות

ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
ההמלצה כוללת הפחתה של 4.58% במחיר הנסיעה, לצד תוספת חדשה של 1.57 שקל לק"מ בנסיעות מעל 10 ק"מ; נהגי המוניות זועמים: "פגיעה בפרנסה ובשירות"
ועדת המחירים הבין־משרדית המליצה לעדכן את מבנה תעריפי הנסיעה במוניות, באופן שיכלול הפחתה של כ-4.6% בתעריף הבסיס והוספת מרכיב חדש, "פקטור מרחק", אשר ייקר נסיעות העולות על 10 ק"מ. מדובר בתוספת של 1.56 שקלים לכל קילומטר נוסף מעבר למרחק זה.
עם זאת, לפני שההמלצה תהפוך לרשמית, הוועדה תצא לשימוע ציבורי שיימשך עד ה-14 בספטמבר, במהלכו תיבחנה התנגדויות מצד גופים מקצועיים ונציגי הציבור. רק לאחר מכן תועבר ההמלצה הסופית לאישור שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
המהלך של הוועדה נועד לעדכן את סל התשומות המשפיע על חישוב התעריפים, בין היתר תוך הכללת רכיבי עלות כמו חשמל, ולא רק בנזין, על רקע כניסת מוניות חשמליות לשוק. למרות ההפחתה בתעריף הכללי, תוספת "פקטור מרחק" עשויה להביא לייקור מהותי של נסיעות ארוכות, במיוחד בנסיעות בין־עירוניות ובנסיעות משדה התעופה. הנסיעות הארוכות, שבמסגרת רפורמת 2018 הוזלו משמעותית, עשויות לחזור ולהיות יקרות יותר וכלכליות יותר עבור נהגי המוניות.
נהגי המוניות מתנגדים
בתגובה למהלך, נהגי המוניות ביקרו מאוד את המהלך. לטענתם מדובר בפתרון קוסמטי שמעמיק את העיוותים במקום לתקן אותם. הם טוענים כי הרפורמה שבוצעה לפני כשש שנים גרעה בפועל כ-40% מהתעריפים לנסיעות בין־עירוניות, והשינוי הנוכחי אינו נותן מענה אמיתי לבעיות שנוצרו. אבל הצד שלהם ברור. הם רוצים בהתייקרות של הנסיעה במונית גם ובעיקר בנסיעות בינעירוניות מבלי להפחית את הנסיעה בתוך העיר. השאלה למה? כפי שהצגנו כאן, מחירי המוניות בארץ לא זולים ואל בהכרח שמוצדקים - נסיעה במונית ב-300 שקל מנתניה לנתב"ג - ולמה אין אובר בישראל?
- נסיעה במונית ב-300 שקל מנתניה לנתב"ג - ולמה אין אובר בישראל?
- "להביא את אובר לארץ ולפצות את נהגי המוניות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כך או אחרת, נהגי המוניות צפויים להתנגד למהלך במסגרת השימוע הציבורי, ולהוביל מהלך מול משרדי הממשלה בדרישה לגבש מנגנון הצמדה שקוף, המבוסס על מדדים תפעוליים כמו עלויות דלק, ביטוח, שחיקה ותחזוקה. נראה שהוועדה צריכה להגיד באופן ברור - רוצים מחירים חופשיים. בבקשה - נכניס את אובר, תהיה תחרות ומחירים תחרותיים לציבור.

מתיחת פנים לקורולה קרוס. החל מ 180.0 אש"ח
יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה החלה בשיווק מתיחת הפנים לטויוטה קורולה קרוס, במחירים שבין 180.0 אש"ח ל - 193.0 אש"ח
כמעט שלוש שנים מאז שהושקה בישראל, מתחילה יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל בשיווק הדגם העדכני של הטויוטה הקורולה קרוס. הקורולה קרוס ששיווקה החל בספטמבר 2022 הלכה ותפסה נתח שוק משמעותי בסגמנט הקרוסאוברים ההיברידיים. עם הפסקת השיווק של הקורולה ההיברידית הרגילה, עקב החרם הטורקי על ישראל, ניסתה הקורולה קרוס לתפוס את מקומה של הקורולה סדאן, גם ללקוחות ציי הרכב אבל בעיקר ללקוחות הפרטיים, שמזמן כבר מעדיפים תצורת 'ג'יפון' על פני רכב סדאן משפחתי.
גם הלקוחות מצביעים בכיס, כאשר אם בכל שנת 2024 נמכרו בישראל 6744 קורולה קרוס, רק בשבעת החודשים הראשונים של 2025 הנתון עומד על 5355 יחידות שעלו לכבישי ישראל. חלק לא מבוטל מהגידול במכירות הוא בזכות מאמץ של היבואנית לגשר על המחסור בקורולה הרגילה, ולהציע לציי רכב את הקורולה קרוס במקומה. מאמץ זה נראה נושא פרי לפי מספרי המסירות.
המימדים של הקורולה קרוס העדכנית נותרו ללא שינוי, 'על המילימטר', עם אורך כולל של 4.46 מטר, רוחב של 1.825 מטר, גובה של 1.62 מטר ובסיס גלגלים של 2.64 מטר.
גם מערכת ההנעה נותרה ללא שינוי מהותי, כשהקורולה קרוס העדכנית מצויידת המערכת ההיברידית דור 5 של טויוטה. המשמעות היא מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטר יחד עם הנעה חשמלית. ההספק המשולב עומד על 140 כ"ס, ואין נתון מומנט משולב מאחר ונתוני המומנט המשולב משתנים בהתאם לשילוב אותו בוחר מחשב הרכב.
- ג'אקו 7 בראש, צ'רי מצמצמת, טויוטה מובילה ביצרנים
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7