חניון
צילום: תמר מצפי

חניה? תשכחו מזה: למה אין איפה להחנות ומה הפתרון?

התקנים לחניה בדירות חדשות מצטמצמים, המכוניות ממשיכות לגדוש את הרחובות, ותחבורה ציבורית? בואו נגיד שזה עדיין לא שם

חיים בן הקון | (4)


אם אתם מרגישים שבכל פעם שאתם חוזרים הביתה לוקח לכם חצי שעה למצוא חניה, אתם לא לבד. התקנים לחניה בדירות חדשות פשוט מתכווצים. בתל אביב, למשל, באזורים ליד תחנות רכבת קלה, התקן הוא חצי חניה לדירה. בירושלים, בדירות קטנות, התקן יכול להיות אפס חניות. ובערים כמו אשדוד ויבנה? המצב לא הרבה יותר טוב.


אבל מה קורה עם התחבורה הציבורית? הרי צמצום מקומות חניה אמור לגרום לנו לוותר על הרכב, לא? תופתעו לשמוע שעדיין אין פתרונות נורמליים. פרויקטים כמו רכבות קלות ומטרו לוקחים שנים, ובינתיים אנחנו נתקעים עם אוטובוסים עמוסים, קווים לא יעילים – ואין מה לדבר על תחבורה ציבורית בסופ"ש.


מספרים שלא משאירים מקום לספק
בישראל נוספו יותר מ-140 אלף מכוניות ב-2023 וכ-150 אלף מכוניות ב-2024, וזה אומר שכרגע יש לנו יותר מ-4.15 מיליון כלי רכב על הכבישים. איפה הם חונים? בכל מקום אפשרי – מדרכות, איי תנועה, ואפילו על שטחים שלא ברור איך נכנסים אליהם. הסיבה העיקרית היא כמות הרכבים שרק הולכת וגדלה, אך מצד שני יש גם הנחיות חדשות שמכווצים את אפשרויות החניה. היקף החניות לנכים עולה בשיעור מאוד דרמטי בשנים האחרונות (עוד לפני המלחמה). כמו כן, בתל אביב יש חניות מיוחדות לתלאוטו. ובמקביל בבנייה חדשה אין תקנים מלאים לחניה (יש תקנים שמתחת לחניה לדירה).

 


ומה קורה עם תחבורה ציבורית? בתל אביב רואים יותר אנשים עוברים לאופניים ותחבורה ציבורית, אבל בערים כמו ראשון לציון או באר שבע – התלות ברכב הפרטי עדיין בשיאה, בעיקר כי התחבורה הציבורית לא מספקת. 


אז מה עושים?
ברור לכולם שצריך לשפר את התחבורה הציבורית: אוטובוסים בתדירות גבוהה יותר, נתיבי תחבורה ציבורית נוחים, והכי חשוב – תחבורה ציבורית בסופי שבוע. היום, כשאין רכבת או אוטובוס בשבת, אנשים פשוט לא מוותרים על הרכב שלהם, וזה יוצר עוד עומס על הכבישים והחניות.


יש מה ללמוד גם מערים בחו"ל. בניו יורק, למשל, ביטלו את החובה לבנות חניות בפרויקטים במרכז העיר, מה שמוריד עלויות דיור ומעודד אנשים להשתמש בתחבורה ציבורית. בישראל? אנחנו עדיין רחוקים משם. יכול להיות שזה יהיה בהמשך - כלומר, שהפחתת החניות בבניינים חדשים תוביל לשימוש גובר בתחבורה ציבורית, אבל צריך קודם שתהיה תחבורה ציבורית טובה ואז לעשות את הפחתת החניות - כך זה נעשה גם בניו יורק. אצלנו להוריד תקנים לחניות בשעה שאין פתרונות של תחבורה ציבורית, בטח לא בסופי שבוע, זו בעיה גדולה. 



שאלות ותשובות בנושא חניה ותחבורה ציבורית בישראל


למה התקנים לחניה מצטמצמים?


המדינה מנסה לגרום לנו להשתמש יותר בתחבורה ציבורית ולצמצם את כמות הרכבים על הכבישים. הרעיון הוא שאם אין איפה להחנות – נחשוב פעמיים לפני שנקנה עוד רכב.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


אבל התחבורה הציבורית בארץ לא ממש יעילה, נכון?


נכון מאוד. אוטובוסים לא מגיעים בזמן, הרכבת הקלה נתקעת בעיכובים, ואין תחבורה ציבורית בסופי שבוע. במצב כזה, אנשים ממשיכים להחזיק רכבים פרטיים כי אין להם ברירה.


איפה הכי מורגש המחסור בחניה?


בערים כמו תל אביב וירושלים, שבהן התקנים לחניה נמוכים במיוחד. גם בערים כמו אשדוד ובאר שבע יש בעיות חמורות, בעיקר בשכונות החדשות.


מה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב?


לשפר את התחבורה הציבורית: להוסיף קווים, לתגבר תדירות, ולתכנן מסלולים יעילים יותר. וגם – לאפשר תחבורה ציבורית בשבת, מה שיפחית את התלות ברכב הפרטי.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    נעם 20/01/2025 10:23
    הגב לתגובה זו
    יש חברות כמו הובר וליפט שמוזילות מאוד את הנסיעה ויכולות להיות הפתרון לנסיעה בסופשים.זה לא מתקדם בגלל המוניות והפתרון להחזיר למוניות את כל הכסף שהם שילמו על רישוי יקר ובנוסף להוריד מנהגי המונית מיסים ולהוזיל דרמטית את מחיר הנסיעה.הקיצר לא יקרה כל עוד הממשלה רעה לאזרחים
  • 2.
    ארז אילו 16/01/2025 17:24
    הגב לתגובה זו
    עד שתהיה תחבורה ציבורית ואגרת גודש וכל הדברים האמת טובים צריך להסתכל לבעיה בעיניים ולא לטמון את הראש בחול. בסוף לא משנה על מה יסעו רכב חשמלי אטונומי רכב מעופף או כל דבר אפשרי אחר בסופו של היום הוא יצטרך לעמוד היכן שהוא ולכן יש פתרונות חנייה מתקדמים במעט מקום וכדאי להקים אותם שעדיין אפשר לנסוע קצת בארץ עוד כמה שנים פשוט נעמוד
  • יואב 18/01/2025 08:08
    הגב לתגובה זו
    חיים פעם אחת
  • 1.
    שלמה 16/01/2025 16:48
    הגב לתגובה זו
    מגדלי חניה אוטומטית של כ1012 קומות . אישור של עריות למגרשי חניה ק באישור של חניה במגדל חניה .די ללוקסוס של משטחי חניה שתופסים הרבה מקום ואינם יעילים.בעולם הרבה ניסיון מזה שנים .לא מבין את הגישה של שטחי חניה ללא התחשבות . אנחנו מדינה קטנה .רשיון עסק לחניה רק בבנייני חניה למאות מכוניות
זיקר (זיקר)זיקר (זיקר)

הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr

יבואנים בלחץ, הנחות על רכבים חדשים ורכבי אפס קילומטר במחירים מפתיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה זיקר מחירי הרכב

יבואנים בלחץ, הנחות על רכבים חדשים ורכבי אפס קילומטר במחירים מפתיעים. קצב המכירות השנה נמוך יחסית ומול התחרות מול המותגים הסיניים שנכנסו בשנתיים האחרונות, יבואני הרכב בלחץ. תמיד יש הנחות ומבצעים, אך עושה רושם שהשנה יותר מאשר בשנים קודמות. 

היבואנים נותרו עם מלאי גדול והם רוצם לחסל את המלאי שהופך למיושן במקביל להתקדמות הטכנולוגית המהירה.

בין ההצעות הבולטות בשוק אפשר למצוא את MG5 החשמלית ב-108 אלף שקל - 50 אלף שקל פחות מהמחיר הרשמי, ואת MG4 בגרסת הטווח הארוך ב-146 אלף שקל, 30 אלף פחות מהמחירון. גם ה-BYD אטו 3 מוצעת ב-150 אלף שקל, הנחה של 20 אלף שקל לעומת המחיר בעת ההשקה.

דוגמאות נוספות: אופל מוקה חשמלית מוצעת ב-138 אלף שקל, עם הנחה של 27 אלף שקל. ג'ילי גיאומטרי C ב-147 אלף שקל, 22.5 אלף שקל פחות מהמחירון. פיג'ו 2008 ב-133 אלף שקל וצ'רי FX החשמלית ברמת סנס מוצעת ב-137 אלף שקל, 15 אלף פחות ממחיר המחירון. הרחבה - עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.


כעת מצטרפת גם זיקר להנחות. זיקר נותנת מימון של עד 180,000 שקלים ללא ריבית ומבצעי טרייד-אין וליסינג בהתאמה אישית. כשיבואן רכב מציע הצעות כאלו זה מבטא את הלחץ הגדול. יש מלאים מאוד גדולים אצל היבואנים, יש שדרוג טכנולוגי בדגמים חדשים שכבר נמצאים בסין, והצורך למכור מהר עולה - אבל הציבור לא קונה. הוא כבר יודע שיבואני הרכב שולחים אותו לקנות כי "מהר, מהר, פן תאחר", אלא שבעבר זה לא הצדיק את עצמו - המחירים המשיכו לרדת. הסיבה העיקרית היא חדשנות ותחרות. 

ומכאן, שלא ברור אם זה העיתוי לקנות, אבל נביא לכם כאן את המבצעים וההנחות,. הפעם זו זיקר. גיאו-מוביליטי מבית יוניון, יבואנית מותג רכבי הפרימיום-טק בישראל ZEEKR, תקיים למשך ארבעה ימים בלבד בין התאריכים 28-31.10 את ה-Zeekr DAYZ, ימי מכירות במיוחד שייערכו במרכזי Zeekr בתל-אביב, ראשל"צ וחיפה, וכן בחנות הקונספט Zeekr Space שבמתחם ביג גלילות ובמתחם ה-Pop-up של המותג בגרנד קניון באר-שבע.

ג'אקו 8 פלאג אין הייבריד. צילום יואב פולסג'אקו 8 פלאג אין הייבריד. צילום יואב פולס

ג'אקו 8 PHEV - מחמם את התחרות בסגמנט שבעה מושבים

בשבוע הבא תשיק כלמוביל את הג'אקו 8 PHEV - פלאג אין הייבריד. 

הג'אקו 8 PHEV חולק פלטפורמה עם הטיגו 9 של פריסבי.

פרשנות שלנו למחיר ולתחרות המתפתחת - הטיגו 9 תומחר גבוה מדי, הג'אקו 8 עשוי להיות זול ממנו. 

יואב פולס |
נושאים בכתבה כלמוביל ג'אקו 8

אין רגע דל אצל קונצרן צ'רי על שלל מותגיו, וספציפית מותגי ג'אקו ואומודה. ג'אקו, מותג שאף אחד לא הכיר בישראל לפני שנה, עם דגם יחיד עד לאחרונה כבש בסערה את ליבם של הצרכנים הישראלים והג'אקו 7 הפך לרכב הנמכר ביותר בישראל. אליו הצטרף לאחרונה הג'אקו 5 שטרם הצליח לשכפל את ההצלחה של אחיו הגדול, ובשבוע הבא יושק בישראל הג'אקו 8 הגדול שבהינתן שמחירו יהיה מעל 200,000 ₪ לא אמור לשכפל את הצלחת הג'אקו 7.

בשבוע שעבר הציגו ג'אקו ואומודה מגוון דגמים חדשים לכ – 3000 נציגים מ – 80 מדינות, ואחד הדגמים המעניינים שהוצגו הוא הג'אקו 8, קרוסאובר 7 מקומות גדול שכאמור יושק בישראל בשבוע הבא.

מגבלות רגולטוריות מנעו מאיתנו לנהוג בג'אקו 8 על כבישים ציבוריים, אבל טעימה קטנה במסלול סגור בהחלט התאפשרה, ונתנה הצצה קטנה למה שצפוי להיות מתחרה מעניין בשוק המקומי.

צ'רי כיצרנית משתמשת בפלטפורמות ומכלולי הנעה זהים למגוון גדמים של מותגים שונים, כשהיא מאפשרת למותג עצמו לעצב את המרכב, תא הנוסעים ועוד, בהתאם לרוח של כל מותג בפני עצמו. כך הג'אקו 7 הוא אח תאום לצ'רי טיגו 7 והם חולקים מכלולים ורכיבים. הג'אקו 8 הוא אח תאום לצ'רי טיגו 9 שעל תחילת שיווקו הודיעה פריסבי לפני כעשרה ימים. לג'אקו אין כרגע מקביל לטיגו 8. 


ג'אקו 8 PHEV - ישר ממסלול הסלאלום הבוצי משהו. צילום יואב פולס

הג'אקו 8 הוא רכב גדול יחסית עם אורך של 4.82 מטר, רוחב של 1.93 מ', גובה 1.71מ' ובסיס גלגלים של 2.82 מטר, מה שמכניס אותו ישר לסגמנט של D-Suv.

עיצוב חיצוני ופנימי