מתיוס ריגס מנכל אנרגיאן
צילום: אנרגיאן
ראיון

"הממשלה צריכה לדאוג שתמשיך להיות תחרות; נפיק 200 אלף חביות ביום ב-2025"

מנכ"ל אנרג'יאן, מתיוס ריגס: "ישראל מהווה 70%-75% מההפקה של הקבוצה - אבל אם לא יהיו לנו עוד רישיונות הנתח הזה יקטן; אם הממשלה לא תדאג שתהיה תחרות אז תפעל כאן רק חברה אחת"

חברת אנרג'יאן  אנרג'יאן -0.68% העוסקת בהפקת גז ובבעלותה מאגרי "תנין" ו-"כריש" פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023, שנה מלאה של הפקה מאסדת כריש - ההכנסות הסתכמו ב-1.42 מיליארד דולר והרווח לפני מס הסתכם ב-931 מיליון דולר, עליה של 93% ו- 121% בהתאמה, ביחס לשנה שעברה.

תחזית ההפקה של החברה ל-2024 עומדת על 155-175 אלפי חביות שווה ערך נפט ליום, מתוכן 115-130 מישראל. כמו כן מציינת אנרגי'אן כי תחילת הפיתוח הצפויה של מאגר הגז הטבעי "קטלן", צפויה לתת מענה לצריכת הגז הגוברת, כולל פוטנציאל לייצוא מישראל למדינות אחרות.  בשבועות הקרובים צפויה החברה לקבל את שטר החזקה ל-30 שנה עבור "קטלן" מידי משרד האנרגיה.

בשיחה עם ביזפורטל אומר מתיוס ריגס, מנכ"ל אנרג'יאן, כי "השנה שעברה הייתה מאוד חזקה בפעילות שלנו, גם בישראל וגם בשאר המקומות בהם אנחנו פועלים. זאת למרות המלחמה בישראל. הצלחנו לפעול ללא הפרעות. אנחנו מודעים לקשיים של הפעילות בישראל בעקבות המלחמה אבל אנחנו מחוייבים לגמרי להמשיך לפעול כאן, בלי שום היסוסים".

"אנחנו מאוד גאים לתמוך בישראל בתקופה מאתגרת שכזו, במיוחד בתקופה שמאגר תמר הושבת מפעילות עקב המלחמה", הוסיף ריגס". "אנחנו ממשיכים לחלק דיבידנדים למרות ההשקעות שלנו ואנחנו מתכוונים להמשיך לחלק דיבידנדים ואף להגדיל אותם. הגדלנו את הייצור ב-200% בהשוואה ל-2022 והצגנו תוצאות חזקות".

כמה ישראל מהווה כיום מסך הכנסות הקבוצה? 

"כיום ישראל מהווה 70%-75% מסך ההפקה שלנו. בקרוב הפעילות שלנו באיטליה ובמרוקו תגדל ואז הנתח של ישראל יעמוד על 60%-65%. אנחנו מחויבים לישראל ונמשיך להשקיע כאן. אנחנו כמובן תלויים גם בהחלטות של משרד האנרגיה והממשלה לגבי המשך פיתוח מאגרי הגז בארץ. אין הרבה חברות בינלאומיות שמחוייבות לישראל כמו אנרגי'אן אבל אנחנו צריכים עוד רישיונות כדי לגדול כאן, אחרת ישראל תהפוך לחלק קטן יותר בפעילות שלנו".

ואתם בשיחות עם הממשלה להשיג רישיונות כאלה?

"כרגע לא אבל זה בגלל שאנחנו בוחרים בכך באופן אקטיבי. נראה בהמשך אם נרצה להרחיב את הפעילות".

מה תחזית הגידול לשנים הבאות?

"אנחנו צומחים והחל מ-2025 נגיע ככל הנראה להפקה שוות ערך של כ-200 אלף חביות נפט ליום. אנחנו מעריכים שכריש יספק גז לכ-40% משוק הגז המקומי בתוך כמה שנים, אבל זה לפי צריכת הגז הנוכחית. ככל שהצריכה תגדל זה יקטן כי יכולת הייצור של המאגר היא 8 BCM - עד 2025 הביקוש בארץ צפוי להגיע ל-20 BCM. כמו שאמרתי, הממשלה צריכה לדאוג לכך שתהיה תחרות ושגם אנחנו נגדיל פעילות ונוכל להתחרות, אחרת שברון תפעל פה לבדה, בלי תחרות". 

איזו מדינה היא מנוע הצמיחה המרכזי שלכם כיום?

"מחוץ לישראל ההפקה המרכזית שלנו כיום היא במצרים, אחריה איטליה, שם ההפקה שלנו תגדל בשנים הקרובות בין השאר, אני מקווה, בגלל הפעילות של הממשלה החדשה באיטליה, עד לרמה שהיא אפילו תהיה המדינה המשמעותית ביותר עבורנו. יש לנו פעילות קטנה גם ביוון וקרואטיה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

יש לכם חשש מרציפות הפעילות במצרים ובישראל לאור המתיחות הפוליטית בין המדינות?

"לא. קודם כל למצרים יש יחסים עם ישראל בנושא הגז. שנית אנחנו פועלים במצרים כבר מעל ל-15 שנה ואנחנו מכירים את המדינה טוב מאוד. בסופו של דבר אנחנו חברה בינלאומית שפועלת ב-7 מדינות. אנחנו עושים עסקים עם כל מדינה שמאפשרת לנו אז אני לא רואה השפעה של המצב עלינו. פוליטיקה היא מחוץ לשליטתינו אז אנחנו מתמקדים בפעילות".

אתה יכול לספר על מאגר קטלן?

"זה מאגר גז בין כריש לתנין. גילינו שם גז וצריך לחבר אותו למערכת ההולכה. אנחנו צריכים לחפור שם עוד 2 בארות ולהניח צינורות במטרה לחבר את המאגר למערכת. אנחנו מעריכים שהחיבור יתרחש במהלך 2025 או 2026, וצפוי לעלות בערך מיליארד דולר אבל אנחנו במשא ומתן עם החברה המבצעת".

איפה אתה רואה את החברה בעוד 5 שנים?

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אפק 24/03/2024 12:02
    הגב לתגובה זו
    יוקר המחיה.
  • 3.
    עושה חשבון 24/03/2024 01:52
    הגב לתגובה זו
    הנאשם בשוחד לא מעודד תחרות ואף מצמצם אותה . ישראל אחת המדינות היקרות בעולם .
  • 2.
    הממשלה עושה הכל כדי שלא תהיה תחרות הון שלטון (ל"ת)
    יובל 21/03/2024 19:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הכל סבבה עד שסמוטריץ יחליט להעלות את התמלוגים (ל"ת)
    סוחר ותיק 21/03/2024 17:53
    הגב לתגובה זו
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.