הסיבה לזינוק של 12.5% בנכסים ובנין אתמול - דסק"ש רכשה מניות. תרכוש עוד?
חברת ההחזקות דסק"ש דיסקונט השקעות דיסקונט השקעות 0% שבשליטת צחי נחמיאס (מגה אור, 29.8%) ואלקו אלקו (האחים זלקינד, 29.8%) הקפיצה אתמול את מניית נכסים ובנין במחזור גבוה של 25 מיליון שקל. הסיבה נחשפת רק הבוקר - דסק"ש רכשה מניות בהיקף של 20.1 מיליון שקל (מחיר של 173 שקל למניה) ועלתה להחזקה של 64.76% בנכסים ובנין. מניית נכסים ובנין השלימה מתחילת השבוע עליה של 26.2% לשווי של 1.34 מיליארד שקל. כלומר, הרכישות של דסק"ש אתמול היו בשיעור של 1.5% ממניות החברה. מחזיקה גדולה נוספת בחברה היא כלל ביטוח שיש לה 11.2% מהמניות.
סביר להניח שבדסק"ש ואלקו רואים את המחיר של נכסים ובנין כמספיק נמוך אחרי שהמניה התרסקה בשנה האחרונה ב-47%, ונסחרת במכפיל הון של 0.3 בלבד. בחברה רומזים שהם מתכננים לרכוש עוד מניות של נכסים ובנין ויוצאים להנפקת זכויות - כאשר דסק"ש ואלקו הודיעו שישתתפו ויזרימו את חלקם. האם גם כלל ביטוח תזרים את חלקה? זה לא כסף גדול. סביר להניח שכן.
נוסח הנפקת הזכויות מעט מעורפל: "הנפקת זכויות לרכישת מניות רגילות של החברה בהיקף שייקבע בהתאם להיקף הרכישה של מניות נכסים ובנין שנרכשו על-ידי החברה ושיירכשו על -ידי החברה עד למועד הנפקת הזכויות". למעשה, דסק"ש רומזת על רכישות נוספות בנכסים ובנין, וזאת לאחר שדסק"ש כבר תכננה לרכוש את כל המניות של נכסים ובנין אך ויתרה על כך לאחרונה בעקבות ההתרסקות בשווי של בנין HSBC, לאחר שהבנק החליט להפסיק לשכור את הקומות בבניין, אבל בחברה לא הצליחו למצוא שוכר חלופי כבר יותר משנה. נכסים ובנין ניסתה למכור את הבנין אבל גם בזה היא לא הצליחה עד כה - ובמקביל שווי הבניין צלל ב-50% ביחס למחיר לפני שנתיים ועומד כעת על 685 מיליון דולר (אבל רק 350 מיליון דולר בניכוי חוב לבנק בהיקף של 335 מיליון דולר נטו).
לא בטוח שזו סוף הנפילה. בפועל, אם תעברו על הנחות הערכת השווי של שמאי המקרקעין ותראו את שיעורי ההיוון שנלקחו ותזכרו שיש בדרך שיפוץ גדול, כנראה חלקכם ישתכנע שהשווי צריך עוד לרדת מדרגה. זה יכול בקלות לגלח מעל 100 מיליון דולר מהשווי. השמרנים ייקחו אפילו מעל 200 מיליון דולר כשזה תלוי בעלות השיפוץ וזה יהיה שיפוץ רחב מאוד.
- בנקאים בג'ינס: על הביצועים של זרועות ההשקעה של הבנקים - מי עשתה קופה?
- דסק"ש במו"מ למכירת החזקותיה באלרון לפי שווי של עד 90 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בדסק"ש שולטים כאמור צחי נחמיאס והאחים זלקינד. רמי לוי מחזיק ב-11%, חן למדן ב-5% ויוסף צביאלי ב-7.2%. לאחרונה דסק"ש מכרה את חלקה במהדרין (44.5%) ליצחק תשובה ב-250 מיליון שקל, פרמיה של 30% מתוך מטרה להשיג עוד נזילות. במקביל, היא מחפשת כבר תקופה ארוכה רוכש לסלקום.
לקריאה נוספת:

השיא בבורסה צפוי להישבר והמניה שתזנק ב-23%
על ההשפעה של החזרת החטופים על הבורסה, על שער הדולר, מניית טבע, אלביט מערכות והאם זה דווקא הזמן לחשוב על מימוש החלק המנייתי? וגם - האם ההסתערות של המשקיעים על השוק אחרי סופ״ש ארוך תוביל לפתיחה אנגלית?
העסקה שהציע טראמפ בשבוע שעבר מתקדמת. הלחץ של מדינות ערב הוביל לחמאס להגיד כן. זה לא כן מוחלט, יש מו"מ, אבל אלו בהחלט חדשות טובות כשנראה שהסוגיות שבמחלוקת יחסית מעטות ומעבר לכך - הלחץ העולמי צפוי להוביל להתגמשות הצדדים. גורמים אומרים בתקשורת המקומית כי עסקת חטופים יכולה להתבצע כבר בימים הקרובים.
החזרת החטופים וסיום המלחמה הם חדשות מצוינות לישראל חדשות טובות לכלכלה ולבורסה. בסוף מניות זזות למעלה ולמטה כי יש ביקושים והיצעים. כאשר יש מצב רוח טוב וסנטימנט חיובי - יש ביקושים, המניות עולות.
ככל שיש בשווקים תקווה ואופטימיות - העליות יימשכו. בשנה האחרונה הבורסה עלתה על רקע ההצלחה הישראלית בחזיתות הרבות והשונות, כשהעוצמה של הצבא והטכנולוגיה הוסיפו אחוזים רבים לבורסה. אבל מה שחיזק מאוד היה הסיכוי לטוב. כשרע - הסיכוי לטוב דווקא גדול. כשטוב, הסיכוי למצוין הוא לרוב קטן יחסית. כלומר, משקיעים מבטאים את העתיד במחירי המניות. היינו במצב רע, והם ציפו שהסיכוי לטוב עולה על סיכון לרע יותר. הם ציפו לסיום המלחמה ולהחזרת החטופים וזה היה הדלק של הבורסה. כן, היו גם תוצאות טובות של הפירמות (בעיקר בתחומי הפיננסים), אבל מכפילי הרווח של הבורסה גבוהים מהממוצע ההיסטורי. התוצאות לא מצדיקות את המכפילים, יש כאן "בוסט" נוסף וזאת התקווה והאופטימיות.
הבורסה מגלמת ציפיות לטוב והנה הן מגיעות. לכן, משקיעים אומנם צריכים להבין שיש סיכוי טוב לימי טובים בבורסה בהמשך לזינוקים מתחילת השנה, אבל במקביל גם לשאול - מה יהיה בהמשך? זאת השאלה החשובה ביותר, כי בסוף מניות זה לטווח בינוני-ארוך, לא לימים.
- נעילה בשיא חדש: המדדים זינקו עד 3.9%, הביטוח 6.5% ות"א בניה ב-7.3%
- הדולר נופל 1.5% - עסקה בעזה והססנות של הנגיד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לא רוצים לקלקל מסיבות וחגיגות, אבל כשמנתחים את הכלכלה ובורסה בצורה קרה ובהינתן הסיכונים הספציפיים של ישראל, אפשר לומר שהשוק מתומחר מלא פלוס. האם זה אומר שלא יהיו עליות? לא. כי הסנטימנט מאוד חיובי ויש זרימה גדולה של כספים לשוק מדי חודש - הפנסיה והחסכונות שלכם מוסיפים קרוב ל-10 מיליארד של מדי חודש לשווקים.

חוזה של 1.2 מיליארד דולר למנועי בית שמש - הגדול בתולדות החברה
ההסכם החדש, שייכנס לתוקף רטרואקטיבית מאפריל 2025, נחתם בין חישולי כרמל לאחד מיצרני מנועי התעופה המובילים וכולל אופציה להארכה לחמש שנים נוספות בהיקף של כ-400 מיליון דולר נוספים
מנועי בית שמש, שבשליטת קרן פימי, מדווחת על חתימת חוזה ארוך טווח בהיקף של כ-1.2 מיליארד דולר - הגדול בתולדות החברה. מדובר בהסכם מחודש ומורחב בין החברה-הבת חישולי כרמל (חשכ"ל) לבין אחד מיצרני מנועי התעופה המרכזיים בעולם (OEM), הפועל בתחום האזרחי והצבאי. ההסכם ייכנס לתוקף רטרואקטיבית החל מ-1 באפריל 2025 לתקופה של כ-15 שנה, ויחליף את ההסכם הקודם שהיה בתוקף עד סוף 2028, שנותרה בו יתרה של כ-164 מיליון דולר.
החוזה כולל אופציה להארכה נוספת של חמש שנים, שבמקרה של מימושה תגדיל את היקף ההסכם בכ-400 מיליון דולר נוספים. בנוסף, סוכם על פיתוח וייצור של חלקים חדשים לשתי תוכניות מנועים עיקריות של הלקוח. במקביל, החברה מציינת כי בעקבות ההסכם החדש עלה היקף הסכמי המסגרת הכוללים שבידיה מכ-2.1 מיליארד דולר לכ-3.3 מיליארד דולר גידול של כ-50%.
מנכ"ל מנועי בית שמש, רם דרורי, אמר כי "ההסכם מרחיב באופן משמעותי את שיתוף הפעולה עם לקוח חשוב ומבטא את האמון שלו ביכולות הייצור והפיתוח של חשכ"ל ושל הקבוצה כולה. מדובר בהסכם בעל חשיבות אסטרטגית למגזר החלקים של החברה, והוא מאפשר לנו להיערך מראש עם תשתיות, אמצעי ייצור ומשאבים שיתמכו בפעילות לשנים רבות".
גידול בהיקף ההתחייבויות ובפריסת העבודה
החוזה החדש מציב בפני מנועי בית שמש אופק פעילות רחב לטווח ארוך. הגדלת היקף ההזמנות מבטיחה זרם עבודה מתמשך ותורמת ליציבות התפעולית של הקבוצה. החברה מציינת כי מדובר בהסכם מסגרת ארוך טווח, המאפשר לה לתכנן מראש השקעות בייצור, כוח אדם וציוד, תוך שיפור היעילות התפעולית.
- פימי מימשה מניות בית שמש ב-500 מיליון שקל
- מנועי בית שמש עם כ-100 מיליון דולר בהזמנה חדשה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנועי בית שמש, הפועלת מזה עשרות שנים בתעשיית התעופה, מתמחה בייצור חלקים למנועי סילון, עיבוד שבבי, יציקות מדויקות וחישולי מתכת. לצד חישולי כרמל בחיפה, פועלות תחתיה חברות נוספות LPO שבסרביה ו-Turbine Standard בארצות הברית. פעילות הקבוצה נחלקת לשני תחומים עיקריים: ייצור חלקים למנועים ושיפוץ, הרכבה והנדסה של מנועים קיימים וחדשים.