צביקה שכטרמן מספנות ישראל
צילום: דניאל צ׳רסקי

מספנות ישראל מקימה ממגורות לקליטה; טוענת כי תזרז את פריקת הסחורות בארץ

החברה חתמה על הסכם בהיקף של 96 מיליון שקל עם ספק אירופאי שיספק את הסילוסים ומערכות המתקן וכן שירותים נוספים בפרויקט; המתקן שיוקם ייתן מענה למחסור בתשתיות בתחום הממגורות ויאפשר קצבי פריקה גבוהים

תומר אמן |

חברת תעשיות מספנות ישראל מספנות ישראל -1.37% מעדכנת היום על התקדמות פרויקט מתקן ממגורות לקליטת תבואות בשטח נמל החברה בחיפה. החברה מדווחת כי החברת הבת, נמל מספנות ישראל, התקשרה עם חברה אירופאית הפועלת בתחום בהסכם בהיקף של כ-96 מיליון שקל, לפיו תספק החברה האירופאית סילוסים, מערכות ומתן שירותים נוספים לפרויקט.

המתקן שיוקם בשטח נמל החברה בחיפה, יאפשר לחברה שינוע של תבואות מרציף הפריקה באמצעות שלושה מסועים בקצב גבוה, ויאפשר אחסנה של כ-60,000 טון תבואה במתקנים הנרכשים על פי ההסכם, עם פוטנציאל להרחבת המתקן בעתיד. בנוסף, המתקן יאפשר פריקה למספר משאיות במקביל ויתוכנן כך שיתאפשר לחברו בעתיד למסילת רכבת.

משך הזמן המשוער לאספקת המערכות והשירותים נאמד בשלב זה בכ-24 חודשים.

התקשרות החברה הבת עם הספק בהסכם האמור, הינה לביצוע חלק מהעבודות המתוכננות במסגרת פרויקט הממגורות וכי החברה הבת צפויה להתקשר בעתיד עם ספקים נוספים לעניין ביצוע עבודות נוספות, לרבות עבודות תשתית, בהתאם לתכנון המפורט לביצוע והשלמה של פרויקט זה ולתחילת הפעילות השוטפת של הממגורות.

הדמיית הממגורות. קרדיט: תעשיות מספנות ישראל.

הקמת מתקן הממגורות הינה בהתאם לאסטרטגיית החברה והחברה הבת להמשיך ולפתח את עסקיהן ואת מגוון השירותים המוצעים והניתנים ללקוחות בתחום הייבוא בהובלה ימית. כמו כן, השלמת הפרויקט עתידה להעניק לחברה הבת פתרון למתן שירותים נוספים לאוניות הפוקדות את הנמל אותו היא מתפעלת וכן לאפשר לזו להציע ולהעניק שירותים לאוניות שעד היום לא פקדו את הנמל, כתוצאה מהעדר תשתיות מתאימות לקליטת מטעני גרעינים מסוגים שונים. עוד יצוין, כי פעילות המתקן עתידה להגביר את קצב פריקת מטעני הגרעינים בנמל, מה שעתיד להוביל להגדלת היקפי פעילות של החברה הבת בתחום פריקת מטענים מסוג זה.

צביקה שכטרמן, מנכ"ל תעשיות מספנות ישראל: "ההסכם עליו אנו מעדכנים היום מטרתו לעדכן על קידום הקמת מתקן הממגורות בשטח נמל החברה בחיפה. מדובר בפרויקט שהינו בהתאם לאסטרטגיית החברה להרחיב ולגוון את פעילותה ולייצר ריבוי מרכזי רווח. תחום הממגורות לקליטת תבואה (גרעינים) סובל בישראל ממחסור בתשתיות, ובשל כך מחוסר יעילות ותורים ארוכים לפריקה. האסטרטגיה של החברה היא להמשיך ולפתח את עסקיה תוך שימוש במיקומנו על קו המים וסינרגיה בין פעילויות הליבה השונות של החברה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבור

המוסדיים יקנו, אבל האם הם היו קונים אם זה היה הכסף האישי שלהם? ארית בתקופה נהדרת ואחרי שהיתה על סף פשיטת רגל והמדינה הצילה אותה, היא מרוויחה מהמדינה מאות מיליונים ברווחיות של חברת אנבידיה - גאות בשוק הביטחוני היא סיבה נהדרת לצבי לוי למכור-להנפיק לפי 5 מיליארד שקל, אבל האם הרווחים האלו יימשכו? ממש לא בטוח

אדיר בן עמי |

אם המוכר רוצה למכור במחיר מסוים, אז ברור שהמחיר מתאים לו, המחיר טוב מבחינתו. אם הקונה רוצה לקנות במחיר הזה - אז יש עסקה. האם יכול להיות שהמחיר טוב לשני הצדדים. כן, אם שניהם "מקריבים" בדרך ומתכנסים לעסקה. בהנפקות זה לא קורה, כי לרוב יש א-סימטריה של מידע. המוכר יודע יותר מהקונה, וגם כי הקונים הם לא באמת שמים את הכסף שלהם, אלא "כסף של אחרים".   

במצב המתואר, האם זו עסקה במחיר ראוי-נכון? האם כשגופים מוסדיים יקפצו עכשיו על ההנפקה של ארית-רשף זו עסקה ראויה? אי אפשר לדעת מה  יהיה והמניה בהחלט יכולה להמשיך לעלות, אבל אפשר לדעת דבר אחד ברור - ארית שהיתה חברה של 100-150 מיליון שקל, קפצה לשווי של 5 מיליארד שקל בזכות המלחמה. ההצטיידות היתה גדולה, המחירים היו בשמיים - משרד הביטחון קנה כנראה בלי לחשוב יותר מדי - המספר בדוח של ארית שמוכיח - משרד הביטחון מפזר כספים

זה לא יכול להימשך. נכון שיש שינוי תפיסתי עולמי ונכון שההצטיידות הצבאית עלתה, אבל זה גם יביא תחרות ויוביל לשחיקה ברווחיות. כמו כמעט כל דבר שעולה מהר, יש גם ירידות, טלטלות וגלים בדרך. ארית לא מפתחת שבבי AI שהיא יכולה להרוויח עליהם 75% , היא לא אינבידיה, היא חברה של לואו טק שעושה עבודה טובה, מייצרת מערכות וכלים טובים מאוד, אבל יש גאות בעסקיה,  בשל ניצול הזדמנות של ההנהלה והבעלים. אגב, כשהחברה קרסה והגיעה לפשיטת רגל, המדינה הצילה אותה מספר פעמים. עכשיו כשצריך אותה, היא - ואין לנו טענות על כך, זו המטרה של עסק - ממקסמת רווחים ומוכרת במחירים גבוהים.

הטענות שלנו הן כלפי המוסדיים שאם יעשו שיעורי בית יפנימו שהתוצאות של ארית ימשיכו להיות טובות עוד שנה, אולי שנתיים, אבל מה אחר כך? לקנות חברה במכפיל רווח של 8 זה לא תמיד נכון, השאלה אם זה יימשך לאורך זמן. וכל זה כשהטכנולוגיה משתנה - התותחים החדשים שייכנסו לצבא מתוצרת אלביט לא יעבדו כנראה רק עם סוגי המרעומים של ארית. 

וכמובן שדגל האזהרה הגדול הוא המכירה - ארית מנפיקה את רשף שהיא כאמור כל הפעילות של ארית, היא בעצם מוכרת את עצמה. אם המצב כל כך טוב, והצמיחה ברורה והרווחים הגדולים ימשיכו, אז למה להנפיק? מה יודע המוכר, צבי לוי, הבעלים ויו"ר החברה שהקונים לא יודעים? ולמה הוא כנראה יצליח לסדר אותם?   

 

יו"ר נאוויטס גדעון תדמור, צילום: החברהיו"ר נאוויטס גדעון תדמור, צילום: החברה
חשיפת Bizportal

נאוויטס נכנסת לגינאה ודרום אפריקה: תשלם עבור אופציה להיות מפעילה

נחשף בביזפורטל: נאוויטס חתמה על הסכם אסטרטגי עם Eco Atlantic הקנדית, שבמסגרתו תשלם עבור קבלת אופציות לכניסה כשחקן מוביל בשני רישיונות חיפוש ימיים באפריקה

מנדי הניג |

נאוויטס פטרוליום נאוויטס פטר יהש -0.94%   ממשיכה להתרחב אל מחוץ למגרש הביתי ומסמנת טריטוריות חדשות גיאנה ודרום אפריקה. לביזפורטל נודע כי שותפות הנפט חתמה על הסכם אסטרטגי עם Eco Atlantic הקנדית, שבמסגרתו תשלם 2 מיליון דולר עבור קבלת אופציות לכניסה כשחקן מוביל בשני רישיונות חיפוש ימיים. העסקה מציבה את נאוויטס, אחרי פרויקט שננדואה במפרץ מקסיקו ופרויקט Sea Lion בפוקלנד, במהלך בינלאומי נוסף שמכוון להרחבת תיק הנכסים שלה ולביסוסה כאופרייטר בפרויקטי חיפוש גדולים. יש לציין שזה אמנם לא סכום מהותי אבל יש לו פוטנציאל לפתוח לשותפות דלתות ביבשת האפריקאית העתירה במשאבים.

על פי ההסכם, נאוויטס מקבלת אופציה לכניסה של עד 80% ברישיון Orinduik מול חופי גיאנה, כולל קבלת המפעילות על הבלוק. מימוש האופציה יתבצע בתוך שנה וידרוש תשלום נוסף של 2.5 מיליון דולר. במקביל, נאוויטס תקבל אופציה לרכוש עד 47.5% ברישיון Block 1 CBK מול דרום אפריקה ולשמש בו כמפעילה. אופציה זו תקפה לשישה חודשים וכוללת תשלום של 4 מיליון דולר בעת מימושה. במסגרת שתי האופציות, Eco נהנית ממנגנון "carry" שלפיו נאוויטס תממן את חלקה בעבודות החיפוש והקידוחים עד תקרה של 11 מיליון דולר בגיאנה ו-7.5 מיליון דולר בדרום אפריקה, כך ש-Eco תוכל להתקדם עם תוכניות העבודה בלי להידרש להשקעות הוניות בתחילת הדרך.

הגדלה עתידית של ההחזקות

ההסכם כולל גם זכות לנאוויטס להגדיל בעתיד את אחזקותיה בנכסים נוספים של Eco, בהם רישיונות חיפוש ימיים בנמיביה ובדרום אפריקה, וכן להצטרף למיזמים חדשים על בסיס חלוקה של 50:50. לפי הצדדים, אופציות אלה מוגדרות לטווח של חמש עד עשר שנים, מה שמייצר עבור נאוויטס פלטפורמה להרחבת הפעילות הגלובלית שלה גם מעבר לשני הרישיונות הנוכחיים.

במקביל להסכם עם נאוויטס, Eco חתמה על הסכם אופציה עם השותפה המקומית OrangeBasin Energies להגדלת חלקה ברישיון Block 1 CBK. אם Eco תממש את האופציה במלואה, תידרש להעביר ל-OrangeBasin תשלומים בהיקף מצטבר של כ-4.8 מיליון דולר, חלקם במזומן וחלקם במניות. נאוויטס מצידה תוכל לבחור להשתתף במחצית מהאופציה ולהחזיר לאקו את חלקה היחסי.

שותפות ״טרנספורמטיבית״

ב-Eco Atlantic מגדירים את השותפות עם נאוויטס "טרנספורמטיבית", תוך דגש על יכולותיה של נאוויטס בפיתוח פרויקטי נפט וגז בקנה מידה גדול. מנכ"ל Eco, גיל הולצמן, מסר "השותפות עם נאוויטס, חברה עם יכולות מימון ופיתוח של פרויקטי נפט וגז בקנה מידה גדול, היא צעד משמעותי עבור Eco Atlantic. הכניסה המתוכננת שלהם לרישיונות בגיאנה ודרום אפריקה מחזקת את היכולת שלנו להאיץ תוכניות עבודה ולקדם בחינה מסחרית של התגליות הקיימות. ביקור משותף בגיאנה צפוי להתקיים עוד החודש, ולאחריו נוכל לחדד את תוכנית העבודה והקידוחים. השותפות הזו מעניקה לנו מסלול ברור קדימה והיא מהווה זרז אמיתי לצמיחת החברה. אני מבקש להודות לבעלי המניות על התמיכה המתמשכת ולגדעון תדמור ולצוות נאוויטס על שיתוף פעולה מקצועי וחזון משותף שאפשרו את קידום ההסכם."