גל פרידמן יור אקוואריוס
צילום: רמי זרנגר
ראיון

"אקוואריוס הלכה להנפקה כגיוס חירום כדי להבטיח את עתיד החברה"

היו"ר גל פרידמן מספר על ההשקעה המסתמנת מהענקית TPR בחברה הבת ביפן, לפי שווי השקול ל-30% מאקוואריוס כולה. לדבריו, היחס הזה אינו משקף את ההזדמנות - שעיקרה בסין, הודו ודרום אמריקה. "רמות הסקפטיות כלפינו היו די מופרעות", הוא טוען
איתי פת-יה | (5)
נושאים בכתבה אקוואריוס יפן

"כמו הרבה חברות יפניות, TPR יצרו איתנו קשר לפני שנתיים, וסיכמנו על השקעה של 10 מיליון דולר בשתי פעימות. בין הראשונה לשנייה הנפקנו בתל אביב, אז אמרנו להם 'אל תכנסו, אנחנו לא רוצים לגייס עוד כסף – ניתן לכם אופציה להשקעה בחברת הבת ביפן". את הדברים האלה אומר בשיחה עם ביזפורטל גל פרידמן, יו"ר אקוואריוס מנוע -0.32%  שזה עתה דיווחה כי ייתכן ואותה TPR, ענקית בשוק יצור חלקי המנועים, עשויה להפוך למשקיעה אסטרטגית בהסכם שיעריך את שווי הפעילות ביפן בכ-30% משווי אקוואריוס כולה בבורסת תל אביב.

למעשה, כך מספר פרידמן, הפעימה השנייה של ההשקעה של TPR באקוואריוס האם לא הייתה זמינה בפניהם כשהיו צריכים אותה. כשכבר כן היו נכונים לבצע את ההשקעה, לא היה בכך צורך, עקב הגיוס בתל אביב.

"כשהנפקנו בנובמבר 2020, TPR היו סגורים וכך גם כל העולם. לא ידענו לאן השווקים הפיננסיים ילכו. הסניפים שלנו בישראל, פולין וגרמניה היו סגורים. להנפקה בתל אביב הלכנו בעצם כגיוס חירום, לא התכוונו לעשות את זה. גייסנו מהציבור כדי להבטיח את עתיד החברה. אחרי שהדללנו ב-20% היו לנו 60 מיליון דולר בקופה, והיה מיותר לגייס עוד".

אקוואריוס מייצרת מנוע בעירה פנימית לינארי, המבוסס על מימן ומורכב כולו מחלק אחד. השימושים שלו יכולים להיות ברכבים, וכן כמקור אנרגיה זמין לגנרטורים (כגיבוי במקרה של הפסקות חשמל) בתשתיות חיוניות, למשל מתקני דור חמישי בסלולר, או באיזורים לא מחוברים לרשת חשמל.

לפי מזכר ההבנות, TPR תקבל 20% מהחברה הבת, בתמורה ל-20 מיליון דולר, ולפי שווי של 100 מיליון דולר. אקוואריוס נסחרת בתל אביב לפי 1.1 מיליארד שקל. ל-TPR ולחברות קשורות תהיה זכות בלעדית לייצור המנועים של אקוואריוס ביפן והיא זו שתפיץ אותם במדינה. נושאים נוספים לגביהם עשויים הצדדים לשתף פעולה הם יצור ואספקה של חלקים מ-TPR לאקוואריוס (חלקים הכרחיים למוצר של החברה, שכיום מיוצרים בהיקף מסוים על ידי TPR וכן על ידי אחרות) וייצור והרכבה של מנועים וגנרטורים על ידי TPR.

"יפן היא הראשונה בעולם ליישם את כלכלת המימן החדשה. יש שם תחנות דלק-מימן. יפן היא גם מעצמת ייצור מנועים", מסביר פרידמן על הייחודיות בשוק זה.

השווי של הפעילות ביפן לפי מזכר ההבנות הזה הוא בין רבע לשליש משווי החברה כולה. אלה הפרופורציות גם של ההזדמנות שלכם? זה הנתח שיתפסו המכירות ביפן אם ימומש הפוטנציאל?

"לא. אם תיקח את התוצר העולמי תראה שיפן מהווה נתח רק של 7% בו".

אבל על פניו יכול להיות שבשוק הרלוונטי אליכם הנתח שלה גדול הרבה יותר. דיברת קודם על אימוץ המימן בתחום הרכב.

"תחום הפעילות הרחב יותר הוא יצור חשמל מבוזר, ובו במדינות כמו הודו, סין ודרום אמריקה הביקושים הגבוהים ביותר. ביפן דווקא פחות. בשנה האחרונה, אם בוחנים הפסקות חשמל שהשפיעו על יותר ממיליון איש, אפשר לראות שהן היו בשווקים שציינתי. ביפן נמכור פחות גנרטורים מאשר בהודו".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

עדכן איפה הדברים עומדים עם הקמת מפעל היצור בדובאי עם Kampac הבריטית?

"אין חדש לדווח. יש תאריך והסכם מאד ברור. אם יקרה נודיע ואם לא יקרה נודיע. זה לא שחתמו על משהו ומאז כולם הלכו לישון. מאז הראיון הקודם שלנו בנושא, הפכנו לאחת משתי החברות היחידה שהפעילה מנוע על בסיס גז מימן וצילמה את זה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    עבודה בעיניים 19/10/2021 17:18
    הגב לתגובה זו
    ויש כאלה שמברברים על 'השקעות מסתמנות'
  • 2.
    מתוך מטרה לקפוץ למנוע המתודלק במימן. עדיין מייצרים 19/10/2021 09:51
    הגב לתגובה זו
    מתוך מטרה לקפוץ למנוע המתודלק במימן. עדיין מייצרים מכוניות היברידיות אבל הכיוון הוא מימן. יהיה מעניין…
  • 1.
    רק מזומן 18/10/2021 14:44
    הגב לתגובה זו
    מימן לא זמין היצור יקר החלומות בחינם.
  • איש חזון 18/10/2021 20:50
    הגב לתגובה זו
    רוב האנשים כמוך. חסרי חזון, לסרי מעוף. עובדים ו/או משקיעים רק בדברים בטוחים. את הקוואטום ליפ עושים אנשים חולמים ונחושים. נכון, נכשלים גם, אבל כשמצליחים, הם משנים את העולם. אתה עוד אחד שיושב על הגדר ומצטרף (אם בכלל) רק כשזה מוכח. מה שברור, אתה סתם חסר מעוף. יבש כמו הטוסט שאכלתי בצהריים.
  • לקשקש במקלדת זול (ל"ת)
    מזומן נשחק ונעלם 18/10/2021 17:02
    הגב לתגובה זו
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.