"אקוואריוס הלכה להנפקה כגיוס חירום כדי להבטיח את עתיד החברה"
"כמו הרבה חברות יפניות, TPR יצרו איתנו קשר לפני שנתיים, וסיכמנו על השקעה של 10 מיליון דולר בשתי פעימות. בין הראשונה לשנייה הנפקנו בתל אביב, אז אמרנו להם 'אל תכנסו, אנחנו לא רוצים לגייס עוד כסף – ניתן לכם אופציה להשקעה בחברת הבת ביפן". את הדברים האלה אומר בשיחה עם ביזפורטל גל פרידמן, יו"ר אקוואריוס מנוע -1.28% שזה עתה דיווחה כי ייתכן ואותה TPR, ענקית בשוק יצור חלקי המנועים, עשויה להפוך למשקיעה אסטרטגית בהסכם שיעריך את שווי הפעילות ביפן בכ-30% משווי אקוואריוס כולה בבורסת תל אביב.
למעשה, כך מספר פרידמן, הפעימה השנייה של ההשקעה של TPR באקוואריוס האם לא הייתה זמינה בפניהם כשהיו צריכים אותה. כשכבר כן היו נכונים לבצע את ההשקעה, לא היה בכך צורך, עקב הגיוס בתל אביב.
"כשהנפקנו בנובמבר 2020, TPR היו סגורים וכך גם כל העולם. לא ידענו לאן השווקים הפיננסיים ילכו. הסניפים שלנו בישראל, פולין וגרמניה היו סגורים. להנפקה בתל אביב הלכנו בעצם כגיוס חירום, לא התכוונו לעשות את זה. גייסנו מהציבור כדי להבטיח את עתיד החברה. אחרי שהדללנו ב-20% היו לנו 60 מיליון דולר בקופה, והיה מיותר לגייס עוד".
אקוואריוס מייצרת מנוע בעירה פנימית לינארי, המבוסס על מימן ומורכב כולו מחלק אחד. השימושים שלו יכולים להיות ברכבים, וכן כמקור אנרגיה זמין לגנרטורים (כגיבוי במקרה של הפסקות חשמל) בתשתיות חיוניות, למשל מתקני דור חמישי בסלולר, או באיזורים לא מחוברים לרשת חשמל.
- אקוואריוס: ההלוואות לא הוזרמו - החברה בסכנת הפסקת פעילות
- אקוואריוס מגייסת 10 מיליון דולר; המניה מזנקת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי מזכר ההבנות, TPR תקבל 20% מהחברה הבת, בתמורה ל-20 מיליון דולר, ולפי שווי של 100 מיליון דולר. אקוואריוס נסחרת בתל אביב לפי 1.1 מיליארד שקל. ל-TPR ולחברות קשורות תהיה זכות בלעדית לייצור המנועים של אקוואריוס ביפן והיא זו שתפיץ אותם במדינה. נושאים נוספים לגביהם עשויים הצדדים לשתף פעולה הם יצור ואספקה של חלקים מ-TPR לאקוואריוס (חלקים הכרחיים למוצר של החברה, שכיום מיוצרים בהיקף מסוים על ידי TPR וכן על ידי אחרות) וייצור והרכבה של מנועים וגנרטורים על ידי TPR.
"יפן היא הראשונה בעולם ליישם את כלכלת המימן החדשה. יש שם תחנות דלק-מימן. יפן היא גם מעצמת ייצור מנועים", מסביר פרידמן על הייחודיות בשוק זה.
השווי של הפעילות ביפן לפי מזכר ההבנות הזה הוא בין רבע לשליש משווי החברה כולה. אלה הפרופורציות גם של ההזדמנות שלכם? זה הנתח שיתפסו המכירות ביפן אם ימומש הפוטנציאל?
"לא. אם תיקח את התוצר העולמי תראה שיפן מהווה נתח רק של 7% בו".
אבל על פניו יכול להיות שבשוק הרלוונטי אליכם הנתח שלה גדול הרבה יותר. דיברת קודם על אימוץ המימן בתחום הרכב.
"תחום הפעילות הרחב יותר הוא יצור חשמל מבוזר, ובו במדינות כמו הודו, סין ודרום אמריקה הביקושים הגבוהים ביותר. ביפן דווקא פחות. בשנה האחרונה, אם בוחנים הפסקות חשמל שהשפיעו על יותר ממיליון איש, אפשר לראות שהן היו בשווקים שציינתי. ביפן נמכור פחות גנרטורים מאשר בהודו".
- ״עם כלביא״ פגע בגולף פעמיים: המלחמה והדולר שחקו את הרווח ב-80%
- הסוף לסאגה: קבוצת גולף תפעיל את רשת סבון בישראל תמורת 6.5 מיליון שקל
- תוכן שיווקי משכנתא הפוכה: מפתח לחוסן בעורף, יציבות בשוק הנדל"ן
- אקזיט עצוב לעובדי סאפיינס - גיא ברנשטיין ורוני על-דור התעשרו...
עדכן איפה הדברים עומדים עם הקמת מפעל היצור בדובאי עם Kampac הבריטית?
"אין חדש לדווח. יש תאריך והסכם מאד ברור. אם יקרה נודיע ואם לא יקרה נודיע. זה לא שחתמו על משהו ומאז כולם הלכו לישון. מאז הראיון הקודם שלנו בנושא, הפכנו לאחת משתי החברות היחידה שהפעילה מנוע על בסיס גז מימן וצילמה את זה.
- 3.עבודה בעיניים 19/10/2021 17:18הגב לתגובה זוויש כאלה שמברברים על 'השקעות מסתמנות'
- 2.מתוך מטרה לקפוץ למנוע המתודלק במימן. עדיין מייצרים 19/10/2021 09:51הגב לתגובה זומתוך מטרה לקפוץ למנוע המתודלק במימן. עדיין מייצרים מכוניות היברידיות אבל הכיוון הוא מימן. יהיה מעניין…
- 1.רק מזומן 18/10/2021 14:44הגב לתגובה זומימן לא זמין היצור יקר החלומות בחינם.
- איש חזון 18/10/2021 20:50הגב לתגובה זורוב האנשים כמוך. חסרי חזון, לסרי מעוף. עובדים ו/או משקיעים רק בדברים בטוחים. את הקוואטום ליפ עושים אנשים חולמים ונחושים. נכון, נכשלים גם, אבל כשמצליחים, הם משנים את העולם. אתה עוד אחד שיושב על הגדר ומצטרף (אם בכלל) רק כשזה מוכח. מה שברור, אתה סתם חסר מעוף. יבש כמו הטוסט שאכלתי בצהריים.
- לקשקש במקלדת זול (ל"ת)מזומן נשחק ונעלם 18/10/2021 17:02הגב לתגובה זו

ההימור של ביג השתלם: 100% תפוסה בישראל, 99% באירופה והכנסות של 1.29 מיליארד שקל במחצית
כשהמתחרות חיפשו הרפתקאות באונליין - ביג התמקדה בנדל״ן, באוויר הפתוח ובלהביא את חווית השופינג מחו״ל לישראלים - התוצאות לרבעון השני מתחילות להתכתב: ההכנסות עלו בכ-18.4% לכ-662 מיליון שקל, ה-NOI עלה ב17% לכ-493 מיליון שקל וה-FFO עלה בכ-17.3% לכ-264 מיליון שקל; תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד
לפני בערך כארבעה עשורים, כשקניון איילון ברמת גן פתח את שעריו, שוק הקמעונאות הישראלי נכנס לעידן חדש. הרחובות הראשיים שאירחו עד אז את רוב המסחר כמו רחוב דיזינגוף ואלנבי בתל אביב, הדר בחיפה או אחוזה ברעננה הם פינו את המקום למרכזי הקניות הממוזגים. בנינים מחופי זכוכית, עם שפע של חניה ובעיקר מזגן טוב הצליחו לשנות את סגנון הצריכה הישראלי - כמו גם הגלובלי. מאז ועד היום נבנו בישראל כ-300 מרכזי קניות, מהם עשרות קניוני ענק של עזריאלי ומליסרון. אבל בתחילת השנה נכנסה לשוק שחקנית שהצליחה, שוב, לערער את היסודות - ביג פאשן גלילות.
הפתיחה של המתחם החדש, המשתרע על 40 אלף מ"ר שטחי מסחר ועוד 75 אלף מ"ר משרדים, לוותה באירוע מתוקשר שהפך עד מהרה לרעידת אדמה בענף. כבר בחודש הראשון לפעילות, בין סוף פברואר לסוף מרץ, ביקרו בו מעל 1.5 מיליון איש, והפדיונות הסתכמו בכ־157 מיליון שקל. המספרים האלו לא רק שעקפו בהרבה את התחזיות, אלא גם פגעו בקניונים מתחרים, לפי הדיווחים של רשתות האופנה, קניון רמת אביב וקניון שבעת הכוכבים ספגו ירידה דו-ספרתית בפדיונות, ואפילו קניוני איילון, רננים ועיר ימים רשמו ירידה של 7%-10%. הישראלים הצביעו ברגליים וביג סלקה את הפדיונות. אמנם, הפגיעה בפדיונות של המרכזים הסמוכים הייתה בסמוך להתלהבות הראשונית אבל אחרי גל המבקרים בחודשי הפתיחה, הפדיונות במרכזים הסמוכים התאזנו.
סוד ההצלחה של ביג גלילות נמצא בכמה מרכיבים: הקונספט של חנויות שפתוחות ל״כיפת השמיים״, ריכוז של חנויות דגל ענקיות ובראשן זארה עם סניף כפול בגודלו מהקניונים האחרים - סניף שמוגדר כאחד מהגדולים במזרח התיכון, לצד מותגים בינלאומיים כמו טומי הילפיגר וראלף לורן. במתחם לא רק מגיעים לשופינג אלא גם אוכלים - מתחמי הסעדה מרווחים עם מסעדות מוכרות וותיקות, ובשביל הרכב יש כ־4,000 מקומות לחנות אותו. החניה היא בחינם, בניגוד לקניונים אחרים שבהם החניה בתשלום מהשעה הראשונה. התוצאה היא חוויית קנייה שמרגישה להרבה מבקרים כמו ״טיול בחו"ל״. עם זאת, צריכים להוסיף כי עומסי החום של יולי-אוגוסט הם אתגר משמעותי עבור הקונספט, בשונה ממרכזי הקניות הממוזגים, כאן צריכים לקפוץ ״ממזגן למזגן״ כשהשדרות המרכזיות בין החניות פתוחות ומפגישות את הקניין עם השרב הקייצי.
ההצלחה של גלילות התרחשה דווקא בתקופה שבה נדמה היה שמרכזי הקניות מתמודדים עם איום ממשי מצד המסחר המקוון. עוד מהקורונה התחיל סחף של רכישות אונליין, ועזריאלי ומליסרון השקיעו מאות מיליונים בפלטפורמות דיגיטליות משלהן, השקעות שגררו גם סגירת פעיליות. לעומתן ביג, המשיכה להתרכז בנדל"ן ובחוויית הלקוח. היא נשארה נאמנה לחווית הקניה והאמינה שהישראלים ימשיכו להגרר למרכזי הקניות. ביג לא נכנסה להרפתקה הדיגיטלית, ועכשיו נראה שהאסטרטגיה הזו משתלמת לה. המתחמים מלאים, הפדיונות בעלייה, והחברה חוסכת את ההפסדים הכבדים של המתחרות.
- בהשקעה של 100 מיליון שקל: ביג ואשטרום משיקות את "ביג פאשן בת ים"
- אפי נכסים בדרך למדדים: מוסדי ירכוש מניות מביג בהיקף של עד 230 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל להצלחה המסחרית, גם המניה של ביג - ביג 3.36% - נהנית מהמומנטום. מתחילת השנה היא הוסיפה 20% וב-12 החודשים האחרונים זינקה כ-66% לשווי שוק של שמתקרב ל־16 מיליארד שקל, מכפיל הרווח של ביג נראה די מיייצג ענפית ועומד על 9.23, מה שגם מגלם את הציפיות להמשך צמיחה מצד המשקיעים.