מספנות ישראל: ההכנסות ברבעון ירדו ב-10%, הרווח התפעולי צמח ב-53%
חברת מספנות ישראל -4.74% מדוות על קיטון בהכנסות של הרבעון הרביעי של 2020: ההכנסות הסתכמו ב-209 מיליון שקל, לעומת 233 מיליון שקל ברבעון המקביל, ירידה של 10%. הקיטון בהכנסות נובע מעיקר מירידה בהכנסות במגזר המספנה, זאת בעקבות משבר הקורונה. הרווח התפעולי ברבעון צמח בכ-53% ל-26 מיליון שקל (12.5% מההכנסות), לעומת כ-17.1 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2019 (כ-7.3% מההכנסות).
ה- EBITDA ברבעון גדל בכ-27.6% ל-40 מיליון שקל, לעומת כ-32 מיליון שקל ברבעון המקביל.
הרווח הנקי ברבעון עלה ל-19.8 מיליון שקל (כ-18 מיליון שקל מיוחס לבעלי המניות), בהשוואה לרווח נקי של כ-9.2 מיליון שקל (כ-5.2 מיליון שקל מיוחס לבעלי המניות) ברבעון המקביל.
צביקה שכטרמן, מנכ"ל תעשיות מספנות ישראל על הדוחות:
"התוצאות שאנו מציגים היום ממחישות את גמישותה התפעולית של הקבוצה, התומכת ביכולותינו לפעול ביעילות ולמקסם את ההכנסות והרווחים שלנו. בין היתר, הדבר מתבטא בכמות הסחורה הנפרקת במגזר הנמל, שגדלה ב-2020 בכ-44% תוך שיפור משמעותי ברווחיות המגזר. במגזר המלט אנו מציגים ב-2020 גידול חד של כ-46% בהכנסות לאור גידול משמעותי בסך של כ-700 אלף טון בהיקף הכמות הנמכרת (המהווה גידול של 67%) תוך שיפור הרווחיות. במהלך השנה החולפת הגדלנו את צי האוניות להובלת מלט לשלוש אוניות (בנוסף להגדלת צי אוניות הצובר בשתי אוניות נוספות). בעלות על אוניות מתקדמות אלו מבטיחה עצמאות, יעילות ומחירי הובלה נמוכים, ללא תלות במחירי ההובלה בענף הספנות. במגזר המספנה הודענו בנובמבר האחרון על השלמת מו"מ משמעותי בהיקף של כ-128 מיליון דולר על הסכם לייצור ומכירה של כלי שיט למדינה באסיה, אשר צפוי לתמוך בהמשך צמיחתה של החברה הבת, מספנות ישראל בשנים הקרובות".
תוצאות 2020 - סך ההכנסות בשנת 2020 גדל ב-.2%, ל-765 מיליון שקל.
במגזר המלט ההכנסות צמחו בכ-45.7% לכ-413.4 מיליון שקל, בהשוואה לכ-283.8 מיליון שקל בשנה שעברה. העלייה בהכנסות במגזר המלט מיוחסת לגידול בכמות הנמכרת, שקוזזה מעט על ידי ירידה במחיר הממוצע לטון. ה-EBITDA במגזר המלט צמח בכ-55.6% לכ-61.8 מיליון שקל (שיעור רווח של כ-15%), לעומת כ-39.8 מיליון שקל (שיעור רווח של כ-14%). העלייה ברווחיות הושפעה מירידה בעלות הממוצעת לטון, ירידה בעלות חומר הגלם, ירידה בשע"ח וירידה בעלות ההובלה, וכן כתוצאה מפריסת ההוצאות הקבועות על כמות גדולה יותר.
- מספנות ישראל בעסקה של 200 מיליון שקל עם שברון
- מספנות ישראל עם רווח תפעולי זעום, למרות עלייה של 17% בהכנסות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במגזר הנמלי ההכנסות עלו בכ-18.9% לכ-152.3 מיליון שקל, לעומת סך של כ-128.1 מיליון שקל אשתקד. העלייה בהכנסות נובעת בעיקר מגידול של כ-44% בפריקת המטענים, לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בעיקר בשל שימוש ברציף נוסף, שהועמד ע"י החברה ללקוח הפועל בתחום הגז והוחזר זמנית לשימוש החברה החל מאפריל 2020, בקיזוז ההכנסה הממוצעת לטון פריקה, בעיקר לאור תמהיל המוצרים. ה-EBITDA במגזר עלה בכ-78.2% לכ-43.6 מיליון שקל (שיעור רווח של כ-29%), לעומת כ-24.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד (שיעור רווח של כ-19%). העלייה ברווחיות נובעת מגידול בפעילות, תמהיל המוצרים והתייעלות בהוצאות התפעוליות.
במגזר המספנה ההכנסות הסתכמו בכ-154.3 מיליון שקל, בהשוואה לכ-267.1 מיליון שקל בשנת 2019. הירידה בהכנסות במגזר המספנה נובעת בעיקר מסיום פרויקטים ועיכוב בכניסה של פרויקטים חדשים, שהביא לירידה בהיקף העבודות שבוצעו בתקופה לעומת שנה קודמת. ה-EBITDA במגזר המספנה צמח בכ-64.9% לכ-38.4 מיליון שקל (שיעור רווח של כ-25%), לעומת כ-23.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד (שיעור רווח של כ-9%). העלייה ברווחיות נובעת מתמהיל פרויקטים בביצוע ברווחיות גבוהה יותר בתקופה וסגירת יתרות בפרויקטים שהסתיימו וכן מירידה בהוצאות אחרות.
הרווח התפעולי של החברה צמח בתקופה בכ-33% לכ-103.6 מיליון שקל (כ-13.5% מההכנסות), בהשוואה לכ-77.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2019 (כ-10.5% מההכנסות). הגידול ברווח התפעולי נובע מהשיפור ברווח הגולמי, וכן מכך שבשנת 2019 נרשמו הוצאות חד פעמיות אחרות, נטו בסך כ-21.9 מיליון שקל שעיקרן הפרשה להתחייבויות תלויות, בעוד בשנת 2020 הסתכמו ההוצאות האחרות, נטו, בכ-6.9 מיליון שקל. תוצאות 2020
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
בפברואר השנה חתמה חברת הבת על הסכם לרכישת אניית מטען בעלת כושר הובלה של כ-37,500 טון בתמורה לכ-10.5 מיליון דולר. השלמת העסקה צפויה להתבצע במהלך הרבעון השני של 2021. לאחר הרכישה, ימנה צי האוניות של החברה 12 אוניות, בנוסף, החברה מעדכנת כי דירקטוריון החברה החליט על חלוקת דיבידנד שאינה מקיימת את מבחן הרווח, בסך של 25 מיליון שקל
תחזיות לעתיד
"אנו שוקדים כיום על פיתוח מספר מנועי צמיחה משמעותיים, ובהם הקמת ממגורות לגרעינים וכניסה לתחום הביטומן" כך אומר צביקה שכטרמן, מנכ"ל תעשיות מספנות ישראל. "בנוסף, הודענו היום כי דירקטוריון החברה קיבל החלטה להרחיב את פעילותה לתחום מוצרי הגבס. שוק תשומות הבניה צפוי לצמוח בקצב מואץ בשנים הקרובות ובכוונתנו לפעול למיצוי הפוטנציאל העסקי הרב הטמון בתחום פעילות זה בהתבסס על הידע הנצבר בחברה, התשתיות הייחודיות שלה וכן היתרונות הלוגיסטיים של נמל החברה. בנוסף, אנו משתתפים בהליך הפרטת נמל חיפה יחד עם שותפינו, DP WORLD מדובאי, מהחברות המובילות בעולם בתחום זה, מתוך ראייה אסטרטגית לפיה ביכולתנו לפתח נמל שישמש כ-HUB אזורי ועולמי ושיתבסס על שלוש רגליים מרכזיות - קישוריות עולמית, גשר למזרח התיכון ויעילות טכנולוגית גבוהה".
- 1.מי תזכה בנמל? ממש בחירה קשה... (ל"ת)שמוליק 22/03/2021 18:31הגב לתגובה זו

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
