כרמי גת, קרית גת נדל"ן נדלן בניין בנייה חדשה
צילום: מורן ישעיהו

אוגוסט חלש: ירידות ושפל היסטורי בתחום הנדל"ן

ירידות במספר העסקאות בתחום הנדל"ן ביחס לחודש הקודם ולחודש המקביל אשתקד. שפל היסטורי ברכישות משקיעים
איתן גרסטנפלד | (5)
נושאים בכתבה מחירי הדירות

אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר פרסם היום סקירת נדל"ן לחודש אוגוסט. מהנתונים עולה כי חלו ירידות בחודש אוגוסט בכל הסקטורים בתחום הנדל"ן. בתוך כך, בתחום רכישות משקיעים חלה ירידה חדה עד לכדי שפל היסטורי.

מהסקירה עולה כי, חלה ירידה במספר עסקאות הנדל"ן בשוק החופשי, לאחר הגידול החד שנרשם בחודש יולי. ירידה חדה של 23% בסך העסקאות בהשוואה לחודש יולי וירידה של 3% בהשוואה לאוגוסט אשתקד. מדובר באחת הרמות הנמוכות ביותר שנרשמו בשוק החופשי בחודשי אוגוסט בעשור האחרון (ראה תרשים). 

מספר העסקאות בחודשי אוגוסט, 2019-2007:

מתוך סקירת נדל"ן לחודש אוגוסט אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר 

הירידה במספר העסקאות בשוק החופשי התרכזה בפלח השוק של דירות יד שניה, כאשר אלו רשמו ירידה של 6% בהשוואה לאוגוסט אשתקד וירידה חדה של 24% בהשוואה לחודש הקודם. כמו כן, סך הדירות החדשות שנמכרו בשוק החופשי בחודש אוגוסט עמד על כ-1.8 אלף דירות, ירידה חדה של 17% בהשוואה לחודש הקודם ועליה של 5% בהשוואה לאוגוסט אשתקד.

רכישות הזוגות הצעירים הסתכמו בחודש אוגוסט ב-4.6 אלף דירות, מזה 3.1 אלף דירות נרכשו בשוק החופשי. בהשוואה לאוגוסט אשתקד ירדו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי בשיעור של 5%, כאשר בהשוואה לחודש הקודם מגיע שיעור הירידה ל-18%.

משקיעים:

רכישות המשקיעים בחודש אוגוסט הסתכמו ב-970 דירות בלבד, ירידה של 5% בהשוואה לאוגוסט אשתקד, וירידה חדה של 33% בהשוואה לחודש יולי. זוהי גם הרמה הנמוכה ביותר של רכישות משקיעים שנרשמה בחודשי אוגוסט לפחות מאז תחילת העשור הקודם. בנוסף, משקל המשקיעים בסך העסקאות עמד על שיעור של 11.5% בלבד, רמת שפל היסטורי. בדומה לכך, מכירות המשקיעים בחודש אוגוסט הסתכמו ב-1.5 אלף דירות, ירידה של 9% בהשוואה לאוגוסט אשתקד וירידה של 27% בהשוואה לחודש הקודם.

משקיעים, רכישות נטו (רכישות בניכוי מכירות משקיעים) ינואר 2015 –אוגוסט 2019:

מתוך סקירת נדל"ן לחודש אוגוסט אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר 

מחיר למשתכן:

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    תיקון חד לפניך (ל"ת)
    פופקורן 07/10/2019 08:28
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    קצב הנפילות יואץ אחרי פיצוץ בועת האג"חים! (ל"ת)
    אדם 07/10/2019 06:16
    הגב לתגובה זו
  • יש תאריך יעד? (ל"ת)
    חווה 07/10/2019 14:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הנה הנה 06/10/2019 19:44
    הגב לתגובה זו
    ראו הוזהרתם !
  • 1.
    מי שיודע לקרוא גרפים יודע שהגרף לפני צניחה לבאר עמוקה (ל"ת)
    בבר הערס 06/10/2019 18:49
    הגב לתגובה זו
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

נייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה בבורסה

ירידות בוול סטריט הכבידו גם על הסנטימנט בתל אביב והובילו את המדדים לסגור בטריטוריה שלילית: ת״א 35 איבד 1.9% ואילו ת״א 90 1.8%; דוחות מאכזבים לאורבניקה שמציגים שחיקה תפעולית הפילו את חברת האופנה וחברת האם; עונת הדוחות המשיכה היום עם דוחות לאומי, מזרחי טפחות, דלתא מותגים, הייפר גלובל ועוד
מערכת ביזפורטל |

הסיפור של היום הוא הנפילה של נייס. ירידה של 18%. היא היתה אמורה לרדת על פי הארביטראז' ב-11% ומוסיפה לרדת עוד 5% - זה די נדיר שישראל מכתיבה לוול סטריט, אבל האמת שזה לא מדויק - יש כבר מסחר מוקדם בוול סטריט ונייס סופגת שם ירידות, עם פתיחת המסחר נייס נעה סביב 9% למטה. הכל התחיל בשבוע שעבר עם פרסום דוחות ותחזית חלשה לשנה כולה. נייס היתה צריכה להודיע אז מה קורה ב-2026 ומשום מה החליטה לחכות כמה ימים. זה יצר לא רק אכזבה מהדוחות, אלא משבר אמון - המשקיעים אומרים - "דיברנו לפני כמה ימים ולא אמרתם כלום וידעתם שמשהו רע עומד לקרות" .


אורבניקה אורבניקה -4.49%   צנחה 12% ומשכה איתה גם את קסטרו קסטרו -0.17%   שירדה ב-10.5%, אחרי פרסום תוצאות הרבעון השלישי שמציגות אומנם עלייה בהכנסות, אבל שחיקה ברווחיות כמעט בכל שכבה. חברת האופנה רושמת גידול של כ-11.5% בהכנסות לרמה של כ-242.5 מיליון שקל כשמספר הסניפים גדל ב-5 והסתכם ב-107 חנויות כמו גם גידול של 4% במכירות בחנויות זהות. אבל מתחת לפני השטח יש לחצים תפעוליים: הרווח התפעולי של אורבניקה נחתך בכ-35% לכ-18.7 מיליון שקל לעומת כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעקבות ירידה בשיעור הרווחיות הגולמית, עלייה בהוצאות האחסון, עלויות המעבר למרכז הלוגיסטי החדש ועלייה בהוצאות שכר העובדים. השחיקה הזאת הגיעה גם לרווח הנקי שהסתכם ב-8.6 מיליון שקל בלבד, כמעט חצי מהשנה שעברה.


במקביל לירידות הדולר מתחזק ונסחר סביב 3.26. הסיבה היא בעיקר הירידות מעבר לים שמשפיעות על החזקות המוסדיים והצורך שלהם בגידור. על רקע התנודתיות בשווקים, חוזר הדולר להתחזק; האם המגמה הנוכחית תהפוך לגורם מרכזי בשיקולי הריבית? שער הדולר עולה 0.6% על רקע הירידות בוול סטריט

הירידות התרחבו בשעות האחרונות גם לבורסות באירופה, כשהלחץ על מניות הטכנולוגיה ממשיך לחלחל מהשוק האמריקאי. מדד Stoxx600 יורד בכ-1.2%, הדאקס מאבד כ-1.1%, הפוטסי יורד כ-1.1% וה-CAC הצרפתי יורד ביותר מ-1.1%.

במקביל, החוזים העתידיים מספרים לנו על פתיחה שלילית בוול סטריט. אחרי ירידות חזקות יותר בשעות הפרה-מסחר הראשונות החוזים על ה-S&P יורדים כ-0.2%, החוזים על הדאו יורדים בכ-0.4%, והחוזים על הנאסד״ק נחלשים בכ-0.2%. המגמה הזאת מגיעה על רקע חששות מהביצועים של מגזר ה-AI ובייחוד דריכות לקראת תוצאות ענקית השבבים אנבידיה.


קסטרו
צילום: אסיה רביבו

קסטרו מציגה רבעון של צמיחה ושיפור רווחיות, אך תשעת החודשים עדיין מושפעים מפעילות ״עם כלביא״

הרווח מפעילות רגילה עלה ב-40% ל-9.4 מיליון שקל ללא השפעת רווח חד פעמי ממימוש נדל״ן אשתקד; לחברה יתרות מזומנים ונכסים פיננסיים ב-36 מיליון שקל וחלוקת דיבידנד מצטברת של 8 מיליון שקל מתחילת השנה

ליאור דנקנר |

 קסטרו קסטרו -0.17%  בדוחות פושרים לרבעון השלישי בהמשך לדוח מאכזב של החברה הבת, אורבניקה אורבניקה -4.49%  . קסטרו מדווחת על רווח של 25 מיליון שקל בשורה התחתונה לעומת רווח של 16.3 מיליון שקל ברבעון המקביל. ההכנסות זינקו דווקא ל-565.5 מיליון שקל, בהשוואה ל-507.6 מיליון שקל ברבעון המקביל. בגילום שנתי, הרווח עומד על  מעל 100 מיליון שקל. החברה בשווי של כ-1.48 מיליארד שקל - כלומר מכפיל של כ-15. 

לדברי יאיר אוחיון, מנכ״ל קבוצת קסטרו-הודיס, תוצאות הרבעון השלישי משקפות צמיחה בהכנסות, שיפור ברווחיות ושיפור במכירות בחנויות זהות, לצד המשך התבססות של אורבניקה והודיס כמנועי צמיחה מרכזיים והמשך מגמת השיפור במותג קסטרו. אוחיון מציין כי הנהלת הקבוצה ממשיכה לפעול לשיפור היעילות התפעולית והרחבת רשת החנויות, תוך ניצול איתנות פיננסית ותזרים חיובי.

המכירות בחנויות זהות (Same Store Sales, SSS) עלו ב-6.8% לרבות באתרי הסחר המקוונים. בתחום אופנת ההלבשה נרשם גידול של 6.2%, בתחום אביזרי האופנה נרשמה צמיחה של 8.5% ואילו תחום הקוסמטיקה רשם ירידה של 11%.

 בתשעת החודשים הראשונים של השנה הציגה הקבוצה גידול של 5.1% אחוז במכירות החנויות הזהות, כאשר תחום הלבשה צמח ב-5%, תחום אביזרי האופנה ב-7%  וירידה בקוסמטיקה של 6.4%. 

הפדיון החודשי הממוצע למ״ר של רשת החנויות בישראל עלה ברבעון השלישי ל-2,057 שקל למ״ר, עלייה של 5.6%. בתשעת החודשים הראשונים נרשמה יציבות יחסית בפדיון למ״ר, שעמד על 1,936 שקל לעומת 1,941 שקל.