דודי דניאל מנכל איי די או גרופ
צילום: רמי זרנגר

בברלין יוגבל שכר הדירה, ובת"א מניית איידיאו מתרסקת

מניית אידיאו יורדת 10% על רקע התקדמות בחקיקה להגביל את שכר הדירה ולהקפיא אותו לחמש שנים
ערן סוקול | (6)

מניית חברת איידיאו נופלת ב-10% בבורסה בת"א על רקע ידיעות בתקשורת הגמרנית כי חלה התקדמות בנוגע להגבלת שכר הדירה בברלין.

החברה העוסקת בנדל"ן מניב בגרמניה רגישה לשכר הדירה בגרמניה, והגבלה על שכר הדירה תפגע בהכנסותיה ורווחיה. על פי הדיווחים בתקשורת הגרמנית עיריית ברלין בוחנת לאמץ הגבלות על שכר דירה בעיר, ברף של 7.97 אירו למ"ר לחודש. רוב הדירות יוגבלו לפי שכר דירה של 3.4 עד 5.6 אירו למטר. הגבלה זו היא בהמשך להקפאה זמנית של שכר הדירה בעיר לפני כתשעה חודשים

קתרין לומפשר, סנאטורית שמתמקדת בתחום הדיור בעיר, מציעה במסגרת הצעת חוק כי ההגבלה תחול על דירות שנבנו עד 2013, בעוד דירות שנבנו משנת 2014 ואילך יהנו מפטור. ההצבעה על הצעת החוק תתקיים עד ב-15 באוקטובר, והכוונה שהחוק ייושם כבר ב-2020.

על רקע זה, דיווחו חברות גרמניות שפועלות בתחום כי הפגיעה בהן עלולה להגיע ל-10% מההכנסות שמגיעות משוכרים בעיר. זאת ועוד - שכר הדירה (באם הצעת החוק תעבור) יוקפא ל-5 שנים.

ולמה זה קרה? תושבי ברלין זועמים על עלייה של 50% בשכר הדירה בחמש השנים האחרונות. הזעם הזה הגיע למועצת העיר ומשם הדרך לטפל בבעיה התגלתה כמהירה.

חשוב לציין - מעבר לפגיעה התזרימית העתידית של חברות הנדל"ן בגרמניה, שווי נכסי נדל"ן נגזר מהיוון התזרימים העתידיים, כלומר הקפאת מחירי השכירות למשך חמש שנים תוביל להפסדים מיידיים כתוצאה משיערוכי נדל"ן. "הקפאת שכר הדירה לטווח ארוך עשויה להיות חשש משמעותי יותר" (ביחס לצעדים אחרים שנשקלו - ע.ס), אמרו בעבר האנליסטים של מורגן סטנלי, בהודעה למשקיעים. "לא רק שהסבירות לכך נראית גבוהה יותר, היא גם עשויה להוריד את מחירי הנכסים במידה דומה לצעדים אחרים ואף יותר מכך".

עוד ציינו במורגן סטנלי, כי נכון לכרגע עיקר חוסר שביעות הרצון של הציבור מתרכז בברלין, אבל לדעתם המשקיעים יהיו מודאגים מהדבקה אפשרית, אשר תשפיע גם על מניות של חברות הפועלות בתחומים נוספים.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    בומרנג 27/08/2019 16:38
    הגב לתגובה זו
    לא תמיד משתלמת
  • 5.
    יוסף 27/08/2019 11:54
    הגב לתגובה זו
    לבינתיים בשוק הנדלן הישראלי יש את ההפקרות הכי גדולה
  • 4.
    זאב 26/08/2019 21:35
    הגב לתגובה זו
    לפני שנה יעקב לוקסנבורג עשה סיבוב על קרן אפולו והרוויח 50 מליון שקל את מניות איי די או מכר ב88 שקל למניה בדיוק כפול מהיום.
  • 3.
    בקרוב בישראל (ל"ת)
    כחלון 26/08/2019 20:38
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לואי 26/08/2019 18:42
    הגב לתגובה זו
    לכן משקיעים בנדלן מניב ולא בדירות להשכרה......
  • 1.
    אחד 26/08/2019 17:44
    הגב לתגובה זו
    גם בישראל צריכים להגביל ואז מחירי הדירות יצנחו
יאיר לפידות, מייסד ומנכ”ל משותף, בית ההשקעות ילין לפידות צילום: שלומי יוסףיאיר לפידות, מייסד ומנכ”ל משותף, בית ההשקעות ילין לפידות צילום: שלומי יוסף
הועידה הכלכלית

"אי אפשר לעלות 20%-30% בשנה, זה ייגמר בתיקון״

"הזינוקים הם לא ברי-קיימא וכולם יודעים את זה": בוועידה הכלכלית של ביזפורטל יאיר לפידות, מייסד ומנכ"ל משותף של ילין לפידות מסביר למה העליות האחרונות בשווקים לא יחזיקו מעמד, הוא מצביע על ״קאפקס״ עצום בתשתיות AI, על עסקאות מנופחות בין חברות הטק, ועל זה שכולנו צריכים להיות מוכנים לתיקון שיחזיר את השוק לפרופורציות; וגם: על ההטיה של הבורסה המקומית לפיננסים ונדל״ן

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ילין לפידות

בזמן שהבורסות בעולם שוברות שיאים והמדדים בארה״ב רושמים שלוש שנים רצופות של עליות דו-ספרתיות, יאיר לפידות, מייסד ומנכ״ל משותף של ילין לפידות, רוצה שנעצור רגע את המסיבה ונסתכל על העובדות. זה קורה במושב מיוחד בוועידה הכלכלית של ביזפורטל. הועידה השביעית הכלכלית נערכת הפעם בסימן של ההתאוששות ממלחמה בת שנתיים, הבורסה זינקה, המשק גילה חסינות אבל השאלה מה הלאה?

באולם שהמה מפה לפה יכולתם להרגיש את הדואליות הזאת. כמו המיקרוקוסמוס של הכלכלה הישראלית שהתנקזה לאולם הכנסים במתחם הבורסה. מצד אחד, כלכלנים כמו פרופ’ אמיר אקשטיין הציגו נתונים מדאיגים. הפריון נפגע, יש תלות מוגברת בייצוא הביטחוני כשבתווך מעמד הביניים נשחק. אבל מצד שני,  יש גם את הצד האחר, מי שמגיע מהשטח וחושב שהמצב לא כזה גרוע.  צביקה שווימר, מנכ״ל אלקטרה צריכה, הציג תמונה מעורבת הוא אומר לנו שלמרות המציאות הביטחונית המאתגרת שהייתה כאן, הצריכה בישראל לא נעצרה. אבל זה לא בהכרח כי יש לנו ברירות - "אנחנו חיים באי צרכני" הביקושים כאן קשיחים (ברמת הצריכה הקמעונאית) גם בזכות ילודה גבוהה ״200 אלף תינוקות בשנה זה כמו עיר חדשה״ הוא חושב שחברות קמעונאות ימשיכו לצמוח גם כשהגרפים המאקרו-כלכליים יציירו תמונה יציבה פחות. להרחבה - ״אלקטרה צריכה תצמח בקצב של 10-15% בשנה״

הדיון מתקדם. לבמה עולה יאיר לפידות, מייסד ומנכ"ל משותף בבית ההשקעות ילין לפידות. גם הוא מתחבר לדואליות שהזכרנו. צריכים להיות זהירים ממה שראינו בבורסה ולא רק פה בארץ. הוא מציע לנו נקודת מבט מפוכחת על מה שהניע את הראלי האחרון וגם על מה שעלול לעצור אותו. הוא לא ״דובי״ על השוק, ההתרסקות אינה בהכרח מעבר לפינה, אבל אם אתם חושבים שהמגמה הזאת תימשך עוד שנים אפילו עוד שנה אתם מתעלמים מההיסטוריה.

"אם מסתכלים על המדדים הגדולים לאורך עשרים שנה, תראו תשואה ריאלית של 5%-7% בשנה - זה הממוצע, זה הקצב שהכלכלה יכולה לייצר", אמר. “מה שקורה בשלוש השנים האחרונות - עליות של 20%-30% בשנה - זה לא ססטיינבל. (בר קיימא, מ.ה.) אין כלכלה שיכולה לעמוד בזה לאורך זמן”.הקצבים החריגים האלה לדעתו יכולים להופיע רק בשני מצבים: יציאה ממשבר אמיתי, או שקיעה-רדיפה להייפ שמנתק את השוק מהמציאות. “והפעם”, הוא אומר, “זה הייפ. הייפ סביב AI”.

אז מה עושים? לפידות חושב שזה לא הזמן להגדיל חשיפה מנייתית. אם אתם מאלו שלא תרדמו בלילה בתיקון עמוק, חלק ממכם צריכים אפילו לשקול להקטין. “העליות האחרונות גרמו להרבה אנשים להרגיש שזה ‘רק עולה’. זה לא עובד ככה. ככל שהעליות נמשכות בקצב הזה - ככה אני יותר מודאג”.

אורן הר נבו, ראש אגף החשבות והכספים של אל על, צילום: שלומי יוסףאורן הר נבו, ראש אגף החשבות והכספים של אל על, צילום: שלומי יוסף
הועידה הכלכלית

"חברת אל על נמצאת כמעט בלי חוב - דבר שאף אחד לא האמין שיכול לקרות"

אורן הר נבו ראש אגף החשבות והכספים של אל על מדבר בוועידה הכלכלית של ביזפורטל על הענף, על איך אל על ניצלה את תקופת הגאות כדי לחזק את המאזן; ולאן הוא חושב שהענף צועד "בעשור הקרוב נגיע לרף של 30 מיליון נוסעים, וזה הקיבולת המלאה של נתב״ג"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אורן הר נבו אל על

אל על אל על 1.36%   של סוף 2025 היא לא אותה חברת תעופה שהכרתם בעבר. מי שזוכר מבנה חוב כבד, יעילות נמוכה ואינסוף מאבקים תפעוליים, ופותח את הדוחות האחרונים מגלה חברה רזה יותר, חברה שניצלה את הגאות כדי לנקות חובות, חברה שהסתכלה קדימה והכינה את מבנה ההון שלה להתחרות בגל של החברות שנחת כאן בתום המערכה הארוכה.

אבל דווקא כשהחברה מגיעה לאחת התקופות היציבות ביותר שלה, מרחף מעליה איום חדש. טוב, אולי לא כל כך חדש כיוון שהדיבורים על הקמת בסיס מקומי לוויזאייר על השולחן כבר כמה חודשים. מנכ״ל החברה, ג'וזף וראדי, נחת פה לפני כמה ימים נפגש עם שרת התחבורה והדרג המקצועי, והצהיר שבהשקעה של כמיליארד דולר בשלוש שנים הם יקימו בסיס מקומי לקראת אפריל 2026. 

באותו יום המניות של אל על וישראייר נפלו. אבל אל על הספיקה לתקן מאז כנראה השוק יודע להבדיל בין הצהרות מפוצצות לבין המציאות התפעולית: עדיין אין כיום מספיק סלוטים, אין תשתית בשלה, וכמו שאמרנו אל על - לראשונה זה שנים - מגיעה למשחק עם אפס חוב ועם מועדון נוסעים שחצי מדינה מחוברת אליו. איך שלא מסתכלים על זה, החברה עצמה ממוקמת היום אחרת לחלוטין.

על הרקע הזה הגענו לשמוע את הזווית של אל על בוועידה הכלכלית של ביזפורטל. בוועידה שעמדה בסימן ההתאוששות ממלחמה בת שנתיים רצינו להבין אם הגאות בשווקים משתקפת גם בשטח. אחרי שסקרנו את המצב מהזוויות של הקמעונאות, מהזווית של אנשי הנדל"ן וגם בתי ההשקעות רצינו לקבל את התמונה של אחד הענפים שמחברים כמעט הכל ביחד צרכנות, תשתיות וביטחון לאומי: תעופה. 

אורן הר-נבו, ראש אגף החשבות והכספים של אל על, עלה לבמה והביא איתו מבט רחב ומדויק על מה שקורה בענף מהפערים בין ביקוש להיצע ועד מקומה של אל על במערכת שמנסה להמריא, אבל נתקעת שוב ושוב בחסמים מבניים.