רונן דניאל סלטיק
צילום: יח"צ
ניתוח Bizportal

אלו הסיבות לביטול ההנפקה של סלטיק

השווי אותו ביקשה החברה בהנפקה היה אופטימי מדי. החברה פועלת בתחום בעל סיכון גבוה ומתחרים חזקים כמו Google ,Microsoft ו-Facebook
ערן סוקול | (1)

חברת סלטיק טכנולוגיות ומדיה השעתה את הכוונה לצאת להנפקת מניות בבורסה של ת"א. הסיבה העיקרית לביטול היא אופטימיות בנוגע לשווי המבוקש. מניתוח Bizportal עולה כי צמיחה מואצת בתחום ה-Start הופכת את החברה למעניינת מחד, אולם השווי המבוקש בהנפקה היה אופטימי והסיכון גבוה, בייחוד נוכח המתחרות הפוטנציאליות Google ,Microsoft ו-Facebook.

החברה טרם הצהירה על השווי המינימלי בהנפקה, אולם הערכת שווי של חברת המחקר הבינלאומית אדיסון, הפועלת בשיתוף עם הבורסה, העניקה לסלטיק שווי חברה של כ-109 מיליון דולר (388 מיליון שקל) וחשפה כי החברה מתכננת להציע לציבור כ-15% מהון המניות שלה, לפי שווי חברה של כ-100 מיליון דולר (לפני הכסף).

מיהי חברת סלטיק?

סלטיק פועלת מזה כ-18 שנים בתחום הסלולרי ובעיקר בפיתוח טכנולוגיות ייחודיות המאפשרות לה להציע תכנים ושירותים למשתמשי הקצה של לקוחותיה, שהינם מפעילי סלולר, יצרני טלפונים ומפתחי אפליקציות. כמו כן, עוסקת החברה בפיתוח ושיווק מערכות התראות חירום על גבי טלפונים סלולריים המיועדות למפעילים סלולריים ולאחרונה אף לממשלות.

בעלי המניות

בעלי המניות העיקריים של החברה הן קרנות ההון סיכון JVP ואמדאוס. דירקטוריון החברה כולל את המנכ"ל והמייסד רונן דניאל, מייק קלי - נשיאה לשעבר של ענקית המדיה האמריקאית AOL, וקובי רוזנגרטן - שותף בקרן JVP המשמש גם כיו"ר החברה.

תחומי פעילות החברה

החברה מספקת פתרונות טכנולוגים להפצת תכנים ושירותים שונים על גבי מכשירים סלולריים, המותאמים להעדפות המשתמש ולמיקומו. הפצת התכנים והשירותים מבוצעת בעיקר על ידי התקשרות עם מפעילי סלולר ויצרני מכשירים סלולריים ברחבי העולם, באמצעות שני קווי מוצר עיקריים המהווים את שני תחומי הפעילות של החברה: תחום ה-Start אשר הינו מנוע הצמיחה של החברה ובעצם הופך את ההנפקה למעניינת ותחום ה-LiveScreen הוותיק, אשר אמנם מייצר לחברה כרגע את עיקר הכנסותיה, אולם ככל הנראה נמצא בדעיכה.

 

צמיחה מואצת בתחום ה-Start, מול דעיכה בתחום ה-LiveScreen

מנוע הצמיחה נמצא בתחום ה-"Start" עם שני מוצרים מרכזיים

אפליקציית "Start" – אשר הושקה בשנת 2013 ומותקנת כיום על יותר מ-100 מיליון מכשירים, עם קצב צמיחה של כ-4 מיליון התקנות מדי חודש. זוהי אפליקציית מסך פתיחה למכשירי אנדרואיד המאפשרת למשתמש גישה מהירה לתכנים שונים שהותאמו ועוצבו לצרכיו ועל בסיס העדפותיו. שיווק האפליקציה נעשה בעיקר באמצעות מפעילים סלולריים ויצרני טלפונים המתקינים את האפליקציה על הטלפון, כבר בתהליך הייצור כחלק ממערכת ההפעלה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"Start Magazine" - פלטפורמת אספקת תכנים אשר הושקה בשנת 2017, המשולבת כחלק מאפליקציית "Start" וכן מופצת כמוצר נפרד למפתחי אפליקציות. מדובר במערכת של שיתוף תוכן אשר נשאב מספקי תוכן כגון CNN ,BBC ,ESPN ,REUTERS ואחרים, אשר מותאם אישית, ללא מאמצי פיתוח, עבור כל אפליקציה חדשה אשר מפותחת במדינות שונות ובשפות שונות ברחבי העולם. התכנים משובצים באפליקציות, כאשר סלטיק גובה תשלום ממפרסמים וחולקת את ההכנסות עם ספקי התוכן ועם מפתחי האפליקציות.

Start Magazine עדיין לא הושק רשמית למפתחי אפליקציות, למעט מספר מפתחי בטא שהסכימו להתנסות בו כגון Tencent, חברת האינטרנט הגדולה בסין, Alibaba, ו-Xiaomi אחד מיצרני הטלפונים הגדולים בעולם. החברה מתעתדת להשיק רשמית את המוצר בחודשים הקרובים. למרות זאת, כמות הצפיות החודשית ב-Start Magazine צומחת בקצב ממוצע של כ-10% בחודש.

לצורך מתן קנה מידה למספר הצפיות ב-Start Magazin מציגה החברה במצגת למשקיעים השוואה לספקי תוכן מובילים אשר ממקמת את החברה לצד CNN ו-BBC. 

תחום ה-"LiveScreen" כולל שני מוצרים מרכזיים

"LiveScreen" - המאפשר משלוח הודעות והתראות אינטראקטיביות מבוססות מקום, בזמן אמת, למאות מיליוני משתמשים, מבלי לצרוך משאבי רשת וביצוע קמפיינים ממוקדים לקבוצות.

"Mass Alert" – המאפשר שידור הודעות חירום לכלל משתמשי הרשת באזור מסוים, בזמן אמת, גם בתנאים של קריסת הרשת הסלולארית.

לקוחות החברה

בין לקוחות החברה נמנים בעיקר מפעילי סלולר במדינות שונות בעולם וביניהם: תאגיד אמריקה מובייל מקבוצת המפעילים הסלולריים הגדולה ביותר בדרום אמריקה עם כ-300 מיליון מנויים ונוכחות ב-17 מדינות; רוב המפעילים הסלולריים הגדולים בהודו, כולל וודאפון, אידאה, אירטל ו-BSNL (סה"כ כ-700 מיליון מנויים בהודו); טראקפון ארה"ב; דויטשה טלקום הפועלת באירופה, ביליין רוסיה וכן יצרני טלפונים שונים.

תלות בלקוח מרכזי

למועד התשקיף הכנסות החברה מהסכמי הפרסום בין החברה לבין Google הינן מהותיות לחברה ומהוות כ-18.5% מכלל הכנסותיה וכ-80% מהכנסות פעילות ה-Start.

תמורת ההנפקה

החל משנת 2000 ועד היום גייסה סלטיק כ-45 מיליון דולר והשקיעה כ-80 מיליון דולר במו"פ. כעת, החברה מייעדת את תמורת ההנפקה הנוכחית, המוערכת ב-15 מיליון דולר, בעיקר להגברת קצב הצמיחה על ידי הגדלה משמעותית של הפעילות השיווקית בחו"ל והרחבת פעילות החברה לשווקים נוספים ברחבי העולם.

תחרות

תחום המגזין המותאם אישית עבור משתמשי אפליקציות הינו חדש יחסית ולחברה אין פטנט רשום כלשהו המגן מפני שכפול המודל העסקי שלה, למעט חסמי כניסה הכוללים, בין היתר, בניית פלטפורמת שיתוף תוכן והשגת חוזים עם ספקי תוכן מובילים המצריכה כמות משתמשים עצומה. בשים לב לצמיחה המואצת בתחום זה ולחסמי הכניסה כאמור, ענקיות המחשוב כגון Google ,Microsoft ו-Facebook הינן מתחרות פוטנציאליות מחד ורוכשות פוטנציאליות מאידך.

המתחרות המרכזיות בתחום כוללות את News Republic אשר נמכרה לפני מספר חודשים לענקית התוכן הסינית Toutiao. הנהלת סלטיק מציינת כי מאז שנמכרה, החברה לא פוגשת בה כלל אצל מפתחי אפליקציות ויצרני מכשירים כפי שהיה בעבר, אולם החברה אינה מודעת לכוונותיה של החברה הרוכשת. גם Apple רכשה לפני מספר חודשים את חברת Texture, המהווה את הבסיס לפלטפורמת ה-Apple News, אולם למועד התשקיף לחברה אין יכולת להעריך את חלקה בשוק זה.

אופטימיות לא זהירה בהערכת השווי

בשביל חברה שפועלת מזה 18 שנים, אשר הציגה גידול של 120% בהפסד התפעולי בשנת 2017 למרות צמיחה של כ-17.3% בהכנסות, הצגת שווי חברה של כ-109 מיליון דולר צריך להיתמך בשיעורי צמיחת הכנסות חריגים. אכן, הערכת השווי של אדיסון מניחה שיעור צמיחת הכנסות שנתי ממוצע (CAGR) של כ-34% בשנות התחזית, אולם החברה לא סיפקה כל עדויות קודמות לכך ששיעורי הצמיחה החזויים הינם בעלי אחיזה במציאות, מלבד שיעור צמיחה שנתי ממוצע (CAGR) של כ-4.5% בשנים 2017-2015.

בנוסף, למרות צמיחת ההכנסות המואצת של שירותי ה-"Strat" של החברה, צריך לציין שכיום עיקר הכנסות החברה הינן משירותי ה-"LiveScreen" אשר הציגו נסיגה של כ-4% בשנת 2017, אך בתרחיש הבסיס של הערכת השווי הונח כי יצמחו בשיעור ממוצע של 9% לאורך שנות התחזית.

עיון במצגת למשקיעים אשר פרסמה החברה לקראת ההנפקה העלה כי תחזית החברה בקשר עם צמיחת הכנסות תחום ה-Start בשנת 2018 תואמת לתרחיש הפסימי בהערכת השווי, אשר הניח הכנסות של כ-11.6 מיליון דולר ו-CAGR של 59% בתחום פעילות זה (לעומת CAGR של 83% בתרחיש הבסיס).

 

תיאור התפתחות הכנסות תחום ה-Start על פי הנהלת החברה

על בסיס מעט המידע שהחברה מספקת אודות תחום פעילות ה-LiveScreen אשר כאמור רשם ירידה של כ-4% בשנת 2017, גם התרחיש הפסימי בהערכת השווי אשר מניח CAGR של כ-5% בתחום זה לאורך שנות התחזית נראה אופטימי.

שורה תחתונה

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אאא 22/05/2018 19:01
    הגב לתגובה זו
    בעצם 2 סיבות: החברה קטנה מדי ולא מעניינת ההון של ווליו בייס קבור במניה של רני צים, עוד חברה קטנה ולא מעניינת.
רשות ניירות ערך. קרדיט: רשתות חברתיותרשות ניירות ערך. קרדיט: רשתות חברתיות

חשד נגד בעלים ומנכ"לים להונאת משקיעים בעשרות מיליוני שקלים

רשות ניירות ערך ורשות המסים מנהלות חקירות גלויות נגד בעלים ומנהלים בחברות פרטיות וציבוריות, בחשד שגייסו כספים ממשקיעים בניגוד לחוק. לפי החשד, ההצעות בוצעו ללא תשקיף, תוך הצגת מצגים מטעים ושימוש בכספי משקיעים למטרות אחרות מהובטח. במקביל נבדקים גם דיווחים של חברות ציבוריות, שלפי החשד כללו פרטים לא מדויקים על עסקות והסכמים

עוזי גרסטמן |

ארבע שנים לאחר שנעצר, ולמעלה משנתיים מאז סיום החקירה, הפרקליטות הגישה לאחרונה כתב אישום נגד מוטי אברג'יל, לשעבר הבעלים והמנכ"ל של קבוצת הנדל"ן יעדים, ונגד חברות הקבוצה, בגין גיוס לא חוקי של כ־75 מיליון שקל ממאות משקיעים - ללא תשקיף ובמרמה. רצף המקרים האלו מטריד. הונאות משקיעים הפכו לרבות ומתוחכמות. יש בעלים ומנהלים רבים שמגייסים שלא על פי הכללים ונפתחות חקירות שמצליחות לתפוס ולאתר חלק מהכספים. שי הונאות לכאורה בחסות החוק שנופלות בגלל רגולציה לא קפדנית - ראו מקרה סלייס. ויש הונאות רשת - התחזויות לאנשי מקצוע, אנשי פיננסית, בתי השקעות, מתחזים גם לביזפורטל כדי לקבל מכם פרטים, להמליץ לכם לקנות ניירות או לקבל את הכסף שלכם - הסוף תמיד הוא דומה: המשקיעים נשארים בלי כלום. 

על פי כתב התביעה נגד מוטי אברג'יל, החברות שבשליטתו משכו-גייסו כספים מ-277 משקיעים, באמצעות הסכמי הלוואה שנשאו ריבית חריגה של 7% ועד 33%. בפרקליטות טוענים כי מדובר בהסכמים שנשאו מאפיינים מובהקים של ניירות ערך - ולכן חלה עליהם חובת פרסום תשקיף, חובה שלא קוימה.

קבוצת יעדים פעלה במקביל בכמה מישורים: מכירת קורסים והכשרות בתחום הנדל"ן, שיווק קרקעות חקלאיות, וגיוס כספים ממשקיעים פרטיים. לפי האישום, אברג'יל פרסם ברשתות החברתיות תוכן שיווקי על רכישת קרקעות ופעילות נדל"נית, אך בפועל פניות שהתעוררו בעקבות הפרסומים שימשו כדי להציע למתעניינים להעמיד הלוואות לקבוצה - ולא להשקיע בעסקות קרקע כפי שהוצג כלפי חוץ.

ברשות ניירות ערך זיהו את הפעילות כבר במהלך התקופה, והתריעו בפני אברג'יל כי מדובר בגיוס המחייב תשקיף וכי עליו לחדול מהפעילות לאלתר. ואולם לפי כתב האישום, הגיוסים נמשכו גם לאחר ההתראות.


כתבה מעניינת: יועץ מס זייף מסמכי מילואים כדי לחמוק מתשלום מס - יצא ל"שרת" בעזה מהבית

ישראל רייף יו"ר אפקון
צילום: עזרא לוי

60 מיליון שקל: מור נכנסת לאפקון עם השקעה בהקצאה פרטית

סך הגיוס מגיע לכ-74 מיליון שקל, יחד עם הפניקס, מנורה, ספרה ואלטרנטיב שהעמיקו השקעה

ליאור דנקנר |

קבוצת אפקון אפקון החזקות 4.34%  , שפועלת בתחומי ההנדסה, האנרגיה, התעשייה והתשתיות בישראל ובשווקים בינלאומיים, מדווחים על מהלך שמכניס לחברה משקיע מוסדי חדש. מור בית השקעות מור השקעות 0.11%   משקיעה כ-60 מיליון שקל באפקון החזקות במסגרת הקצאה פרטית של מניות, ובכך נכנסת לראשונה להשקעה בקבוצה. מבחינת השוק זה עוד סימן לכך שהחברה מצליחה למשוך גופים גדולים לעסקאות ממוקדות, בלי רעש מסביב. ההשקעה מביאה את מור להחזקה של כ-3.8% מהונה של אפקון, ובמקביל היא מקבלת גם אופציות שעשויות להגדיל את האחזקה בהמשך. במילים פשוטות, זה מהלך שמתחיל בנתח קטן יחסית, אבל משאיר למור דלת פתוחה להגדיל נוכחות אם התנאים יתאימו.

במקביל למניות, יוקצו למור אופציות לפי שווי חברה של כ-2.120 מיליארד שקל. אופציות הן זכות לרכוש מניות בעתיד במחיר שנקבע מראש, ואם ימומשו מור צפויה להפוך לבעלת עניין באפקון. בעל עניין זה גוף שמחזיק נתח מהותי מהחברה ומגיע איתו גם סט חובות דיווח רחב יותר, ככה שהכניסה כבר הופכת ליותר מסתם השקעה נקודתית. להקצאה הפרטית הצטרפו גופים מוסדיים נוספים ובהם הפניקס, מנורה, ספרה ואלטרנטיב בית השקעות, כך שסך המזומן שייכנס לאפקון במסגרת המהלך יעמוד על כ-74 מיליון שקל. בשורה התחתונה, אפקון מקבלת הזרמת הון לא קטנה, וגם מחזקת את השורה של השמות שמופיעים לצידה.


מפת בעלי העניין והשליטה בקבוצה ומי ילווה את העסקה

עם מימוש האופציות, מור צפויה להצטרף כבעלת עניין נוספת בקבוצת אפקון, לצד הפניקס שמחזיקה בכ-7% מהחברה, מגדל עם כ-6% ומנורה עם כ-6%. מעל כולם נמצאת משפחת שמלצר, בעלת השליטה בקבוצה, עם כ-63% מההון. בפועל, מדובר בהרחבה של מעגל הגופים המוסדיים סביב החברה, תוך שמירה על שליטה ברורה אצל בעלת השליטה. זה מהלך שמוסיף עוד שכבת תמיכה פיננסית, אבל לא מזיז את מרכז הכובד של השליטה. בגלל זה ההקצאה נתפסת כמהלך ממוקד שמחזק את החברה בלי להפוך את המבנה שלה על הראש.

החתמים שליוו את העסקה הם רוסאריו קפיטל ומנורה מבטחים חיתום. מבחינת החברה, זה עוד מהלך שמסדר לה אוויר קדימה ומחזק את החיבור עם המוסדיים שמלווים אותה גם בסבבים כאלה.

באפקון מציגים את המהלך כחלק מהכיוון הכולל של הקבוצה, ומדווחים שההשקעה משקפת הבעת אמון בפעילותה של אפקון, באסטרטגיית הצמיחה שלה ובפוטנציאל ארוך הטווח של הקבוצה. בחברה מדגישים בעיקר את הפן של שותפות והמשך צמיחה, ולא רק את המספרים היבשים.