אלו הסיבות לביטול ההנפקה של סלטיק
חברת סלטיק טכנולוגיות ומדיה השעתה את הכוונה לצאת להנפקת מניות בבורסה של ת"א. הסיבה העיקרית לביטול היא אופטימיות בנוגע לשווי המבוקש. מניתוח Bizportal עולה כי צמיחה מואצת בתחום ה-Start הופכת את החברה למעניינת מחד, אולם השווי המבוקש בהנפקה היה אופטימי והסיכון גבוה, בייחוד נוכח המתחרות הפוטנציאליות Google ,Microsoft ו-Facebook.
החברה טרם הצהירה על השווי המינימלי בהנפקה, אולם הערכת שווי של חברת המחקר הבינלאומית אדיסון, הפועלת בשיתוף עם הבורסה, העניקה לסלטיק שווי חברה של כ-109 מיליון דולר (388 מיליון שקל) וחשפה כי החברה מתכננת להציע לציבור כ-15% מהון המניות שלה, לפי שווי חברה של כ-100 מיליון דולר (לפני הכסף).
מיהי חברת סלטיק?
סלטיק פועלת מזה כ-18 שנים בתחום הסלולרי ובעיקר בפיתוח טכנולוגיות ייחודיות המאפשרות לה להציע תכנים ושירותים למשתמשי הקצה של לקוחותיה, שהינם מפעילי סלולר, יצרני טלפונים ומפתחי אפליקציות. כמו כן, עוסקת החברה בפיתוח ושיווק מערכות התראות חירום על גבי טלפונים סלולריים המיועדות למפעילים סלולריים ולאחרונה אף לממשלות.
בעלי המניות
בעלי המניות העיקריים של החברה הן קרנות ההון סיכון JVP ואמדאוס. דירקטוריון החברה כולל את המנכ"ל והמייסד רונן דניאל, מייק קלי - נשיאה לשעבר של ענקית המדיה האמריקאית AOL, וקובי רוזנגרטן - שותף בקרן JVP המשמש גם כיו"ר החברה.
- נבאן רוצה לגייס לפי 6.5 מיליארד - מתחת לשווי בגיוס פרטי לפני שלוש שנים
- דרכים להרוויח מעיוותים בשוק המניות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחומי פעילות החברה
החברה מספקת פתרונות טכנולוגים להפצת תכנים ושירותים שונים על גבי מכשירים סלולריים, המותאמים להעדפות המשתמש ולמיקומו. הפצת התכנים והשירותים מבוצעת בעיקר על ידי התקשרות עם מפעילי סלולר ויצרני מכשירים סלולריים ברחבי העולם, באמצעות שני קווי מוצר עיקריים המהווים את שני תחומי הפעילות של החברה: תחום ה-Start אשר הינו מנוע הצמיחה של החברה ובעצם הופך את ההנפקה למעניינת ותחום ה-LiveScreen הוותיק, אשר אמנם מייצר לחברה כרגע את עיקר הכנסותיה, אולם ככל הנראה נמצא בדעיכה.
מנוע הצמיחה נמצא בתחום ה-"Start" עם שני מוצרים מרכזיים
אפליקציית "Start" – אשר הושקה בשנת 2013 ומותקנת כיום על יותר מ-100 מיליון מכשירים, עם קצב צמיחה של כ-4 מיליון התקנות מדי חודש. זוהי אפליקציית מסך פתיחה למכשירי אנדרואיד המאפשרת למשתמש גישה מהירה לתכנים שונים שהותאמו ועוצבו לצרכיו ועל בסיס העדפותיו. שיווק האפליקציה נעשה בעיקר באמצעות מפעילים סלולריים ויצרני טלפונים המתקינים את האפליקציה על הטלפון, כבר בתהליך הייצור כחלק ממערכת ההפעלה.
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
"Start Magazine" - פלטפורמת אספקת תכנים אשר הושקה בשנת 2017, המשולבת כחלק מאפליקציית "Start" וכן מופצת כמוצר נפרד למפתחי אפליקציות. מדובר במערכת של שיתוף תוכן אשר נשאב מספקי תוכן כגון CNN ,BBC ,ESPN ,REUTERS ואחרים, אשר מותאם אישית, ללא מאמצי פיתוח, עבור כל אפליקציה חדשה אשר מפותחת במדינות שונות ובשפות שונות ברחבי העולם. התכנים משובצים באפליקציות, כאשר סלטיק גובה תשלום ממפרסמים וחולקת את ההכנסות עם ספקי התוכן ועם מפתחי האפליקציות.
Start Magazine עדיין לא הושק רשמית למפתחי אפליקציות, למעט מספר מפתחי בטא שהסכימו להתנסות בו כגון Tencent, חברת האינטרנט הגדולה בסין, Alibaba, ו-Xiaomi אחד מיצרני הטלפונים הגדולים בעולם. החברה מתעתדת להשיק רשמית את המוצר בחודשים הקרובים. למרות זאת, כמות הצפיות החודשית ב-Start Magazine צומחת בקצב ממוצע של כ-10% בחודש.
לצורך מתן קנה מידה למספר הצפיות ב-Start Magazin מציגה החברה במצגת למשקיעים השוואה לספקי תוכן מובילים אשר ממקמת את החברה לצד CNN ו-BBC.
תחום ה-"LiveScreen" כולל שני מוצרים מרכזיים
"LiveScreen" - המאפשר משלוח הודעות והתראות אינטראקטיביות מבוססות מקום, בזמן אמת, למאות מיליוני משתמשים, מבלי לצרוך משאבי רשת וביצוע קמפיינים ממוקדים לקבוצות.
"Mass Alert" – המאפשר שידור הודעות חירום לכלל משתמשי הרשת באזור מסוים, בזמן אמת, גם בתנאים של קריסת הרשת הסלולארית.
לקוחות החברה
בין לקוחות החברה נמנים בעיקר מפעילי סלולר במדינות שונות בעולם וביניהם: תאגיד אמריקה מובייל מקבוצת המפעילים הסלולריים הגדולה ביותר בדרום אמריקה עם כ-300 מיליון מנויים ונוכחות ב-17 מדינות; רוב המפעילים הסלולריים הגדולים בהודו, כולל וודאפון, אידאה, אירטל ו-BSNL (סה"כ כ-700 מיליון מנויים בהודו); טראקפון ארה"ב; דויטשה טלקום הפועלת באירופה, ביליין רוסיה וכן יצרני טלפונים שונים.
תלות בלקוח מרכזי
למועד התשקיף הכנסות החברה מהסכמי הפרסום בין החברה לבין Google הינן מהותיות לחברה ומהוות כ-18.5% מכלל הכנסותיה וכ-80% מהכנסות פעילות ה-Start.
תמורת ההנפקה
החל משנת 2000 ועד היום גייסה סלטיק כ-45 מיליון דולר והשקיעה כ-80 מיליון דולר במו"פ. כעת, החברה מייעדת את תמורת ההנפקה הנוכחית, המוערכת ב-15 מיליון דולר, בעיקר להגברת קצב הצמיחה על ידי הגדלה משמעותית של הפעילות השיווקית בחו"ל והרחבת פעילות החברה לשווקים נוספים ברחבי העולם.
תחרות
תחום המגזין המותאם אישית עבור משתמשי אפליקציות הינו חדש יחסית ולחברה אין פטנט רשום כלשהו המגן מפני שכפול המודל העסקי שלה, למעט חסמי כניסה הכוללים, בין היתר, בניית פלטפורמת שיתוף תוכן והשגת חוזים עם ספקי תוכן מובילים המצריכה כמות משתמשים עצומה. בשים לב לצמיחה המואצת בתחום זה ולחסמי הכניסה כאמור, ענקיות המחשוב כגון Google ,Microsoft ו-Facebook הינן מתחרות פוטנציאליות מחד ורוכשות פוטנציאליות מאידך.
המתחרות המרכזיות בתחום כוללות את News Republic אשר נמכרה לפני מספר חודשים לענקית התוכן הסינית Toutiao. הנהלת סלטיק מציינת כי מאז שנמכרה, החברה לא פוגשת בה כלל אצל מפתחי אפליקציות ויצרני מכשירים כפי שהיה בעבר, אולם החברה אינה מודעת לכוונותיה של החברה הרוכשת. גם Apple רכשה לפני מספר חודשים את חברת Texture, המהווה את הבסיס לפלטפורמת ה-Apple News, אולם למועד התשקיף לחברה אין יכולת להעריך את חלקה בשוק זה.
אופטימיות לא זהירה בהערכת השווי
בשביל חברה שפועלת מזה 18 שנים, אשר הציגה גידול של 120% בהפסד התפעולי בשנת 2017 למרות צמיחה של כ-17.3% בהכנסות, הצגת שווי חברה של כ-109 מיליון דולר צריך להיתמך בשיעורי צמיחת הכנסות חריגים. אכן, הערכת השווי של אדיסון מניחה שיעור צמיחת הכנסות שנתי ממוצע (CAGR) של כ-34% בשנות התחזית, אולם החברה לא סיפקה כל עדויות קודמות לכך ששיעורי הצמיחה החזויים הינם בעלי אחיזה במציאות, מלבד שיעור צמיחה שנתי ממוצע (CAGR) של כ-4.5% בשנים 2017-2015.
בנוסף, למרות צמיחת ההכנסות המואצת של שירותי ה-"Strat" של החברה, צריך לציין שכיום עיקר הכנסות החברה הינן משירותי ה-"LiveScreen" אשר הציגו נסיגה של כ-4% בשנת 2017, אך בתרחיש הבסיס של הערכת השווי הונח כי יצמחו בשיעור ממוצע של 9% לאורך שנות התחזית.
עיון במצגת למשקיעים אשר פרסמה החברה לקראת ההנפקה העלה כי תחזית החברה בקשר עם צמיחת הכנסות תחום ה-Start בשנת 2018 תואמת לתרחיש הפסימי בהערכת השווי, אשר הניח הכנסות של כ-11.6 מיליון דולר ו-CAGR של 59% בתחום פעילות זה (לעומת CAGR של 83% בתרחיש הבסיס).
על בסיס מעט המידע שהחברה מספקת אודות תחום פעילות ה-LiveScreen אשר כאמור רשם ירידה של כ-4% בשנת 2017, גם התרחיש הפסימי בהערכת השווי אשר מניח CAGR של כ-5% בתחום זה לאורך שנות התחזית נראה אופטימי.
שורה תחתונה
- 1.אאא 22/05/2018 19:01הגב לתגובה זובעצם 2 סיבות: החברה קטנה מדי ולא מעניינת ההון של ווליו בייס קבור במניה של רני צים, עוד חברה קטנה ולא מעניינת.

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
