פרשת ההונאה ביוטרייד: "נמצאה תשתית ראייתית להגשת כתבי אישום"
חקירת פרשת הונאת המשקיעים בחברת 'יוטרייד' של אבי טלמור: מחלקת החקירות של הרשות לניירות ערך מודיעה הבוקר (ד') כי תיק החקירה בעניינה של החברה הועבר לפרקליטות, זאת לאחר שנמצאה לכאורה תשתית ראייתי לגיבוש והגשת כתבי אישום כנגד החשוד המרכזי בפרשה ומעורבים נוספים.
כזכור, טלמור, הבעלים של בית ההשקעות 'יוטרייד', שסיפקה שירותי מסחר באמצעות פלטפורמה הפועלת על ידי אלגוריתם ממחושב, חשוד במרמה של מאות משקיעים בהיקף של מיליוני דולרים לאחר שזה גייס יחד עם שותפיו את הכספים תוך הטעיית המשקיעים באמצעות מצגי שווא, זיופים ושימוש במערך שיווק אגרסיבי ומניפולטיבי. טלמור נחקר בחשד כי רוקן את כספי החשבונות של לקוחות החברה לשימושו הפרטי, כאשר גובה המעילה עומד על 12 מיליון דולר.
ממצאי החקירה עולה לכאורה כי בין השנים 2012 – 2015 גייסה יוטרייד בישראל כ-27 מיליון דולר מ-604 לקוחות. כאמור, יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, הורה על העברת תיק החקירה בעניינה של חברת יוטרייד, ואביב טלמור, בעליה ומנהלה של החברה, לפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה), לצורך בחינת הגשת כתבי אישום כנגד המעורבים בפרשה.
מהרשות נמסר כי "מדובר בחקירה מורכבת ומאומצת שנוהלה ע"י מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך ולוותה על ידי מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה). מממצאי החקירה עולה כי נמצאה תשתית ראייתית מספקת למעורבותם של החשוד המרכזי ומעורבים נוספים לביצוע עבירות על חוק ניירות ערך וחוק העונשין, ובכלל זה קבלת דבר במרמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות מנהלים ועובדים בתאגיד, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, הלבנת הון, ניהול תיקי השקעות ללא רישיון, אי קיום דרישות רשות ניירות ערך, ושיבוש מהלכי משפט".
- העליון קבע בערעור כי לרשות לני"ע איך אחריות על קריסת חברת יוטרייד
- ביהמ"ש הורה לרשות ני"ע לפצות לקוחות UTrade בשל רשלנות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"מדובר בתיק חמור, מורכב ומרובה חשודים אשר על פי ממצאי החקירה פעלו בתחכום רב תוך הסוואת הפעילות התרמיתית הענפה אשר נמשכה על פני מספר שנים ופגעה באופן חמור במאות לקוחות, בארץ ובעולם, וכל זאת על מנת לגרוף כספים לשימושים שונים. התיק כולל חומר ראיות רב ובמהלכו נגבו עדויות רבות ממעורבים ועדים, בוצעו חיפושים רבים ונאספו ראיות משמעותיות התומכות בחשדות המיוחסים למעורבים השונים".
- 4.עד שלא יוצאו להורג ה 20/04/2017 12:19הגב לתגובה זורצוי בתליה או בסקילה כמו באיראן וסין
- 3.יוסף 19/04/2017 13:59הגב לתגובה זושם כמה האלגוטריידר שלהם מרוויח הראה כל מיני גרפיים מפוברקים מהרגע הראשון שראיתי אותו הוא לא נראה לי אמין ששאלתי אותו איזה ערבות יש על הכסף שמחר לא תקום ותיסע עם הממון של המשקעים לאיי באמה הוא ניסה לסבן את המשקעים בתשובות מוזרות אמרתי לו ביקצור אין לך ערבות וביטוח שמחר כל הכסף יעלם בדיוק כמו שהוא עשה .
- 2.מה עם USG קפיטל?? מתי הם יושבו בכלא? (ל"ת)המשקיע ששקע 19/04/2017 11:19הגב לתגובה זו
- 1.דגדג 19/04/2017 10:33הגב לתגובה זואי אפשר כבר להאמין לאף גוף, לא משרד, לא חברה, לא רופאה ולא לממשלה. עצוב מאוד.
- משה ראשל"צ 19/04/2017 13:51הגב לתגובה זושהם יכולים להציג מה שהם רוצים ושום מחשב או אלגוריתם לא יכול לנבא כלום - תשאלו את גורביץ פפפחחחח
- מערכת משפט עלובה (ל"ת)פשוט 19/04/2017 11:27הגב לתגובה זו

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
