מנכ"לית דיסקונט: "יש קושי בהליכי גבייה על רקע שינויי חקיקה", מה אומרים האנליסטים על הדו"חות?
בנק דיסקונט 1.43% פרסם הבוקר את תוצאותיו הכספיות לשנת 2016 ומבין השורות בלטה מכולן העלייה החדה בהפרשות להפסדי אשראי. במסיבת העיתונאים שנערכה לאחר הדו"חות, צמרת הבנק ענתה למספר שאלות בהקשר זה, ובין היתר, לגבי התכנית שהבנק התיימר להציג ל-5 השנים הבאות.
ההפרשות להפסדי אשראי הסתכמו ב-0.64% מהאשראי ברבעון הרביעי. בתמונה שנתית, עמדו ההפרשות על 0.33% מהאשראי. הגידול בהפרשות נובע בעיקר מגידול בהפרשה הקבוצתית אשר יצרה הפרשה של 147 מיליון שקל ברבעון מתוך 224 מיליון שקל בסך הכל. בשנת 2016 כולה הניבה ההפרשה הקבוצתית כ-90% מההפרשה. העלייה מיוחסת בנוסף לעלייה באשראי הצרכני, (עלייה של 20% בשנתיים וחצי האחרונות), ולירידה בגבייה על רקע שינויי חקיקה.
בנוגע לירידה בהליכי הגבייה על רקע שינויי החקיקה של משרד המשפטים, לילך אשר טופילסקי, מנכ"לית דיסקונט, הזהירה במסיבת העיתונאים כי מדובר בפן תרבותי ובקלות של הליכה לפשיטת רגל והשבר עשוי לפגוע בהמשך הליכי הגבייה: "העלייה באשראי הצרכני היא לרוחב הקבוצה וזה המנוע המרכזי בעזרתו אנו צומחים. חלק מהסיבות להפרשות כתוצאה מהפסדי אשראי הן טכניות, ורואים שיש קושי בגבייה על רקע שינויי חקיקה שהובילה ליותר קלות בהליכה לפשיטת רגל וזה משפיע על הליך הגבייה. אם יש קלות בהליכה לפשיטת רגל, ותרבות של לא לשלם חובות - הדבר צריך להדליק נורה אצל מקבלי ההחלטות. הדבר יכול לחלחל ביכולת להעניק אשראי לאוכלוסיות שונות. יש שילוב של דברים אך מדובר בפן מאד חזק של תרבות וחקיקה". אשר-טופלסקי הוסיפה כי אין אינדיקציה להרעה בפרוטפוליו של הבנק על רקע העלייה בהפרשות להפסדי אשראי.
מאיר סלייטר, ירושלים ברוקראז': "הגידול בהפרשה להפסדי אשראי ברבעון היה נחלת כל מגזרי הפעילות, כולל הפעילות בניו-יורק, כאל, בנקאות קמעונאית, מסחרית ועסקית. הגידול לכל רוחב הגזרה משקף הרעה ביכולת הגבייה, הרעה שאנו עדים לה בכל סקטור הבנקאות, בין היתר עקב שינוי בחקיקה שיזם משרד המשפטים. מדובר על סיכון מרכזי בסקטור, אשר לאחר מספר שנים טובות מאוד בהפרשות, ועל אף מצב כלכלי מצוין בישראל, צפוי להערכתנו לרשום גידול בהפרשות להפסדי האשראי בשנה הקרובה".
- אלומה מוכרת 38% מאסקו לפי שווי של 160 מיליון שקל: דיסקונט קפיטל נכנסת כשותפה
- "הארנק הירוק" של דיסקונט - מה הוא נותן לכם?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתוך כך, לאחר שנתיים וחצי מהשקת תכנית התייעלות, בנק דיסקונט מציג יעד של 10% תשואה על ההון בעוד 5 שנים ויעד נוסף של 60% יעילות תפעולית. לשאלה על איזה בסיס ריבית בנויה התכנית להשגת היעד הזה, ענתה אשר-טופלסקי, כי מדובר בשיעור הריבית הנוכחי בשוק.
סלייטר הוסיף בהקשר זה: "אין ספק שמדובר ביעדים אטרקטיביים ומאתגרים, אך שימן השאלה המרכזי הוא על בסיס איזו רמת ריבית הבנק צפוי לעמוד ביעד. להערכתנו, מדובר על רמת ריבית גבוהה יותר מרמת הריבית הנוכחית, ועל כן השיפור מרמת הרווחיות הנוכחית אינה רק פעולה אקטיבית, וצפויה להשפיע באופן מקביל על כל הסקטור. יחד עם זאת, מדובר על יעד מאתגר, ואנו רואים באופן חיובי ביותר את העובדה שהבנק מעמיד לעצמו יעד שכזה". בשורה התחתונה, סלייטר ממשיך להמליץ על דיסקונט ב'תשואת יתר' ומעלה את מחיר היעד ב-0.50 אג' ל-9 שקלים למניה.
"דיסקונט יחזור לחלק דיבידנד"
מיכה גולדברג, מאקסלנס ברוקראז', שמר על המלצת 'קנייה' עם מחיר יעד של 9.2 שקלים. "דיסקונט פרסם הבוקר דוח מעט מאכזב, עם רווח נקי של כ-145 מיליון שקל, מתחת לצפי שלנו, לרווח של 155 מיליון שקל, אך בדומה לקונצנזוס שצפה רווח של 147 מיליון שקל (רויטרס). הרווח הנמוך נובע כמעט באופן בלעדי מעלויות אשראי גבוהות מהצפי, שעמדו על כ-67 נקודות בסיס לעומת צפי ל-45 נקודות בסיס. דיסקונט דיווח על תשואה על ההון פושרת מאוד של כ-4.2%, בעיקר כתוצאה מהוצאות חד-פעמיות. בנטרול חד-פעמיים (הוצאות פרישה/סילוק והוצאות המס החד-פעמיות) התשואה על ההון עמדה על כ-7%".
- נאייקס רוכשת את Lynkwell האמריקאית בכ-26 מיליון דולר
- אפולו פאוור יורדת לאחר הנפקה של כ-50 מיליון שקל ודילול של עד 22%
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אלפרד אקירוב: "אני עובד מהבוקר עד הלילה. זו לא עבודה קשה,...
|אנו רואים סימנים ראשוניים לפגיעה באיכות תיק האשראי בענף, בעיקר כתוצאה מהרעה במוסר התשלומים של משקי הבית. להערכתנו, עלויות האשראי בענף כולו צפויות לעלות באופן משמעותי בשנת 2017 ויעמדו על כ-20 נקודות בסיס, יותר מפי 2 מהרמה במהלך 2016. יחד עם זאת, עיקר העלייה בעלויות אשראי ברבעון הרביעי של דיסקונט אינה נובעת מהפגיעה באיכות תיק האשראי, אלא מעלייה (טכנית) במקדמי שיעורי ההפרשה הקבוצתית והשפעתה החד-פעמית על תיק האשראי של הבנק, וכך אנחנו מעריכים יהיה גם אצל בנק פועלים הצפוי לפרסם את תוצאותיו ביום חמישי הקרוב".
גולדברג מוסיף, כי "שאר מגמות הליבה בדוחות הכספיים של דיסקונט היו חיוביות: תיק האשראי צמח בכ-1% לעומת הרבעון הקודם (בכ-11% ב-2016), והייתה צמיחה ניכרת בכל המגזרים. ההכנסות גדלו בכ-5% לעומת הרבעון הקודם, בכ-15% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, בעיקר הודות להתאמות בנגזרים ורווחי מסחר. ההוצאות ירדו בכ-1% לעומת הרבעון הקודם, כאשר רווחי אקטואריה קיזזו רק חלק מהוצאות ההתייעלות, והשאירו את יחס היעילות על 73%. יחס ההון העצמי הגיע ל-9.8% והבנק הודיע שקיבל אישור מבנק ישראל להתחיל לחלק דיבידנד במהלך 2017, ולהערכתנו, הבנק יחלק כ-15% מרווחיו".
גולדברג מציין כי "דיסקונט מצליח ליישם את התכנית האסטרטגית שלו ואנו רואים ירידה של כ-1,500 משרות בקבוצה מאז 2013, ואנחנו צופים שעד סוף שנת 2020 תרד מצבת כוח האדם בבנק בכ-20% (ביחס ל-2013). יחס היעילות השתפר באופן מרשים, ועומד על 73% בשנת 2016 לעומת 85% ב-2014. גם בהשוואה ענפית ביצועי דיסקונט נראים טובים, ובמהלך 2016 דיסקונט הגדיל את תיק האשראי שלו בכ-11%, פי 2מהצמיחה בענף; מרווח האשראי התרחב בכ-10 נקודות בסיס לעומת יציבות בכלל המערכת; ההכנסות גדלו בכ-10% (כ-1% ברמת הענף); הרווח התפעולי קפץ בכ-42% (לעומת גידול של כ-2% בענף כולו); כאשר הקיצוץ בעובדים עמד על 13% מאז 2013, פי 2 מהירידה בסך הענף (ירידה של כ-5% מאז 2013). כתוצאה, יחס היעילות של דיסקונט ירד במהלך שנת 2016 בכ-6% כאשר יחס היעילות בענף נשאר יציב בסך הכל. נראה לנו שההצלחה היחסית ביישום התכנית האסטרטגית מאפשרת להנהלה להציב יעדים אסטרטגיים שאפתניים: יעד יחס יעילות של 60% עד 2021 ויעד של תשואה על ההון של 10%. להערכתנו, בהנחה והבנק יעמוד ביעדים, מדובר בגידול שנתי של כ-16% ברווח הנקי עד 2021".
שומר על המלצת 'קנייה'
- 2.משה 12/05/2017 09:42הגב לתגובה זוואנחנו נהנה מבנק אינטרנטי ומטבעות דיגיטליים בקרוב אמן הביטקויין ישלוט כמובן לא לשכוח את השם ביטקויין
- 1.התפתחות מסוכנת - לבנקאות למשק ולצרכנים (ל"ת)לילי 28/03/2017 14:10הגב לתגובה זו

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"
המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול
בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91% ומג'יק מג'יק 1.76% נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026.
על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".
השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר
את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף
הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות
ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.
סינרגיה בעיקר בתחום הענן
בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך
וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות
קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.
- לפני המיזוג: מגי'ק עם הכנסות שיא, עלייה של 17% ברווח הנקי והעלאת תחזית
- לקראת המיזוג עם מג'יק: מטריקס סוגרת רבעון שיא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה.
בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס
וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח
רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה
חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל).
נזכרנו בראיון הזה בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק.
לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):
המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.
- רמי לוי: הכנסות מעל 2 מיליארד שקל, הרווח הנקי נשחק עקב גידור הדולר
- רמי לוי רגע לפני 70 מדבר על רשת רמי לוי; הלקוחות, המשקיעים, המשפחה; וגם - האם המניה מעניינת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%. זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.
