צביקה קליר תיגי; קרדיט: יחצצביקה קליר תיגי; קרדיט: יחצ
ראיון

"תיגי בנקודת פיתול - יכולה להפוך לחברת פרויקטים עולמית בשוק עם מעט תחרות"

אחרי זכיות בפרויקטים בצ'ילה ובפולין, תיגי מרחיבה את נוכחותה בשוק האנרגיה המתחדשת. המנכ"ל צביקה קליר בראיון לביזפורטל: "השאיפה שלנו היא להחזיק בעשרות פרויקטים ברחבי העולם, עם הכנסות חוזרות שיבנו חברה גדולה, רווחית ומשמעותית בשוק האנרגיה המתחדשת"

אביחי טדסה | (1)
נושאים בכתבה תיגי צביקה קליר

חברת תיגי תיגי 0%   ממשיכה להרחיב את טביעת הרגל הגלובלית שלה בעולם האנרגיה המתחדשת, עם זכייה בפרויקטים בצ'ילה ובפולין שמסמנים מגמת חיובית באסטרטגיית הצמיחה שלה. החברה הודיעה כי חברת הבת שלה, סוליד האוסטרית (90%), חתמה על הסכם לביצוע פרויקט מתקדם במצפה הכוכבים La Silla בצ'ילה, הכולל תכנון, הקמה והפעלה של מערכת חימום וקירור באמצעות קולטים סולאריים, משאבות חום, מערכות קירור ואגירה תרמית. התמורה הצפויה: כ-1.8 מיליון אירו, עם אופציה להרחבה בסכום דומה. במקביל, לאחרונה תיגי זכתה גם בפרויקט חימום אזורי בעיר גליביצה שבפולין, במסגרתו יוקם מערך קולטים סולאריים בשטח של כ-17,000 מ"ר, בשיתוף עם יצרן מקומי מהגדולים באירופה. חלקה של סוליד בפרויקט מוערך בכ-1.3 מיליון אירו.


"בחודשיים האחרונים התקדמנו בשלושה מהלכים חשובים", אומר צביקה קליר, מנכ"ל תיגי, בראיון לביזפורטל. "אנחנו במגעים מתקדמים לחתימה על פרויקט מכירת חום בשווי 12 מיליון שקל מול יצרן משקאות באסיה, זכינו במכרז לחימום אזורי בפולין, והיום גם הודענו על פרויקט חימום וקירור בצ'ילה. אלה הם צעדים ראשונים במהלך אסטרטגי רחב יותר שגיבשנו בשנה האחרונה. תיגי נמצאת היום בנקודת מפנה, עם אפשרות אמיתית להפוך לחברת פרויקטים בינלאומית בשוק שבו התחרות עדיין יחסית מצומצמת".


שינוי מודל, ממכירת מערכות למכירת חום


קליר מתאר את האבולוציה העסקית שתיגי עברה בשנים האחרונות: "הנפקנו ב-2021 עם שתי מטרות, לקחת טכנולוגיה ישראלית לשווקים גלובליים, ולשנות את מודל הפעילות ממכירת מערכות למכירת חום כשירות, עם הכנסות חוזרות לאורך זמן". המהלך התחזק עם רכישת השליטה (90%) בסוליד האוסטרית, חברת ביצוע בתחום האנרגיה המתחדשת, והקמת פלטפורמת השקעות בשותפות עם קרן EREN האירופית. "EREN התחייבה לממן הון עצמי לפרויקטים שלנו בהיקף של 40-60 מיליון אירו, וזה מאפשר לנו להציע חום ללקוחות במודל שירות, ולא להעמיס על המאזן", הוא מסביר.


לדבריו, היתרון של תיגי הוא השילוב בין ידע וניסיון, טכנולוגיית קולטים ייחודית, שילוב מתקדם של משאבות חום תעשייתיות גדולות, מערכות אגירה תרמית חכמות ושירות אופטימיזציה מבוסס ענן: "אנחנו מספקים פתרון מלא, משלב היצור ועד הבקרה והתחזוקה, וזה משהו שרוב המתחרים לא יודעים להציע".


בהסתכלות קדימה, קליר מציין כי השוק האירופי והאסייתי נמצאים בראש סדר העדיפויות של החברה: "אירופה היא שוק מאוד מודע לאנרגיה מתחדשת, ובאסיה מחירי הדלקים לרוב מאוד גבוהים, כך שיש כדאיות כלכלית לפרויקטים שלנו. נרצה להתמקד במערכות תעשייתיות שכל אחת מהן תהיה בהיקף של 3-5 מיליון אירו, וגם להמשיך להתרחב בתחום החימום האזורי, שם יש פוטנציאל לפרויקטים ענקיים".


האתגרים הכספיים של תיגי


עם זאת, הדוחות הכספיים לשנת 2024 חשפו תמונה פחות ורודה: הפסד של כ-16.7 מיליון שקל, תזרים מזומנים שלילי של כ-9.6 מיליון שקל וגרעון בהון החוזר של כ-6 מיליון שקל. החברה גם נושאת הערת "עסק חי" בדוחות. קליר אינו מתכחש לאתגרים: "תיגי היא חברת טכנולוגיה, וכמו הרבה חברות בתחום, יש בהתחלה השקעות כבדות במחקר ופיתוח. חשוב להבין, ככל שנמכור יותר מערכות ונבצע יותר פרויקטים, נתחיל לראות תזרים חיובי. אנחנו רואים את תחילת השינוי כבר עכשיו, ואני מאמין שבשנה הקרובה נתחיל להרגיש אותו בצורה מובהקת".


על השאלה היכן רואה קליר את תיגי בעוד מספר שנים, הוא משיב: "אנחנו מנסים לממש את היתרון שיש לנו, שילוב של טכנולוגיה ייחודית, יכולת ביצוע גלובלית משמעותית ויכולת מימון. השאיפה שלנו היא להחזיק בעשרות פרויקטים ברחבי העולם, עם הכנסות חוזרות שיבנו חברה גדולה, רווחית ומשמעותית בשוק האנרגיה המתחדשת".

קיראו עוד ב"שוק ההון"



שווי השוק של תיגי עומד על כ-51 מיליון שקל, מניית החברה ירדה מתחילת השנה בכ-4%, ועלתה במהלך 12 החודשים האחרונים בכ-50%.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שלזי 28/04/2025 13:03
    הגב לתגובה זו
    הערת עסק חי. נו באמת.
צחי חג'ג', יו"ר חג'ג' אירופה, צילום: שי תמירצחי חג'ג', יו"ר חג'ג' אירופה, צילום: שי תמיר

צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%

הנפקה מעין פרטית למקורבים בדיסקאונט מפילה את המניה; החברה גייסה כ-50 מיליון שקל נמוך ממחיר הסגירה של אתמול בכ-10%

צלי אהרון |

חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.42%  , העוסקת בנדל"ן יזמי ונדל"ן להשקעה ברומניה, קיימה והשלימה אמש גיוס של כ-50 מיליון שקל ממשקיעים מסווגים, במסגרת מכרז מוקדם שנערך לקראת אפשרות של הנפקה לציבור. במסגרת ההנפקה הוצעו יחידות הכוללות מניות רגילות וכתבי אופציה במחיר של 925 אג' ליחידה - מחיר הנמוך בכ-10% ממחיר הסגירה של המניה אתמול בבורסה. בפועל ההנחה הא גדולה מ-10% כשמתחשבים בשווי האמיתי של האופציות.  

מצב כזה פוגע כמובן במשקיעים הפרטיים. הם מדוללים במחיר נמוך, והמניה נופלת כעת ב-11%. צחי חג'ג' יכול היה לגייס במסגרת הנפקת זכויות א6ו באפשרויות אחרות ואז המשקיעים הפרטיים היו יכולים להשתתף בהנפקה. עם זאת, חשוב להדגיש כי גם הנפקת זכויות גורמת במקרים רבים לירידה במניה, אך היא מספקת שוויון אמיתי בין בעלי המניות.  

החברה ציינה כי התקבלו התחייבויות מוקדמות לרכישת 54,059 יחידות, מתוכן בחרה להקצות 50,004 יחידות, בהיקף כספי כולל של כאמור כ-50 מיליון שקל. בין המשתתפים בהנפקה נכללו גם בעלי עניין בחברה, ובראשם נפתלי שמשון (נ.ש אחזקות), שהתחייב לרכוש כ-5,377 יחידות. עם פרסום ההודעה נרשמה תגובה חריפה מצד השוק: מניית חג'ג' אירופה צונחת כעת בכ-10% במחזור גבוה של כ-1.68 מיליון שקל. הירידה החדה משקפת את חוסר שביעות הרצון של המשקיעים מהדיסקאונט שניתן בהנפקה.

סימני שאלה. מדוע דווקא עכשיו?

הנפקה בדיסקאונט נתפסת לרוב בשוק ההון כמהלך של חולשה, כאילו החברה נאלצת "למשוך" כסף במחיר נמוך מהשוק כדי להבטיח ביקושים. מנגד, העובדה שהחברה בחרה לגייס דווקא אחרי תקופה של עליות במניה - 50% מתחילת השנה, מלמדת על רצון בעצם לדלל את החזקות בעל השליטה אחרי העלייה.   

התגובה השלילית כעת עשויה גם לשקף חשש משבירת המומנטום החיובי שראינו בתקופה האחרונה. השאלה המרכזית היא מדוע לגייס דווקא עכשיו. ייתכן שמדובר בצורך לממן פרויקטים יזמיים חדשים ברומניה, או ברצון לנצל חלון שבו המשקיעים מוכנים להזרים הון בתנאים יחסית נוחים לחברה. לחלופין, מדובר בצעד לחיזוק הנזילות והחוסן הפיננסי של החברה, שיאפשר לה גמישות רבה יותר בשוק תנודתי. במידה וההון יופנה לפרויקטים קיימים או להשבחת נכסים, הדבר עשוי להוות בשורה למשקיעים, שכן הוא עשוי לתרום לגידול עתידי בהכנסות וברווחיות. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה בת"א סגרה על האפס; ניו מד עלתה 2.9%

טבע ירדה 3.6%, הביטוח עלה 0.85%, הבנקים ירדו 0.4%

מערכת ביזפורטל |

השוק תיקן את הירידות. אולי זה בגלל שנתניהו קצת חזר בו מהאמירה הקשה של אתמול, כשבמקביל יש חדשות משרדי ממשלה מקבילים על שת"פ עם העולם. בולט במיוחד משרד האנרגיה - היו דווח על העמקת שיתוף הפעולה עם קפריסין לשם העברת גז לאירופה. מעבר לכך, נתניהו מתכנן מסיבת עיתונאים הערב בנושאים כלכליים. השוק מעריך שתהיה הרגעה מסוימת. 


ידיעה נוספת בתחום האנרגיה היתה על הרחבת התשתיות לצנרת שתוביל גז מישראל למצרים - שברון נערכת להגדלת ייצוא הגז מישראל למצרים. מדובר על פרויקט לוויתן כמובן וזה השפיע על מניות לוויתן בעיקר ניו מד שזכתה כבר מהבור לתשואה עודפת על השוק בזכות הראיון בביזפורטל - יוסי אבו: "השוק מפספס את ניו מד" - מאיפה יגיע האפסייד בהמשך?


הנפקות פרטיות פוגעות במשקיעים מקרב הציבור. הנה הדוגמה האחרונה - חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.42%  , שקיימה אמש מכרז למשקיעים מסווגים והנפיקה עבורם מניות שדה פקטו דיללו את המשקיעים הפרטיים. להרחבה בנושא ראו כאן - צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%.

הבנקים חזקים - הציבור חלש. אין מספיק תחרות, והבנקים מצפצפים עלינו - אפס על ריבית עו"ש ביתרת זכות, 12.2% על ריבית עו"ש ביתרת חובה. הנגיד ובנק ישראל מסבירים לנו שהם עושים הכל כדי לשנות את זה - הם מסבירים את זה כבר שנים, אבל שום דבר לא השתנה למעט דבר אחד - הרווחים של הבנקים. הם שוברים מדי שנה שיאים. על חשבוננו. פרופ' אמיר ירון מתעתע בציבור - מדבר על החלשת הבנקים, בפועל הוא רק חיזק אותם ופגע בציבור; האם 10 מיליונים איש אנונימיים פחות חשובים מעשרות החברים והמכרים של הנגיד במערכת הבנקאית? בסוף הכל אישי - הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?

מנכ״ל משרד התחבורה: "צריך להיות ערס כדי לשחרר תקציבים" - משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים. משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".