"ככל שתהליכי ייצור השבבים הופכים מורכבים, נובה נהנית"
סמנכ"ל הכספים של נובה, גיא קיזנר, מסביר על פעילות ייצור השבבים החדשה, על הכניסה לתחום האריזות המתקדמות, ומתייחס לחששות מהאטה בשוק השבבים: "אף אחד לא יודע מה תהיה המהפכה הבאה, אבל אם אתה מאמין שהיא תהיה טכנולוגית זה אומר שהיא תונע על ידי שבבים, וזה מה שמוביל את הצמיחה שלנו ושל התחום כולו"
נובה נובה -3.07% זינקה ב-15% מאז הדוחות האחרונים בשבוע שעבר והיא כבר בפלוס 38% מתחילת השנה. הדוחות האחרונים הראו שהביקושים למוצרים של נובה ממשיכים לגדול, היא היכתה את צפי האנליסטים ודיווחה על הכנסות של 194.8 מיליון דולר לצד רווח של 1.94 דולר למניה, לעומת צפי האנליסטים שהיה להכנסות של 186.5 מיליון דולר ורווח של 1.82 דולר למניה. גם התחזית שלה הראתה את הגידול הצפוי בביקושים - נובה צופה שתסיים את הרבעון הראשון עם הכנסות של 210 מיליון דולר, האנליסטים ציפו ל-192 מיליון דולר. נובה נסחרת במכפיל עתידי 30, בעוד מתחרות כמו אונטו או KLA נסחרות במכפילים עתידיים של 22-23, אבל נובה צומחת יותר: "נובה צמחה 45% כשכל השוק צומח 5%, וזו בעיקר צמיחה אורגנית", אמר האנליסט סרגיי וסצ'ונוק מאופנהיימר.
הדוחות והתחזית החזקה לא היו הדברים היחידים שהביאו לאופטימיות בקרב המשקיעים. נובה גם הודיעה שהיא מתחילה לפעול בתחום ה-Gate All Around, השיטה החדשה לייצור השבבים שצפויה להחליף את השיטה הנוכחית שקיימת בשוק מאז 2011. נובה ציינה כי היא צופה הכנסות מצטברות של 500 מיליון דולר מהתחום הזה בשנתיים הקרובות, ושבהדרגה הוא יהפוך לתחום הפעילות העיקרי. לצד זאת, הדוחות של נובה גם הראו שפעילות האריזה המתקדמת של נובה, שעד 2022 לא הייתה קיימת, צמחה ב-50% ב-2024 ומהווה כבר 15% מסך הפעילות.
בשיחה עם ביזפורטל סמנכ"ל הכספים של נובה, גיא קיזנר, מסביר שזו עוד רגל בפעילות של נובה שתעזור לה להתמודד עם המחזוריות בתחום. תחום האריזה המתקדמת הוא תחום הפעילות העיקרי של קמטק, ופועלות בו שחקניות ענק נוספות כמו אונטו למשל, אבל קיזנר אומר שנובה פועלת בתת תחום שבו אין לה תחרות: "אנחנו משלבים שם יכולות אחרות שלנו מתחומים אחרים, ולכן אין לנו באמת חשיפה לשחקניות הגדולות האחרות, אנחנו די לבד שם", אומר קיזנר.
לצד זאת, קיזנר מסביר למה הפעילות של נובה בסין, שמהווה 30% מכלל הפעילות, כה חשובה לחברה, ולמה הוא חושב שסערת דיפסיק היא דווקא סימן טוב לנובה ולתחום השבבים כולו.
יכול להרחיב על הכניסה לתחום ה-GAA?
כשמדברים על עולם השבבים, השבב הוא מעגל חשמלי שמורכב מהרכבה טרנזיסטורים, ובתוך כל טרנזיסטור יש שער ששולט על הזרם החשמלי, כלומר Gate. בגלל שהטכנולוגיה מתפתחת יש כל הזמן צורך בשבבים יעילים יותר, קטנים יותר ומהירים יותר, והדרך להשיג זאת היא להוסיף עוד טרנזיסטורים לשבב. בשבב של אייפון 7 כבר היו 3 מיליארד טרנזיסטורים בשבב, ובאייפונים החדשים זה כבר 20 מיליארד טרנזיסטורים לשבב. צריך לייצר את השבבים בדיוק מירבי אז תהליך הייצור הופך למורכב. GAA זו השיטה החדשה הראשונה לייצור של שבבים מאז 2011".
נתתם תחזית להכנסות של 500 מ' דולר בשנתיים הקרובות, כמה הוא יצמח בשנים שלאחר מכן ומתי הוא יהפוך לתחום הפעילות המרכזי של נובה?
"ככל שהתחום הזה הולך ומתפתח והביקושים לטכנולוגיות המתקדמות צומח גם התחום הזה יצמח. עכשיו אנחנו רק בהתחלה, מה שיקבע את הצמיחה של התחום הזה זה הביקוש למוצרי הקצה, כלומר ל-AI, מכשירים ניידים וכל מה שמניע את תעשיית השבבים. ההערכות בתעשייה הן ששוק השבבים יגדל מרמה של 500-600 מיליארד דולר לרמה של טריליון דולר עד 2030, זה הקטר שמניע את התעשייה ובשביל לעמוד בגידול הזה צריך להשקיע בפאבים ובייצור".
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
15% מהפעילות כבר מגיע מתחום האריזה המתקדמת שהוא יחסית חדש עבור נובה, אתם מתכננים להמשיך להגדיל את הפעילות שם?
"לפני 2022 לחברה הייתה 0 חשיפה לתחום האריזות המתקדמות. הבנו שזה תחום שהולך ומתפתח וצריך להשקיע בו ועשינו כמה דברים. ביצענו רכישה ב-2022 של חברת Ancosys הגרמנית שנתנה לנו את החשיפה הראשונה לתחום הזה, ודבר נוסף הוא שעשינו שינויים אצלינו כדי לענות על הצרכים של תחום האריזה. כתוצאה מהמהלכים האלה, ב-2024 תחום האריזה שלנו הציג צמיחה של 50% והגיע ל-15% מסך ההכנסות, ובגלל שהוא ממשיך לצמוח מהר אנחנו צופים המשך צמיחה שם, זה אחד ממנועי הצמיחה שלנו ל-2025".
מה גרם לכם להיכנס לתחום הזה? זה תחום שפחות נוגע לפעילות הליבה של נובה, קמטק יותר חזקה בו
"תחום השבבים מתאפיין במחזוריות, וכדי להתגבר על זה צריך להיות חשוף לכמה שיותר סגמנטים בתעשייה. ברגע שהבנו שתחום האריזה המתקדמת הוא זה שהולך לצמוח בשנים הקרובות, לצד הבנה של איך אנחנו יכולים להשתלב בו, אז נכנסנו. השחקנים הכי גדולים בתחום כמו TSMC, מיקרון אינטל ועוד משקיעים הרבה מאוד בתחום הזה היום. גם חברת Sentronics שרכשנו לאחרונה פונה לסגמנט הזה".
אז נכנסתם לתחום האריזות המתקדמות יותר בגלל הצמיחה שהוא צפוי להשיג או בגלל שלנובה יש שם יתרון יחסי?
"זה קצת יותר מורכב מזה. התחום שאנחנו פועלים בו בתוך האריזות המתקדמות הוא כזה שלא בהכרח חופף עם השחקנים הגדולים האחרים. לנו יש למשל מוצר מאוד מתקדם בתחום האופטיקה, ברגע שאנחנו לוקחים את היכולות האלה לתחום האריזות המתקדמות אז אפשר לפתור בעיות שהיה קשה לפתור עד היום עם הפתרונות הקיימים. אנחנו לא מתחרים מול החברות הגדולות בתחום, אנחנו די ייחודיים בפעילות שלנו שם ואין לנו שם תחרות".
בערך 30% מהפעילות שלכם מגיעה מסין, אתה רואה את זה נכון להיום יותר כנטל או כנכס?
"כשמסתכלים על ההשקעות בתחום השבבים אז אנחנו חד משמעית רוצים להיות חשופים לסין. סין מהווה אחוז מאוד משמעותי מההשקעות בתחום, ונובה לא שונה מחברות הציוד האחרות בתחום שמוכרות ללקוחות סיניים. אנחנו רוצים להיות איפה שיש את ההשקעות הגדולות ביותר".
אתם חוששים מפגיעה בפעילות שם בגלל המכסים?
"המכסים פחות משחקים תפקיד כאן, המשחק המרכזי קשור יותר לסנקציות שארה"ב הטילה על סין במטרה למנוע מהם גישה לשבבים המתקדמים. רוב ההכנסות של נובה מגיעות מאזורים של טכנולוגיות פחות מתקדמות, ולכן יש שם פחות פגיעה".
ראינו לפני כמה שבועות את סערת דיפסיק, זה מצד אחד מביא לעלייה בביקושים מסין אבל האם זה פוגע בסנטימנט בשוק השבבים באופן כללי?
"אני חושב שעדיין מוקדם מדי בשביל לקבוע מה ההשלכות של דיפסיק. הדבר הכי חשוב זה כמה זה משפיע על ההשקעות של ענקיות הטכנולוגיה המערביות, ובינתיים אנחנו רואות שהן רק ממשיכות לגדול. בסך הכל כל התפתחות טכנולוגית בתחום ה-AI היא חיובית. זה ברור שככל שיעבור הזמן יהיו התפתחויות שיהפכו את ה-AI לזול יותר ורווחי יותר, והמשמעות היא שהביקושים רק ימשיכו לגדול.
אני חושב שכרגע כל המנועים שלנו עובדים חזק. אף אחד לא יודע מה תהיה המהפכה הבאה, אבל אם אתה מאמין שהיא תהיה טכנולוגית, זה אומר שהיא תונע על ידי שבבים, וזה מה שמוביל את הצמיחה של התחום הזה באופן כללי וגם את הצמיחה של נובה. ככל שתהליכי הייצור הופכים יותר מורכבים, נובה נהנית מזה".

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
