מניה ממגזר החקלאות בה ראינו סימן מובהק לאיסוף סחורה מאסיבי
שנת 2009 נפתחה בירידות של כ-20% בשווקי ארה"ב ואירופה. המשקיעים שעוד לא איבדו תקווה ממשיכים ללקט מניות ולהצטייד בסבלנות. לצד סקטורים שממשיכים להתרסק ולמשוך איתם למטה את השוק כולו ניתן למצוא כאלו שלא זו בלבד שהם מחזיקים מעמד אלא אפילו רושמים עליות. בין המגזרים הללו ניתן למצוא את שירותי החינוך למיניהם, קמעונאות בסיסית, חברות כרייה ועיבוד של מתכות יקרות וחברות העוסקות במוצרי חקלאות.
מבין קבוצת מגזר החקלאות כדאי לבחון הפעם חברה מוכרת מאד, שהמניה שלה קפצה עם מחירי הסחורות והתרסקה יחד איתם, וכעת היא מטפסת שוב למעלה: Archer Daniels Midland Co (סימול: ADM)
ארצ'ר דניאלס עוסקת ברכישת סחורות חקלאיות כגון חיטה, תירס, קקאו ופולי סויה והובלה שלהם למפעליה ועיבודם לכלל מוצרים מוגמרים בתחומי המזון, מזון לחיות ודלקים שונים אותם היא מוכרת ברחבי העולם.
ADM היא אחת החברות הגדולות בעולם בתחום ייצור המוצרים החקלאיים והאנרגיה החלופית. מצבה הפיננסי של החברה מאפשר לה לנצל הזדמנויות ולהמשיך לגדול בצורה אורגנית ואף לבצע רכישות של מתחרים. הגידול באוכלוסיית העולם, הביקוש הקשיח לזרעים, הפיזור הגלובלי של החברה וההתייעלות המתמדת שלה, הופכת אותה להשקעה מעניינת. העובדה שמתחילת השנה מחיר המניה שמר על יציבות ולא השתתף בחגיגת השמדת הערך של השווקים מוכיחה שיש תמיכה ברמת המחירים הנוכחית.
מחיר המניה הגיע לשיאו במאי 2008 ביחד עם שאר מניות הסחורות והדשנים לכדי 48.95 דולר. מאז הדרדר המחיר ל 13.53 דולר וזה קרה באמצע נובמבר ביחד עם השוק כולו שרשם תחתית זמנית שנפרצה למטה אך לפני 10 ימים. אולם, בניגוד למרבית המניות, מניית ADM התחילה להתאושש ולהתייצב סביב טווח מחירים הנע בין 24 ? 28 דולר. זהו סימן מובהק לאיסוף מניות פעיל ומאסיבי מצד המשקיעים. שווי החברה כיום עומד על 18 מיליארד דולר.
הסיבה העיקרית לירידה החדה במחיר המניה היה הסנטימנט השלילי הגורף של המשקיעים כלפי כל מניה מתחום החקלאות והאנרגיה החליפית. שימו לב לשלושת הגורמים שהביאו לעליות החדות במחירה בחודשים האחרונים:
1. ירידת מחירי הסחורות גורמת לגידול ברווח התפעולי מאחר והסחורות מהוות מרכיב משמעותי מהוצאות החברה.
2. תכנית הממשל החדש להגדלת התמיכה באנרגיה חליפית החזירה את החברה למרכז הבמה והנתונים הפיננסים החזקים של ADM עודדו את המשקיעים ביתר שאת.
3. החברה פרסמה בחודש פברואר תכנית שאפתנית לגידול בפעילות וברווח הכריזה על הגדלת הדיבידנד ל-2% - מקרה נדיר מאד בוול סטריט - וזכתה להמלצות קניה ממספר בתי השקעות (אלו שלא קרסו עדיין..).
כאמור, ההיבט הפיננסי של ADM מלמד על חברה חסונה ומצביע על צמיחה בפעילות. הרווח למניה נמצא בעלייה מתמדת בכל שנה מאז שנת 2002 (מ-0.72 דולר למניה עד לרווח של 3.55 דולר השנה).
החברה נסחרת במכפיל חזוי של 7.5, כאשר בשנים האחרונות טווח המכפילים נע
בין 23 ל-3. והחשוב הוא ש ADM לא נושאת על גבה חוב חיצוני גדול וההון העצמי מממן 43% מהמאזן. התשואה על ההון נעה סביב 15%.
מאת: אליאב קמחין מנהל מחקר בכוון בית השקעות

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח
רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה
חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל).
נזכרנו בראיון הזה בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק.
לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):
המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.
- רמי לוי: הכנסות מעל 2 מיליארד שקל, הרווח הנקי נשחק עקב גידור הדולר
- רמי לוי רגע לפני 70 מדבר על רשת רמי לוי; הלקוחות, המשקיעים, המשפחה; וגם - האם המניה מעניינת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%. זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח
רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה
חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל).
נזכרנו בראיון הזה בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק.
לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):
המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.
- רמי לוי: הכנסות מעל 2 מיליארד שקל, הרווח הנקי נשחק עקב גידור הדולר
- רמי לוי רגע לפני 70 מדבר על רשת רמי לוי; הלקוחות, המשקיעים, המשפחה; וגם - האם המניה מעניינת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%. זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.
