טור

תובנות מוועדת האי-קומרס בווגאס: הסחר האלקטרוני מת

סמנכ"ל האסטרטגיה ושותף בגרייט, איתמר בר, ביקר בכנס Shoptalk בווגאס וחזר מעודכן. החידושים שהציגו פייסבוק וגוגל, החשש הגדול מאמזון בשוק המותג הפרטי, הבינה המלאכותית בעידן הדאטה ועוד

איתמר בר | (1)

3 שנים בלבד וועידת הסחר האלקטרוני Shoptalk הפכה לכנס החשוב בעולם. הגידול המדהים בסחר האלקטרוני לא תורם רק לעולם הכנסים, אלא משנה כרגע את הכלכלה ויוצר אקו-סיסטם עסקי וצרכני חדש לכולנו. בין 8,000 משתתפי הכנס השנה היה ניתן למצוא נציגים מכל המגזרים: המונופולים הגדולים כגון איביי, גוגל וכמובן אמזון - כוכב הכנס, קמעונאים ומותגים מכל התעשיות, חברות המחקר ופרופסורים לכלכלה, סוכנויות וספקי שירותים, וכמובן הסטרטאפים - מנועי השינוי.

כצפוי, הועידה  עוסקת במגוון ענק של נושאים. להלן 6 נקודות שבחרנו כחשובות ביותר (המלצה: כדאי לקרוא את הנקודות לפי הסדר. יש ביניהם קשר סודי😊)

1. הסחר האלקטרוני מת. Omnichannel אמיתי הוא צו השעה והפוטנציאל בו רק בחיתולים. מה זה אומר?

דו קיום: כדי לנצח היום חייבים לנהל בצורה מוצלחת גם סחר אלקטרוני וגם נוכחות בעולם הפיזי למפגש חוויתי עם לקוחות. זהו אתגר לקמעונאים והמותגים המסורתיים שהערוץ הדיגיטלי שלהם טרם הבשיל, אך כבר עומד לתחרות, בו בזמן שהמכירות מנקודת הרכישה יורדות ומעידות על כך שהיא כבר הופכת לפחות רלוונטית. מצד שני, הסתמכות על סחר אלקטרוני בלבד מציבה אתגר גדול גם למותגים שנולדו דיגיטליים. אלו מבינים שנוכחות וורטואלית, מוצלחת ככול שתהיה, לא מחליפה את הנוכחות בעולם האמיתי. החשיבות של הצרכן "לגעת" במותג ולחוות אותו לא אבדה מהרלוונטיות שלה. בעתיד הלא רחוק נגיע לחנות רק כדי לגלות משהו חדש או לחוות משהו אחר. את הקניות "הרגילות" נעשה אונליין בזמן המת או שהן יבוצעו בצורה אוטומטית בכלל.

Omnichanneling: אתם כבר פועלים במספר ערוצים? מצוין! תשמחו לדעת שהפוטנציאל האמיתי לחיבור ביניהם רק מתחיל! פייסבוק וגוגל הציגו כל אחד בנפרד חזון וכלים לחיבור בין המידע שהם מחזיקים על הקונים ובין המידע הנאסף מנקודות המכירה הדיגיטליות והפיזיות. מידע רב שיומר לכסף רב מאוד! פייסבוק הציגו כלי Intent המאפשרים לאתר לקוחות עם כוונת רכישה שטרם ידועה לך (או להם). הם הציגו גם כלי חדש בשם Categories for Dynamic Ads להצגה חכמה של הקטלוג הדיגיטלי כהשלמה למלאי הפיסי בחנות עבור לקוחות שנמצאים בנקודת המכירה, אך לא מוצאים מוצר שהם רוצים לקנות.

גוגל מצדם הציגו נתון שלפיו כ- 60 אחוז מהמכירות ב-POS מושפעות מחיפוש דיגיטלי בזמן אמת, ומספר כלים שהם הולכים להשיק כדי לסייע גם לקונה וגם למוכר בכך. יישום ה-Google Pay מאפשר כבר היום לקונים ברשת Macys לעשות צ'ק אאוט עצמאי המבוסס על הפרופיל שלך בלי לעבור בקופה, או לשלוח לעצמם את המוצר הביתה בלחיצת כפתור אחת אם לא בא להם להמשיך להיסחב איתו כל היום. Google Express כבר ידאג שיגע אליך הביתה, אולי אפילו לפניך.

 

2. שיתופי פעולה: העולם מתחיל להתחלק בצורה דיכוטומית לאלו שיש להם מוצר מנצח, ולאלו שיש להם פלטפורמה + לוגיסטיקה. יש כיום מעטים שיש להם את השניים, ובעתיד יהיו אף פחות. עליבאבא ואמזון הקימו תשתיות חסרות תקדים ותחרות במזרח ובארה"ב, והן מתחילות עכשיו להשתלט על העולם כולו. הן למעשה הופכות Market Places לא רק למותגים קטנים חסרי תשתית, אלא גם למותגי ענק.

אמזון הזמינה לבמה את פיליפס לספר כיצד היא הפכה לקמעונאי החזק באירופה על ידי מעבר לניהול מלא של הסחר באתר אמזון. דקות לאחר מכן קראה אמזון מעל הבמה לכל המותגים והיצרנים להתחיל לשווק ולהפיץ דרכה ולהפנים שלבד הולך להיות להם מאוד קשה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

3. Vcommerce: חיפוש קולי (Voice) וויזאולי (Visual) באים לפתור את הבעיה העיקרית של עולם הקמעונאות: איתור מוצר ספציפי מתוך מלאי אין סופי. אמזון ואיביי נמצאות במרוץ חימוש לפיתוח אלגוריתמים מתוחכמים המתבססים על AI ומהירות מחשוב בלתי נתפסת המתרחשת בענן, המשמשת לאיתור מוצר, או לקבל השראה בקלות שבה מסתמסים עם חבר או מזהים פרצוף מוכר בין אלפי אנשים. יכולות שבהמשך לנקודה הקודמת כבר היום נגישות למצטרפים ל-Market Place שלהם.  

4. מותג פרטי: בהרצאה אחרת פרופסורים לכלכלה מאוניברסיטת Warton הציגו מחקר שלפיו בממוצע סה"כ 30 אחוז מהמכירות בעולם הם של מותג פרטי (משתנה בין תעשיות). נמצא שתפיסת האיכות והאטרקטיביות של מותגים פרטיים אינה נופלת ממותגים מסורתיים, וזה נכון לכל גיל ופלח אוכלוסיה. עכשיו תחשבו מה יקרה כשאמזון תהפוך לקמעונאי הגדול בעולם ויחליט לקדם את המותג הפרטי שלו על חשבון היצרנים שתלויים בו?  

5. בינה מלאכותית ו-Machine Learning: נראה שהרבה מאוד מותגים וקמעונאים התגברו על שלב איסוף הדאטה ושואלים את עצמם מה לעזאזל עושים עכשיו עם כל הדאטה הזה (לפי המדענים של איביי פחות מ-1 אחוז מהמידע בעולם מנותח כיום). התשובה: רובוטים ואלגוריתמים שפועלים בענן ומאתרים תובנות עסקיות לאורך כל שרשרת הערך: אופטימזיה של תוכן, שיפור יחסי המרה, התנהגות גולשים באתר, שילוח, דיוור, נאמנות והגדלת ערך לקוחות. מערכות אוטומטיות בהרבה מקרים מקבלות אינפוטים ישר ממערכות ה-Bi ופעילות את הפתרון בלי בכלל לדווח עליו. מפחיד או מדהים? אתם תחליטו.

6. חווית לקוח: נקודה שחזרה אורך כל הכנס היא שלמרות כל ההתקדמות בטכנולוגיה, בסופו של דבר המוצרים והחוויות המנצחים הם לא משהו שהגו רובוטים או תאגידי ענק, אלא אנשים. רעיונות קטנים וחכמים, חוויות אנושיות וחדשנויות מצד סטרטאפים מבריקים - חלקם מונים 3-4 אנשים שגורמים לכולם לדבר, לקנות ולשתף. משמח לשמוע שבעולם עתידני, עדיין לרעיון יוצא דופן וחוויה אנושית יש את הערך הכי גדול.

לסיכום, הנה נקודה נוספת כבונוס למי שהשקיע והגיע עד פה: המשותף לכל המותגים והקמעונאים המנצחים בכלכלה החדשה, אלו שצמחו הכי הרבה בשנים האחרונות בנתח שוק ושזכו להכי הרבה תשומת לב בכנס, הוא שהם כולם העזו לפעול אחרת. היכולת לעשות שינוי ארגוני, עסקי ותרבותי גדול ומהיר כרגע היא התנאי החשוב מכולם להצלחה בעולם החדש. מקווה שנראה אתכם שם.

 

הכותב איתמר בר, הוא שותף וסמנכ"ל האסטרטגיה של סוכנות הדיגיטל גרייט דיגיטל

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מעניין. תודה! (ל"ת)
    אסף 26/03/2018 14:20
    הגב לתגובה זו

כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?

הכתב הדהים כאשר הודיע על עזיבה לערוץ המתחרה, שם מרוויחים הטאלנטים בין 1.5-2 מיליון שקל בשנה. ההערכה היא ששכרו של אלמוג, שיחליף את תמיר סטיינמן, יהיה נמוך יותר; וגם - כמה מרוויח עמית סגל בשנה?
איציק יצחקי |
העיתונאי אלמוג בוקר הפך לאחד הפרצופים המוכרים בחדשות 13 גם בזכות הסיקור הצמוד ביום שפרצה המלחמה. הפופולריות שלו גברה בהדרגה בתשעת החודשים מא המלחמה והוא ממנף את זה לשדרוג בשכר. אלמוג יעבור למתחרה - חדשות 12, שהיא סוג של מונופול בשוק - מונופול שמפחדים לגעת בו מכיוון שזו תקשורת וחדשות עם פרשנים ועיתונאים חזקים והחיצים יופנו כלפי הרגולטור שיעיז להגיד שמדובר במונופול או שינסה ליצור תחרות הוגנת. חדשות 12 שייכת לקשת שהיא עצמה גם סוג של מונופול, שמחזיקה גם באתר מאקו ואתר N12. קשת נהנית מהקריסה של רשת ובמיוחד חדשות 13, כשבשוק אומרים כבר מעל לשנה שקשת היא זו שמחזיקה את רשת. היא לא מקבלת חלק מהמפרסמים כדי שיעברו לרשת, כדי ליצור מצב שיש תחרות.

קשת היא מונופול

בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).

בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.

עמית סגל  מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל

הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של  מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.  
 אלמוג בוקר - שכר של כמיליון שקל 
בפוסט שפרסם ברשתות החברתיות כתב בוקר: "אני יוצא לדרך חדשה. אני יוצא לדרך חדשה אבל בוחר להמשיך באותה נקודה במפה. העוטף. הדרום. זה הבית שלי. ובימים אלה כשאנחנו נלחמים על קיומנו, אין מבחינתי תפקיד חשוב יותר מלהיות הקול של התושבים. בעוטף. בדרום. אחרי 17 שנים אני עוזב את חדשות 13 ועובר לשמש ככתב וכפרשן הדרום של חדשות 12 ופרשן אולפן שישי. קשה לעזוב מקום שגדלת וצמחת בו". הוא מציין כי "הקלישאה אומרת שמקום עבודה הוא בית, אבל בשנה האחרונה כשאיבדתי את הבית האמיתי שלי, הפיזי שלי, – חדשות 13 היתה עבורי עוגן. חדשות 13 עכשיו ובעבר חדשות 10 היו בשבילי כמו משפחה. וזה קשה לעזוב. תמיד, בטח בימים אלה. זאת הייתה החלטה קשה, אולי הקשה ביותר שקיבלתי בחיי המקצועיים, אבל החלטתי שהגיע הזמן ללכת לאתגר חדש, כזה שיאפשר לי לעלות עוד מדרגה בהגשמה העצמית ובפעילות להצבת הדרום בצמרת סדר היום הציבורי, גם בימים שאינם מלחמה. כשכל החטופות והחטופים יחזרו הביתה". לסיום כתב כי "אני רוצה לבקש סליחה וגם לומר תודה.  סליחה מהחברים שאני כל כך אוהב ונמצאים בימים אלה במאבק חשוב מאוד. סליחה שאני עוזב. סליחה שאני עוזב עכשיו. אני נפרד מנבחרת של עיתונאים משובחים שהיו לי הכבוד והזכות לעבוד לצידם. אחרי אינספור מאבקים שעברנו יחד, במאבק הזה, החשוב מכולם, אני עדיין איתכם, גם אם מבחוץ. תודה שעמדתם מאחורי גם כשטעיתי, שהייתם שם בשבילי בכל הסלמה בעוטף, ובעיקר על כך שתמיד נתתם לי את המקום להגשים את הייעוד שלי, את הסיבה שבחרתי במקצוע החשוב הזה, להיות שליח של האזור הכי חשוב (מבחינתי) ויחד, לא פעם הצבנו את הדרום בכלל ואת העוטף בפרט בצמרת סדר היום. תודה על כך שאפשרתם לי לצעוק את שעל ליבם של תושבי העוטף היקרים לליבי. לליבנו. תודה וסליחה".  
חיים כהן "מאסטר שף". קרדיט: רשתות חברתיותחיים כהן "מאסטר שף". קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ולרוב גם הרייטינג וגם כמות הצופים היא פי שתיים מהמתחרות שלה, אבל אתמול למעט השידור הציבורי, חדשות 14, עם 6.7% רייטינג ו-165 היו לבדם עם יותר ממחצית הצופים של קשת, וזו בשורה אמיתית. אחריהם, בהפרש לא גדול, היו חדשות 13 עם רייטינג של 5.6% ו-142 צופים. להבדיל, חדשות התאגיד הציבורי ממשיכות לאבד צופים והשאלה לגבי הנחיצות שלו רלבנטית מתמיד, לאור 2.1% ו-52 אלף צופים בלבד. אם עד כה מהדורת כאן11 נאבקה על להישאר במסגרת של מאה אלף צופים, אנחנו רואים ירידה דרמטית ובמסגרתה המספרים הולכים ומתקרבים לשידורי נישה, כמו ערוץ 9. 


בפריים טיים, גם השקת המותג האהוב של קשת, "מאסטר שף", לא מצליחה להדיח את הלהיט של רשת, "האח הגדול". "מאסטר שף" היתה עם 13.9% בלבד ו-353 אלף צופים, בעוד ש-"האח הגדול" נותר בראש, יהיו המתחרים אשר יהיו, ועמד על 17.3% רייטינג ו-416 אלף צופים. בערוץ 14, “הפטריוטים” יציבה וחזקה, עם קהל צופים נאמן ו-6.6% רייטינג ו-159 אלף צופים. לעומתם, טאבו של כאן11עם חנוך דאום עסקה בהתמודדות עם אנורקסיה, אך הרייטינג היה נמוך, עם 2.7% בלבד ו-64 אלף צופים. 

בוקר, אמצע היום ולייט נייט

חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-87 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-39 אלף צופים, ובמרחק לא רב היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.6% רייטינג ו-30 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-74 אלף צופים, ואחריהן מאחור נמצא המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1% בלבד ו-25 אלף צופים בלבד.

כאמור, קשת מובילה במהלך היום כולו, ו-“חמש עם רפי רשף” רושמת 6.5% רייטינג ו-169 אלף צופים, הרבה מעל ערוץ 14, עם "17 עם דנה ורון" שעמד על 2.9% ו-59 אלף צופים. את הרשימה סגר "שיחת היום" של רשת עם 2.4% ו-52 אלף צופים. “שש עם” מטפסת ל-6.5% ו-179 אלף, "ריקלין ושות" של ערוץ 14 אחריו עם 3.8% ו-99 אלף צופים ואילו שוב רשת אחרונה במשדרי החדשות, עם "חדשות שש" שזכתה ל-2.5% רייטינג בלבד ו-50 אלף צופים.